Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Tinitus.

13»

Kommentarer

• Hej
    Tinnitus behøver altså slet ikke at have noget med stofskiftet at gøre.
    Jeg er født halvdøv på det ene øre. For omkring 18-20 år siden, da jeg var i starten af 30'erne, fik jeg så tinnitus på det øre som jeg hører normalt med - men altså ikke på det dårlige øre. Det er der næsten altid - men ikke altid lige slemt (lyder som et lysstofrør der er ved at gå i stykker).
    Det første år var jeg ved at blive vanvittig, fordi jeg var bange for at blive døv. Men så blev jeg undersøgt for Menieres og fik checket hørelsen, og den var stort set den samme.
    Jeg har stadig tinnitus, men det generer mig som regel ikke. Kun når jeg er træt eller har problemer af andre grunde.
    Det bliver ofte fremprovokeret af motorstøj (buskørsel f.eks), og det er der bare ikke noget at gøre ved. Når det er slemt har jeg det bedst med god, dæmpet musik - stilhed er ikke godt. Jeg bruger ALDRIG headset/MP3 eller lignende - det er alt for farligt for hørelsen. Jeg går heller aldrig til larmende koncerter (men dog i teater/opera/biograf).

Tinnitus er som oftest det første symptom på en høreskade, og rigtig mange af os får det når vi kommer op i årene. Min egen debut var tidlig, men det kan skyldes at jeg i forvejen var hørehæmmet. Jeg har også mistanke om at mine allergi-symptomer kan spille ind (har nærmest helårssnue pga allergi). I øvrigt starter det naturlige, aldersbetingede høretab faktisk allerede i 30'erne.

Jeg mener ikke min tinnitus har noget med stofskiftet at gøre.
    Ganske vist har jeg haft bøvl med stofskiftet i mange år (har haft forstørret struma siden jeg var 13) men blev først diagnosticeret for 4 år siden, selvom jeg i realitet har lidt af forstoppelse og tør hud de sidste 20 år - begge dele er væk nu.

Og i øvrigt tager jeg fortsat Ny Eltroxin. Der var en periode sidste år, hvor jeg havde meget løs mave og noget hjertevrøvl, samt var stresset med god grund, men jeg mener det er i balance nu.
    Jeg tager altid mine 150 mg ½ time før morgenmaden, med et glas vand, og helst på samme tidspunkt hver dag. Al anden medicin kommer først ned senere. Tidligere - på gammel Eltroxin - tog jeg altid tabletterne til morgenmaden (havregryn og mælk), men det må man ikke med Ny Eltroxin.

Mit råd ang. tinnitus er kort sagt at håndtere det som en selvstændig lidelse og ikke tro på at stofskiftebehandlingen kan få det til at gå over:
    - få lavet en høreprøve 1 gang årligt og få undersøgt ørerne. Få behandlet evt. allergier.
    - hvis du også oplever svimmelhed, SKAL du sige det til lægen, for så skal du undersøges for menieres.
    - søg information om tinnitus og find de metoder du selv kan bruge til at lindre.
  • Ja man skulle altså også tage gammel Eltroxin ½ time før morgenmaden, men det glemte de bare at fortælle os. Og rigtigt tinitus behøver ikke hænge sammen med stofskiftet men det er der altså stor sandsynlighed for at det gør. Jeg har aldrig haft problemer med ørene, pludselig kunne jeg ikke høre og fik en meget generende hyletone i øret. Gik til ørelægen og fik at vide at mine ører ikke fejler noget. Nu hvor jeg er på Euthyrox kan jeg både hører og har ingen tinitus, men når jeg har prøvet at gå ned i dosis så kommer det igen. vh Petra
  • Hej Petra. min tinnitus blev meget forværret da mit stofskifte var alt for højt. Min endo.. mener ikke der er sammenhæng, men hørekonsulenten siger at der er.... Min tinnitus kom af at en elev råbte mig ind i øret. Og så har jeg også en hørenedsættelse som også kan udløse det. Men stadig kan jeg mærke forskel afhængig af medicineringen....
  • Ja så kan du jo være dobbelt ramt når du har en høreskade så er det jo svært at vurdere hvad der er hvad. Hvad siger din fornemmelse dig, ligger du stadig for højt eller er du hommet for langt ned for er du ikke også gået ned i dosis? vh Petra
  • Mine tal roder lidt så jeg er spændt på hvad endoen siger i morgen. Min TSh ligger på 2, 4 oh t4 er ok triodi.... ligger på o.9. Og det gør den ret konsekvent sammen med T3 Jeg har i al flad svært ved at få forskellige doser, som jeg gør nu. Håber dog at han har bud på en anden medicin jeg bør prøve da jeg stadig reagerer med bivirkninger.... Nu vil jeg bare gerne have det bedre...
Log in eller Registrér for at kommentere.