Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Tinitus.

Hej Alle.
Jeg har nu i snart 14dage haft kraftig Tinitus i venstre øre,som kommer
og går i løbet af dagen er ved ,at blive alvorlig træt af det.
Er der nogle af jer der har prøvet Det?
Venlig Hilsen HN.
«13

Kommentarer

• Ja det har jeg mest på Eltroxin men også under indkøring af Euthyrox, er væk nu. vh Petra
  • Ja jeg har haft tinnitus i 3 år på begge ører, men har tydeligt mærket en forværring i det sidste år. Er på indkøring af eythyrox lige nu, så jeg kan endnu ikke mærke nogen forbedring..... Håber dog at det sker....
    Jonna
  • Hej Petra.
    Tak for dit svar.Jeg får Ny Eltroxin og jeg kan ikke sige ,at jeg hverken
    har haft det godt med gammel eller ny Eltroxin.
    Den pille du er på nu, minder den om gammel Eltroxin.?
    På Forhånd tak for svar.
    Venlig Hilsen HN.
    P.s også en tak til Johna for dit svar.
  • jeg har det bedre end på både gammel og ny Eltroxin, og så fås den jo i flere forskellige mg og de kan alle deles i 4 så derfor er der jo større chance for at ramme den rette dosis. vh Petra
  • Hej Petra1

Jeg undrer mig over at du skriver at Euthyrox kan deles i 4 stykker. Jeg kan kun få dem i 100 mcg og 50 mcg, og de kan kun deles i 2 stykker. Er det ikke de samme produkter, der er at få over hele landet?

mvh Alicia
  • Ja det ved jeg da ikke men mine kan deles i 4 og jeg kan faktisk dele dem ved at knække dem med fingrene. Og jeg har 100 mg og 25 mg. vh Petra
  • Har haft tinitus i knapt 2 år på begge ører. Det er meget irriterende og jeg har lige siden lydende startede, haft hovedpine og spændinger i nakken. Jeg har været til fysioterapeut og ørelæge uden bedringer.

Jeg har for lavt stofskifte og har taget Eltroxin (gammel) i 5 år og det sidste år (fra feb 09) har jeg taget ny Eltroxin.

Jeg kunne godt tænke mig at høre om der er nogle der har hørt om at der kan være en sammenhæng imellem tinitus og eltroxin.

Til jonna54: Har du mærket bedringer efter indkøring med eythyrox?

M.v.h. Louise
  • Hej Louise,

har du talt med din læge om det?
    For måske er det muligt, at skifte til en anden slags medicin?
    Men det afhænger helt af, hvor slemt din tinitus er.
    Er den der hele dagen, eller mest når der er ro omkring dig?

Inden for høreverden (audiologien) taler man om, at tinitus er et subjektivt symptom, som kan fremkaldes af forskellige ting, som fx. brug af mp3 afspiller, høj lyd på arbejdet eller som bivirkning af medicin.

Som du selv mistænker, kan din godt skyldes medicinen, og jeg kan trøste dig med, at denne slags som regel forsvinder igen, hvis man stopper med medicinen.

I audiologien taler man om strategier til at fortrænge tinitussen, da den netop er noget subjektivt. Dvs. at den skyldes langt hen ad vejen, at man er opmærksom på den, og at den derved forstærkes. Derfor kan meditation være godt, hvor man tømmer hovedet fuldstændigt være godt. Jeg har det selv pga. min angst medicin, og jeg gør det, at jeg prøver at flytte mine tanker aktivt over på noget andet, men det kommer an på, hvor slemt det er, om det lykkedes. Men jeg må indrømme, at jeg blev overrasket, da jeg begyndte at arbejde aktivt med at "glemme" min tinitus.

Sidst, men ikke mindst, vil jeg råde jer med tinitus pga. medicin til:

1: Enten at undersøge om I kan skifte medicin
    eller
    2: At acceptere tinitussen. For en stor del af den, er psykisk betinget ligesom smerte også er det. Så hvis I accepterer, at I skal leve med den, mens I tager medicinen, så har I allerede gjort faren mindre.

Jeg håber mit råd kan hjælpe nogen af jer, der døjer med aldrig at kunne få helt ro pga. den dumme summen eller hykletone I døjer med,

Kærlig hilsen Oktober
  • Tak for det fine svar.
    Ja, lyden er der hele tiden, men jeg lægger ikke mærke til den hele tiden. Mest når der er stille, men jeg kan til en hver tid høre den, hvis jeg vil! Jeg er ikke typen der lader mig gå så meget på af lydende, det er mere spændingerne som følger med, der plager mig. Og hvorfor kommer de så?

Jeg var meget bange lige i starten (for 2 år siden) fordi den summen og hovedspændingerne opstod nogenlunde samtidig. Nærmest fra den ene dagtil den anden. Jeg var bange for at der var noget slemt i vejen med mig ( vi har en del kræftramte i familien, specielt min far, som forøvrigt også har for lavt stofskifte og tager eltroxin). Læge, speciallæge (ørelæge), og ryngtenbilleder afviste svulster og fysioterapeut kunne ikke afhjælpe spændingerne. Jeg går til yoga og fitness efter anbefalinger fra læger, men alt er stadig ved det samme. Øv!

Min stofskiftesygdom er kronisk, så intet tyder på at jeg kommer af med medicinen igen.

M.v.h. Louise
  • HEJ:

Hvis man som jeg og åbenbart også andre har svært ved at dele pillerne, kan man købe en lille pilledeler på apoteket (ca. 25kr.)
    Så bliver de delt helt nøjagtigt.

HILSEN ALBINI.
Log in eller Registrér for at kommentere.