Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

fra "ny" eltroxin til euthyrox

2

Kommentarer

• Lægemiddelstryrelsen skriver: "Disse bivirkninger er alle symptomer, som kan tyde på over- eller underdosering af Eltroxin®."
    http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024 ... elID=16014

Dette siger at der er sammenfald mellem bivirkninger og symptomer ved over- underdosering. Dette sammenfald betyder IKKE at der er en sammenhæng!

Så i ovenstående er der IKKE belæg for det du skriver: "Lægemiddelstyrelsen vurderet at der IKKE er bivirkninger ved medicinen!"

Jeg har en længerevarende naturvidenskabelig uddannelse så jeg er udmærket bekendt med kravene til videnskabelig dokumentation. Der er IKKE dokumentation for dine påstande på de links du angiver.

Men jeg vil gerne gentage at jeg synes det fint at du kommer med dit synspunkt, problemet er bare at du påstår at have videnskabeligt belæg for din mening.

Nej jeg tror heller ikke vi kommer videre, med dette!
    Ha det godt!
    Mvh Peter
  • Ja det har du selvfølgelig strengt taget ret i; Jeg kan heller ikke påstå at der ikke findes røde elefanter bare fordi jeg ikke har set dem, ligeledes siger LMS heller ikke ikke at der ikke kan forekommer bivirkninger med eltroxin :-)
  • Hmmm... debat jo da... men er der nogle af Jer andre som er skiftet som har oplevet "gode" forandringer efter skiftet til Euthyrox?
    Og ja da der skal selvfølgelig finjustering til når man overgår til et andet produkt.
    Men det er da stadig mærkeligt at jeg efter mange år på Eltroxin pludselig oplever forandringer i stor stil... og så kan det godt være at de nye hjælpestoffer er almindelige i andre produkter. I min familie er vi to som er stofskiftepatienter og som begge har oplevet forandringer ved "ny eltroxin", og hvor vi begge er overgået til Euthyrox, og har oplevet lidt "gode" forandringer ved det. Og jeg er interesseret i at høre om det er sådan hos nogle af Jer andre også.
    At der ikke skulle være noget i vejen med Eltroxinen, har jeg hørt til bevidsthedsløshed i sundhedsvæsnet i det sidste års tid... men heldigvis blev de lydhøre og Euthyrox kom på markedet.
    Og jeg synes stadig at det er en interessant debat, især hvis andre kan bidrage med om skiftet fra "ny eltroxin" til Euthyrox har medført forbedringer hos dem. Og det er det jeg spørger om til Jer.
    charlotte
  • Kære Charlotte
    Jeg skiftede fra Eltroxin til Euthyrox den 1/5-2009.

Specielt er jeg sluppet af med en forstoppelse
    viewtopic.php?f=136&t=20662&p=97886#p97886

og mine syns-problemer er væk
    viewtopic.php?f=136&t=20423&p=96975#p96975

For fuldstændighedens skyld skal det nævnes at jeg var under indregulering af medicinen i perioden, men de nævnte problemer ændrede sig markant nøjagtig sammenfaldende med skiftet i medicin, så jeg er selv overbevist om at ændringerne på disse punkter skyldes skiftet til Euthyrox.

Siden skiftet fra Eltroxin til Euthyrox har jeg konstant fået det bedre og bedre, men her tror jeg at en del af disse forbedringer skyldes at kroppen er ved at komme sig over et for lavt stofskifte som nok har været ubehandlet i mange år, men stofskiftet gik helt grassat i foråret 2008.

Mvh Peter
  • Jeg synes at det er interessant at der kommer forskellige synspunkter ind i debatten. Jeg er selv skiftet fra eltroxin til Eythrox for snart 3 uger siden. Jeg har altid været meget følsom overfor farve og tilsætningsstoffer, men det er ikke så enkelt at definere hvilke. Men i over et år har jeg haft det skidt og med symptomer jeg ikke tidligere har haft. Jeg har været velreguleret i 13 år og i den periode skiftet dosis 3 gange. For et år siden begyndte bivirkningerne med svimmelhed, gåen sidelæns, øjneproblemer med øjnemigræne, reflux, slimdannelse, forøget tinnitus m.m. Aly sammen symptomer som jeg ikke tidligere har haft.
    Havde en sommer hvor energien var helt i bund og har været det siden. Blev sygemeldt for 6 uger siden, da jeg bare ikke kunne tage mig sammen mere. Ja hvad kan så være forklaringen. Det kan være ny eltroxin, som måske ikke har virket på samme måde. I al fald fik jeg flere udsving i mine tal. Det kan være tilsætningsstoffer, men flere af de tilsætningsstoffer findes jo også i vitaminpiller og anden medicin jeg får. Jeg startede på hormoner for overgangsalder i maj. De kan sammen med eltroxinen også have forværret billedet. jeg stopper nu med dette, for at få så lidt medicin som muligt. Og så er jeg sygemeldt med stress. Stressen er helt klart alt for meget arbejde og mine egne krav til mig selv, men hvad påvirker så hvad. Stofskiftet får det ikke bedre med stress. Og det at havde det dårligt af medicinen giver også stress. Jeg bemærkede dog en positiv ændring lige efter jul, hvor jeg selv satte min medicin ned ( n. elt.). Pludselig havde jeg 14 dage uden svimmelhed og øjneproblemer. Det var da tankevækkende... Men så kom det igen. Jeg valgte sammen med en endokrinolog at skifte, da det åbnebart har været svært at regulere mig ind på n. e. Og nu begynder det at lette lidt på Euthyrox. jeg fik dog samme dosis i de første 8 dage hvilket var meget voldsomt for kroppen. Lige nu tager jeg 100 i stedet for 125 mcg pr dag. der er en bedring på vej. Og noget af forklaringen kan være at jeg får en regelmæssig dosis hver dag. ikke noget med 100 den ene dag 150 den anden dag. Så selvfølgelig er der mange faktorer der spiller ind. Men der er jo ikke en eneste af alle os, som har ønsket blive syge af n. e. Som min endokrinolog sagde, så havde medicinalfirmaet udtalt at der kun kunne være tale om forkert dosering. HAn mente dog at det var påfaldende at medicinen så var blevet så vanskelig at regulere, da de jo netop beskriver i deres omtale af medicinen, at den har en bedre optagelighed. Og som han sagde så vælger så mange mennesker da IKKE at blive syge, miste deres job m.m. med vilje. Ja det var en længere smøre for at sige at intet af dette her er entydigt, og at vi sandsynligvis ikke finder svaret. Jeg har lært at man skal være tålmodig når man skifter til en anden medicin. Det tager tid...
  • I marts 2009 begyndte jeg at få nogle anfald af hjertebanken. Jeg var samtidig blevet mere træt og trist, havde ondt i maven og kvalme, hovedpine og ondt i ører og øjne. Jeg kunne ikke koncentrere mig og næsten ikke overskue mit job.Min krop var fyldt med væske. Jeg tog på trods uændret livsstil.Jeg følte mig i meget dårlig form og fik sværere og sværere ved at følge med på min cykel, fordi jeg blev forpustet. Mit stofskifte har været for lavt i mange år og jeg fik 100 microgram Eltroxin pr. dag.
    Da jeg en dag næsten besvimede og havde ondt i hjertet, blev jeg undersøgt for blodprop i hjertet, men alt var heldigvis ok. Jeg fik også scannet hjernen og den var også i rimelig stand. Jeg fik tjekket mit stofskifte og det lå i den høje ende af normalområdet. Min læge sagde at jeg skulle sætte min dosis ned, så jeg fik skiftevis 100 og 50 micg. Det hjalp ikke, jeg blev ved med at ha det skidt, og kontrolblodprøve viste at nu var jeg i den lave ende af normalområdet. Jeg blev dog på denne dosis i længere tid, for jeg lå jo i normalområdet. Bildte mig selv ind at det nok ikke var mit stofskifte, der var problemet, men alt muligt andet, f.eks overgangsalderen. Havde dog læst om problemer med eltroxin, så i september valgte jeg at nøjes med 50 micg eltroxin pr. dag. Havde mest lyst til at stoppe helt. Ved næste kontrol var min TSH 6,44, til gengæld var mine maveproblemer blevet mindre, men ikke helt væk.
    Fik udleveringstilladelse i starten af december og startede på 50 micg Euthyrox. Mit TSH blev stadigt højere, men mine problemer forsvandt langsomt. Er nu på 62,5 micg pr dag og har en TSH på 3,17. Jeg har tabt 2 kg, er markant friskere og har appetit og kan føle sult. Min mave fungerer igen. Jeg har overhovedet intet ændret mht kost og har faktisk dyrket mindre motion. MEN JEG HAR FÅET MIT LIV TILBAGE og har afblæst overgangsalderen;), i hvert fald et par år endnu. Jeg er lige fyldt 47.
    Jeg er meget glad for at jeg har skiftet fra Eltroxin til Euthyrox, og min mor har også valgt at skifte.
    Hilsen Sanne
  • Supergodt at høre Sanne :-) vh Petra
  • Hej charlotte 3940.

Jeg gik over til euthyrox for 4 1/2 måned siden.
    Jeg havde taget gammel eltroxin i ca. 5 år uden problemer.
    Så fik jeg ny eltroxin, som jeg tog ca. 8 måneder ,hvor jeg havde alverdens forskellige symptomer( uden at mistænke eltroxin de første 6 måneder).
    Mine bivirkninger var hovedpine,svimmelhed,brystsmerter(var indlagt til observation for blodprop i hjertet), hedeture,propper i ørerne,væske i kroppen, grænseløs sult hele tiden, vægtstigning (6kg på 8 måneder) og meget andet.
    Jeg brugte 2 måneder, 2 lægeskift +1 hospitalsophold på at blive lyttet til.

Der gik ca 3 dage efter overgangen til euthyrox, så havde jeg det bedre og efter 14 dage var alle symptomerne væk .Vægten er nu normal igen, det tog ca 2 måneder.

Nu efter 4 1/2 måned har jeg aldrig haft det bedre.

Held og lykke.

Albini.
  • Hej alle.

Jeg har modtaget brev fra LMS efter analyse af gl. samt ny Eltroxin...de har ikke kunnet konstatere afvigelser i forhold til de godkendte specifikationer. Men de POINTERER, at de i laboratoriet alene har mulighed for at undersøge den rent kvalitetsmæssige del af medicinen, de kan ikke foretage kliniske undersøgelser, og KAN DERFOR HELLER IKKE VURDERE, HVORDAN MEDICINEN VIRKER I PT......

Jeg har været sygemeldt siden den 30.12.08 - og er stadig ikke raskmeldt. Jeg har fået det betydeligt bedre med Euthyrox end med ny Eltroxin (som var den rene gift for kroppen) - men har fået andre symptomer som led- og muskelsmerter samt tendens til ørhed i hovedet....jeg har også været ude i en del rutsjeture....

Jeg står nu i et dilemma - da mine dagpenge udløb den 31.01.10 - hvilket jeg d.d. har fået brev om, at de ikke vil forlænge....

Jeg har hørt, at nogle har fået det godt på Eferox - hvorfor jeg vil kontakte e.l. i morgen for at få en recept - som jeg kan sende til Tyskland......

Ja, Glaxo har virkeligt været medvirkende til et forsømt og fordømt 2009 - samt en fyring fra et stabilt og godt arbejde......

K.h. Annemarie
  • Hej Anne Marie håber at du får fat i Eferox og håber at du vil fortælle undervejs hvordan det går. Vh Petra
Log in eller Registrér for at kommentere.