Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

fra "ny" eltroxin til euthyrox

Hej alle
Så har jeg nu fået Euthyrox, efter mange besværligheder hvor det har været nødvendigt at stå fast på at jeg ville skifte, at der var noget galt med "ny eltroxin". Og hvordan går det så? jo, jeg kan efter 1 1/2 uge godt mærke en forskel.
Mine symptomer har været
hævede fødder/ben
mave i uorden
uro og zitren i kroppen
svimmelhed
træthed
søvnløshed
vægtøgning
øget puls og pludselig hjertebanken

Og efter brug af Euthyrox kan jeg mærke
bedre ro i kroppen, men stadig uro og zitren
min mave er i orden og fungerer alm.
en smule mindre træt
flere gange vandladning
så nu glæder jeg mig til at mærke forbedringer af alle symptomer.

Er der andre af Jer som har samme oplevelser efter skiftet i medicin?
ja jeg håber jo sådan at Euthyrox kan gøre det godt igen, som "ny eltroxin" har "ødelagt". Jeg har brugt "ny eltroxin i ca. 1 år, så jeg tænker at der er en del medicinrester som tager sin tid, at komme ud af kroppen.
charlotte
«13

Kommentarer

• Kære Charlotte.
    Der var ikke noget giftigt i "ny eltroxin" (jeg ved godt at der er enkelte debatører på denne side der holder fast i det, men den mærkelige ide står de alene med). Absorptionen var i ny eltroxin dog anderledes (hvilket er meget kritisabelt), og det har medført at en lang række mennesker har fået pludselige stofskifte-symptomer. Så for dig er det ikke et spørgsmål om at få eltroxin ud af kroppen, men derimod at blive indreguleret på din nye medicin. Held og lykke.
  • Kære Euglena

Såvidt jeg ved kan vi udfra bivirkningsindberetningerne se at der er en del mennesker der har problemer med det vi her kalder "Ny Eltroxin" og der er nogle læger og sygeplejersker der har udtalt sig skråsikkert om hvad der har forårsaget problemerne.
    Såvidt jeg ved bygger disse udtalelser udelukkende på at de pågældende har læst hvad indholdsstofferne er i Ny eltroxin og set at disse stoffer normalt ikke giver problemer i andre tabletter.
    Hvis dit udsagn har mere at bygge på så lad os det vide.
    Generelt synes jeg at man skal undlade at komme med så skråsikre påstande som du kommer med, hvis man ikke kan dokumentere dem.
    Såvidt jeg kan forstå udfra udsagn her på siden, så er der mange der har oplevet problemer med Ny Eltroxin der ikke kan bortforklares med "reguleringsproblemer".

Med venlig hilsen Peter
  • These adverse reactions are all suggestive of overmedication or undermedication with Eltroxin

http://www.dkma.dk/1024/visUKLSArtikel. ... elID=16024

Endvidere har LM undersøgt hjælpestofferne og disse er alle helt almindelige hjælpemidler som er tilstede i fødevarer, sminke, vitaminpiller osv og som aldrig i dyr eller mennesker har vist sig at give andre bivirkninger end tarmreaktioner, og dette i et meget begrænset antal individer.

Så jeg prøver bare at referere fakta, mens andre spreder rygtet at vi stofskiftepatienter spiser gift. En debat der har gjort rigtig mange mennesker bange og tvunget dem over i en anden medicin hvorved de kan begynder forfra med finjustering! Og sidste jeg udtalte mig blev jeg beskyldt for at være lakaj for GSK :-)
    Hvordan kan du vide at folk ikke kan forklare deres bivirkninger pga manglende finjustering? Hvis absorptionen af stofferne er forskellige så er der folk der vil opleve symptomer, men da de jo tager samme mængde vil de måske tro at det er en bivirkning og ikke et stofskiftesymptom.

Den eneste grund til at jeg gider denne diskussion her igen, er at nuancere debatten så folk ikke hovedkuls skifter præparat midt i en finjusteringsproces, bare fordi de har læste et par personlige beretninger herinde.
  • Kære Euglena

Jeg gider heller ikke denne diskussion igen, men du startede selv med en udokumenteret påstand ... :-)
    I det link du giver er der ikke nogen dokumentation på din påstand.
    Hvorfra har du dette udsagn: "These adverse reactions are all suggestive of overmedication or undermedication with Eltroxin", jeg kan ikke finde det i linket.
    Så det ser ikke ud til at der er noget nyt.
    Men jeg synes ikke om din bemærkning: ... "et par personlige beretninger herinde"
    I dit link omtales 4643 bivirkningsindberetninger for Eltroxin (her tæller jeg selvfølgelig hver enkelt bivirkning ... :-) )

Kom med noget dokumentation, hvis du har det, ellers synes jeg du skal moderere dine påstande til noget der kan dokumenteres.
    Dine påstande kan jo resultere i at mennesker med alvorlige bivirkninger fra Eltroxin søger efter forklaringer andre steder og derfor kommer til at lide unødigt.

Med venlig hilsen Peter

PS: Jeg vil gerne pointere at jeg aldrig før har diskuteret med dig og aldrig har beskyldt dig for noget - andet end at komme med skråsikre påstande som du ikke kan dokumentere.
  • Kære Peter. Citatet er taget fra linket, her er et større udklip:

"Side effects
    In the past two years and until 31 October 2009, inclusive, the Danish Medicines Agency has received a total of 846 reports of suspected adverse reactions from Eltroxin®. The reports were primarily submitted in the period March 2009 to October 2009. A single adverse reaction report may contain several adverse reactions, and altogether 4,643 suspected adverse reactions have thus been reported in the past two years up to and including 31 October 2009. The 10 most common adverse reactions reported during this period are displayed in the table below. These adverse reactions are all suggestive of overmedication or undermedication with Eltroxin"

Derudover bider jeg mærke i at der i alle andre lande undtagen DK og NZ er indrapporteret samme antal bivirkninger ved ny som gammel eltroxin, og at forskellen er at der i DK og NZ har været medieomtale og at bivirkningsindrapporteringerne eksploderede efter omtale i ekstra bladet. Og det er jo klart vi er rigtig mange der går rundt og har det skidt med vores stofskifte trods medicinering, og læser man så en artikel om det generiske produkt så vil man måske have tilbøjelighed til at rette tankerne mod at ens dårligdom skyldes medicinering. Jeg synes det er ærgeligt at debatten her på netdoktor kun omhandler Eltroxin vs Euthyrox. Der er mange andre vigtige relaterede emner, men alle tråde ender med at der er en der slår fast at eltroxin er lig gift og hvis du har taget det inden for det sidste år så er det derfor du er syg. Og det synes jeg (for det første er misvisende) men det ødelægger også den øvrige debat.

Og slutteligt 850 bivirkningsindrapporteriner er ikke meget i forhold til hvor mange der i DK indtager Eltroxin. Du skulle se listen for Panodil eller mavesårsmedicin :-)

Se for i øvrigt den her graf (det er meget få promille/procent der er skiftet til Euthyrox) http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/db/f ... r_2010.pdf
  • Kære Euglena
    Angående DK, NZ, øvrige lande og dine bemærkninger om bivirkninger, så skal man jo passe på med at spekulere i sammenkædning af årsag og virkning uden belæg. Der kan være mange grunde til det du nævner desangående, f.eks. mener jeg at der var en her på debatten som oplyste at NZ og DK var de eneste lande, hvor man kun havde Eltroxin mod for lavt stofskifte, hvis det er sandt, så kan det udmærket forårsage flere bivirkninger i NZ og DK, da folk i andre lande har bedre mulighed for at skifte til en anden medicin.
    Det er gået op for mig at stofskiftesygdomme er uhyre komplicerede med mange følgevirkninger, mange gange får man indtryk af at nogle mener at det kun er TSH-værdien der afgør om man har det godt eller ej, men jeg har heldigvis også mødt endokrinologer der kan skelne mellem hvad man ved, hvad man kan formode og hvad man ikke ved.
    Jeg synes også det er træls når bl.a. debatten her bliver for unuanceret ved at du og andre skråsikkert slår fast hvad der er skyld i andres dårligdomme. I kan fint lufte jeres mening, men det skal fremgå at det er en mening og ikke en sandhed, medmindre der er ordentlig dokumentation for "sandheden" :-)
    Jeg synes vi skal lade tvivlen komme patienterne til gode og glæde os over at der nu er to præparater på det danske marked mod for lavt stofskifte.
    Angående hvor mange der er skiftet til Euthyrox, så kan jeg ikke se nogen graf på dit link der illustrerer det. Men det skulle ikke undre mig hvis det er rigtigt - her kunne jeg selvfølgelig spekulere i årsagen, men det vil jeg forskåne læserne for .... :-)
    Euthyrox og Eltroxin er jo stort set identiske efter manges mening, hvorfor er der så nogen der kæmper en nærmest religiøs kamp mod at stofskiftepatienterne skal have lov at prøve Euthyrox hvis patienten har det skidt og tror på at Euthyrox kan hjælpe. Man skal måske have indstillet medicinen igen, men det er jo også det, du mener der er problemet med Eltroxin, så kan man vel ligeså godt indstille medicineringen på Euthyrox.

Mvh Peter
  • Og det er stadigvæk en kæmpe fordel at Euthyroxpillerne kan deles i 4 dele let og elegant og det kan alle størrelserne og tænk sig på det link Euglena henviser til står der at de kan deles i 2. Det er bemærkelsesværdigt at der fortsat er Endokrinologer, læger og andre som ikke ved at der er mange fordkellige størrelser af Euthyrox og at de kan deles i 4 dele. Se det kan man kalde finjustering. Eltroxin er man nød til at indstille med 50 mg af gangen for pillerne smuldre hvis man deler dem. vh Petra
  • Kære Peter. Jeg skulle mene at jeg med rette henvisninger har redegjort for at der ikke er direkte bivirkninger ved eltroxin. Lad mig vende den om og spørge hvad er dit (eller rettere jeres, da du jo ikke har været offensiv i den argumentation) videnskabelige belæg for at råde patienter her på netdoktor til at skifte fra et stofskifte middel til et andet (med de åbenlyse implikationer der nu engang er ved sådan et skifte)? Lægemiddelstyrelsen vurderet at der IKKE er bivirkninger ved medicinen! Og de har folk med passende uddannelse til at undersøge hver enkelt bivirkningsindrapportering, med henblik på at identificere potentielle problemer, og de har ingen interesse i at melde ud at der ingen bivirkninger er. Så hvordan ved i bedre?
  • Kære Euglena
    På de links du har givet er der absolut IKKE nogen videnskabelig dokumentation for dine påstande. Du har ret til at mene hvad du vil, men det er misinformation, hvis du påstår at der er dokumentation for din holdning til sagen.
    Nej jeg har heller ikke nogen dokumentation, men jeg mener at folk skal have lov til at vælge.
    Nu kommer du desuden med endnu en påstand:
    Hvor har du fra: "Lægemiddelstyrelsen vurderet at der IKKE er bivirkninger ved medicinen!"
    Det er IKKE noget der står i de links du har leveret her!
    Sådan en påstand kræver dokumentation!
    Mvh Peter
  • Kære Peter.
    Jeg tror ikke vi kommer længere. Jeg bygger min argumentation på at lægemiddelstyrelsen laver en videnskabelige og faglig vurdering og deres konklusion har jeg både kopieret ind og linket til. Hvis ikke du mener at lægemiddelstyrelsen er i stand til at lave en videnskabelige vurdering så er det måske fordi du ikke er bekendt med deres arbejdsmetoder og så diskuterer vi på forskellige præmiser.

Og ja folk skal have lov at vælge, men hvis man går til sin læge og får diagnostiseret lavt stofskifte, og går et par uger på eltroxin (måske med stigende dosis) uden bedring (hvilket jo er sandsynligt da det kan tage rigtig lang tid at indregulere). Så vil patienten ofte gå på netdoktor og her vil de så udelukkende læse at de indtager gift og at alle deres problemer skyldes bivirkninger. De vil så skynde sig til lægen og insistere på et andet produkt og kan således starte forfra med indregulering. Det er det scenarie jeg frygter for folk der læser herinde. Så JA frit valg, og euthyrox er da at foretrække da den kan deles, men ingen skræmmebilleder baseret på enkeltpersonberetninger som LMS har vurderet IKKE er bivirkning.
Log in eller Registrér for at kommentere.