Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bitter smag

13»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Var i Rema og fortalte om problemet. Butikschefen indrømmede at de havde hørt om problemet for ca. 2 måneder siden og havde derfor valgt at skifte mærke importland når det var muligt. Det var det så i sidste uge, og på pakken står der nu Pakistan som oprindelsesland. Fint... men jeg var altså heldig at få en af de sidste poser fra den gamle leverandør. Jeg må indrømme at jeg synes det er skandaløst at de erkender problemet for 2 måneder siden og ikke fjerner varen fra hylden.
    Endnu mere skandaløst er Fødevarestyrelsens holdning om "ikke tilbagetrækning" da der tilsynelandende ikke er noget alvorligt galt. Svenskerne har ikke fundet hverken pesticider eller giftstoffer. I mellemtiden kan en række danskere så opleve at få ødelagt smagssansen i op til 3 uger.
    Jeg kune ha´ ønsket mig en mere resolut og handlekraftig styrelse, som ville fjerne varerne fra hylderne indtil alle undersøgelser var færdige, og derefter ville forlange at mulige bivirkninger skulle fremgå af pakken.
    Symptomerne er aldeles ubehagelige og som når man køber medicin har man vel krav på at få oplyst at muligheden for så ubehagelige bivirkninger er til stede. Jeg har desuden oplevet kvalme og træthed, men kan ikke direkte henvise til samme årsagskilde. Jeg har ikke læst om andre med disse symptomer.
  • Indstillinger
    Som du nævner, så er træthed, svien i øjnene og decideret kvalme også nogle symptomer jeg har, udover den grimme bitre smag i munden. Jeg synes dog allerede nu 3 dage efter jeg spiste de sidste 4 pinjekerner, at det er ved at fortage sig. Jeg synes at smagen blev forværret når jeg spiste nødder og andre proteiner, men forbedres af jordnøddesmør og sukkerfri lakridser. (man må simpelthen have en anden smag i munden.) Chokolade smager bare som gammel brun sovs, der er brændt på!
    Nå, men 2 uger tror jeg ikke det varer.
    Jeg skrev straks til fødevarestyrelsen og klagede, henviste til denne streng på netdoktor, så de selv kan se, hvor mange vi er; der er nok mange flere, som ikke har fundet ud af, hvad den bitre smag i munden skyldes, og farer til lægen med det.
  • Indstillinger
    Hvor var det heldigt jeg kom ind på denne side, da jeg i ca. 3 dage har haft denne bitre smag helt bag i ganen og lidt ned i svælget. I dag har det ændret sig til også at føles meget tørt bagerst i ganen. Har gået og troet det var halsbrand, men er ikke helt bekendt med dette, da jeg ikke før har lidt af dette. Var ude at spise i fredags (3 dage siden) og fik noget, hvor jeg mener burgerbollen med kylling var smurt med pesto. Jeg har haft disse symptomer før, hvor det har varet i et par dage, men har aldrig vist hvorfor jeg fik det sådan. Når jeg spiser eller drikker, mærker jeg intet til det, men med det samme bagefter kommer det igen. Går ud fra det må være det samme, som det mange andre har herinde. Vh Heidi
  • Indstillinger
    Hi everyone,

    I am a food scientist and I'm now 4 weeks into investigating the source and mechanisms of the pine nut problem at Wageningen University (Netherlands). The information I have gathered from my initial literature review and from the detailed responses I have gotten from various blog and forum readers have been compiled on a new blog I have created to share and gather information from pine mouth sufferers. Do check it out! http://pinenutsyndrome.wordpress.com

    I am still looking for more problem-causing seeds and for pine mouth sufferers to fill in a detailed survey of all variables that might be related to understanding the causes and mechanisms of this syndrome. The survey link is on the blog, but here it is too: http://www.thesistools.com/web/?id=152717

    It would be wonderful if any of you would like to assist in this research by filling in the survey or contacting me at pinenutsyndrome@gmail.com if you have problem-causing samples to send. Thank you!

    With much gratitude,
    Grace Tan
  • Indstillinger
    Jeg ved det er et godt stykke tid siden denne streng er startet..... Men netop derfor er det interessant at stille mit spørgsmål her......

    Er der nogen af jer der er blevet ved med at have den bitre smag i længere tid end de angivne 2-4 uger?? Og har nogen af jer haft mistet en del af smagssansen mens det stod på?

    Jeg har haft smagen i 2-3 md nu, men jeg er kommet i tanke om at der ofte er pinjekerner i salaterne på min arbejdsplads så måske det bliver holdt ved lige. Problemet er at det nu er mindst 4 uger siden jeg sidst har spist noget med pinjekerner i..... så jeg synes det burde være på vej væk men lige nu virker det som om det bliver værre.. Og i den senere tid har jeg også haft problemer med at smage de finere nuancer i maden så nu er jeg ved at blive desperat.

    Hjælp...........

    Stunni
  • Indstillinger
    Jeg spiste i søndags bønnesalat med bl.a. pinjekerner. Mandag formiddag begyndte utilpasheden med kvalme og en slags mavekrampe og en utroligt bitter smag bagest i munden hver gang jeg spiste noget. I dag tirsdag, er kvalmen og mavekrampen næsten væk, men den bitre smag føles værre......Godt nok træls, med udsigt til flere uger på den måde.
    Jeg kan af indlæggene hér læse, at der faktisk ikke findes nogen rigtig god forklaring på fænomenet.....hvilket godt kan undre, når man tænker på hvor mange der trods alt har eller har haft symptomerne.
    Men, men men...efter et kig inde på fødevarestyrelsens hjemmeside kan man læse om det. Fænomenet kaldes "pinjemund" og de har allerede modtaget flere henvendelser i løbet af foråret. De opfordrer derfor forbrugere der oplever bivirkninger ved at spise pinjekerner, til at indgive en elektronisk forbrugerklage, så de kan efterforske problemets omfang. Der er allerede tilbagekaldt nogle pinjekerner fra visse butikker.
Log in eller Registrér for at kommentere.