Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Melatonin

245

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Anette...

    Nej det står kun melatonin,på dåsen ..
    Min lille søn får det somsagt,fordi,at han er ADHD barn og har meget svært,ved at sove,da han får noget medicin,der hedder strattera,det får han sammen med concerta dep medicin..Han skal over gå helt,til strattera,men da den først har en virkning,inden for 4-8 uger,får han concerta samtidig..
    Det er rigtig,som Kameliadamen siger,du kan kun få det her hjemme,hvis de er udskrevet,til en helt speciel årsag..Vi får vores ordineret fra en ADHD klinik,som så faxer det til vores apotek..Jeg er rigtig ked af,at min søn skal proppes,med medicin,men jeg kan se det gir han en tålig hverdag,uden kaos,oppe i hans lille hovede..

    Mange jule hilsner Sanne..
  • Indstillinger
    Hej Sanne har du mon fået undersøgt om din søn måske har stofskifteproblemer i stedet for ADHD. Jeg har flere gange læst at nogle fejlagtigt behandles for ADHD og så er de rent faktisk stofskiftesyge. Jeg kan desværre ikke lige hæfte et link på da det er et stykke tid siden at jeg har læst det. vh Petra
  • Indstillinger
    Hej Petra1...
    Han er blevet testet i alt,inden for ADHD,og han lever op,til alle kriterierne inde for det desværre...
    Jeg er ikke i tvivl,som mor,om,at det er ADHD min søn har...
    Vi går til kontrol på en ADHD klinik 2-4 gange på en månede..
    Både fordi at medicinen ikke virker som det skal,det har en effekt,men ikke som det burde have, og så har han være over medicineret også,og så virker det modsat af det det skal...
    Derfor får han lige pt...melatonin,til at sove på..
    Men tusind tak,for din omtanke,det var sødt af dig..
    KH...sanne..
  • Indstillinger
    Hej Sanne,

    Noget som meget få danske læger ved er at symptomerne ved ADHD kan forårsages af mobilstråling. - og det ER videnskabelig dokumenteret i
    blindede videnskabelige forsøg at "mobilstråling" (som egentlig hedder radiofrekvens elektromagnetisk stråling) forårsager blandt andet:
    - nedsat melatonin produktion
    - nedsat indlæringsevne
    - søvnforstyrrelser
    - koncentrationsbesvær
    - i nogle tilfælde også agression
    D vitamin mangel er også karakteristisk hos de som er blevet syge af mobilstrålingen.
    I Canada har videnskabelige undersøgelser vist, at saneres et klasseværelse for elektromagnetisk "smog", så bliver der mere ro, bedre indlæring - generelt at de syptomer men forbinder med ADHD i en skolesituation, bliver markant reduceret.

    Konsekvenserne af "mobilstråling" diskuteres meget i udlandet, hvor regeringerne eller lokalstyre er begyndt at lave begrænsninger. Ifølge EU parlamentet var der i 2009 NI (9!) EU lande der var begyndt at indføre restriktioner. I Lichtenstein og Salzburg er grænseværdien nedsat til 1/10000 af grænseværdien i DK. I Schweiz til 1/1000. Også i Polen og Italien er grænseværdien sat ned. I Frankrig har senatet FORBUDT mobiltelefoni i alle børneinstitutioner og skoler.I Tyskland fraråder myndighederne at installere trådløst netværk i skolerne, og alle steder at slukke det når man ikke bruger det. Og generelt at bruge ledningsforbindelser hvor muligt.
    OSV!
    I DK er der censur, hvilket jeg ved fordi jeg via mit arbejde har kontakt direkte til jounalister ved nogle af de største medier i DK. Sunhedstyrelsen gør intet.

    Jeg har dokumentation for dette hvis du vil have det. Jeg er selv dyrlæge og seniorforsker så jeg er ret kritisk overfor bevisførelse- tro mig: Dette er bevist.
    Når danske læger ikke ved noget, er det fordi "den danske sundhedstyrelse er perfid og svigter sin opgave ift at beskytte befolkningen" - Citat af Direktøren for Det Europæiske Miljøargentur, Jaqueline McGlade i netavisen "Ingeniøren", 2007. Hun er den øverste autoritet på miljøområdet i EU. Hun har iøvrigt også udtalt at de forskere der seriøst prøver at påvise hvad dette gør ved os, har fået frataget deres forskningsmidler og stillinger. (dokumentet ligger på EU miljøargenturets hjemmeside).

    I Sverige anslår sundhedstyrelsen at 3.2% af befolkningen er ramt af sygdom som følge af elektromagnetisk stråling - herunder stråling fra mobiltelefoner, trådløst netværk mm. (EUparlamentet har iøvrigt i 2009 indstillet til medlemslandene at anerkende det som et handicap, som i Sverige).
    Da man ved med 100% sikkerhed (kan måles direkte på skanning) at børn absorbere mere af strålingen en voksne, hvor mange børn er så ikke syge?

    Tre ting er vokset exponentielt de seneste 5 år: eksponering med "mobilstråling", ADHD og antallet af voksne der er syge af det.
    (både tal fra Frankring og Sverige viser eksponentiel vækst i antal voksne der er overfølsomme overfor elektromagnetisk stråling)

    Alt dette holdes skjult for os pga en ekstremt stærk lobbyinsme fra Teleindustrien.

    Mit råd til dig: Prøv at beskytte dit barn mod mobilstråling i en periode
    Ingen mobiltelefoni i nærheden. Ingen DECT telefoner. Ingen strådløst netværk - heller ikke fra naboerne!. Ophold jer i en periode et sted med maksimal afstand til mobilmaster (kan ses på mastedatabasen.dk)
    Se om han ikke får det godt af det!
    Hvis ovenstående ikke er muligt, så kan man købe noget stof som tager 99.99% af strålingen. Lav en baldakin over hans seng (og evt under madrassen, hvis der er underboere med trådløst netværk) og se om han så ikke kan sove - så er han i det mindste beskyttet en stor del af døgnet, og kan måske få sin søvn.
    Jeg har selv afskærmet mit soveværelse og fået søvnen igen for første gang i et år. Har intet der minder om søvnproblemer, efter i er år at være vågnet hver nat ved 3-4 tiden og ikke kunnet sove.
    Det er forøvrigt forlængst bevist at mennesker nær mobilmaster tager mere sovemedicin. Trådløst netværk har samme effekt.

    Sig til hvis du vil have mere information eller dokumentation om ovenstående.

    vh.
    Vibeke

    PS: jeg beskytter selv mit barn. Har blandt andet sikret mig at hun går i en børenhave UDEN trådløst netværk, og ikke eksponeres om natten....
  • Indstillinger
    Hej Vibeke!!!

    Tak for din besvarelse..:-)
    jeg har først kunne svare på mailen nu da jeg ikke kunne huske min kode herind til..:-)
    Du kan få min mail adresse så kunne vi evt skrive sammen der??
    Den er
    s.frandsen@comxnet.dk

    Mvh.
    sanne...
  • Indstillinger
    Hej
    Jeg blander mig bare lige for at fortælle, at man sagtens kan få Melatonin i Danmark. Det kræver en recept fra din læge og muligvis en bestilling til apoteket, da det ikke er registreret i lægemiddelkataloget.
    Ikke alle læger kender til midlet, men jeg er endnu ikke stødt på nogle, der var uvillige til at udskrive det til mig for søvnforstyrrelse, da det faktisk har langt færre bivirkninger og afhængighedssymptomer end andet sovemedicin.
    Snak med lægen, og bed vedkommende læse op på emnet, hvis de ikke har svar på rede hånd. :)
  • Indstillinger
    Har lige købt melatonin over nettet ( forholdsvis billigt ) Hvorfor kan det blive konfiskeret i tolden ? er det ulovligt at købe over nettet ?
    Hvor længe kan man tage tabletterne ?
  • Indstillinger
    Fordi det er receptpligtigt medicin i Danmark..
  • Indstillinger
    Hejsa

    Jeg har aldrig hørt om, at det kun er mennesker over 55 år, der kan få circadin (melatonin) på recept.

    Min kæreste er 37 år, har en søvnforstyrrelse og har fået circadin på recept i 2-3 år nu uden problemer. Han fik det anbefalet af én vi kender, nævnte dette for lægen og herefter har vores praktiserende læge udskrevet det til ham helt uden problemer.

    Dog har han fået at vide, at det kan være vanedannende (men ikke i så høj grad som traditionel sovemedicin), og derfor skal han helst ikke tage det hver dag. Eller man kan vist tage det hver dag i en måned og derefter holde en pause. Han bruger det ind imellem, når han fx SKAL være udhvilet næste dag eller hvis han i flere dage har sovet dårligt.

    Circadin er ikke sløvende på samme måde som traditionel sovemedicin, men det virker afslappende, så man nemmere kan falde til ro, når man skal sove. Man tager det 1-2 timer inden man skal i seng.
  • Indstillinger
    Hej Kattestrofe

    Da det er mig, der er kommet med oplysningen om den nedre aldersgrænse på 55 år, må jeg hellere kommentere sagen.

    Jeg har oplysningen fra Vitalrådets hjemmeside. Vitalrådet skrev i sin tid:

    ”Circadin er på recept og er kun godkendt til folk over 55 år. Så hvis man er 54 år og har skifteholdsarbejde eller er blind og gerne vil have hjælp til at styre sin døgnrytme eller har en cancer, man gerne vil hæmme, så er Circadin ikke godkendt, selv om de nævnte effekter er dokumenteret nok så godt – også på folk under 55.år.”

    http://www.vitalraadet.dk/304+M517940afff1.0.html

    At Vitalrådet ikke er helt forkert på den, fremgår af Internetsiden for Institut for Rationel farmakoterpi; hvor der står:

    ”Circadin (melatonin) 2 mg er et nyt sovemiddel med depoteffekt, godkendt til patienter på ≥ 55 år, der lider af primær insomni.”

    http://www.irf.dk/dk/anmeldelser/praepa ... atonin.htm

    Men disse informationer er cirka 4½ år gamle. Denne debattråd om melatonin her på Netdoktor er jo også ret gammel, og der kan jo være sket noget i mellemtiden.

    Jeg vil derfor prøve at søge nyere informationer.

    Hvis vi kigger på indlægssedlen, står der:

    ”Circadin anvendes som monoterapi (et enkelt lægemiddel) til korttidsbehandling af primær søvnløshed… hos patienter i alderen 55 år og derover.”
    http://xnet.dkma.dk/indlaegsseddel/PdfF ... 38&lang=da

    Alderen 55 står der stadigvæk, men der står ikke længere noget om, at det kun er godkendt til personer på 55 år og derover.

    Denne indlægsseddel er senest opdateret i september 2011, så der er tale om ny information i forhold til både Vitalrådets og IRF’s oplysninger.

    Sådan som jeg forstår det, så må reglerne være ændret, sådan at lægerne nu kan foretage et skøn og udskrive Circadin, når de finder det nødvendigt, måske lidt på samme måde som antidepressive midler normalt ikke gives til børn under 18, men lægerne gør det alligevel.

    Det var et forsøg på en forklaring ;o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Reglerne for melatonin til børn med ADHD er formodentlig stadig de samme.
Log in eller Registrér for at kommentere.