Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Euthyrox meget dyrere i Danmark end Sverige

Hej

Apoteket ringede i dag og sagde at mine Euthyrox var kommet, har ventet i 16 dage.

Det er jo godt nok en anden pris vi skal gi i dk end i sverige.

I Sverige giver jeg på et svensk apotek(76 svenske kr) det svarer ca til 52 danske kr for 100 stk 25 mikrogram Euthyrox og
det samme for 100 stk 50 mikrogram ialt Danske kr. 104,-

På dansk apotek koster 100 stk 25 mikrogram 132,80 og 100 stk 50 mikrogram 179,60. ialt 312,4 kr

Selvom vi får tilskud skal vi jo først op på en saldo på 800 kr før vi får tilskuddet.

Hvis man siger at man starter på en saldo med kr o og som jeg skal købe 4 gange om året
kommer det til at se sådan ud:

Første gang kr. 312,4
anden gang kr. 312,4
tredige gang kr 175,20 (så er man nået op på 800 kr)
samt andel kr 68,60
fjerde gang kr 156,2

Ialt årligt (Hvis man ikke køber anden medicin)

kr 1024,80 i danmark
kr 416,00 i sverige uden tilskud

Diff kr 608,80 som vi betaler mere for samme medicin i DK endda med tilskud.

Ja det virker jo ikke ikke særligt logisk.
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Sunrose.
    Du blander de to former for tilskud sammen.
    Læs Peters indlæg "Euthyrox-igen".
    Der står "det hele" forklaret.
    Hilsen inge
  • Indstillinger
    Kære Inge.
    Hvilke tilskud mener du at Sunrose blander sammen??

    Det er korrekt, at når vi har fået bevilling på tilskud, følger det, de alm. gældende regler for medicin tilskud.

    Tiskuddet starter, når vi er oppe på kr. 800,-

    Kærlig hilsen Annemarie
  • Indstillinger
    Hej Inge

    Jeg blander ikke nogen tilskud sammen. Det er som anemone skriver .Der gives først tilskud når man når en saldo på 800 kr. Efter et år starter man forfra på 0 kr igen og skal tjene op igen.
  • Indstillinger
    Undskyld, hvis jeg er bedrevidende, men det tror jeg altså du gør. Eksempelvis får jeg et præperat der hedder Ethalpha. Det er også meget dyrt. Første gang købte jeg det til fuld pris. Jeg skulle gemme bonnerne. Min endokrinolog søgte så om et ekstraordinært tilskud til mig på det præperat UDOVER den form for medicintilskud alle får. Så nu køber jeg Etalpha til noget mindre beløb udover jeg også får alm. medicintilskud. Så derfor gem bonnerne og snak med lægen om det ekstraordinære tilskud.

    MVH Lene
  • Indstillinger
    Hej igen.
    Det er din egen læge eller endokrinolog, der skal søge om tilskud specifikt på Euthyroxèn.
    Så burde den ikke koste meget mere end Eltroxinen.
    Alle "mennesker" får medicintilskud efter 800 krs. reglen af al receptpligtig medicin.
    Jeg trorde faktisk, at det var det du mente, Anemone!
    Næste gang du henter "Lio", så prøv for sjov at spørge, hvad prisen er med og uden tilskud.
    Din endokrinolog har garanteret søgt om tilskud for dig.
    Når man en gang har fået tilskuddet, bliver det "kodet ind i systemet", så man fremover får det automatisk.
    Mener faktisk også "det" regner med tilbagevirkende kraft, men er ikke 100% sikker.
    Mange hilsner Inge
  • Indstillinger
    Dette er lige en link m.h.t. medicintilskud.
    https://www.borger.dk/Emner/sundhedogsy ... dicin.aspx
    Da jeg fik Liothyronin, søgte min endokrinolog samtidig tilskud til dette produkt. I første omgang kunne jeg ikke få tilskud - men gemte mine bonner til tilladelsen gik igennem. Derefter fik jeg tilskud i.h.t. ovennævnte gældende regler, og "godtgørelse" med tilbagevirkende kraft.
    Jeg har nu fået 100 mkg´s Levaxin. Uden tilskud koster 100 stk. 150,95.
    Min saldo før jeg hentede Levaxin var 756,85 derefter ny saldo 907,80. Jeg fik tilskud på kr. 43,90.
    Nej, vi får ikke ekstraordinært tilskud til vores stofskiftemedicin.
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Indstillinger
    Ja, årsagen til at Merck ikke forhandler Euthyrox her i landet - selvom der foreligger en godkendelse på præparatet, skyldes vel nok at de ikke har kunnet hamle op med Glaxo´s små priser...
    Men ja, yderst tankevækkende at man kan få præparatet i Sverige til en noget lavere pris.... Gad vide om Sverige har en helt andet "ordning" m.h.t. medicin???
    Der er nok også nogle der ikke har haft det helt OK med gl. Eltroxin. Så det er selvfølgelig med, at vi får flere præparater på de danske apotekers hylder.
    Ja, jeg vil selvfølgelig gerne betale det ekstra, for at få et godt liv!!!
    Det kunne jo være at Levaxinen er det helt rigtige for mig. Jeg tager stadig Eutirox indtil jeg kan hente de 50 mkg´s på apoteket.
    Kærlig hilsen Annemarie
  • Indstillinger
    I skal være sikre på at der er søgt om forhøjet enkelttilskud. Man får tilskud ud fra det billigste præparat med samme indhold. Hvis man ikke kan tåle det billigste f.eks pga tilsætningsstofferne skal det forhøjede søges, så får man tilskud ud fra f.eks Euthyroxpris og ikke Eltroxins.
    http://www.apoteket.dk/LoveOgRegler/Medicintilskud.aspx
    Får man pension kan der evt. søges om medicinkort.
    Får man så meget medicin at ens egenbetaling kommer op over 3.370 kr om året kan der søges kronikertilskud.
    Det kan være det er der forskellen ligger til dig der får Etalpha, det er jo ret dyrt. Til oplysning er det et D-vitaminpræparat som f.eks gives hvis de fik beskadiget biskjoldbruskkirtlerne ved operation.
    Hilsen Sia
  • Indstillinger
    Da hverken Euthyrox ell. Levaxin er indregistret/markedsført her i landet, kan der ikke gives forhøjet tilskud!!!!
    D.v.s. at lægen selvfølgelig skal søge om tilskud til det enkelte præparat, som derefter følger de gældende regler for medicintilskud i DK.
    I andre lande, er der andre regler. Derfor kan man f.eks. få Eutirox til kr. 52,-
    Kærlig hilsen Annemarie
  • Indstillinger
    Redigeret 19 juni, 2009, 17:10
    Hej
    Her et link til spændende information vedr. medicin tilskud.

    www.pharmadanmark.medicintilskud2007

    Hej fra Luna

    ps. HAR PRØVET OG ÆNDRE I LINKET, HÅBER DET VIRKER NU
Log in eller Registrér for at kommentere.