Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Euthyrox

24

Kommentarer

• Glemte vist lige at skrive at den er den Ny Eltroxin, som jeg mener, når jeg siger - prøv at indstille dosis v.h.a. halvering m.m. og tag dem om aftenen. Godt nok stik mod indlægssedlen...men det er jo også vigtigt at man kan fungere som menneske.
  • Kære Skov.
    Ja, det er korrekt at vi skal have den rigtige dosis.
    Da jeg fik ny Eltroxin 100 mkg havde jeg samtidig 50 mkg af gl. Eltroxin. Jeg var meget finjusteret/doseret.
    Men trods det, blev jeg dårligere og dårligere af ny Eltroxin, som så mange andre her på nettet.
    Du kan tåle ny Eltroxin, men vi er alle forskellige, så derfor skal vores bivirkninger og tab af arbejde, ikke negligeres som værende ikke velreguleret!!!
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Kære Skov igen.
    Jeg vil lige sige, at det er meget få læger der ved, hvad det betyder, at ændre dosis fra f.eks. morgen til aften/natten.
    Min endokrinolog ordinerede mig Eltroxin til natten den 05.03.07 - havde tidligere taget det om morgenen - idet det havde vist sig, at effekten/optagelsen var bedre der.
    Og det må siges. Mit stofskifte blev meget forhøjet, og jeg måtte nedsættes med 225 mkg pr. uge.
    Min endokrinolog indrømmede senere, at han havde lavet en fejl, ved ikke at nedsætte dosis samtidig med. Ja, jeg var hundesyg.
    Så det er ikke bare noget, man lige gør!!! Det skulle da lige være, hvis vi "ønskede en dosisændring" igen. :-(
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Kære Anemonen.

Du har ret. Det er ikke noget, man bare lige gør. Men gør det i samråd med jeres læge. Hvis/når man har det dårligt, tvinges man jo til ligesom at ændre på situationen for at opnå at få det bedre. Derfor har jeg forsøgt, og forsøgt og forsøgt og ændret og prøvet gennem 16 år på Eltroxin. Det har ikke været omkostningsfrit, men jeg så opnået at få en masse erfaringer. Det er blot dem, som jeg prøver at give videre: Med dele tableletten (både gl. og ny eltroxin), tage dem om aftenen, kontrolleres ofte osv. Noget må gøres, forsøges, prøves....Mine ord skal blot tolkes som vejledende et håb om at bare nogle kan bruge dem til gavn.
  • Hej. Så var jeg ved lægen i fredags, og han skrev uden problemer en recept (fik faktisk to) på Euthyrox til at hente i Tyskland (som er tættere på for mig).
    Han ville osse gerne søge udleveringstilladelse, men rådede mig til lige at spørge apoteket først, om de overhovedet kunne skaffe dem. Det gjorde jeg.
    De ringede så tilbage i dag med svaret:
    - Nej, vi skaffer dem ikke "bare" med en tilladelse fra din læge, det skal være fra sociallæge eller hospital.
    Jamen?!?! siger jeg bare! En udleveringstilladelse er vel en udleveringstilladelse?
    I øvrigt kom der hele TO kunder og hentede Eltroxin, mens jeg stod der og ventede (det er et stort apotek). Den ene fik ikke noget at vide om, at det var såkaldt ny eltroxin, den anden fik at vide, at emballagen var ændret. Hun fik samtidig at vide, at hvis hun mærkede ændringer, skulle hun kontakte lægen. Da hun så (lidt forvirret) spurgte, hvorfor hun skulle mærke ændringer af en ændret emballage, sagde ekspedienten, at pillerne bare var anderledes og lidt større. Altså...
    Min læge tog ivrigt imod udprintet fra lægemiddelstyrelsen om indberetninger af bivirkninger på den nye Eltroxin + godkendelse af Euthyrox.
    VH Solsikke11
  • Kære Solsikke.
    Ja, desværre er der mange apoteker, som ikke ved, hvad den nye Eltroxin "drejer" sig om!!! Nogle er lydhøre...andre ikke.
    Jeg fik at vide fra Lægemiddelstyrelsen, at det er behandlende læge, det være sig egen praktiserende læge ell. endokringer, der kan søge om indførelsestilladelse til Euthyrox. Så dermed skal det pågældende apotek også få Euthyrox på "lager".

Kære Skov.
    Ja, vi skriver selvfølgelig med de erfaringer vi har omkring vores medicin/sygdom. Som jeg tidl. har skrevet har GlaxoSmithKline virkelig lavet en svinestreg overfor os stofskiftesyge.
    Mange får så ubehagelige bivirkninger, så vi ikke længere kan fungere tilligemed, at den nye Eltroxin ikke længere må deles. Men som du selv skriver, mener du, at det må være bedre at dele, end tage så forskellige doser hverdag.
    Jeg personligt ønsker ikke Glaxo på markedet m.h.t. Eltroxin. Når jeg ved, at Euthyrox fra Merck kan fås med de samme tilsætningsstoffer, tilligmed at de forefindes i 25, 50, 75, 100, 125.........200mkg. Ja, så kan vi rigtig lave en finjustering, med de samme indholdsstoffer hver dag.
    Men det hele drejer sig vel om, at vi får langt flere produkter på markedet i DK. Vi er alle forskellige, og tåler derfor ikke alle det samme produkt.
    Det kan også være, at mange ikke har tålt/tåler gl. Eltroxin, men ikraft af, at der ikke har været andre alternativer på "hylderne", har vi måtte tage til "takke". :-)
    Kærlig hilsen Anemonen
  • Hej Solsikke

Undskyld, men jeg syntes dit sidste indlæg var lidt forvirrende, blev egentlig ikke klar over, om du så fik Euthyrox fra Tyskland!
    Spørger nysgerrigt fordi jeg også er "from the bottom of Denmark", får Eutirox fra Sverige, men har tænkt -at det må de da også ha' i Tyskland, om ikke andet så fordi produktet er fra Merck (D).
    Mvh Birgit
  • Hej.
    Jeg har ikke været i Tyskland endnu for at hente Euthyrox, men jeg ræsonnerede som du, at når det bliver lavet i Darmstadt, kan vi vel købe det i Flensborg?
    VH Solsikke
  • Jeg fik uden problemer købt Euthyrox i Sverige.
    Jeg havde medbragt både billedlegitimation, kopi af den danske lægemiddelstyrelses godkendelse af Euthyrox samt en gammeldags håndskrevet recept.
    Det var kun recepten jeg fik brug for - damen på apoteket påstod godt nok først at de ikke havde sådan et lægemiddel, men det var fordi hun ikke kunne læse hvad der stod på recepten.

Hej Solsikke
    Vil du ikke nok lige fortælle, hvordan det går for dig med køb af Euthyrox i Tyskland - når du på et tidspunkt gør det.
    mvh Peter
  • Hej, Peter.
    Jo, jeg skal nok berette, når jeg har været i Tyskland.
    VH Solsikke
Log in eller Registrér for at kommentere.