Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Ekstrasystoler - magnesium hjalp mig

245

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej alle der har ekstra systoler, jeg har levet med det i 30 år (er oper. for struma i 1965. Og har siden altid haft ekstra systoler , men kort tid efter begyndte jeg at få beta blokker som i de 30 år jeg har fået dem har skiftet navn flere gange, men er de samme - nu får jeg propranolol og det gør jeg sjældent mærker mine systoler, og hvis jeg gør så er det som regel fordi jeg har glemt at tage pillen. Nu er jeg 73 , og får ind imellem en puls på 150 som gør mig utilpas med lidt kvalme, men forsvinder efter ca.5 min. jeg ved ikke om det også er ekstra systoler.
    Men tal med lægen om at få beta blokker/tabeletter for det, for det er ret ubehageligt at have dem selv om de er ufarlige. Med venlig hilsen fra Gyldenblonde
  • Indstillinger
    Hej Inger

    Det lyder godt, at du er blevet hjulpet af betablokkere.

    Imidlertid er jeg af den overbevisning, at det er bedst at finde årsagen til, at man har ekstrasystoler/uroligt hjerte. Hvis det kommer af en mangeltilstand, f.eks. jernmangel eller magnesiummangel, så er det vigtigt at få kompenseret for manglen. Disse næringsstoffer skal jo bruges i mange andre forskellige processer i kroppen, hvor de vil komme til at mangle, hvis ikke man gør noget ved problemet.

    Hvis det kommer af stress, er det vigtigt at lære at tage det mere roligt.

    Når man har et ubehageligt symptom, synes jeg, at det er vigtigt at prøve at finde årsagen og gøre noget ved den, frem for at undertrykke symptomet med medicin.

    Problemet er jo også, at medicin ofte har ubehagelige bivirkninger, for betablokkeres vedkommende er de mest omtalte bivirkninger træthed, søvnforstyrrelser, mareridt, depression og vægtstigning. Jeg har engang fået betablokkeren Propranolol imod forhøjet blodtryk. Jeg blev meget syg af det og måtte skifte til en anden slags blodtryksmedicin.

    Som man kan se af bivirkningsprofilen, er kvalme en almindelig bivirkning ved Propranolol:

    https://www.sundhed.dk/applikationer/Ap ... viceType=1

    Men hvis du er tilfreds med medicinen, er alt jo o.k.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej alle
    Hvor er jeg glad for internettet. Selvom disse tråde er lidt gamle, er det skønt at læse at andre har det som jeg og har gode råd og erfaringer at dele.
    For mit vedkommende er ekstrasystolerne noget der kommer og går. Dog er det generelt blevet værre med alderen. Jeg har haft dem så længe jeg kan huske, men efter jeg har fået børn (2 og 5 år) er det blevet meget værre.
    Jeg har fået lavet event-recording men det var i en god "periode", så det fik jeg ikke andet ud af, end at jeg havde nogle få ekstrasystoler i de 3 dage jeg havde recorderen på.
    Jeg synes efterhånden ekstrasystolerne styrer mit liv meget. Jeg bliver angst og nervøs når jeg har de perioder hvor de kommer meget (ca. hvert 2. minut i løbet af dagen). Er faktisk lidt desperat. Vil nok prøve at købe Magnesium, selvom min læge siger at det nok ikke hjælper. Synes jeg er for ung til betablokkere!
    Som en anden skrev, er det tit stress-betonet og kommer efter dårlig søvn. Men for tiden vågner jeg hver nat og stresser over at jeg er vågnet, og så kører den onde cirkel derudaf. Derudover har jeg to små børn som vågner hver nat og vækker mig, så det bliver til mange opvågninger ;-(
    Mon nogle af jer stadig er her på tråden og kan fortælle hvordan det går jer nu? Tak for de råd der allerede er at læse.
    Mvh Christine 34 år.
  • Indstillinger
    Hej Christina og I andre

    Ja, hvordan går det? Som Christina oplever jeg også at ekstraslagene kommer og går i perioder. Og jeg må indrømme at de påvirker mig mere end jeg er glad for, selvom lægerne siger at hjertet er helt ok. Så du er ikke alene, C!

    Noget ret fælles for os der brokler med et "elektrisk hjerte", er nok at vi søger og søger efter årsager. Naturligvis.
    Selv er jeg "gået fra" magnesium som årsag, jeg spiste Mg-piller i lang tid, men ekstraslagene kom igen.

    Nu er jeg - inspireret af min læge(praktikant) - af den mening at fordøjelsen og "refluks" (tilbageløb fra maven til spiserøret) måske er "skurken". Spiserøret ligger rigtig tæt ved hjertet, og hun mener at for meget syre i spiserøret kan påvirke hjertet. Måske også via den nerve der hedder vagusnerven.
    Så jeg prøver at angribe refluks-problemet ved at spise et halvt el. et kvart æble efter hvert måltid. (Og så kan man vist også noget med æblecidereddike og honning, ...)
    En del mennesker har faktisk for LIDT mavesyre og fordøjer derfor for langsomt, og maven er for fuld og trykker opad osv. Syren i æbler og i æbleeddike gør noget godt ved mavesyremængden og -surhedsgraden, tror jeg.
    Og jeg har i flere DAGE :-) haft langt færre ekstraslag og fornemmelse af nervøsitet i brystkassen.
    Så måske ...

    I øvrigt er det nok meget sundt BÅDE at se om man kan finde årsager til bankeriet OG at øve sig på ikke at lade det gå én så meget på EFTER at der har været ekstraslag. Kan man slappe bedre af, og/eller kan man få sine tanker til at "sige", åh, skidt det var bare et ekstraslag. Som om det var et tilfældigt host ...

    Martin
  • Indstillinger
    Hej Martin
    Tak for din opdatering. Jeg har købt Magnesium i dag. Så må vi se om det virker. Jeg lider meget af forstoppelse, måske skulle jeg prøve det trick med æblecider. Min læge har ingen forslag. Og nævner ingen mulige sammenhænge. Og ja, jeg leder med lys og lygte efter SVAR, som du siger. Lægen vil bare sende mig til event recording igen. Det får jeg jo ikke noget ud af.
    Har haft ekstrasystoler i alle mine vågne timer i 2 døgn nu. Heldigivis (!!!) kommer de ikke når jeg ligger ned i disse dage. Det bedste er at ligge på venstre side. Lyder mærkeligt?? Men jeg kan jo ikke ligge ned på arbejdet...
    Et spørgsmål til jer alle: Ser I det som et tabu-emne? Jeg fortæller INGEN om det. Men hvorfor gør jeg ikke det? Det er som om at hvis jeg ikke taler om det, eksisterer "sygdommen" ikke. Ikke engang min mand. Han kan helt sikkert ikke forstå hvorfor jeg bliver mut og indesluttet i perioder. Men jeg mister appetitten og lysten til at tage nogen steder eller at være sammen med nogen. Har bare lyst til at være alene og i det hele taget alene med min angst. ØV.
  • Indstillinger
    Hej Christina

    Jeg kender udmærket den følge af ekstraslagene du beskriver: at man føler sig asocial og ikke har lyst til at gå ud - eller til noget som helst. Jeg har nærmest oplevet det som om der bliver trykket på en knap inde i mig, hvorefter jeg kommer i dårligt humør ala det du beskriver.

    Som sagt tror jeg man kan arbejde med at få ekstraslagene til at fylde mindre i hovedet. De er jo ufarlige, selvom de er irriterende, men jeg tror på at man kan træne sig mentalt til ikke at lade dem ødelægge sit liv.

    Og jeg synes da virkelig at du skulle fortælle din mand om problemet, ikke for at I skal gå og snakke om det hele tiden, men for at du kan nævne det når du har behov for det, og så han kan vide hvorfor du nu og da måske er i dårligt humør. Det bør i hvert fald ikke være tabu.

    Ang. årsagerne til ekstraslag: Har du episoder med "refluks" (tilbageløb til spiserøret af lidt mavesyre) - "halsbrand" kalder man det jo også? For hvis du har det, er det da værd at lægge mærke til om det har nogen sammenhæng med ekstraslagene, hvilket jeg har mistanke om at det har i mit tilfælde.
    Og er der noget om denne sammenhæng, kan du jo prøve med æbler, æbleeddike, eller nogle af de medicin'er der findes mod reflux.

    Endelig nævner både lægerne og talrige artikler på nettet at der kan være andre årsager: Alkohol, stort kofeinforbrug (kaffe, te, cola), angst, stress - for at nævne nogle af dem. Men mange steder skrives det altså også at man som regel IKKE kan finde en årsag.

    Prøv dig frem - og fortvivl ikke selvom du ikke finder årsagEN!

    Held og lykke

    Martin
  • Indstillinger
    PS
    Hvis det kan være af interesse for nogen: Vi er godt nok ikke alene med vores urolige hjerter - amerikanerne har RET mange diskussionsgrupper som denne. Eksemplet her handler om mulige sammenhænge mellem fordøjelse og ekstraslag. Diskussionen viser både noget om hvor udbredt vores søgen efter årsager er - og rummer her og der nogle interessante erfaringer og "teorier": ("pvc's" = ekstraslag)
    http://www.medhelp.org/posts/Heart-Rhyt ... how/369081
  • Indstillinger
    Hej christine og alle i andre med atrieflimren
    Da mit startede i begyndelsen af 2008 var det ret voldsomt og man bliver selvfølgelig meget bange, da det var værst havde jeg en hvilepuls på 200, så en akut indlæggelse var nødvendig. Her blev man beroliget med, at det er en "sygdom" man ikke dør af, men dør med og at der er ca. 40.000-50.000 mennesker i DK der har det.
    Forskellige former for medicin som Cordarone, Digoxine og andre antirytmica hjalp nok noget, men havde nogle modbydelige og skadelige bivirkninger. Tilsidst prøvede jeg en Beta-blokker, der hed Sotalol, den virkede med 2x 80 mg pr. dag. Efter ca. 1/2 år uden attakker begyndte det pludselig igen og var desværre nu blevet konstant og min læge indstillede mig til en Radiofrekvens behandling. Her går man ind i lysken med et par elektroder og op i hjertet, hvor man foretager mange overbrændinger af nogle "vildfarne" nervebaner, der er med til at give falske impulser til sinusknuden i hjertet , det er den der styrer pulsen. Det er et forholdsvis let indgreb og foretages i lokalbdøvelse. Men da det koster ca. 80.000,-kr. og jeg er pensionist havde mit sygehus ikke penge i budgettet til mig, ja det sagde de rent ud. Der blev heldigvis frit sygehus valg igen 1/7 2009 og jeg kunne nu selv vælge. Ud fra internettet er det klart Varde hjertecenter der har mest erfaring og foretager flest af den slags indgreb i landet. Jeg blev i August indlagt i Varde og dagen efter kunne jeg selv køre hjem igen. Jeg skulle dog fortsætte med min medicin Sotalol: Efter ca. 2 mdr. havde jeg en helt normal puls uden nogen form for attakker,så lang tid går der før at hjertet har normaliseret sig igen. (det er som at komme i himlen, ikke mere at have den angst for denne flimren). Jeg har nu været fuldstændig fri af flimren i 3 mdr. og iflg. lægerne skulle det kunne vare i mange år. jeg må dog forsætte med reduceret medicin Sotalol. 1x 40 mg morgen og 2x 40 mg aften. Men det er der ikke nogen bivirkninger ved.
    m.v.h. Jocri
  • Indstillinger
    Hej! Er der nogen som kan svare på, hvor længe man ca. skal tage magnesium som kosttilskud, før man kan se om det har en virkning?
    Mvh
    JP
  • Indstillinger
    Hej Janni1310
    Jeg begyndte at tage Magnesium, ca. 500 mg per dag, for ca. 1 md siden. Jeg ved ikke om det har hjulpet endnu da jeg kan have lange perioder uden ekstrasystoler. Men jeg har været i stressende perioder/situationer uden at få så mange ekstraslag så jeg bilder mig selv ind at det virker.
    Men jeg savner også selv information om hvor meget og hvor længe man skal tage det for at have fyldt depoterne op.
    Mvh. Christine
Log in eller Registrér for at kommentere.