Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

brændende tunge

Jeg har lige været på nettet da jeg har problemer med brændende tunge. Det skal lige nævnes jeg er 38 og derfor falder udenfor katagorien kvinder i overgangs alderen....plus har hverken B vitamin, zink, magnesium eller jern mangel Der bliver nævnt at problemer med skjoldbruskkirtlen kan give dette symptom er der nogen der kender til dette symptom i forbindelse med enten for højt og lavt stofskifte???? Tania
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej !

    Ved ikke om det er et symptom ved stofskifteforstyrrelser
    - men det er i hvert fald et symptom ved JERNMANGEL....

    *Pia
  • Indstillinger
    Tak for svaret Pia men er blevt testet for div mangler omkring vitaminer og mineraler vh Tania
  • Indstillinger
    Jeg har det der kaldes Lingua Geographica. Hvilket kan oversættes til landkorts tunge.

    Du kan prøve at google det for at få en dybere forklaring.

    Nå men det jeg vil frem til er at jeg engang i mellem har en brændende fornemmelse - især ude i kanten af tungen. Det har så vidt jeg ved ikke noget at gøre med mine stofskifte problemer. Min tandlæge sagde til gengæld engang at folk med psoreasis ofte havde Lingua Geographica.

    Hilsen katja
  • Indstillinger
    Hej Thula,

    Jeg har også en brændende tunge, og i den forbindelse er jeg blevet undersøgt for evt. antistoffer eller tørhed (har den alder, hvor man tørrer ud, men jeg er stadig saftig ;-) så problemet findes ikke her)
    Udover at min tunge er meget rød, synes min tandlæge at den er glat. Det kan brænde på den første halvdel af tungen og i kanten, men mange gange er det kun på spidsen og siderne. På den ene side af tungen har jeg en rød plet, som jeg har haft 2-3 år.

    Thula, kan du ikke skrive lidt mere om din tunge, og hvad din læge evt. har sagt.

    Katja; det er interessant at læse dit indlæg, hvor du skriver at psoriasis patienter kan have såkaldt landkort tunge. Jeg har(haft) psoriasis, men i de sidste 20 år har jeg ikke haft nogle udbrud, og min tunge ligner da heller ikke et landkort, men det behøver den måske ikke?

    Sommer
  • Indstillinger
    Hej sommer

    Er du blevet undersøgt for Vitamin B 12 mangel, det samme som Perniciøs anæmi? Symptomerne ligner, og er også en autoimmun sygdom.

    Det er ikke ualmindeligt at stofskiftepatienter også får den lidelse.

    Rød, irriteret eventuelt afglattet tunge.
    Du kan læse videre på:

    http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/ ... gelb12.htm

    Venlig hilsen

    Sommerfuglen
  • Indstillinger
    Hej Sommerfugl

    Tak for dit svar. Hvis hæmoglobin tallet er fint, kan jeg vel ikke have blodmangel, eller er der noget, jeg har misforstået?

    Under alle omstændigheder vil jeg kontakte min læge for nye/andre undersøgelser, da det gør mig lidt utryg.

    Sommer
  • Indstillinger
    Hej Sommer
    havde næsten glemt mit spørgsmål......beklager
    har været på nettet igen igen igen.....og har fundet et middel der bliver brugt i usa til folk med brændende tunge med rimlig succes, regner med at tage det op med min læge næste gang jeg ser ham. Har vi det ikke herhjemme vi jeg evt forsøge at bestille det på nettet, har gemt navnet men jeg skal nok vende tilbage. Min tunge brænder også mest på spidsen og når det er værst lige midt på tungen og læberne og tungen blive ild rød på spidsen . Der er aldrig pause bare forskellige grader. Har haft forskelige teorier så som at det følger menses cyklus.....det passer nogen gange... en mund"ekspert" i Åborg forslog allergi men der er ikke noget bestemt der provokerer men dog noget der hjæper, jeg bruger peppermynte dråber(lille flaske fra matas varer flere år) når det er værst og det dulmer lidt. Har for et par dage siden fundet ud af at jeg har en kollega på 55 der har haft det det sidste år så nu venter jeg på hvad hendes læge kan finde ud af. Jeg Har fået tjekket stofskiftet og alt ok. Har ikke givet op men er gået lidt i dvale........vender tilbage igen når jeg ved mere. Har du selv fundet ud af noget??
    vh Thula
  • Indstillinger
    Har igennem mange år haft mange perioder med brændende tunge, rød på spidsen og hvidlig belægning på tunge, samtidig brænden i slimhinder i underliv. Har fået meget svampemedidin for dette og nogen gange er det blevet bedre andre gange ikke. Anfaldende har varet fra uger til måneder.

    Har fået taget biopsi af slimhinde i underlivet hvor man godt kunne se at slimhinden var irriteret men ikke hvorfor.

    Har nu problemet igen. Har lige fået taget stofskifteprøver hvor min læge også tog en blodprøve for sukkersyge. Mit blodsukker var for højt.

    Fik taget nye prøver igen i går. som jeg får svar på i morgen. Håber ikke at jeg har fået sukkersyge. Kan se at sykkersyge kan give gentagne infektioner i tunge og slimhinder.
  • Indstillinger
    Hej Thula

    Jeg er ikke kommet videre i min søgen, men jeg skal til kontrol hos min endokrinolog sidst i denne måned, og så vil jeg høre, om han har et bud på, hvad det kan være.
    Vil også lade mig undersøge for B12 mangel, som sommerfugl nævnede som en mulig årsag.
    Jeg har bemærket, at det oftest er om aftenen, at tungen brænder mest, men hvad der påvirker den, ved jeg ikke.
    Det forreste af tungen er blevet mere glat. Har du observeret ændringer på din tunge?

    Jeg skal nok vende tilbage, når jeg ved mere.
    Sommer
  • Indstillinger
    hej igen
    min tungespids bliver helt pink når det er værst og papillerne på tungen hæver lidt. Har ind imellem fornemmelse af glat tunge men det er sjældent. Du skal sørge for at få chekket jern, zink, magnesium og div B vitaminer samt dit stofskifte der kan være mange ting der giver brændende tunge. Jeg kan ikke husk om jeg har skrevet om det tidligere men der findes noget det hedder "burning mouth syndrome", det er oftest kvinder i overgangs alderen der får dette og man har fundet ud af at har man tendens til depression forøges risikoen. Jeg har søgt og søgt og har fundet noget der hedder Alpha-lipoic acid (ALA),( is a potent antioxidant mitochondrial coenzyme. hvis du skriver ALA og burning mouth kommer en del undersøgelsen frem) som bruges med en del succes mod dette fænomen i USA, desværre er det ikke tilladt at bestille over nettet. Men det er et medikament mod nerveforstyrrelser(altså ikke de dårlige nerver (c;) men nervebanerne. Der findes tilsyneladende noget der minder om det herhjemme men det min læge fandt havde vægtøgning som bivirkning så jeg sagde nej tak....desværre. Måske din læge kan finde noget andet...så sig endelig til (c: vh thula1
Log in eller Registrér for at kommentere.