Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Knækbrød - hvor sundt er det?

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Solo

    Tsind tak for at du har beregnet det her med knækbrød - det er jeg glad for.

    Jeg spiser gulerod og appelsin 2-3 om dagen ved siden af (hvor lyder det fromt ha ha) og til morgen mad idag havregryn. Ellers kan jeg godt li rugbrød tomat æg og fiskefrikadelle...meget meget tilforladeligt.

    Så har jeg så også en svaghed for de er små nuttede bogø marcian og nouget æg der ....befinder sig over alt.

    MEN JEG FÅR INGEN ELLER LIDT MOTION ER DÅRLIG TIL AT MOTIVERE MIG SELV ...OG HER ER RODEN OG MIN AKILLESHÆL!

    Jeg er LIGE begyndt at gå stavgang ...fordi jeg er arbejdssøgende øv - så jeg skal have noget motion. Har kun været til det en gang og blev ærlig talt fortvivlet over at det næsten alle sammen var nogen gamle nogen. De var tilgengæld rigtig søde og det var billigt.

    Sagen er at jeg har astma..og at jeg ikke kan tåle at løbe og spæne rundt (har prøvet bokseklubs motion) og har prøvet turbo aerobic hvor de piskede rundt til enorm høj (og dårlig musik) medens der blev skreget ordre...og så foran et spejl. Synes bare det var så hektisk og latterligt ingen ku høre noget osv. Det var ikke en skid hyggeligt og sjovt bare larmende forvirrende og meget hektisk - det virkede totalt upersonligt. Og så slog jeg min hæl ned i gulvet (havde ikke sko på fordi det sku gå så stærkt) så jeg fik hælspore (en smerte hvor man dårlig kan gå) og måtte gå til fys i flere måneder.

    Alt i alt det der ville passe mig er en god gang Kaptajn Jespersen gymnastik eller helle gotved.

    Det var skønt at gå - (jeg kan li at gå og cykle) og vi gik i utrolig smukke omgivelser...

    Det er motionen jeg mangler skønt jeg lige har taget en test p´å "i forms" hjemmeside der viser at jeg spiser ensidigt?
    Maj
  • Indstillinger
    Hej Maj,

    Jeg gik for lige knab to uger siden i gang med en beslutning, der har været lidt længe under vejs. De sidste 12-13 år er der listet lige så mange kilo på, stille og roligt, jeg har næsten ikke opdaget det :-) , og nu synes jeg, det kunne være nok.

    Jeg tror simpelt hen ikke på de her ugebladskure, og da slet ikke alle disse slankeprodukter – jeg mener, det er fup og fidus, en ”kur” på 2-3 eller 6 uger og så tilbage til gammel gænge er ikke en krone værd. Jo, man taber sig måske nok af en eller anden ”kur”, men det kommer jo på igen lige så snart man slutter kuren.

    Nej, jeg tror man skal se på lige præcis sin egen situation; hvad spiser jeg i dagligdagen, hvor megen motion dyrker jeg? - og så gøre noget ved det der fra.

    Jeg har en ledsygdom, hvorfor jeg har haft alle de undskyldninger, der findes til ikke at dyrke motion. Jeg har lært et antal gode øvelser, som jeg da godt kan dyrke et par gange, når jeg vel at mærke har smerter, men når ikke det lige gør så ondt mere, så..... ja, så har jeg glemt denne motion.

    Men nu er der indført et dagligt motionsprogram – for nærværende er det som ikke mere end 15 minutter, men det er 15 minutter mere end jeg før har gjort, så det er en god start. Jeg kan i øvrigt allerede nu mærke, at jeg fysisk kommer til punktet, hvor jeg kan mere end de 15 minutter, altså stille og rolig optrapning i mit eget tempo. Det meste af denne motion handler i øvrigt ikke om at blive forspustet, men der bliver svinget med armene og lavet maveøvelser, og jo så løber jeg også en tur på min lille trampolin. Men generelt mener jeg bare, at man skal indføre lidt mere motion, end man plejer.

    Så har jeg kigget på maden; i lighed med dig er der måske gået lige vel megen ”hygge” i den med chokolade til aftenteeen, og i løbet af dagen liiiige et par stykker et eller andet, men jeg er helt klar over at det nytter ikke noget at fare ud og pudse glorien, og forsage alle søde ting, men jeg har indført for det første en kæmpe daglig skål salat med masser af grøntsager – en hel del mere frugt, mindre fedt i maden, og i det hele taget en øget opmærksomhed på lige præcis min kost. Jeg gør også en del i knækbrød og har stort set ikke rørt hvidt brød siden – ikke fordi, det skal være mere ”farligt”, men der har bare ikke været plads.
    .
    Om aftenen forsager jeg ikke chokoladen, men i stedet for en hel plade, så bliver der kun lagt et par mindre stykker frem.

    Så alt i alt handler det vel om, at man skal se på, hvordan man lever her og nu, og så skære ned – men ikke nødvendigvis skære helt væk - der, hvor man i øvrigt selv er helt klar over, den er gal.

    Mit resultat på knab to uger? 3 kilo. Og nåh ja, så kan jeg allerede nu mærke, at jeg faktisk har det både fysisk og psykisk meget bedre – bare af de par uger.

    Held og lykke
  • Indstillinger
    Hej Lotte,

    Jamen 3 kg er slet ikke dårligt! Heller langsom men sikkert end en hovsa løsning....!

    Som sagt jeg kigger også på min egen kost og min livsstil - jeg er ikke fanatiker og vil heller ikke være det - der skal være plads til et stykke chokolade og kaffe.

    Når jeg engang imeller har behov eller lyst til en smøg så tar jeg det! Der kan gå dage imellem ...sidst var vidst i søndags. Det lort gider jeg sgu ikke være afhængig af ...men når her er nogen der ryger så kan jeg godt ryge 1-2 stykker.

    Jeg ved helt præcis hvad jeg mangler: Frisk luft og motion...jeg skal eller ville gerne gå de her 10000 - 15000 skridt hver dag. Det tror jeg ville flytte bjerget.

    Og gjorde jeg det ville jeg ku tillade mit et stykke chokolade osv.

    Jeg vil gerne tabe mig 5-6 kg (vejer 70-71) og er 165 men vil ikke være en lille radmager en. Men ok det er der heller ikke nogen fare for he he.

    Næ du 3 kg er flot jeg ku aldrig drømme om at hoppe på de her kure ...det er ikke det der rykker i længden og jeg vil have noget jeg kan holde ud i længden.


    Maj
  • Indstillinger
    til maj 777

    når først du har lært stavgang ---så kan du jo gå for dig selv---

    de kloge siger at en halv time stavgang daglig er god motion --

    jeg gik en gang meget stavgang ---jeg er ud at træning --jeg må i gang igen

    det virker til at du spiser sundt --så tag hellere et stykke knækbrød med lidt syltetæj end de små chokolade æg --

    der er mange gode leigt produkter .---der sparer man mange kalorier ----hvis man holder sig til samme kvanton mad som man plejer
  • Indstillinger
    Hov! Jeg må vist lige nævne at 3 kilo på 14 dage da nok er et ret så pænt vægttab.
    De "kloge" siger, at det bedste er et vægttab på ½ kg om ugen, og jeg er da helt klar over, at når "nyhedens interesse" har lagt sig - altså for min krop med denne, for mig, ret radikale ændring, så vil jeg heller ikke fortsætte med at tabe mig så hurtigt.

    For dig, Maj, vil jeg bestemt mene, at når du ikke skal tabe mere, så vil det absolut fornuftigste netop være at satse på det ½ kilo pr uge - det er overskueligt, og til at komme om ved med bare en anelse mere "fornuft" i dagligdagen. Mit mål er faktisk også det gennemsnitlige ½ kilo pr. uge, jeg har bare fået "kick-startet" - muligvis fordi er ganske enkelt sidder nogle kilo, der kun venter på at komme af.

    Min søn var et år på college i USA og boede hos en typisk familie, der udelukkende kørte i bil, min søn måtte overhovedet ikke bevæge sig uden for have, han skulle køres. Samtidig tilberedte familien mad ved at friturekoge alt - simpelt hen alt. Det var godt nok en noget kvabset ung mand, der kom hjem. Disse kilo raslede af ham i løbet af en måneds tid, da han kom op på cyklen - og så ikke lige fik den slags mad hjemme hos mig - så jeg tror bestemt, at et vist antal kilo meget hurtigt falder af, når man gør en indsats - de venter kun. Dog tror jeg måske at det netop lige kan være de sidste kilo, der kan være lidt mere svært at få bugt med, men nu får vi se.

    Solo foreslår light produkter. Ja, det er jeg så ikke den store tilhænger af. En del af det er fyldt med kunstige sødestoffer, og uden at ha' noget at ha' det i, så er jeg ikke helt sikekr på, at det er det bedste. Light mayonnaise og den slags mener jeg bestemt er bevist, at det egentlig ikke batter noget.

    Nej, jeg vil påstå, at man skal spise flere grøntsager og frugt, man skal lade være med de fede ting, altså også light produkterne - eller hvis man absolut vil have den slags, så spis dog et ordentligt produkt, men tag det halve af, hvad du plejer - og så fremdeles.

    Men - nogen er jo glade for dette med light - min private holdning er , at det er lidt af en narresut, mener at det er ok med et tykt lag mayonnasie, som man måske plejer, men når det er light, så betyder det ikke noget - øhhh, den hopper jeg så ikke på, men nogen kan have andre holdninger - det respekterer jeg da.
  • Indstillinger
    Hej Maj

    Jeg har købt bogen "Dr. Atkin's nye Kost revolution" for 80 kr i Bog & Ide, sidste weekend.

    Den er godt nok lidt kedelig at læse i, men samme dag startede jeg på kuren, og nu, en uge efter, er jeg 3 kg nede på morgenvejningen (startede på 91 og vil ned på ca. 80), og jeg har bare spist godt hele ugen - steaks, kylling, fisk, koteletter, æg, flotte salater, smørdampede grøntsager - det enhver anden diet advarer imod.

    Kurens ide er at provokere din lever til at omdanne kropsfedt til blodsukker. Det kan normalt gøres på 3-4 dage. Det sker dog kun hvis der ikke kommer kulhydrater nok i din kost, og den gode doktor foreslår at du skal holde dig under 20g kulhydrater om dagen. Bortset fra det, må man spise hvad man har lyst til, uanset indholdet af fedt og protein.
    Så den daglige kost består i de første par uger kun af alt det kød man kan spise, 1/2 liter salat og 2,5 dl af visse grønne grøntsager i de første 14 dage. Derefter skal man indfase lidt flere ting.
    Der er masser af gode opskrifter.
    Alt det kød gør dig rigtigt godt mæt, så du får ikke det store behov for mellemmåltider.

    Vægttabet er ganske hurtigt, bl.a. fordi omdannelsen fra fedt til blodsukker også er energikrævende. Så man taber sig selvom man sdder stille.

    Bogen er fuld af argumenter og henvisninger til alverdens forskning, der understøtter teorien og samtidig forklarer hvorfor dette ikke er farligt.

    Måske er det noget for dig også?

    Venlig hilsen

    Gukke
  • Indstillinger
    Uden at ville hænges op på det, så mener jeg bestemt, der for et par år siden var noget oppe netop omkring Dr.Atkins - at hans metoder ikke var helt ufarlige?

    Så i første omgang vil jeg da råde til, at man lige søger noget uvildig og professionel vejledning. Jeg ville i hvert fald ikke uden videre kaste mig ud i det.
  • Indstillinger
    ja det er nemlig rigtig ----AKINS KUREN---skal man holde sig fra ---man taber sig kurtig men tager lige så hurtig på igen
    jeg kender et par stykker som har været på den --men derefter blevet rigtig store ----så Mai-777---hold dig fra den kur ---man skal heller ikke gå på kur ---man skal lægge sin kost om
    og finde de sunde ting der feder mindst
  • Indstillinger
    Hej quekke og alle

    Det med dr Atkins tror jeg for såvidt passer - der er bare det at jeg kender mig selv og jeg - hele tiden- ønsker at være realistisk - for mig ville det ikke være realiskt og langtidsholdbart at sige farvel til kartofler pasta og ris.

    Det der derimod ville være realistiks var det der med at lade halvdelen af tallerkenen være fylde med grønt og så kød og så det sidste..

    Hvis jeg spurtede rundt døgnets 24 timer behøvede jeg nok ikke at se med samme alvor på det her som jeg gør nu. Men jeg sidder lidt for meget ned og er lidt for inaktiv - det sidste SKAL jeg gøre noget ved. Jeg kan tydelig mærke at jeg aldrig har været gymnastik pige (desværre)
    og at jeg har fået astma. Og nej er kun selskabsryger.

    Jeg vil ned på 65 kg! Måske sku os der skriver sammen nu - prøve at tabe os fællesskab ved at give hinanden gode råd og støtte? Det er også billigere end slankedoktoren he he. Og andre kan bare komme til ?

    hmm

    Venlig hilsen

    Maj der pt vejer 70-71 kg og ikke er så flink til at bevæge sig ..eller bare sparke sig selv afsted. Pga en lønkonflikt er jeg "hjemme" og det er jeg ret ked af. Så går altså ledig og leder efter arbejde og studerer og vil tabe mig.

    Hvis der er nogen der syns det her er en ok ide så skriv endelig...!

    PS jeg har heller ikke fidus til light produkter - da de indeholder noget helt andet der som regel heller ikke er sundt.
  • Indstillinger
    hej Maj,

    Jeg er jo gået i gang - og skal af med 10-15 kilo, så jeg vil gerne være med i "klubben" - for nærværende har jeg virkelig gode resultater efter de første par uger.
    Som nævnt har jeg en ledsygdom, så jeg kan helle ikke "okse" rundt, men det program, jeg har indført, ca. 15-20 minutter hver dag + en masse gode grøntsager og salat, ja, det lader til at virke.
    Jeg føler mig meget "lettere" - selvfølgelig ikke vægtmæssigt, jeg kan naturligvis ikke fysisk mærke de tre kilo, men både min mave og min krop har altså fået det meget bedre, må jeg jeg jo indrømme, så jeg kan da kun fortryde, at jeg har "dasket" den overvægt på, for jeg kan bare mærke, hvor mget meget bedre jeg allerde nu har det, og så er det altså ikke noget problem, at slikskålen er udskiftet med et par små stykker, god chokolade om aftenen. Kage og den slags - ja, jeg har ikke en gang så meget som tænkt på, at jeg skulle savne det.

    Min "livret" lige nu, som jeg laver hver dag: 1-2 æbler i tern, ½ citron presses over, så æblerne ikke bliver mørke, noget mangofrugt i tern, 3 revede gulerødder, 1 revet rodbede.
    Det guffer jeg i mig, når jeg føler behov, nogle gange synes jeg, der skal lidt "dressing" på, det er så en smule A38.

    Om det er rigtigt eller ej, så hørte jeg for nyligt, at hvidt brød til morgenmad simpelt hen stopper forbrændingen for hele dagen, men som vi jo alle ved, så skal man have morgenmad - det er jeg helt forfærdelig til, jeg har absolut ingen appetit om morgenen, så jeg har gerne ventet både to og tre timer før jeg spiste noget. Det betyder - har jeg også hørt - at kroppen tror, der er hungersnød, hvorfor den fastholder fedtdepoterne; det er vist derfor, der alle steder er beskrevet, at man aldrig, aldrig må springe morgenmad over, hvis man skal tabe sig.

    Jeg har nu indført - og jeg laver det klar dagen før - noget frugtsalat, pt. en pære med citronsaft + en appensin i tern. Om morgenen er det lynhurtigt lige at tage ud af køleskabet, en sjat A38 på, og så er der en god, let og hurtig start på dagen. Lidt senere spiser jeg så et stykke rugbrød med en enkelt skive god ost.

    Knækbrød gør jeg lidt i til min frokost, og korrekt - det smager skønt :-) I dag har jeg spist lidt rejer og et hårdkogt æg, et par tynde skiver roastbeef og så en gang salat.

    Jeg er i det hele taget interesseret i nogle gode og spændende ideer og opskrifter - jeg har noget, men vil jo gerne variere.
Log in eller Registrér for at kommentere.