Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Mr scanning

2456

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Bluefox38,

    Dem, der udfører scanningerne er radiologer. Jeg tror, de gennem erfaring, i hovedtræk kan se, når der er noget galt, men de må ikke udtale sig.

    Billederne skal gennemgåes af læger. Der er flere læger, som ser på dem, hvorefter de bliver beskrevet. Af sikkerhedsmæssig hensyn, er der altid mere en en læge, som gennemgår billederne.

    Hvis man scannes på et andet hospital end der, hvor man går i behandling, er der 2 hold læger, som gennemgår billederne.

    Kun en gang, har jeg oplevet, at få svar med det samme. Det var første gang. Jeg tror, det var fordi, prolapsen var kæmpe stor - så han skulle fortælle mig, de symptomer, som medfører, man skal henvende sig til læge/skadestue med det samme - så skal man opereres akut. Det er jeg glad for den dag i dag, da det endte med akut operation (pga. svære lammelser), og jeg stadig har mén.

    Jeg kan godt forstå, du håber lægerne kan se, hvad det er, som giver dig smerter. Hellere de kan se årsagen, end ikke - og man bliver kategoriseret som en patient med uspecifikke smerter - for der kan de ikke gøre noget.

    Og godt, du tager den derfra. Har du fået at vide, hvornår du skal scannes?

    Knus

    Anita
  • Indstillinger
    godmorgen

    hvad tænker du lige på ang uspecifikke smerter

    nej har jeg ikke endnu , min læge lavede en henvisning sidste onsdag, men jeg har også søgt igennem min sundheds forsikring , ja så jeg sidder såmænd bare og venter på svar......s

    knus
  • Indstillinger
    Hej Bluefox38,

    Da jeg blev indlagt første gang under den 1. prolaps, var der en pige på den stue, som jeg blev kørt ind på. Hun havde så store smerter i sin ryg, at hun gik på krykker. Hun blev først CT-scannet og derefter MR-scannet, og der var ingenting på billederne, som kunne forklare hendes smerter - så de kunne ikke hjælpe hende. Hun blev udskrevet. Man har så uspecifikke rygsmerter (når de ikke kan se årsagen - eller smerterne ikke har sammenhæng med det, de kan se på billederne. - Oftest vil lægerne ikke ikke operere, hvis man ikke har radikulære smerter - dvs. man kan se, at smerterne direkte stammer fra det på billederne) - Gav det nogen mening?

    Jeg har f.eks ondt ned i begge ben, men skulle i følge beskrivelsen af billederne kun have problemer på venstre side (der har jeg også mest ondt).

    Jeg skal opereres d. 19/2 (kun 9 dage :) - for min L5/S1 prolaps. Min læge havde kun beskrivelsen fra scanningen. Når han har set billederne, vil han kunne svare på, om han også kan se noget i højre side - så vil han ringe til mig.

    Jeg fik i dag, at vide at de som beskriver billederne ikke altid er dicideret rygeksperter.

    Nogen gange kan man også scanne, og så ikke fange problemet. Der har været nogen herinde, som er blevet opereret, hvor det har været værre end, det så ud på billederne.

    Knus

    Anita
  • Indstillinger
    ja okay vildt emd hende på krykkerne nu bliver jeg sgu helt nervøs for de ikke finder en skid derinde...

    jeg har fået en tid den 14 april
  • Indstillinger
    Jeg synes at du burde skrive pænt til den søde kvinde der forsøger at hjælpe dig, på trods af hendes egne svære smerter.
    Ole
  • Indstillinger
    Hej

    Ole_73:

    Velkommen til :) - måske er det han/hendes måde, at udtrykke sig på - eller måske nervøsitet - eller andet. Tak for dit meget søde indlæg :)

    Du har ret. Det er for at hjælpe. Jeg vil ikke lyde klog eller andet, men jeg har efter 6 år som rygpatient en erfaring, jeg gerne vil dele ud af, og håber andre kan få "glæde/lære" - (eller, hvad man skal kalde det) af.

    Bluefox38:

    Det var ikke meningen, at gøre dig nervøs - men at se på det med realistiske øjne - og fortælle dig, hvordan systemet virker.

    Desværre er mange rygpatienter frustrerede i det danske system. Mange må gå med beskeden: Vi kan ikke gøre noget for dig.

    Oftest opererer man ikke for (hvis det er en prolaps), hvis der ikke er ben-smerter - det kommer dog an på smerteniveauet. De spørger, også ind til hvor meget smertestillende, man tager - og hvor hæmmet, man er, i dagligdagen.

    Se evt. nedenstående link.

    http://www.hillerodhospital.dk/NR/rdonl ... rolaps.pdf

    Det kan også være andet, som kan hjælpes - måske med målrettet træning - måske kiurgisk - på dit specifikke problem. Måske er det noget med facetled?
    Det vil din scanning vise - Held og lykke.

    Hver gang, jeg er blevet scannet, har jeg gået rundt med tanker som (i "yder positionerne" - kan jeg hjælpes? - Eller skal jeg gå rundt med kroniske smerter? . Det er jo ens liv - måske resten - som er på "spil". Jeg har været lige nervøs hver gang, jeg er blevet scannet - for nogen gange føles det som, ens fremtid er afhængig af svaret.

    Nu er der ca. 2 mdr. til din scanning - det er ud over behandlingsgarantien. Har du prøvet omvisiteringen ?I københavn, hvor jeg bor - har den ikke været sat helt ud af kraft. Er der en privatklinik, der hvor du bor, du kan blive henvist til (Hvis du gerne vil speede processen lidt op)?. Mit forløb med forsamtale, scanning, opfølgning og nu operation, har taget 14 dage.

    Knus til jeg begge

    Anita
  • Indstillinger
    øh Ole hvad mener du lige med og skrive pænt , kan ikk se du behøver og blande dig i vores debat, hvis det er for og bestemme hvordan og hvorledes....

    jeg har skrevet en god uge med anita nu og kan bruge meget af det hun har skrevet..........


    anita..

    jeg er meget taknemlig for dine breve her tro mig fordi jeg skrev nervøs var lige så meget fordi jeg håber på de finder ud af hvad der er galt og at jeg har et svar det var det jeg mente........

    vi har et privat hospital i herning venter svar fra min forsikring om jeg kan komme ind der.....men har ikk prøvet omvisiteringen nej er slet ikke inde i alt dette.....ss

    pøj pøj til dig med din operation om ikk så længe nu.......ss

    knus
  • Indstillinger
    Hej Bluefox38,

    Sådan havde jeg heller ikke opfattet det - men blev lige pludselig nervøs, for at have trådt nogen over tæerne - så jeg glad for du ikke føler, du er trådt over tæerne :) ,- og glad for jeg kan hjælpe dig

    Jeg kan godt forstå din nervøsitet - den har jeg også haft ved scanningerne. Når jeg var scannet, kunne ventetiden til svaret føles laaaang :). Jeg håber, de kan hjælpe dig - kroniske smerter er ikke rart :(

    Du behøver ikke vente på patientforsikringen.

    Før strejken var der en behandlingsgaranti. Hvis den var over 1 måned, havde man ret til at blive henvist til et andet hospital - både privat og offentligt.

    Nu siger man, den er sat på stand-by til puklen af behandlinger efter strejken af afhjulpet - men den virker åbenbart stadig i Kbh (Det vidste jeg ikke :)

    Sammen med brevet med tiden til forsamtalen, fik jeg et stykke papir, jeg skulle skrive under på, om jeg ville omvisiteres, hvis de kunne finde et hospital med kortere ventetid. Det sendte jeg så tilbage til hospitalet, som jeg skulle have været til samtale på. jeg blev så ringet op, og de nævnte nogle forskellige hospitaler, jeg kunne vælge. Jeg valgte så det med kortest ventetid (og det var et privat-hospital) - Det har jeg ikke prøvet før - men sikke en service :)

    Nu ved jeg ikke om, din læge, har sendt henvisningen til et hospital, som så har indkaldt dig til scanning. Eller om lægen har henvist til scanning, som han/hun selv vil vurdere (det sker sjældent) Hvis det er et hospital, kan du prøve at ringe dertil - blive henvist til omvisiteringen - dit hospital hører til - og forhøre dig.

    Hvis din læge har henvist dig direkte til scanning, så prøv at få en snak med ham/hende.

    Hvis du kommer på et privathospital - så betaler det offentlige - netop pga. ventetidsgarantien er overskredet. Selvom min behandling er på et privathospital, skal jeg ikke betale en krone (bortset fra transport - som min søde mand, vil tage sig af - eller, hvis det bliver nødvendigt med liggende transport, så Falck - hvor jeg har sygetransport i forbindelse med mit abonnement på bilen.

    Skriv gerne hvordan det går dig

    Tak før pøj, pøj'en. Hvis du skal opereres for prolaps, er det ikke en slem operation. Man har selvfølgelig ondt i ryggen bagefter - og de første dage, kan det godt være hårdt, at bevæge sig - men det fortager sig hurtigt.

    Knus

    Anita
  • Indstillinger
    uha hvor er du god til de lange breve der , det kan jeg helt sikkert bruge til noget da....

    ja min læge har henvist mig til viborg fordi han sagde der kun var en mdr ventetid men altså to.......

    men er måsæe lidt dum , men hvordan mener du angående jeg kan søge om en tid før og hvordan sorry hvis jeg spørger for mig så siger du til ikke

    knus
  • Indstillinger
    Hej Bluefox38,

    Du spørger bestemt ikke for meget :)

    Jeg tror, du skal ringe til der, hvor du skal MR-scannes, og spørge ind til ventetidsgarantien dér. Hvis den er i kraft, må de kunne henvise dig til omvisitering - eller forklare nærmere.

    Det kommer an på, om din læge har henvist dig til behandling, eller kun scanning - og hvem, som tager sig af det videre forløb.

    Hvis din læge, kun har henvist til scanning, kan du ringe til ham, og sige hvornår du har fået en tid. Hvis ventetidsgarantien gælder - kan han genhenvise dig til evt. Viborg Privathospital. Prøv at snakke med ham/hende om det.

    Her er et link med ventetider (vejledende) :

    http://www.venteinfo.dk/

    Vælg Ventetider
    skriv mr-scanning i "søg behandling" og tryk Søg beh.
    Vælg MR-scanninger og tryk Næste

    Så kan du vælge private og offentlige hospitaler og forskellige regioner.

    Du kan også se, hvornår de sidst har opdateret ventetiden.

    Jeg kan se, at på Viborg Privathospital er der 0 uger, dvs. du kan komme forholdsmæssigt hurtigt til.

    (Jeg mener du var fra omkring Viborg - hvis det er en anden by, må du undskylde)

    Knus

    Anita
Log in eller Registrér for at kommentere.