Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Klump i halsen trykken for brystet

24

Kommentarer

  • Indstillinger
    ja har haft de samme symptomer som f.eks Lene, det er en slags stresstilstand og har sikkert også noget at gøre med angst man bare ikke er klar over! Det svarer til at alle går rundt og bære på et uskyldigt barn som er bange for hele verden, mens den voksne del af en selv bare kæmper og lever videre!

    har haft det med halsen i 10 år, og har haft det et par gange igennem barndommen!
    det med trykken for brystet havde jeg for 2 måneder siden, derefter er det blevet gradvist supleret med vejrtrækningsbesvær hvilket er rigtigt ubehageligt!
  • Indstillinger
    Til dig der oprettede tråden:

    Tag til din læge og få udelukket ting du skal være bekymret for. Få samtidig en snak om hvorvidt det er sandsynligt at det er stress-/angstsymptomer.
    Dernæst vil jeg foreslå dig at opsøge en alternativ behandler, fx. en kinesiolog, som kan finde årsagen til problemet.
  • Indstillinger
    Jeg har de samme symtomer.
    Har i laaaaang tid haft meget stærker smerter i mit underliv, som ikke kunne forklares. Var til mange undersøgelser men der var ikke noget at se. Min terapeut fortalte at det kunne være angst, og da jeg blev bevidst om dette forsvandt mine smerter.

    Men for 4 måneder siden fik jeg en "klump" halsen, og trykken for brystet. Blev delvis lam i min venstre arm, og troede det var en blodprop. Tog til lægen, og blev sendt på sygehuset. Men med samme resultat. De kan ikke finde ud af hvad jeg fejler, der er ikke noget at se. Var til kiruprakter, men dette hjalp ikke.
    Igen fortæller min terapeut at det er angst. Vi snakker om det og smerten forsvinder. Men den kommer altid tilbage. Hørte fra flere at man skulle kontakte lægen og bede om noget beroligende specielt egnet til angstanfald. Dette gjorde jeg og har nu været på det i et stykke tid, men det hjælper ikke. Desværre. Har stadig smerter i mit underliv, og kombineret med en "klump" i halsen er jeg klar til hvad som helst.
  • Indstillinger
    Hej alle.
    Håber at jeg kan hjælpe jer lidt.
    Jeg har selv en klumpfonemmelse i halsen. Jeg har haft det af to omgange.
    Første gang var sidste sommer, hvor jeg gik og gjorde mig nogle tanker og følte mig truet på min jobsikkerhed. Dette bevirkede, at jeg fik en klumpfornemmelse eller stikkende smerte i halsen. Tog til læge og fik at vide, at det var myoser/muskelinfiltrationer i nakke og hals. Tog også til øre, næse, hals speciallæge. Denne kunne intet se eller finde. Alt var fint. Det forsvandt af sig selv efter et par måneder. Nu har jeg det så igen. Det kom en uge efter at min virksomhed havde en stor fyringsrunde. Jeg gik igen til læge, da jeg var bekymret for hvad det var. Denne gang var det mere udpræget en klumpfornemmelse og jeg blev også en smule hæs af det. Igen blev jeg grundigt undersøgt af min læge og fik samme diagnose igen: Muskelspændinger i hals-/struberegionen.
    For mig er det altså stress relateret.
    Når jeg lige har spist, sovet en hel nat eller f.eks. dyrket motion er det typisk væk eller ikke så fremtrædende, da mine tanker bliver adspredt fra "klumpen".
    Mit råd til alle er at få det undersøgt hos jeres læge, fortæl lægen jeres egne tanker om dette og få afmystficeret evt. bekymringer.
    Jeg har fået massage for det, men det hjælper ikke så meget. Jeg er nu begyndt hos en fysioterapeut, som bl.a. giver mig akupunktur også. Så må vi se om det hjælper. Derudover er jeg gået på nettet og har fundet afspændings-/åndedrætsøvelser. Derudover vil jeg søge hjælp hos en sanglærer, således at jeg kan få spændt op for min hals.
    Nu er der gået godt to måneder siden fyringsrunden og jeg har fundet mere ro og sjovt nok er klumpfornemmelsen ikke så udpræget længere.
    Som sagt er det for mig stressrelateret.
    Find evt. en samtalepartner og læs bekymringerne af på. Få sat ord på de bekymringer du har eller det du frygter.
  • Indstillinger
    Hej med jer,

    jeg har lært en helt masse om mavesyre på mit studie.
    Der fik vi at vide, at det kunne give præcist de symptomer, som I beskriver med spændinger, klumpfornemmelse (som skyldes spændinger i strubens muskler) og en trykken for brystet.

    Nogle mennesker danner for meget mavesyre fra naturens hånd, mens det hos andre kan skyldes noget bestemt, de spiser.

    Jeg synes helt sikkert, at det er værd at få lægen til at kigge på.

    Ud over det, kan jeg også godt forestille mig, at besøg hos en fys eller kiropraktor kan være en god idé. For den kan også være, at det blot skyldes spændinger og ingen mavesyre. Det er helt sikkert ikke samme baggrund for symptomerne hos jer allesammen.

    Hvis det er mavesyre, kan det påvirke stemmen i form af hæshed og træthed i stemmen. Er der nogen af jer, der oplever det?

    Mvh. Oktober
  • Indstillinger
    Kender godt til symptomet. Mit hænger sammen med stress/angst..... Man kan i årevis være belastet af stress/angst uden selv at kunne se det/vide det - det kom for mig som en stor overraskelse at det var det der var galt.....og det tager meget lang tid at acceptere det! Jeg har nok endnu ikke helt accepteret det..
  • Indstillinger
    Hej Alle med denne følelse.
    Jeg har haft lignende symptoner, som de fleste af disse indlæg beskriver. Jeg har haft slangen ned i halsen 4 gange, været til Røntgen og skanning, samt CT skanning af halsen og ingen af disse undersøgelser viste, at der var noget i vejen. Klumpen i halsen var der stadig efter et halvt år, specielt om aftenen, og specielt efter at have bukket sig ned. Jeg kunne tilsidst kun sove på venstre side om natten for at få ordentlig luft. Det hæmmer meget i hverdagen ikke at kunne bøje sig ned, uden at få fornemmelsen af at blive kvalt. Klump i halsen- fornemmelsen sad lige over kravebenene i spiserøret.
    Lægerne opgav at finde på mere behandling. Da de påstod, at der ikke var sygdom, kunne der kun være noget med muskulaturen tilbage.
    Jeg har opsøgt en fysioterapeut med speciale i sportsskader, med et overraskende godt resultat. Det viser sig, at muskulaturen i halsen er meget kompliceret, og musklerne går ind over hinanden, for at man kan dreje hovedet i alle retninger, derfor skal der ikke meget til, førend der er noget, der kan trykke. Der går nogle store muskler fra bag ved øret og ned forbi spiserøret og gennem kravebenet for at fæstes foran på brystkassen. Desse muskler samt andre under og ved kæben skal masseres, så letter klump-fornemmelsen efterhånden. Jeg er næsten symptomfri efter 4 behandlinger á 1/2 time. Jeg giver hermed adresse og www.side til alle stakler, som kæmper med samme symptomer og ikke kan finde hjælp.
    Skovlunde Fysiologiske Sportsklinik, Melbyvej 12, 2740 Skovlunde v/ Dorthe Magnusson, www.skovsport.dk
    Held og lykke, prøv det, det er skønt, snart at kunne bevæge sig ordentligt igen. Med venlig hilsen FV.
  • Indstillinger
    Hej alle jer!
    jeg er nærmest lykelig og lettet over at have fundet denne blog.
    de sidste par uger har jeg har samme symptomer som jer med en underlig "klump" i halsen. Jeg skal ligge på en bestemt måde for at kunne sove. Det gør ondt ned gemmen halsen og omme i ryggen. Og jeg har smerter i brystet. Nogle gange får jeg nærmest nogle anfald hvor det føles som om at min hals prøver at skubbe det op som trykker. Det føles meget ubehageligt; en syren i kæberne og føles som om jeg er ved at blive kvalt.
    Har været til et par forskellige læger med det, en af dem sendte mig til røngten for at se om der var noget unormalt i hals eller ryg, men de fandt intet.

    Efter en uge med disse voldsomme smerter aftog smerten i hals og bryst en smule over to uger, dog kunne jeg stadig mærke det i min ryg. Men nu er følelsen af at noget sidder fast i min hals vendt tilbage igen. Og det gør forfærdeligt ondt, i ryg og bryst og hals.

    Det gør simpelthen så ondt at jeg har svært ved at sove, spise eller trække vejret rigtig dybt. Dog påvirker det ikke mine løbeture eller når jeg går til motionsboksning. (motion øger ikke smerten)

    er der nogle der kan hjælpe mig ??
  • Indstillinger
    Er du blevet undersøgt for infiltrationer i musklerne. Jeg syntes det lyder som om det kunne være dem det er galt med. Spændinger i kæbe o.s.v.
    Min svigermor havde meget stærke smerter og det viste sig at være infiltrationer. Prøv at få noget massage hos en fysioterapeut. Det bør være en fagperson, som ved alt om muskler.
    Det kan jo ikke skade at forsøge.
  • Indstillinger
    Jeg har lige et spørgsmål til jer alle med det problem... Er i generet af følelsen af hele tiden at skulle rømme jer ?
    Jeg har haft samme problem i mange år, og er undersøgt for alt. Gik i mange år med en fejldiagnose på astma og fik masser af medicin. Har heller ingen allergier. Refluks-mavesyre er en mulighed hos mange, men for mig mener hals og mavelægen ikke at det er et stprt problem. Alt ialt er jeg endt med diagnosen "Lidt" sarte slimhinder ( men mest sart indeni mig selv ) siger eksperten.... dvs angst og stress som munder ud i muskelspændinger pga vedvarende rømmen. Dermed mener man at jeg opretholder klumpen ( den lille bitte slimklat som hele tiden sidder på spring og skal rømmes op ) kommer altså af vedvarende rømmen som så skaber en ond cirkel af muskelspændinger og irritation af stemmebånd , hals og svælg.
    Er også tit hæs .
    Idag er det største problem at det vedligeholdes af ikke-allergisk løbenæse / kronisk svælgkatar hvor små klatter slim, eller klar vædske løber bagover og ned i halsen og vedligeholder rømme-hoste trangen...
    Alt dette kan være refluks , stress, muskel betonet...
    Irriterende er det ihvertfald.
    Jeg skal snart se kiropraktoren igen. Da jeg tidligere vedligeholdte det, havde jeg minimale problemer i op til et halvt år..inden det var tid til et nyt besøg.. Talepædagog er også en mulighed .

    Men igen... rømmer i også meget for at få klumpen væk... så har i ihvertfald min forklaring og historie at forholde jer til også...
    Vigtigt er det at vide at det ER IKKE FARLIGT...men meget belastende til tider
Log in eller Registrér for at kommentere.