Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

lyrica

168101112

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Haderangst1

    Tak fordi du skriver og updaterer det er bare super godt.

    Det der trykken for brystet står altså ikke som bivirkning, men derfor kan det da godt være du er så særlig du får virkninger andre ikke får hi.

    Har du et blodtryksapparat i huset?? Hvis ikke ville det måske være en ide at have så du sort på hvidt kan se om og at dit hjerte er helt normalt og alt er ok.

    Der står man kan få lidt muskelkramper ås måske er det det, men det er helt ufarligt.

    Det med ondt i ryggen står der som bivirkning.

    Jeg vil sige du får jo en latterlig lille dosis så det med den gode virkning er nok så som så og især så omspændt du er af angsten. For mig var det slet ikke så slemt, det var mere jeg havde fået stress og den havde bidt sig fast.

    Husk på jeg er oppe på en dosis der hedder 225 mg 9 gange så stor som din dosis.

    Jo højere jeg kom op jo færre bivirkninger fik jeg fordi kroppen jo vænnede sig til det.

    Det med ryggen kan godt være en bivirkning, men det kan jo også være at det med ryg og bryst er hvis du spænder ubevidst i kroppen, eller måske fordi du med Lyrica begynder at slappe mere af og dermed mærker smerten mere.

    Hvad skal der til for du ikke har den uro og bekymring??

    Har du før haft de samme fornemmelser med bryst og ryg??

    Jeg synes da bestemt ud skal gøre som lægen siger dit problem ligger jo om dagen hvor du har din angst mere end om natten så hvorfor ikke. Din læge ved bedst.

    Tørheden står som en almindelige bivirkning det havde jeg også i starten men det gik hurtigt væk igen.

    Det med hovedet og svimmelheden ja det havde jeg også i starten.

    Måske skal du til at lave nogle strækøvelser og se om det hjælper på dine smerter i kroppen.

    Hvornår begyndet jeg at mærke virkning. Da jeg var på 25 mg var det mere bivirkninger. Det var først da jeg kom på ja var det da jeg ramte 150 mg jeg for alvor turde tro på de hjalp og at de virkelig gav mening og virkning og ikke bivirkninger.

    Nej på 25 mg, vil jeg nu heller ikke tro du kunne mørke nogen særlig forskel slet ikke, men det er da en start du er på dem nu.

    Gør nu det rigtige og stol på lægen.

    Knus

    anne
  • Indstillinger
    Hej Anne.

    I dag har været en rimelig god dag... Bortset fra jeg vågnede op Kl. 6.30 pga. smerter lige midt i brystet. Lå i min seng og tænkte, at det godt kunne være jeg skulle kontakte vagtlægen. Jeg tog min puls, som lå på 76, så den var jo meget fin. Jeg plejer dagligt at have en puls på ca. 60 afslappet og lidt lavere om morgen når jeg vågner hvor mit blodtryk også ligger lidt under 100/60, (lidt lav men sådan har den altid været),men stadig er en puls på 76 indenfor normalen.

    Men da jeg havde lagt i ca. 30 min. stod jeg op, og langsomt forsvandt det. Det er så ubehageligt og jeg er blevet lidt nervøs for at lægge mig til at sove nu....også derfor klokken nu er blevet næsten halv et, hvor jeg plejer at sove Kl. 22.00, så ikke godt!!!, men føler mig egentlig ikke vildt træt heller....

    Jeg tog pillerne Kl. 8.25 i morges og i morgen vil jeg tage dem kl. 8.00 for hvis jeg alligevel ikke kan sove længe, så kan de ligeså godt begynde at virke....og hold nu fast, for trods min "uro/frygt" for de brystsmerter så lykkes det mig at overbevise mig selv om at jeg SKULLE følge min egen plan og trappe op som planlagt, så jeg tog 75 mg. Tænkte at HVIS det skyldes angst eller andet ufarligt, evt. bivirkninger, så forsvinder de når jeg rammer rette dosis...håbe håbe HÅBE jeg har valgt rigtigt.

    Men bortset fra det har jeg "kun" mærket trykken i brystet 4-5 gange og en underlig smertefri "stikken" i brystet som bare føles RIGTIG irriterende, ved venstre bryst og midten 5 gange i dag. Har de sidste 3 dage følt mig træt ca. omkring Kl. 14 og lidt snøvlet, ca. 5,5 time efter indtagelse, men et par timer senere går det over. Og så er jeg faktisk rimelig frisk op af aftenen.

    Nogle jag i hovedet som de andre dage og mere stivhed i nakken, som om stivheden i ryggen "flytter" rundt.

    MEN en dag med hundetræning og besøg til venner klarede jeg uden mange angstsymptomer, så bortset fra brystsmerterne som gør mig bange, har jeg faktisk haft en bedre dag end længe. Så er forholdsvis positiv. Dog ved jeg i morgen nok bliver slem, da jeg snart er 3 timer over sengetid, det plejer at koste dyrt næste dag...hvis bare jeg får en nat uden at vågne op til samme brystsmerter, så vil det være dejligt.

    Hov, ingen blodtryksapperat herhjemme, desværre....en EKG maskine med vejledning, ville være det optimale, smil...

    Nå kære Anne, vil forsøge at sove...bliver ikke nemt. Har også tænkt, men tror ikke en pille om aftenen kan være en løsning, det er jeg alt for bange til pt.

    Vi snakkes ved, håber du får en god nat.

    Knus x
  • Indstillinger
    Hej Haderangst1

    Nej hvor er jeg imponeret at du nu er oppe på 75 mg. om morgenen.

    Hold da helt op du rykker dig med lynets fart, wow.

    Det med dine jag i brystet kan måske være noget helt andet som også ja kan være en bivirkning. Det er man kan få lidt muskelkramper. Det betyder ikke at det er hjertet der kramper et par gange, det betyder at musklerne i din brystkasse, nogle af dem måske gør det.

    Jeg får det indimellem et par gange men kun når jeg lægger mig i sengen for at skulle sove.

    Jeg kan love dig for man geare ned når man tager Lyrica om aftenen.

    Jegmistede min far for nu et halvt år siden, og det var altid til aften når jeg lagde mig is engen for at sove at tankerne kom med raketfart Det er helt væk nu. Jeg har fået så normal en aften og nat som ikke i flere år.

    Måske en tanke at gøre som det er beregnet til at tage en dosis aften også, jeg mener som i går aftes, så kan det jo ikke blive mer euroligt end det.

    Det er jo dine tanker der spiller dig et pus, det er ikke symptomerne men tankerne du knytter til symptomerne ikke??

    Lægen kender dine symptomer??

    Ja så når du siger du har jag i brystet er det måske meget mere sandsynligt det er i muskulaturen eller i andre dele af kroppen.

    Det gør ikke noget du tager pillen lidt anderledes men prøv nu ikke at rykke for meget rundt og forvirre dig selv, men tag den relativ på samme tid hver dag.

    Det med du bliver mere træt ved 14 tiden kan bestemt have noget med Lyrica at gøre,der er den jo ved at komme ud af kroppen. Snøvlen kender jeg også til. Det forsvandt igen da jeg tog det fast i nogle dage og ja morgnen og aften. Tager man det fast morgnen og aften vedligeholder man dosis og der bliver det i blodet som hedder steady still, tror jeg det hedder, og det er en konstant dosis i kroppen døgnet rundt.

    Du skal ikke presse dig selv mere end godt er og du så går i baglås du er jo så godt i gang med din morgendosis og det virker, så pyt med aftendosis for nu.

    De fylder meget dine jag men det lyder ikke til du har dem ofte over tid, måske du kan lave en lille jag i brystet dagbog hvor du skriver hornår hvor mange og hvor generende det er fra skala 1 til 5.

    Du skriver du vil forsøge at sove men de tikke bliver let, jamen så bliver det vel ikke let når du tænker det ikke bliver det??

    Jo det ville være løsningen med en Lyrica til aftnen, men der er du ikke nu og super godt det andet med morgendosis virker, så bliv endelig i det indtil du en dag siger nej nu er det nu. Ikke tænke på en aftendosis drop tankerne, men en dag vil du måske sige nej nu vil jeg prøve det. Pyt-pyt babysteps ikke??

    Knus

    anne
  • Indstillinger
    Hej Anne.

    Jeg skrev ikke i går, da jeg gik rigtig tidligt i seng da det var ligesom at de timer jeg havde misset de sidste 4 dage, indhentede min krop. Ja faktisk havde jeg lige sat mig i sofaen Kl. 20.00 og 5 min. efter sad jeg lodret op og sov. Vågnede op kl. 22 godt øm i nakken(forståeligt nok) og gik direkte i seng. Natten gik faktisk rimelig og vågnede uden direkte brystsmerter, blev helt overvældende glad.

    I dag var det så meningen at jeg skulle gå op på 100 mg. og modet var der også, så med 100 mg. i lommen begav jeg mig afsted til arbejde, for første gang i en uge og på piller siden tirsdag. MEN havde tænkt om jeg skulle sætte en aftendosis ind, altså vente med de 25 mg. til i aften...så det ville jeg lige tale med min læge om og smerterne i brystet....

    Desværre fik jeg ikke fat i hende Kl. 8 da hendes tlf. var i udu men sekretæren sagde at hun ville få hende til at ringe tilbage. Så jeg måtte vente...Kl. 8.15 tog jeg så de vanlige 75 mg. hvis nu....

    Lægen ringede til mig ca. kl. 14 og hun sagde at hun syntes jeg skulle vente med at trappe yderligere op lige pt. men lige lade de 75 mg. virke i en uges tid og så kunne vi snakkes ved. Hun synes ikke en aftendosis ville være aktuel for mig. Så respekt for det, hun ved bedst. Mht. smerten i brystet mener hun det skyldes for meget mavesyre idet jeg jo er kørt lidt op omkring det at skulle tage pillerne, så håber hun har ret.

    I dag på arbejdet havde vi MEGA travlt og jeg kan mærke "underlige" sitren i ansigtet og lidt mere uro i kroppen end da jeg var hjemme, hvor de ikke var der. Derudover har jeg kodyl hovedpine nu, det kom stille og roligt snigende fra i eftermiddags af, hvor sitren i ansigtet og kæben også har taget til, så tænker jeg tager 2 panodiler (regner jeg med at jeg må tage med Lyrica?) og så på hovedet i seng. Eneste trælse er at vi er inde i en travl periode på jobbet, så de betingelser bliver ikke ligefrem bedre...så det er en træls kombination af at finde ud af hvor meget og lidt Lyrica. -ville jo tage dem for at få det bedre og for at kunne klare en alm. arbejdsdag på jobbet, ork....

    Mærker du til din angst på jobbet?

    Jeg er ked af at høre det med din far...at miste er ikke let, det ved jeg af egen erfaring. Du har godt nok også noget st slås med.

    Puha har helt ondt når jeg blinker, så vil tage mit overbelastet hoved og trætte krop, og håbe en god nattesøvn (uden brystsmerter forhåbentlig) kan gøre en positiv ændring. Og håber de 75 mg. snart kan vise lidt mere effekt.

    Godnat Anne, sov rigtig godt, vi snakkes ved...

    Knus x
  • Indstillinger
    Hej Haderangst1

    Sorry jeg nævner aldrig mere det med aftendosis af Lyrica, der fik jeg vist lavet lidt rod i det beklager.

    Dejligt din krop sådan kan indhente det forsømte med hensyn til søvnen.

    Pyt da med du var på 75 mg. Lyrica, det er bare så utrolig flot du vil gennemfører det og at du bliver på de 75 mg, ugen ud og får lidt ro på også med tankerne.

    Ja hun ved bedst.

    Med hensyn til mavesyrer sjovt du skriver det, for det har jeg godt nok lidt en del af efter jeg kom på Lyrica, men kan ikke finde det som en bivirkning.

    Er du mere rolig og tryg omkring det du oplever med brystsmerterne??

    Sitren kan være en bivirkning det står på indlægssedlen så den er vist god nok.

    Det bliver jo bedre og bivirkningerne går jo væk når du er helt vænnet til dem.

    Jeg kan godt forstå du skriver det med du skal klarer jobbet. Det er også meget stressende bare det man synes arbejdet gør det hele værre selvom man er så glad for det.

    Det værste ville jo være hvis angsten fik os helt ned med nakken og fik overtaget, det ville være et kæmpe nederlag og puha nej det tør jeg slet ikke tænke på.

    På 75 mg Lyrica, der havde jeg stadigvæk relativ normal dag også hvad angår angsten, da jeg kom på 150 mg så begyndte jeg for alvor at mærke den gode effekt, men måtte på 225 mg før effekten var helt god, så nu mærker jeg ikke noget til angsten.

    Jeg kan endda være på kursus nu og have det godt.

    Ja er du gal jeg har haft mit at slås med, flere angstlidelser i mange år, depression og meget andet, været sygemeldt fra arbejde med stress og kom ikke ud af den , nej for langt at forklarer om lige her og nu, men jeg er godt presset.

    Rigtig god dag

    Knus

    anne
  • Indstillinger
    Hej Anne.

    Jeg sender dig en tanke hver aften, og i aften synes jeg ikke en tanke var nok, finder utrolig megen støtte i at vide du er lige her.

    Jeg har haft et par travle dage, ja er faktisk ret presset arbejdsmæssigt lige pt. 75 mg. og KUN arbejde og hjem har kunnet gå an, mærket lidt angst men klaret det trods alt.
    Den anden dag skulle jeg så gå tidligt fra job da jeg havde et ekstraordinært møde og lige derfra til den nye kognitive psykolog jeg er startet op ved...men ved første møde mærkede jeg lidt mere til angsten og ved psykologen mærkede jeg endnu mere til de fysiske angst symptomer...ja jeg var stresset, havde en travl stram kalender, men tænkte okay, hvis der ikke skal mere til, så tager jeg 100 mg. i morgen for så er de 75 mg. ikke nok.

    Som sagt så gjort, det gjorde jeg i går...men faktisk var jeg mere træt omkring middag end de andre gange jeg er trappet op og mere svimmel. Og så kom den knald hamrende hovedpine ved 3-tiden som bare tog til. Heldigvis hjalp en nattesøvn på den og i dag tog jeg så 100 mg. igen...pyha jeg fik noget kvalme op af formiddagen og var mere svimmel/fuldagtig på jobbet. Følte mig general mere utilpas i kroppen, mest op af formiddagen over middag slap utilpasheden mig endelig, men nøj hvor kunne jeg godt have taget en lur hvis ikke det var fordi jeg var på job....

    Synes det har føltes værre at trappe op da det er 7 dage sidst jeg tig en pille men om det er fordi dosisen nu virker voldsommere på kroppen eller fordi der er gået længere tid end 3 dage, ved jeg ikke?.

    Men bliver næsten nød til at fortsætte på 100 mg. i morgen... Ved ikke om jeg skal tage 125 mg. i morgen eller jeg skal lade den dosis på 100 mg. blive mere stabil?

    Jeg skulle først havd talt med lægen på mandag, men synes jo heller ikke jeg vil ringe konstant.... Har jo efterhånden besøgt hende SLT for mange gange, men tænker hvis jeg stadig mærker angsten så meget på en dag med 3 aftaler, ja så må jeg jo ikke få nok...så mit spørgsmål til dig Anne er...

    Hvordan vidste du at du "behøvede" mere og hvordan vidste du at du ramte den optimale dosis? -hvordan vidste du det kunne og ikke kunne blive bedre (i form af højere dosis) og sidst på hvilken måde oplevede du, at pillerne virkede?

    Lidt kort i dammen skal sove nu er meeeega træt og klokken er løbet fra mig...

    Knus x
  • Indstillinger
    Hej Haderangst1

    Ja jeg er lige her.

    Hvor er det bare så imponerende at du hænger i med Lyrica selvom det giver bivirkninger.

    Flot du er oppe på de 100 mg. Min læge sagde at nåede man op på et bestemt dosis kan man godt hurtigere gå op men det er kun hvis man ikke har for mange bivirkninger.

    Din læge kan med rette mene noget andet og kender dig så godt.

    Umiddelbart vil jeg mene du skal blive på de 100 mg til bivirkningerne aftager igen og så gå op. Jeg kunne gøre det da jeg kom på 150 mg hoppede jeg direkte op på de 225 mg. og var forundret over jeg ikke fik flere bivirkninger følte mere det var der på lav dosis, men det er jo helt forskelligt og individuelt.

    Mon ikke du bare skal blive på de 100 mg, og så hører ved lægen hvad du gør på mandag??

    Klart du mærker angsten det med psykologen er vel også meget grænseoverskridende??

    Det handler også om tålmodighed de virker på måde som benzodiatapiner men så heller ikke helt. For mig gik der egentlig lang tid før jeg troede på at der ikke kom noget, altså forventningen om angsten. Ja for angsten kom ikke hverken tanker eller fysiske symptomer kom jo, men derfra til jeg troede det var sådan.

    Dine bivirkninger kender jeg rigtig godt til, de samme her. De forsvandt efter få dage under en uge i alt fald.

    Jeg synes det lyder for voldsomt at du skriver du tager 100 mg en dag og tænker om du skal gå på til 125 mg dagen efter. Der går altså 2 døgn før medicinen er helt stabil i din krop.

    Synes ikke du skal gøre noget før du har snakket med lægen, men 100 mg er super godt du er på nu og holder fast i det og ja vær lige lidt tålmodig med det.

    Jamen jeg var ikke i tvivl om hvornår jeg ramte rigtig dosis. Da jeg var på 150 mg. kunne jeg mærke en klar forskel i de der mere rutineopgaver og små stresssituationer, men der var bare lige nogle situationer og andet hvor det kom frem,og så sagde lægen det ikke var nok, man skal være helt angst fri og derfor gik jeg op hoppede fra de 150 mg til de 225 mg, og det var lige ved den sidste jeg var så forundret over at bivirkningerne ikke var større, men igen det er jo forskelligt fra person til person. Man kan ikke knips på en dag vide hvornår den nye dosis er den rette. For mig skulle der gå mindst en uge før jeg kunne vurderer det bedre.

    Jeg oplever jeg er angst fri og tæt på stressfri, men det er ingen mirakelkur så man skal arbejde med sig selv og sådan. Man bliver stadigvæk træt og presset osv, som alle andre mennesker også gør.

    Pas på dig selv

    Knus

    anne
  • Indstillinger
    Hej Anne.

    Hvor er det dejligt at vide, tak.

    Jeg begyndte på 100 mg. i torsdags, men kan godt se det kan forståes sådan at jeg allerede dagen efter tænkte på at tage 25 mg. mere, men det var om lørdagen jeg mente, smil...

    Om fredagen følte jeg noget mere ubehag i kroppen, svimmel og kvalme og bliver stadig træt over middag, men sover ikke for er på arbejde, så den går ikke.

    I weekenden havde jeg rigtig travlt, og mærkede mere til angsten end de andre dage. De fysiske symptomer i brystet trigger nemt, så det er de mest irriterende og de kan gøre mig åh så gal. I dag snakkede jeg så med lægen og vi aftalte at vi skulle gå efter de 150 mg. dagligt fordelt over 2 gange (morgen og aften), så i aften skal jeg tage 25 mg. kl. 20.00 og i morgen så kun 75 mg. morgen og 50 mg. aften, vente til torsdag og så tage 75 mg. morgen og 75 mg. aften og så skal vi snakkes ved næste mandag, hvis ikke der er noget inden da.

    Er noget nervøs for i morgen med kun 75 morgen, for har jo kørt 5 dage på 100, men må jo satse på at det går, jeg har ikke rigtig andre muligheder. Frygter mest svimmelheden og kvalmen/ubehaget som jeg synes var mere mærkbar da jeg gik op på 100 mg. end de andre gange. Samtidig har jeg en rigtig træls dag i dag, hvor jeg tydelig mærker min krop har været på overarbejde i weekenden. 2 dage med børnefødselsdag og fuldt hus, pyha....håber jeg snart kan klare det og flere aftaler på en dag UDEN at få det skidt efterfølgende og mens det står på (dog ikke så slemt som jeg tænker det kunne have været, når angsten har rast på sit værste, men stadig ikke godt nok.

    Er også bange for om kroppen kan tåle den medicin, igen går mine tanker til hjertet, da det jo er der min største angsttrigger sidder...puha en rigtig øv dag i dag....svinger det også sådan for dig?.
    Er også lidt bekymret for om jeg egentlig ved hvornår nok er nok, lige nu virker det til at det bare handler om at trappe op for at få det godt... Bare jeg ved, hvornår nok er nok, for er nok meget utålmodig, fordi jeg ikke ved hvilken tålmodighed der er ideel....

    Psykologen synes jeg ikke gav så meget, men har også kun været der 2 gange, så håber hun bliver bedre, over de næste par gange ellers er jeg på herrens mark, for ved snart ikke hvad jeg skal gøre mere, nu gør jeg jo alt det "rigtige"... Trist i dag, ja lidt opgivende...

    Kære Anne, vil slutte nu, i håbet om jeg har mod i aften til pillen, jeg ser meget frem til at høre fra dig. Jeg håber, du har det rigtig godt?

    Knus x
  • Indstillinger
    Hej Anne.

    Jeg ved godt du nok har travlt, men jeg har siden mit sidste indlæg kigget i min mailboks MANGE gange dagligt, i håb om du havde skrevet....

    Har du det godt?...det er også okay hvis du ikke lige har tid til at skrive mere, smil...

    Men vil lige sige hvordan ugen har været, jeg havde som sagt en rigtig træls dag og desværre har flere været ligeså...

    Dosis-mæssigt er jeg nu på 100 mg. morgen og 50 mg. aften i 2 dage kl. 8.00 og 20.00 (i aften er 3. dagen). Planen er jeg ikke skal højere op den næste uges tid, hvis ikke der sker ændringer.

    Men i dag har jeg haft en træls trykken i brystet og mega kvalme. Det føles også til tider som ømhed i brysterne og varme smertejag. Hele min ryg gør ondt, mest om morgenen. Kl. 12 er jeg lige til at putte i seng, er så mega træt og halvsvimmel. I dag havde jeg også en sitren/rysten på fingerne og i morges føltes benene svage.
    Når jeg skal sove får jeg hjertebanken (sidste par dage) og når jeg vågner føler jeg en rysten igen (forestiller mig det er sådan abstinenser føles)...de går over når jeg kommer op.

    Så er faktisk bange for at tage 50 mg. om 10 min og ved ikke om jeg kan fuldføre der....tænker også at jeg i morgen tidlig nøjes med 75 mg. Puha det er træls lige nu. Ved hverken ud eller ind og prøver at sige til mig selv at man vel ikke kan dø af 150 mg. -men hvad ved jeg. For den trykken i brystet og kvalme er svær at håndtere.

    Håber du er okay?...

    Lidt modløse knus x
  • Indstillinger
    Hej Haderangst1

    Hvordan går det med dig??

    Hvordan går det på Lyrica eller har du droppet dem??

    Jeg var overbevist om jeg havde svaret på dit sidste indlæg men det havde jeg ikke så det undskylder jeg virkelig for, det ligner mig ikke.

    Jeg håber bare det bedste for dig.

    Jeg skal nok huske at checke og se om der er indlæg fra dig og svare så hurtigt som jeg ellers har gjort det.

    Mange tanker

    anne
Log in eller Registrér for at kommentere.