Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sterilisation af manden

Redigeret 19 januar, 2017, 08:21 i Prævention
Jeg kan ikke forstå at der ikke er mere åbenhed omkring sterilisation af manden.

Komplikationer bliver dysset ned som ikke værende!!

Jeg har 2 mænd i min vennekreds som er blevet sterilieret, begge har problemer med rejsning efter dette lille harmløse indgreb.

Egen læge slå det hen med at det er psykisk, tag en pille osv., opererende læge siger at det ikke kan passe.

Jeg kan godt forstå de mænd der ikke siger noget, når det ikke bliver taget alvorligt.

Er der flere der har oplevet problemer efter sterilisation og har nogen en ide om hvor man går hen og bliver taget alvorligt?
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Det er helt rart at se, at man ikke er helt alene med problemer efter sterilisation.
    Blev steriliseret for 8 mdr siden og har efterfølgende stort set ingen sexlyst. Jeg fik også bare standard meddelelsen om psykiske problemer, men mener ikke selv at kunne genkende det. Har desuden dagligt smerter fra den ene testikel, men ligeledes har jeg også her fået en sludder for en sladder om at det fortager sig nok.
    Manglende sexlyst og kroniske smerter er ellers ikke lige det der står noget om i det tilgængelige materiale. Spørgsmålet er om ikke materialet burde laves om og der burde laves en undersøgelse af komplikationer ved det "lille" indgreb, som mange læger er varme fortalere for
  • Indstillinger
    Jeg tror der er mange, som ikke kan genkende patientvejledningernes beskrivelse af bivirkninger.

    Blev selv steriliseret for fem år siden. Lokalbedøvelsen svigtede, hvilket betød, at indgrebet foregik under meget stærke smerter. Da jeg efterfølgende fortalte andre om det, fik jeg at vide, at andre også havde oplevet, at bedøvelsen svigter. Talte for et par år siden med en læge om det, og fik oplyst, at det er meget kompliceret at lokalbedøve ved sterilisation, hvorfor det ofte svigter.

    Den oplysning har jeg ikke set i en patientvejledning.

    Derudover havde jeg konstante smerter i testiklerne i tre år efter indgrebet.

    Jeg er sikker på, at hvis jeg havde kendt risikoen for, at lokalbedøvelsen ikke ville virke, og hvis jeg havde vidst, at jeg skulle have smerter i tre år, så havde jeg ikke fået foretaget indgrebet. Derfor fraråder jeg også andre mænd at blive steriliseret.

    Det hører dog med til historien, at jeg i dag ikke har komplikationer, og er glad for indgrebet.
  • Indstillinger
    Af og til begriber jeg ikke at sterilisation er et lovligt indgreb. Jeg har personligt ikke haft andet end problemer med det. Jeg er heldigvis sluppet for de rejsningsproblemer og problemer med manglende lyst, som andre har beskrevet, men jeg har siden indgrebet i juni 2009 haft enten deciderede smerter eller 'bare' ubehag. I flere måneder efter indgrebet føltes det som om nogen lige havde knipset en på testiklerne - sådan føles det stadig en gang i mellem, men det meste af tiden føles det bare som om mine testikler er blevet vredet en halv omgang rundt og kylet på plads med en skovl - at de ikke sidder som de skal, med andre ord.. Med hensyn til sædvæskens konsistens var den ofte nærmest glasklar, nogle gange grynet, det var nærmest klumper der kom ud, og mængden er kraftigt reduceret. Nogle gange kommer der ikke mere end en teskefuld ud. En klar forringelse, hvis i spørger mig - og heller ikke noget de reklamerer med i folderne.
    Samtidig er der det psykologiske aspekt: Sterilisation er et halvt selvmord, på den måde forstået at man med indgrebet for al fremtid har afskåret sig fra at få flere børn. Der er sat en effektiv stopper for spredningen af ens gener: I evolutionær forstand er man afgået ved døden.
    En anden ting er at når man har sex er det fra nu af 'bare for sjov' og det tager ikke så lidt af det spændende ud af det...
    Jeg har taget konsekvensen af det hele og bestilt tid til en refertilisation på en klinik. Det er dyrt og det kan godt være det ikke virker, men så har man da i det mindste gjort et forsøg - det kan dårligt blive værre end det allerede er. Sygeplejersken på klinikken siger at bivirkningerne ved en genetablering af sædlederne normalt er mindre smeretfulde end ved en afskæring af dem, da der nu 'åbnes op' og ikke 'spærres af' som ved en sterilisation.
    Herfra skal lyde en klar advarsel til alle, der overvejer sterilisation: Gør det ikke!
  • Indstillinger
    Jeg har fået indgrebet 1,5 måned - Har dog den oplevelse, at jeg har ømme "boller" - Ved ikke hvad det kommer af? - Om det er bedøvelsen, eller det at der blevet rodet i pungen.
    Det trækker også ned gennem lysken en gang i mellem..

    Ellers ingen problemer.....

    Var jo så interesseret i at vide hvor længe jeg kan forvente at have denne ømhed???
    For jeg kan kun tilslutte mig tidligere indlæg, hvis det er nogle smerter man skal leve med længe.

    Er der trods alt ikke nogen der kan sige noget godt om indgrebet... For der bliver jo fortaget en del...

    mvh
    Lars
  • Indstillinger
    Hej Herinde
    Hvis en af jer mener at der er sket noget under indgrebet eller der manglede information om indgrebet, er det rimeligt at der klages til Patientklagenævnet, så der kan rettes op på informationsgangen eller uddybende informationer om selve indgrebet, da det er den eneste måde der bliver taget hånd om problemerne i sundhedsvæsenet.
    http://www.pkn.dk/saadanklagerdu/
    Hilsen Rita
  • Indstillinger
    Hvorfor i alverden er der nogen der får foretaget indgrebet, hvis de fortsat ønsker at blive fædre? Jeg troede netop at fidusen for en mand med at blive steriliseret var at han slap for at bruge kondom (hvad mange mænd jo ikke bryder sig om), at hans kvindelige partner slap for at bruge p-piller og at man undgik uønskede graviditeter?
  • Indstillinger
    Ang. smerter efter sterilisation. Jeg er nu på 5 år med smerter efter indgrebet. Mine smerter sidder i begge sider,og trækker op i maven. Har nu fået nok og er kommet på urologisk afd. hvor jeg håber at de kan løse mit problem.
    Jeg har ikke haft potens problemer,men pungen kan spænde op,hvilket er meget ubehageligt og til tider smerte fuldt.
  • Indstillinger
    Hej alle
    Jeg går Netop nu og overvejer en Sterilisation, efter min kone og jeg har fået vores barn og at min kone ikke tåler P-piller. OG JA, Vi er begge 100% sikker på at vi IKKE skal have flere, så det er ikke på tale ;). Men vil MEGET gerne høre fra flere der har haft både positive og negative virkninger ved deres sterilisation, da jeg som de fleste mænd har IKKE lyst at der skal ske noget med min "bedste ven".

    MVH.
    Mikester99
  • Indstillinger
    Jeg kender flere mænd, der er blevet steriliseret, og har aldrig hørt, der skulle være nogen former for problemer, men jeg læser her, at nogen altså har det.

    Ved ethvert operativt indgreb er der jo en risiko; jeg vil mene den her er meget lille, så selvfølgelig skal du få talt disse ting ordentligt igennem med din læge.

    Dog vil jeg lige sige; I har fået et barn og er sikre på, I ikke skal have flere. Nu ved jeg ikke, hvor gammelt jeres barn er, men er I også 100% sikker på, at det er den rigtige beslutning for jeres barn, at det skal være enebarn? Det skal I måske også tænke lidt ekstra over, inden den definitive beslutning bliver taget.

    Det er ikke altid lige nemt at skulle være den eneste, der skal leve op til alle forventningerne.
  • Indstillinger
    Hej til manden der er så hensynsfuld over for konen at lade sig sterilisere så der ikke kommer flere børn. Der er en del mænd der bliver skilt får en ny kærste kone . og derfor ville gerne om de stadig kunne få børn med den nye kone. Faktis vil jeg sige det er ikke manden der skal sterilisere sig. det er damerne der føder børn. så hvis de har født dem de skal er det deres ansvar at blive stireliseret. i nogle tilfæller kommer der børn trods manden er steril . Der findes også andet prævention end. P-Piller Hvis jeres fødsel var slem og i er blevet forskrækket. så vent 1 år og se om i stadig har samme menning. Men hvis lægen har sagt i ikke må få flere børn er det en anden sag. og i kun har kræfter til at passe dette ene barn. held og lykke
Log in eller Registrér for at kommentere.