Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

forhøjet infektionstal?

13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Der B lymfocytter og B leukocytter der hver har deres funktion i kroppens immunforsvar. Let forhøjet tal kan ses ved allergi, stress, fysisk aktivitet eller virusinfektion. Ved høje tal B leukocytter er der tale om en form for streptokok infektion (Betændelse) Her vil tallene ligge noget over normalen.
  • Indstillinger
    Hej, bliver lidt bange når jeg høre nogen af jeres højeste infektionstal er mellem 20-30.. For jeg er lige kommet hjem fra min læge og han sagde mit infektionstal lagde på 102, har en slem halsbetændelse. Sidst jeg havde en slem halsbetændelse var mit infektionstal på 106..
  • Indstillinger
    Jeg kan godt forstå, at de tal, der bare bliver slynget ud, ikke bare skaber forvirring, de skaber jo også utryghed.

    Det er jo blevet vældigt moderne, at vi skal have alle mulige informationer, og det er jo fint nok, hvis bare der også var sat tid af til at forklare patienten, hvad de betyder.

    Jeg har fået forklaret, at infektionstal under 8 er normal, og altså ikke tegn på infektion, men jeg har ikke fået at vide, hvad det betyder, hvis tallet f.eks. er på 9?

    Og dog - for jeg tror det er forskelligt fra sygdom til sygdom. Også jeg har haft tårnhøje infektionstal på langt over 100, og ja, så høje tal er behandlingskrævende.

    Men - det betyder ikke, at et tal på f.eks. 50 ikke er behandlingskrævende, men måske netop, det også handler om, hvad man fejler.

    I mit tilfælde handlede det om en betændelsestilstand i tarmsystemet, og da det er noget, der kan kommet igen, er jeg naturligvis opmærksom på symptomerne, og på et tidspunkt var jeg ved lægen og fik at vide, at jeg havde forhøjede tal, men ikke helt så galt - hvilket betød, at lægen lige ville se det an, så jeg skulle komme igen, hvis jeg følte, det blev værre - men ville under alle omstændigheder tjekke mig igen tre-fire dage efter. Og jo, tallet var faldende, så betændelsen var åbenbart ved at falde til ro igen.

    Jeg foreslår, at når man får at vide, at dette tal er så og så højt, så beder man om, at få forklaret, så man kan forstå det, hvad det så betyder i den konkrete situation.
  • Indstillinger
    Misséren er, at det dersens infektionstal ikke har en pind at gøre med infektion! Det er derfor der kan blive slynget så mange tal ud her på tråden.

    Det tal familielægen har det med at kalde "infektionstal" dækker ganske rigtigt over C-reaktivt protein: https://www.sundhed.dk/borger/sygdomme- ... ad-er-det/

    Det er et protein der bliver lavet i leveren, og ingen aner hvad det laver, men man kan konstatere at det stiger når "noget" er på færde i kroppen. Dette "noget" kan være allehånde former for infektioner; virus, bakterier, svampe osv. Men også efter en operation, fordi kroppen reagerer på at blive skåret i, her kan man endda få feber uden infektion, simpelthen fordi immunsystemet er ekstra på vagt. En anden mulighed er gigtsygdomme, tarmsygdomme, alder, at man lige har løbet et marathon, psykisk stress, fysisk stress, osv. osv.

    Det berømte infektionstal, C-reaktivt protein også kaldet CRP, har dermed kun meget lille værdi alene. Man kan sige, at hvis tallet er omkring 100 så er det nok en bakterie. Et tal på 12 kan ligeså godt betyde at det er tirsdag -familielægens udstyr er nemlig ikke ret præcist hvis det er som et prik i fingeren. Man skal have de andre blodprøver med, altså de hvide blodlegemer og også gerne "væsketallene" og "levertallene" -og allermest vigtigt så skal lægen høre på og undersøge sin patient. Blodprøvesvarene er trods alt ikke andet en tal på en skærm, det giver ikke meget mening at behandle dem og ikke patienten.

    Så man kan altså ikke som tidligere i tråden sige, at nyrebækkenbetændelse giver det tal, lungebetændelse det tal, og snue det tal. Kun, at hvis tallet er i retning af 100 med en ret bred margin til begge sider, så KAN der være tale om en bakterie. Jo tættere på 100, og over, jo større sandsynlighed for at der er en bakterieinfektion et eller andet sted. Og hvis det ligger under 50, så er det nok snarere en virus. Men det skal ALTID suppleres med temperaturmåling taget hvor solen aldrig skinner (ellers kan man ligeså godt lade være) og evt. andre blodprøver, dyrkninger af urin, opspyt, afførring, eller billeder eller kikkertundersøgelser -alt efter hvad symptomerne og en grundig undersøgelse har vist.

    Så kan man undre sig over, hvorfor lægen bruger sådan et tåbeligt navn til en prøve. Men mon ikke det er fordi tallet ofte har noget med infektion at gøre, altså et uheldigt forsøg på at oversætte noget ret kompliceret til noget alle kan forstå i ét ord, når lægen nu vil til at stikke i én.
  • Indstillinger
    Har selv lige haft lungebetændelse med crp (infektionstal) på 180. Man har det meget skidt, men antibiotikum hjælper efter en eller to portioner. Ved kontrol i dag var tallet nu nede på 23, så det skal længere ned - helst 7-8.
    Til hende der har muskelgigt. Det er jeg blevet behandlet for i syv år men er nu endelig fri for prednisolon. I gennem de mange år fik jeg målt mine infektionstal hver 3-6 måneder. Så snart jeg kom for langt ned i medicin gav sygdommen sig til kende med rigtig høje tal, men prednisolon et det mest potente middel - allerede et døgn efter større dosis havde jeg det betydelig bedre, men brug af binyrebarkhomon koster på andre områder, så jeg er lykkelig for at polymyalgiaen (muskelgigten) er brændt ud.
    God bedring!
  • Indstillinger
    Hej folkens.

    Jeg vil lige høre jer om noget. Jeg har været ved egen personlige læge og fået tage blodprøver og infektionstal, de sagde det bare var en virus. Mit problem er at alle mine lympfer er hævet hvilket kan være tegn på kyssesyge, min egen læge mente ikke de kunne gøre noget ved det, og det nok ikke var kyssesyge. Jeg tager derfor hjem og om aftnen stiger min temperatur voldsomt, jeg begynder at svede og det dunker overalt i kroppen, jeg vælger derfor at tage til vagtlæge. Han mærker her og der og siger jeg har stortset alle symptomer for kyssesyge, han tager mit infektionstal og det viser 80, han sig at hvis det var en virus ville den slet ikke være så høj, og jeg får derfor medicin med hjem til den bagterie det muligvis kunne være.

    Så mit spørgsmål er om det kan være kyssesyge, og kan det være farligt at have så højt infektionstal?.

    Hilsen Oliver på 15
  • Indstillinger
    OLIVER15:

    Har du fået svar på dit spørgsmål i indlægget?

    Hvis ikke, så håber jeg du er rask igen, og det ikke rigtig var grund til bekymring...

    Men... jeg skriver fordi jeg netop blev lidt bekymret. Du skrev ikke noget om smerter i halsen, så kyssesyge kan man udelukke.
    Men undrer mig over at din læge bare sender dig hjem uden videre undersøgelser.
    Jeg ønsker ikke at komme med skræmme propaganda, men heller tage til læge eller på hospital en gang for meget, end en gang for lidt!!

    Jeg tænkte nemlig på lymfekræft med det samme da jeg læste dit indlæg.

    Her er en kort beskrivelse på symptomer på lymfekræft:

    "Hvad er symptomerne på non-Hodgkins lymfom?

    Sygdommen viser sig typisk med almene symptomer i form af træthed, nattesved, vægttab, og feber. Hvis knoglemarven er påvirket, kan man også få symptomer på lav blodprocent (anæmi), blødninger i huden og hyppige infektioner.

    Hævelse af en lymfeknude kan være første tegn på sygdommen.
    Hvilke symptomer skal du være særlig opmærksom på?

    Se ovenfor - symptomerne træthed, vægttab, nattesved og feber +/- hævede lymfeknuder skal umiddelbart medføre lægekontakt."

    Passer dette på dig, så på hospitalet med det samme!

    Men jeg håber selvfølgelig at jeg tager helt fejl her.

    Hilsen Henrik.
  • Indstillinger
    Min mor på 102 år blev for to en halv måned siden indlagt med lungebetændelse og med et CRP på næsten 600 (586 var det vist).
    I løbet af en uge, hvor hun blev behandlet med antibiotika faldt tallet til under 10 og hun blev sendt hjem.
  • Indstillinger
    @Minikorsgaard. Du skal ikke bekymre dig for meget om infektionstal mm., med mindre din læge giver dig anledning til bekymring.

    Som flere nævner har infektionstal som sådan ikke noget med infektion at gøre, og det sundeste man kan gøre i sådan en situation er at lytte til sin læge, med mindre man har en større viden på området end lægen har.

    Håber det hjalp.

    Mvh Jens
    http://oddsforum.dk/nfl
  • Indstillinger
    Jeg har selv været indlagt med stafalykokker det er rigtig nok at ens tal skal ligge mellem 8-10 max men mit lå på 480 da det var på sit højeste ... infektions tal man være meget højt . Og man bliver dælme dårlig skal jeg hilse at sige når det kommer op i de tal på 300-500 stykker
Log in eller Registrér for at kommentere.