Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sunde råd til JUL

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej alle

    Jeg spiser mig mæt hver dag, hele året. Det er den måde, jeg får energi på, sådan at jeg kan få kræfter til det, jeg gerne vil udrette.

    Det betyder ikke, at jeg ikke tænker over, hvad jeg spiser, for det gør jeg. Jeg prøver hele tiden at mærke efter, hvilken slags mad, jeg får det bedre af, og hvad der gør mig mere træt og uoplagt. Og så prøver jeg at vælge det, der gør mig bedst tilpas.

    Jeg synes ofte, at slankeguruerne vender tingene på hovedet. I TV-udsendelsen ”Ha’ det godt” bliver der stillet spørgsmål som ”Hvor længe skal man gå, løbe eller cykle for at forbrænde en flødebolle?” Det fremgår ikke, hvorfor man overhovedet skal spise flødeboller!

    Og jeg har da aldrig hørt en bilejer sige: ”Jeg er nødt til at køre 20 kilometer for at min bil kan få brugt en liter benzin.”

    Jeg opfatter madens energi som noget, der er til gavn for os. Jeg undrer mig meget, når en ekspert udtaler sig, som i Netdoktors nyhed i det første indlæg i denne tråd: ”Derved kan man forbrænde rigtigt mange kalorier.”

    For mig er madens kalorier noget godt. Det er jo energi. Kalorier er ikke noget ondt, som kommer efter os!

    Når jeg insisterer så meget på dette emne, så er det, fordi jeg synes, at det så forfærdeligt, at så mange kæmper med vægtproblemer. For mig ser det ud, som om kosteksperterne og slankeguruerne giver forkerte råd. For de virker jo ikke! Og jeg mener, at forklaringen skal søges i, at eksperterne forsøger at få folk til at bruge selvdisciplin, i stedet for at regulere vægten med kroppens egne metoder, nemlig sult og mæthed. Hvis man spiser, når man er sulten, og holder op med at spise, når man er mæt, opnår man meget bedre resultater, end hvis man bruger al dette selvplageri.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    Redigeret den 27. november
  • Indstillinger
    Redigeret 20 december, 2008, 07:45
    Kære Kameliadame og andre



    Jeg kunne ikke drømme om at gå 10 gange rundt om spisebordet ;) Så jeg støtter op om dit råd Kamiliadame, Husk at mærk efter for pokker, kroppen er en sladderhank -den fortæller når den er tilfreds og det modsatte, når hjernen ikke magter det!
    Gå julen trygt i møde, spis det I forbinder med jul og lad ikke den dårlige samvittighed ødelægge fornøjelsen for det er den der får os til at spise for meget, fordi vi skal skynde os at spise de lækre ting inden nogen opdager hvad der er på tallerkenen og så mærker vi da slet ikke at vi er mætte og tilfredse.
    Mange hilser og GOD JUL, Colette -Dowling
  • Indstillinger
    Redigeret 20 december, 2008, 07:30
    Iøvrigt undrer det mig at jeg ikke kan se en tilsvarende opfordring til at passe på kalorierne i julen på "åbent debat for mænd" men måske har jeg bare ikke fundet den?????
  • Indstillinger
    Kære Cowling

    Jeg bliver helt mundlam! Ja, det er dig, jeg har skrevet om nogle få gange. Jeg håber, at jeg ikke har skrevet noget forkert.

    Hvor er det rart at se, at du ikke har mistet dit gode humør. Jeg håber, at du har det godt. Jeg vil også ønske dig en rigtig glædelig jul.

    Mange kærlige hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Redigeret 20 december, 2008, 07:59
    Kære Kameliadame
    Også en rigtig glædelig jul til dig, godt at være i god tid for der er sommetider langt mellem fridagene.




    Jeg har set det med D-vitamin og ville have givet mit besyv med for der har jeg jo stor erfaring og jeg kan fra mig selv fortælle, at indsprøjtninger er godt til at komme ovenpå, men ikke holdbart i længden. De forsvandt ud af systemet igen og det giver lægestanden grå hår for ALT er undersøgt.
    Jeg har en god læge som du ved.
    I det lange løb er det bedst at tage det som piller, for mig, 4 x 1000IE -D3, (100 mikrogram)
    om dagen, men hos andre kan indsprøjtninger måske være det bedste.
    Vi er jo ikke ens!

    http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/200 ... in-frer-t/ har redigeret i mit indlæg og sætter dette ind som jeg synes fortæller min mening om d-vitamin

    .Nå, men det var julen og de sunde råd I kom fra og selvfølgelig skal man ikke overspise så man bliver træt og dvask og julen er jo egentlig temmelig sund med nødder og mandariner og kål.
    Så igen lyt til kroppen mærk efter- den er mæt-stop spisningen og gå ud i den dejlige friske vinter
    måske møder man nogen på vejen -prøv at smile til dem -de fleste smiler sørme igen. De skal være meget sure, trætte, stressede, "fattige" eller deprimeret for ikke at smile igen, men det har ikke noget at gøre med mit smil!


    Mange kærlige hilsner fra Colette
  • Indstillinger
    Hej alle

    Dejlig debat - og nogle rigtig gode råd!

    Specielt 1) det med at holde humøret højt (det er dejligt at kunne grine - tror det er livsforlængende!) og 2) spise efter sult-mætheds-princippet, så man ikke grovæder, men spiser til man bliver mæt, af 3) gode kvalitetsprodukter i stedet for dårlige, billige og kedelige råvarer.

    Bugge - du har ret: få stykker kvalitetschokolade bliver man også dejligt (sukker-)mæt af hurtigt i stedet for at kværne store poser alt muligt bras. Og chokolade er jo også en kilde til mange gode ting! heldigvis :-)

    - Så kan man jo også udnytte det at 'danse omkring juletræet' - her kan man jo reelt danse, og gå amok med familien - skide hyggeligt! :-)

    - gå en dejlig juletur i den friske vinterluft og få appetit og forbrændingen i vejret.

    - huske at sove længe, for man spiser mindre, når man ikke er træt og skal bruge koffein og sukker og en masse ekstra energi for at holde sig vågen - og man forbrænder tilmed en masse, når man sover.

    Det var gode juleråd fra mig:-)

    GOD JUL TIL ALLE !! :-)
  • Indstillinger
    Hej igen,

    Sikke der er gang i den her i debatten - dejligt at se :-) Det med godt humør er helt sikkert vigtigt. Og så er det også rigtig sundt at grine, samtidig med at det sætter gang i forbrændingen. Jeg har netop været til et arrangement, hvor der kom en latterkonge og grinede sammen med os i det meste af en time. Hold da op det var både sjovt og samtidig udfordrende for mavemuskler og musklerne i ansigtet. Jeg kan kun anbefale, at man prøver det :-)

    Så et lille ekstra råd fra mig: Smil og grin noget mere - så bliver der plads til et ekstra stykke and og man får sikkert en endnu mere glædelig jul,

    Kh
    B
  • Indstillinger
    Hej jer alle samme, og Colette

    Hvor er det sjovt du siger dét med at smile på gaden... det har jeg også oplevet. Men der er så stor forskel på, hvor i landet man befinder sig. F.eks. hvis man går rundt i København, hvor jeg bor, så er der bare ikke noget der hedder at se hinanden i øjnene eller smile eller noget, det er bare af sted til hest med alle til alle deres gøremål, virker det som, hvor hvis man er ude i provinsen, hvor der er langt mindre stress, så hilser folk meget mere! det har jeg virkelig oplevet.
    Jeg var bl.a. af sted med min mand en tur rundt i Jylland i sommer med bil, hvor vi kørte rundt fra by til by, startede i Kolding og sluttede hos noget famlie i Hjørring/Lønstrup (altså en god tur igennem Jylland). og det var bare så slående, hvert sted vi stoppede på vejen i forhold til i København, hvor meget mere 'interaktion' og kontakt der var blandt folk i forhold til i storbyen. Det endte sågar med, at jeg på et tidspunkt helt uplanlagt blev del af et hyggeligt grin i en koldingsk' ostebutik, hvor kunderne hurtigt fik snakket med ekspeditricerne og grinet og snakket og til sidst -uden at jeg lagde mærke til det- så stod hele osteforretningen og grinede sammen, over hvad kan jeg ikke huske, men det var bare så fedt at opleve. Og jeg var bare så glad hele resten af dagen! :-) det sker aldrig i København, der er alle ekspeditricer og service-medarbejdere vildt sure, synes jeg - det er virkelig sjældent jeg oplever god service, smil eller andet.

    Men for at gøre en lang historie kort, så er jeg bare så enig med dig Colette - et smil her og der, det varmer! :-)

    Weekendsmil til alle jer!
    hilsen B
  • Indstillinger
    Hej B
    Da jeg læste dit indlæg kom jeg til at smile, men jeg er også fra jylland ;) .
    Måske kan årsagen til at kassedamen på sjælland er sur være at kunderne er mere stressede og sure på sjælland og lader deres brok gå ud over hende.
    Ja bare en tanke for jeg møder da også jyder i min hverdag der er negative og sure at høre på, men når man prøver at finde ud af hvorfor opdager jeg ofte at de eks arbejder et sted med dårlige forhold og hvis først en begynder at brokke sig over noget smitter det af på os andre -også mig.
    Jeg er en grundlæggende positiv person, men er da selv til at påvirke i den anden retning, især hvis jeg er træt eller stresset,hvilket sjældent sker.
    Men hvis jeg har noget at "brokke" mig over gør jeg det kun til de nærmeste venner som kender mig godt og som ved det bare er en ventil jeg bruger fordi livet har lært mig at det skal ud for ikke at sætte sig til noget grimt på sjælen.
    MEN jeg lader da ikke mit humør gå ud over kassedamen, selvom det kan være tæt på hvis hun/han aflire automatisk "ha en god dag" uden at se mig i øjnene. Så måske er det bare at lade smilet starte ved dig selv. Ja det lyder godt nok lidt frelst, men den gode cirkel skal jo starte et sted.

    Så lad det være julens sunde råd at smile lidt mere til hinanden og le højt at de velmenende sundheds apostler der vil tage ansvaret fra os, for hvordan vores jul skal være. Selv vil jeg spise som jeg altid har gjort og gå juleture med familien som vi altid har gjort, ikke for at være sunde, men fordi vi synes det er hyggeligt og får maven i gang med at fordøje og så er vi jo alligevel sunde, men tænk i mange år vidste vi det slet ikke for vi gjorde/gør det af lyst! og så spiser vi nogenlunde sundt resten af året.
  • Indstillinger
    Ja, du har helt ret - smilet skal da være ærligt og ikke kunstigt, som det kassedamen lirer af... de er sikkert blevet instrueret i at se folk i øjnene og sige 'hej' og 'ha en god dag' men det virker bare ikek altid, hvis det virker mekanisk og ikke kommer fra et godt sted... ja vi må starte den positive cirkel selv! :-) ...startede selv i går i Magasin hvor jeg modstod fristelsen for at blive stresset af en ældre dame, der stod bagved mig og skældte ud på sin mand over at han ikke lige kunne finde den gave, som konen havde bestemt at tante Olga skulle have - og så skældte hun ham nærmest ud og var lige ved at springe mig over i køen... men jeg slappede bare af og smilede og så besindede hun sig og blev lidt mere rolig og tog sin plads bagved... men det er meget nemt at lade sig påvirke af den dårlige stemning, men vi må bare være stærke i troen og ikke have for travlt for så har vi også overskudet til et ægte smil i køen :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.