Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

uregelmæssig hjertebanken.

24

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu må du stoppe Billedgalleri!

    Vil du nu til at så mere angst og begynde at fantasere om leukæmi??

    Hvad tænker du på??

    Du har lige så godt som jeg, fulgt Brandins angst her på Netdoktor, og enhver kan se, at det er angstsymtomer han lider af - vi ved også hvorfor de er opstået, så det er helt utilgiveligt af dig, at begynde at skrive om alvorlige sygdomme!!!

    Jeg lagde et link, men det er nok ikke blevet åbnet, så nu citerer jeg:


    Generaliseret angst - overblik
    Hvis man lider af generaliseret angst, er man mere eller mindre angst hele tiden.
    Man er konstant nervøs og anspændt og er ofte bekymret for om man selv eller ens nærmeste bliver syge eller kommer ud for en ulykke. Bekymringerne kan ødelægge søvnen. Man ligger og spekulerer, og man er træt om dagen. Man spænder i musklerne og får ondt i hovedet og andre steder i kroppen. Ofte er man svimmel, har hjertebanken, åndenød og er tør i munden.

    Der er ca. tre procent, der lider af generaliseret angst, og der er flere kvinder end mænd med sygdommen.


    Årsager til generaliseret angst
    Sårbarheden over for at udvikle generaliseret angst er til dels medfødt. Det har dog også stor betydning, om man er vokset op i rammer, hvor man har haft grund til at føle sig utryg og angst.



    Det spørger lægen om
    Mange mennesker der lider af generaliseret angst, går ikke til lægen fordi de lider af angst.### I stedet går de til lægen på grund af de fysiske symptomer, der følger med angsten.### De er trætte, uoplagte og anspændte, har ondt i hovedet eller sover dårligt om natten.
    Lægen spørger om:

    Man er meget bekymret og spekulerer meget på hvad der kan ske af ulykker for en selv og familien?
    Man er meget nervøs og anspændt?
    Har man let ved at fare sammen, er man irritabel og har svært ved at koncentrere sig?

    Sådan stilles diagnosen
    Hvis man lider af generaliseret angst, er man mere eller mindre konstant bekymret, angst og nervøs. Man er altså ikke, som f.eks. ved panikangst kun angst i forbindelse med et angstanfald eller når man er bange for at få et panikanfald.
    Ofte har man symptomer fra flere forskellige angstsygdomme på samme tid og nogle gange har man også symptomer på depression. Man opfylder kriterierne for diagnosen generaliseret angst hvis man i mindst seks måneder:

    Konstant har været anspændt, bekymret og ængstelig over almindelige problemer.
    Desuden har man haft mindst fire af følgende symptomer:

    Hjertebanken eller hurtig puls
    Man sveder
    Man er tør i munden
    Man ryster
    Man føler åndenød
    Kvælningsfornemmelse
    Trykken eller smerter i brystet
    Kvalme eller uro i maven
    Svimmelhed
    Uvirkelighedsfølelse
    Man er bange for at dø
    Man er bange for at blive sindssyg
    Man har varme- eller kuldefornemmelser
    Snurren eller sovende fornemmelser
    Smerte eller spænding i musklerne
    Man føler rastløshed og har svært ved at slappe af
    Man føler sig psykisk anspændt
    Synkebesvær
    Koncentrationsbesvær
    Man er irritabel
    Man har svært ved at falde i søvn
    Man farer let sammen.
    Mindst et af ovenstående symptomer skal være:

    Hjertebanken
    Man sveder
    Man er tør i munden
    Man ryster på hænderne.
  • Indstillinger
    Redigeret 24 oktober, 2008, 02:47
  • Indstillinger
    Det har INTET med mobning at gøre Billedgalleri!!

    Det var en meget ubetænksom kommentar du skrev til brandin, og det ville være bedst at du indser det, så han ikke skal begynde at frygte leukæmi oveni alt det andet han frygter.

    Du skrev:
    "Har lægen sørget for at undersøge dig for en form for leukæmi. Det kan nemt undersøges om der er noget galt i en blodprøve.
    Hvis du mangler røde blodlegemer kan symptomerne være: træthed,hovedpine,svimmelhed og måske åndenød. "

    ..................................

    Som du kan se på de symptomer jeg har citeret fra linket, så er det helt normalt ved angst - og brandin lider af ANGST.
  • Indstillinger
    ej nu skal i ikke begynde at skændes :( .. Jeg er blevet tjekket for leukæmi sidste måned så det ville sku være mærkeligt hvis jeg sku have fået det så pludseligt. Altså jeg tror selv at meget af det skyldes angst for jeg har tit den der "ikke til stede følelse" åndedrætsbesvær. begynder at svede og nogen gange bliver jeg tør i munden så når jeg kører lidt langt så har jeg tit en flaske vand med. men ja selvfølgelig kunne det være leukæmi, men så ser de i hvertfald også det i blodprøverne, men det håber jeg sku godt nok ikke!! jeg håber de finder en ganske ufarlig ting som er grunden til min træthed. Jeg er sku træt af at gå og have det dårligt. Bare jeg skal til frederikshavn her fra sæby & der er 15km , så kan jeg få panikangst.. bar når jeg er nede i byen her i sæby.. Da jeg gik på handelsskolen så havde jeg det aldrig sådan for der var jeg vand til det men nu er det helt galt nogen gange. jeg er sku mest tryk her hjemme og sådan skal det ikke være!
  • Indstillinger
    det med det jerntilskud var bare at det jo også kan gøre en træt så min mor har købt nogle piller som hed: "Total gravid" et eller andet hehe, det var ikke meningen hun sku købe piller for gravide kvinder men lægen sagde at det ikke gjorde noget og de var rigig gode og ta? man kan vel aldrig få for meget af sunde ting ;)
  • Indstillinger
    Godt brandin! :) du ved inderst inde godt, at det er angsten der laver alle dine symptomer.

    Det er godt at se det på skrift tror jeg - listen er lang som du ser.

    Det er så der du skal søge hjælp, til at komme af med din angst.

    Men B 12 og jerntilskud skader ikke, det kan endda gavne, så det er fint at din mor tænker på det :)

    Mit råd - tag en blandet vitaminpille, og tag ekstra af:

    Folinsyre:
    Mangel får hjernens serotoninniveau til at falde og kan medføre sænket humørleje.
    B6-vitamin:
    Indgår i produktion af transmitterstoffer som serotonin og hjælper kroppen med at frigive stoffet som har beroligende virkning.

    B 12 vitamin:
    Indgår i serotoninproduktion.

    C-vitamin:
    Er vigtig for serotonin produktion.

    Magnesium: Har en beroligende virkning på kroppen.

    Men jeg syntes også du skal få lægen til, at skrive en henvisning til en psykiater.
  • Indstillinger
    super tak for rådet. på tirsdag når jeg har fået prøverne så ved jeg forhåbentlig mere.. så kan det være jeg på mandag skal ud og købe nogle flere vitamin piller.. Jeg vil virkelig gøre ALT for at få det bedre.. Den træthed dræber mig fandme, det er virkelig trælst!! Det er som om mine øjne bliver overanstrengt? jeg har før bare villet blive indlagt så de ku tjekke mig fra top til tå men samtidig er det jo virkelig bunden at ligge på et sygehus!
  • Indstillinger
    Hej Brandin

    Jeg kan godt huske dig fra tidligere, men har ikke læst dine seneste indlæg og de svar, du har fået. Og jeg vil ikke blande mig i det skænderi, der tilsyneladende er opstået om dine helbredsproblemer.

    Jeg synes, at det lyder godt, at du nu får et grundigt helbredstjek. Mit ærinde med dette indlæg er at sige, at det ikke er nogen god ide at tage jernstilskud, hvis man ikke har fået konstateret jernmangel. Man kan nemlig godt få for meget jern.

    Jeg siger ikke, at du skal holde op med at tage jerntilskud, for du kan sagtens være i underskud af jern. Det er der mange mennesker, der er. Men jeg siger, at det er vigtigt at få blodet undersøgt for de årsager, der kan give blodmangel. Det er en meget billig og enkel undersøgelse, som jeg er sikker på, at din læge gerne vil udføre, især når du er så træt. Træthed og åndenød er vigtige symptomer på jernmangel. Det har jeg selv erfaret :o)

    Jeg ønsker dig alt godt

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jamen man ser vel også på en blodprøve om man mangler jern ikke? Får svarene imorgen, så må vi se :)
    - Jeg gider hvertfald ikke gå og være træt hele tiden.. Jeg vil igang med styrketræningen imorgen hvis alt er okay og ud og løbe hver dag når fodbold sæsonen er slut :)
  • Indstillinger
    Ja mon ikke de ser efter om du har jermangel.
    Nu ved jeg ikke om du har skrevet hvad det er for jerntilskud du tager, men dette naturlige middel, tager man vist ikke skade af:

    http://www.med24.dk/vitaminer-mineraler ... cts_id/585

    Nu er din træthed nok også psykisk betinget, så jeg håber du gør alvor af og komme hjemmefra, ligesom du gjorde før din angst kom ind i dit liv :)

    Ellers kan noget angsdæmpende måske være godt for dig, en KORT overgang.
Log in eller Registrér for at kommentere.