Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bivirkning ved brug af Mirtazapin

Redigeret 20 februar, 2014, 02:44 i Angst
Jeg har nu gennem længere tid været i behandling for angst med Mirtazapin Hexal.
Efter ca. et halvt års brug af præparatet har jeg smerter på forsiden af begge mine underben- fra knæ til tæer, det er ligesom om jeg har ondt i mine knogler, samtidig er der muskelrykninger i mine muskler.
Jeg har adskillige gange fortalt min læge om mine smerter og bedt om et andet præparat, da jeg har en formodning om, at Mirtazapin er årsagen, men hun slår det bare hen!!
Lige nu har jeg meldt mine bivirkninger til Lægemiddelstyrelsen,også været i telefonisk kontakt med dem, men de må desværre ikke udtale sig.
Min sidste chance er nu at henvende mig til andre brugere af midlet, da jeg ingen steder kan få oplysninger.
Jeg vil være meget taknemmelig, hvis jeg kan få oplysninger oim andre har har haft samme bivirkninger!
På forhånd tak!

Esle
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej
    Jeg har fået samme piller i snart 2 år nu, og jeg har også ondt i mine knogler og muskler, og meget i fingre og fødder. Det er kommet langsomt efter jeg er begyndt på midlet, så måske er der noget om det
    /solhat55
  • Indstillinger
    Det var dejligt at få at vide, at du også har fået disse bivirkninger.
    Imidlertid har jeg alligevel fået svar fra Lægemiddelstyrelsen.
    Svaret er: Smerter i led og muskler er beskrevet som sjældne bivirkninger ved brug af Mirtazapin Hexal, ligeledes er rykvise muskelsammentrækninger også beskrevet som sjældent forekommende.
    Jeg er overbevist om, at mine smerter stammer fra midlet! selvom min læge har benægtet det.
    Jeg er nu påbegyndt en nedtrapning fra 30mg til 15mg til 7 1/2mg- har stadig smerter, men har færre!
    Samtidig er jeg på eget initiativ påbegyndt en behandling med Kraniosakral-og jeg føler, at disse behandlinger har haft en god indvirkning.
  • Indstillinger
    hej
    jeg har også haft det .men jeg få den der heder teva.
    ond i alle muskler-om morgen spendinger i hele kroppen ,har talt med lægen og er gådt ud af dem .der spæninger er blevet mindre men har dem i nu om morgen har stoppet med dem for ca 3 uger siden men jeg tro nok det tage tid til at det er helt væk.
    jeg tør nu ikke at bruge noget andet selv om jeg har brug for noget hjælp .
    mvh
  • Indstillinger
    jeg har nu taget mirzitapin siden midt i juni pga. depression, gik efter ca 6 uger fra 30 mg- 15 mg, men syntes pillerne har gjort det værre. JEg har under hele behandlingen været svimmel, haft hovedpine, susen for ørene og en enorm træthed, orker simpelthen intet...
    nu vil jeg gerne ud af dette medicin helvede, da jeg som sagt ikke syntes det har hjulpet synderligt. Hvor lang tid kan jeg forvente der går før medicinen er helt ude af kroppen?
  • Indstillinger
    Jeg havde ingen bivirkninger, da jeg kun fik 15 mg, men begyndte at få meget tunge underben på grund af væskeophobning allerede kort efter jeg var steget til 30 mg.

    Jeg har nu ofte - ikke hver dag - hævelser i fødder, hænder og ansigt. Og det bliver specielt slemt før og under menstruation, hvor jeg før Mirtazapin kun havde lidt ødemer de sidste tre dage før menstruation. Derudover har jeg føleforstyrrelser i underansigtet og i venstre læg. En enkelt gang havde jeg føleforstyrrelse i form af et sovende område på venstre underarm.

    Min læge afviser mine klager med at ingen af hans andre patienter har haft de bivirkninger. Det er lidt underligt, når der faktisk står på indlægssedlen at disse bivirkninger findes, men er sjældne. De bliver jo ikke mindre sjældne af, at en læge ikke ønsker at indrapportere dem til Lægemiddelstyrelsen.

    Jeg overvejer kraftigt at skifte læge!!! Jeg har nævnt mine bivirkninger ved to besøg siden slutningen af juli måned. Men jeg har selvfølgelig også villet give pillerne en chance. Men det er helt tydeligt på bekostning af mit øvrige velbefindende, at jeg nu ikke er decideret depressiv.

    Tidligere har jeg fået Akarin/Cipramil og havde kun symptomer fra maven = diarré - og kun hvis jeg ventede for længe med dagen første måltid.

    Jeg har også i en tre-årig periode fået Efexor og mente egentlig ikke jeg havde nogen problemer med dem udover forstørrede pupiller og øget lysfølsomhed i begyndelsen. Men da jeg i samme periode havde (og stadig har) en hudinfektion, som forskellig medicin ikke har kunnet kurere, spurgte jeg min hudlæge om der kunne være en sammenhæng. Det mente hun godt der kunne være.

    Jeg håber mine oplysninger her kan være med til at andre patienter har mere information at handle udfra enten før eller under behandling med de ovennævnte pillemærker/indholdsstoffer.

    Jeg har ikke selv den bedste erfaring med læger og med at blive taget alvorlig af dem. Når man først er inde i et behandlingsforløb, de har sat i gang, har de meget svært ved at indrømme, at det er forkert. Men jeg mener, at en god læge ikke er afhængig af kun et behandlingstilbud, men skal vise sin professionalitet netop ved at erkende, at de enkelte patienter netop er forskellige individer med hver deres reaktion på forskellig behandling.

    Hvis vidundermidlet, der kunne hjælpe alle, allerede var på markedet, så ville der nok ikke være så mange medicintyper at vælge imellem...
  • Indstillinger
    Hej folkens.
    Jeg har nu været på Mirtazapin, i lidt over 2 uger.
    Da jeg rundede de 2 uger, begyndte jeg at få "rygsmerter"
    Det er meget svært at forklare, men på midten af min ryg
    op til mine skulderblade, og i siderne under mine riben,
    er jeg meget meget øm. Det bliver værre i slutningen af
    dagen, kan næsten ikke holde ud at gå, sidde og næsten
    ikke ligge.. Smerten føles som om den er i mine muskler,
    men alligevel ikke når de bliver masseret. Jeg spænder
    rigtig meget i ryggen/maven da det er smertefuldt ikke at spænde,
    tager mig selv i at, ikke trække vejret ordenligt, men holder
    vejret lidt - næsten hele tiden. Jeg kan simpelthen ikke forstå
    hvor dette kommer fra, jeg har prøvet at sove nogle dage i
    en "ordenlig" seng (Som burde rette min ryg, hvis problemet var
    der) Men der hjælper bare ikke. Det eneste jeg kan komme på
    er at det, er en bivirkning fra pillerne (er som sagt lige skiftet til
    dem) Da jeg læste denne debat, syntes jeg lignende symptomer
    ved div. skrevne. Jeg tager til lægen igen i morgen, og håber på
    hjælp derfra. For det skal da tages til diskution, når det rammer
    flere end bare én - der er på disse piller.
  • Indstillinger
    HEj jer alle,jeg er lidt grøn i dette. Så bær over hvis jeg evt overtræder visse grænser.

    Maa sige jeg er super forbavset over at høre en masse lyriks ang bivirkninger fra MIRTAZAPIN. Min mor har fået tildelt det og jeg er rasende,ikke kun grundet det er et dårligt produkt men den er også et produkt der giver skavanker.Ja jeg v der er nogle der vil sige at kan man sige b kan man også sige abe. Nej det skal søreme ikke være sådan at ens saakaldte læger udlevere piller der er såvel er non hjælpende men sågar også gør det patienten svagere.
    Min mor har fået disse piller i små 3 måneder,og ingen ting er sket bortset fra en endnu værer depresion.Har heldigvis selv taget sagen op med hendes læge og fået min mor iondlagt til detox fra det produkt.Undskyld mit sprog men kan ikke være meningen at når et menneske er sygt og mangler hjælp de saa får en afhængihed tilmed.


    Efter jeg har læst jeres indlæg ang dette preparat,saa lover jeg hermed at jeg skal kæmpe mod læger udskriver dette produkt.

    Hvis nogle af jer evt kender bevægelsen SIND her i danmark,saa vil i forstå mit indlæg.


    Michael LYNGBY
  • Indstillinger
    Det er sørgeligt, men undrer mig ikke. Mange læger vil ikke erkende bivirkninger ved medicin selv om disse er beskrevet .
    Man føler sig virkelige ensom, når man af lægen får at vide: Det er ikke bivirkninger og det skal vi ikke diskutere.
    Hvorfor nogle læger reagerer på den måde, forstår jeg ikke.
  • Indstillinger
    Kære alle sammen:

    Følelsen af angst, er typisk begyndt meget tidligt i barndommen men at ”tro” det at tage en pille mod dette vigtige signal. Der netop er der for at gøre det let, at finde den underliggende årsag i underbevidstheden, er naivt. Noget en analyserende person holder sig fra.
    Følelsen er begyndt meget tidligt, senere aktiveret og adfærden ændret sig. Så det gælder om at genaktiverer den oprindelige ubevidste adfærd. Og det lader sig kun gøre via årsagsopsøgende hypnoterapi.
    Personen vil blive guidet, selv løseopgaven og genoprette den oprindelige programmering. Derefter reagerer personen hensigtsmæssigt i alle de situationer der tidligere ikke var lette.

    Depressioner og angst samt rigtig mange symptomer man tidligere troede var sygdomme men som man nu ved er ubevidste signaleringer fra underbevidstheden.
    Så hypnose er nøglen til underbevidstheden og årsagsopsøgende hypnoterapi er løsningen til godt helbred.
    Søg og du skal finde.
    Go2hypno
  • Indstillinger
    Jeg er lige startet på Mirtazapin. Jeg har oplevet hævelser/ smerter i knoglerne på under og overben og jeg har ikke har kunne få noget ro om natten. Sjovt nok får jeg dem for at kunne sove bedre. Nu bliver jeg nødt til at tage benzodiazepiner for at kunne sove pga. bivirkninger :/
Log in eller Registrér for at kommentere.