Jeg er begyndt at tage dem efter morgenmaden, det giver lidt mindre bivirkninger, men birvikningerne er der stadig. Jeg har også prøvet at undlade at tage piller en enkelt dag, så fik jeg skæld ud af min mand, der sagde, at jeg ville blive syg.
Lægen og apoteket siger, du skal tage dem på tom mave. Men efter ændringen af indholdet af pillen - se Lægemiddelstyrelsens hjemmeside og meddelelser fra GSK, så har jeg fået problemer. Jeg har først fået de nye piller i år.
Jeg har taget Eltroxin i 5 år uden problemer, men nu er den gal. Jeg er så begyndt at tage dem efter morgenmaden, så har jeg godt nok dårlig mave, hjertebanken m.m., medens jeg er på arbejde, men ville jeg kunne sove, hvis jeg tog dem før sengetid .....
Jeg tager dem om aftenen lige inden jeg skal sove. Jeg har dem til at stå på natbordet. Jeg sover fint og vågner udhvilet. Da jeg tog dem om morgenen var jeg træt indtil kl. 11. Om det er medicinen ved jeg ikke.
Men hvorfor SKAL de tages på tom mave? Det kan jeg ikke finde et entydigt svar på. Min endokrinolog siger det er lige meget, blot man gør det samme HVER dag så man får samme form for optagelse.
Gl. Eltroxin skulle jo også tages på tom mave!!!!!! Firmaet/firmaerne må mene, at tbl. så optages bedre!!!
Min endokrinolog lagde for flere år siden min Eltroxin til natten, fordi det havde vist jeg, at det har en bedre optagelse på dette tidspunkt.
Og dette var korrekt. Jeg skulle nedsættes væsentligt i dosis!!!!
Kærlig hilsen Annemarie
Ja, det oplevede jeg også - for mit vedkommende er ved sengetid også på tom mave, for så har jeg ikke spist i mange timer. Jeg mener da at maven tømmes på 6-8 timer? Jeg har faktisk også læst flere steder på nettet at det har vist sig at der er bedst optagelse til natten, men jeg har ikke lige noget dokumentation.
Jeg tager ny Eltroxin sammen med aftensmad eller bare omkring kl. 18. Det har jeg gjort nu siden 22. januar. Jeg deler også ny Eltroxin, så min dosis bliver jævnt fordelt over ugen. Det klares med pilledeler (til 40 kr.). Sådan har jeg gjort med gammel Eltroxin i 16 år, og det er det eneste, som kører for mig. Jeg kan ikke tåle at tage Eltroxin om morgenen og på tom mave ville være helt utænkeligt. Det er da bedre at fordele en dosis nogenlunde ens hver dag, og jeg tror bare der står sådan (tom mave- ikke dele) fordi, der måske ikke lige er lavet et klinisk studie på det. Så er firmaet helgarderet - smart! Måske er det aktive stof ikke lige nøjagtig ens ved deling, men det er da bedre at finjustere ved deling end tage en pille hver anden dag. Får forøvrigt 800 mikrogram om ugen, hvilket giver 4 dage med 125 og 3 med 100 - sådan jævnt fordelt. (har levet af Eltroxin i 16 år).
Min hustru har nu i 20 år indtaget eltroxin hver dag problemfrit uden at det
er indtaget på tom mave.
Hun har altid taget en "skæv" dosis dvs benyttet delekærven i pillen til at
finde den korrekte dosis.
Men nu har Glaxo venligst smadret vor tilværelse ved i al hemmelighed at ændre på pillerne således at de ikke længere kan/må deles.
Bemærk: Forkert dosis virker i løbet af et par timer desuagtet at læge-
videnskaben mener at der gå lang tid før effekten af ændret dosis viser
sig!!! (der er vor erfaring efter 20 års forbrug)
Vi har nu over nettet købt en anden type piller: Euthyrox (som er godkendt i
Danmark men markedsføres ikke her). Disse pille findes i næsten alle doseringer og alle med en fin delekærv.
Har andre erfaringer med disse? Min hustru mener de virker appetitfrem-mende??
Ja, hvordan kan Glaxo få lov til, at lave en 50 mkg tbl. uden delekærv. Ja, halveringstiden er på ca. 7 døgn. Men mange har brug for en kontinuerlig tilførsel. Jeg ved, at efter indgift af T4 ses et fald i serum-TSH, allerede efter få timer, så derfor vil mange få det dårligt af Lægemiddelstyrelsens og Glaxo´s foreskrift.
Jeg tænker også på de stakkels små børn, som skal have små doser og som heller ikke tåler ny Eltroxin. Hvordan hulen kan Glaxo komme igennem med sådan en pille??????
hey vil bare spørge om der er nogle der har fået det dårligt af den nye eltroxin.. jeg sover otroligt dårligt og er meget rasløs hjerte banken.. og har fået af vide at man kan købe den gamle eltroxin på resept i sverige... hvor klager jeg.. det simpelhen for dårligt at man fjerner en medicin der fungere godt.. hvad kan man stille op
Kommentarer
Jeg har taget Eltroxin i 5 år uden problemer, men nu er den gal. Jeg er så begyndt at tage dem efter morgenmaden, så har jeg godt nok dårlig mave, hjertebanken m.m., medens jeg er på arbejde, men ville jeg kunne sove, hvis jeg tog dem før sengetid .....
Men hvorfor SKAL de tages på tom mave? Det kan jeg ikke finde et entydigt svar på. Min endokrinolog siger det er lige meget, blot man gør det samme HVER dag så man får samme form for optagelse.
MVh LEne
Min endokrinolog lagde for flere år siden min Eltroxin til natten, fordi det havde vist jeg, at det har en bedre optagelse på dette tidspunkt.
Og dette var korrekt. Jeg skulle nedsættes væsentligt i dosis!!!!
Kærlig hilsen Annemarie
MVH lene
er indtaget på tom mave.
Hun har altid taget en "skæv" dosis dvs benyttet delekærven i pillen til at
finde den korrekte dosis.
Men nu har Glaxo venligst smadret vor tilværelse ved i al hemmelighed at ændre på pillerne således at de ikke længere kan/må deles.
Bemærk: Forkert dosis virker i løbet af et par timer desuagtet at læge-
videnskaben mener at der gå lang tid før effekten af ændret dosis viser
sig!!! (der er vor erfaring efter 20 års forbrug)
Vi har nu over nettet købt en anden type piller: Euthyrox (som er godkendt i
Danmark men markedsføres ikke her). Disse pille findes i næsten alle doseringer og alle med en fin delekærv.
Har andre erfaringer med disse? Min hustru mener de virker appetitfrem-mende??
Jeg tænker også på de stakkels små børn, som skal have små doser og som heller ikke tåler ny Eltroxin. Hvordan hulen kan Glaxo komme igennem med sådan en pille??????
Kærlig hilsen Annemarie