Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Eltroxin på tom mave?

2456

Kommentarer

• Kære Kirsten 54.
    Som du fortæller - ja virkelig - du slap jo godt over medikamenter der ikke går godt "i spænd".
    Heldigvis.
    Men vi burde alle have en konkret god og korrekt besked.
    Og vore læger burde give sig tid til at undersøge om vi sammen med den og den medicin - tåler ditten eller datten, men i en tid hvor vi i stigende grad oplever at folk ikke engang har deres egen familielæge at komme til ved sygdom, er det vist ikke hvad vi kan forvente os.
    Men jeg tager nu også min Eltroxin - aften -lige inden sengetid, og det virker som om det går lidt bedre syntes jeg.
  • Jeg tager 200µg eltroxin hver morgen sammen med 2x kalk-tilskud og en standard vitamin pille. Jeg tager dem sammen med morgenmad de dage jeg er sulten og spiser med familien eller før de dage hvor jeg først spiser på arbejde.
    Jeg kan ikke føle nogen forskel på om de tages før eller sammen med morgenmaden.
    Nu har jeg altid taget min Eltroxin i forbindelse med kalktilskuddet - hvilket jo måske kan forklare mine høje dagdosis, men lige da jeg fik fjernet skjoldbruskkirtlen havde jeg store problemer med mit kalkstofskifte og fik derfor kalktilskud i alle mulige former de første 3 måneder.
  • hej!
    jeg har altså også fået at vide af både læge og apotek at jeg/man skal tage eltroxin på tom mave en halv time inden morgenmaden. Og at jeg/man helst ikke skal overskride tidspunktet. Jeg tager også 200 mikg.
    Og jeg kan bekræfte at jeg også får det lidt mærkeligt i maven, hvis jeg er rigtig rigtig sulten om morgenen. ja, som om det syrer i maven. men jeg har fundet ud af, det kræver bare lidt planlægning. har man en del af sin morgenmad færdig, så kan man jo lige snuppe et styk frygt efter den halve time og så fortsætte med resten senere.
    Min historie er lagt ind under debatten (hashimoto´s). Og måske er jeg lidt desperat, men jeg stiller faktisk æggeuret en halv time. Jeg vil sørme ikke igennem det samme en gang til, bare fordi jeg ikke tager medicinen forkert. det er min holding.
    og kan bekræfte at det tager 3-4 timer inden jeg er rigtig frisk. Og at jeg kan få det rigtig mærkeligt, hvis jeg nu er langt om at tage medicinen i en weekend.
    jeg er enig om at der burde være en fælles mening fra både endokrinologer og læger, siden vi faktisk få mange forskellige svar.

venlig hilsen

Katharina
  • Hej Anika!
    Jeg har taget eltroxin i over 10 år, 50 mikrogram, og jeg har også lige fået at vide på apoteket at jeg skulle tage det på tom mave, det gjorde jeg så, og det udløste løs mave, og det var ikke rart.
    Jeg gik så ind på apoteket og spurgte hvorfor jeg pludselig skulle tage før morgenmaden. Det skulle jeg heller ikke, det var en fejl, det stod på skærmen når de udleverede medicinen.
    Jeg sagde yderligere til apoteket at der aldrig har stået noget om hvornår man skulle tage medicinen i indlægssedlen.

Jeg har det bedst med at tage den efter min morgenmad, den består af 2 slagt frugt skåret ud i tern med A-38 på + Musly¨med extra valnødder, tranebær og rosiner, og en kop kamillete med honning og citron.

Jeg skal tage eltroxin resten af livet og det fungerer fint, bare jeg sørger for at få mine måltider på samme tid hver dag, og ikke indtage stærk alkohol da det kan udløse kvalme og ubehag.

Man kan sagtens leve godt med den slags medicin når man lærer hvordan det påvirker kroppen.

Med venlig hilsen
    Inge 62l
  • Hej Inge

Jeg har også dårlig erfaring med at spise eltroxin på tom mave, så jeg tager det også i forbindelse med morgenmaden.
    Det er vel nok en dejlig sund morgenmad du spiser, det må jeg se at gøre noget mere ud af.
    Jeg har aldrig tænk på at det har noget at sige lige i forbindelse med stofskiftet at man spiser regelmæssigt, men det vil jeg tænke over, man lærer jo hele tiden noget nyt, dejligt vi kan bruge denne side til det. Så tak for svaret.

Kh Annika
  • På indlægsssedlen står der, at det skal tages på tom mave. Har taget det om morgenen i 8 år, men er nu overgået til at gøre det inden sengetid. Og jeg får nu min nattesøvn - modsat tidligere...... Tankevækkende.
  • Jeg tager ligesom Kirsten min Eltroxin til natten. Det var min endokrinolog der på et tidspunkt ordinerede det til natten, da medicinen så bedre ville blive optaget. Dette viste sig også at være rigtigt for mig - nedsættelsen endte med 275 mkg ugentligt. Jeg har det fint med at tage Eltroxinen, når jeg går i seng.
    Kærlig hilsen Annemarie
  • Hej, jeg har aldrig nogensinde fået nogen instrukser i hvornår og hvordan Eltroxin skal tages - den skal bare tages - det er det vigtigste - og glemmer man den den ene dag tager man bare dobbelt næste dag. Sådan har jeg fået det af vide - og har iøvrigt taget Eltroxin i næsten 30 år.
  • Jeg har altid taget eltroxin til aftensmaden - jeg spurgte min læge om jeg skulle lave det om da jeg havde hørt at man skulle tage eltorxin inden morgenmaden, min læge sagde at det var ligemeget og havde ingen betydning.
  • Jeg tager dem ikke på tom mave men til aftensmaden. Det er bedst for mig. Jeg har før prøvet om morgenen - men det gik slet ikke. Har forsøgt at stille om til om morgenen flere gange gennem 16 år - med store gener til følge. Ustyrligt stofskifte - nervøse anfald og ligefrem fremkaldelse af stress.
Log in eller Registrér for at kommentere.