Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Eltroxin på tom mave?

Jeg har taget eltroxin samtidig med min morgenmad siden jeg startede i april måned, og for en uge siden da jeg skulle hente mere eltroxin, sagde damen at det var vigtigt at tage det på tom mave. Nu kunne jeg godt tænke mig at vide hvad i andre gør? jeg er startet med det, men synes jeg har fået lidt ondt i maven, ligesom ved for meget mavesyre. Så jeg godt ved vide om det gør den store forskel?
Kh.
«13456

Kommentarer

• For mig gøre den ingen forskel om jeg tager det på tom mave..

men ved ikke hvor meget du tager - jeg tager kun 50 den ene dag og 100 den anden...
  • Hejsa, jeg har taget Eltroxin i 5 år (ca 900 mikrogram om ugen), og jeg har aldrig før hørt, at de skulle tages på tom mave. Det eneste, jeg ved er, at det skal tages forskudt fra visse afføringsmidler og kalktilskud, ellers er det vist lige meget.
    VH
    Solsikke11
  • Jeg tager mine 100 mikrogram ca kl. 7 hver dag - og kan virkelig mærke at jeg trænger til dem om morgenen. Efter 3-4 timer har jeg det rigtig godt. Jeg tager dem ikke nødvendigvis på tom mave og kan ikke mærke nogen forskel, men ved at man ikke må tage Eltroxin sammen med syreneutraliserende medicin. Så skal der været gået min. 2 timer.
    hilsen husker 1.
  • Jeg fik af overlægen på en endokrinologisk afd besked på at det var meget vigtigt ,at tage eltroxin om aftenen inden jeg gik i seng ,da den bedst optages der,så det er underligt som lægerne sir til os-
    Jeg tar mine piller hver aften inden sengetid ,tog dem i starten også morgen ,indtil jeg blev gjort opmærksom på det andet...
  • Tusind tak for alle svarene, jeg tror det man selv føler for er det nok det rigtige tidspunkt at tage eltroxin, for der er alt for mange forskellige beskeder man får af læger mm. Jeg stopper igen med at tage den på tom mave, jeg synes jeg begynder at lide af træg mave.
    kh
  • Hej.
    Eltroxin - en halv time før morgenmad, på tom mave - fortæller egen læge og apotek.
    (Men det matcher jo lidt dårligt det gode sociale familieliv - samling til indtagelse af den sunde morgenmad).

Men hvad er rigtigt og hvad er forkert?

En helt generel info er da vist en nødvendighed, ikke?
    OBS
    FORSIGTIGHED....
    Vær iøvrigt varsom med indtagelse af anden medicin, læs oplysningsseddel, og stol endelig ikke blindt på at læger ved udskrivelse af anden medicin, tjekker/har styr på om - den nye medicin matcher med Eltroxin.
  • http://www.medicinkombination.dk/Default.aspx

På denne side kan man læse, hvad man kan tåle af medicin sammen med Eltroxin-med hensyn til indtagelse af eltroxin vil jeg da mene at en endokrinolog ved mere om hvornår tidspunket er bedst fremfor en praktiserende læge eller apoteket -i virkligheden er det jo bedst at patienterne får det på det tidspunkt ,hvor man optager det bedst i cellerne og da cellerne fornyr sig i hvile /søvn tænker jeg det må være der -
  • Kære Kirsten54.
    Herom handler det slet ikke.
    Faktum er at vi i år 2008 - i vort samfund - fortsat ikke har formået at give patienterne fyldestgørende oplysninger om korrekt indtagelse af ordineret medicin, håber også - at du er helt enig - i manglen af helt korrekt indtagelse af ordineret livslang medicin????
  • Hej -jeg er helt enig i ,at det er forfærdeligt, at alle os der tar' eltroxin ikke får samme besked -jeg tror jo på min endokrinolog og andre tror på apotek og egen læge ,men hvad er bedst for os kvinder som har sygdommen og hvornår hjælper medicinen os bedst til at få en god hverdag og blive rask...
    Jeg læste f.eks på linket, at jeg ikke måtte få ciproxin (et pencellin) sammen med eltroxin og det fik jeg for 2 mdr siden ...jeg overlevede :-)
  • Hejsa

Skægt at læse alle de forskellige måder i har fået afvide hvordan og hvornår i skal tage eltroxinén.
    Jeg har taget mine piller sådan hop og galop. Har dog sådan en uge pilleæske så jeg ved sidst på ugen at alle piller er taget. Sådan har jeg kørt et par år.
    Det er ca 3 år siden jeg sidst havde problemer med st sk
    Synes at jeg også engang fik afvide af en læge at man i princippet bare kunne tage alle pillerne en gang om ugen (det gør jeg godt nok ikke)
Log in eller Registrér for at kommentere.