Hjem Lever, nyrer og urinveje Galdesten

galdestensanfald, selvom jeg har fået fjernet galdeblæren

Redigeret 25 september, 2017, 05:52 i Galdesten
hej
er der andre der har problemer efter galdeblæreoperation hvor galdeblæren er fjernet med kikkertoperation.
jeg er begyndt at få anfald der minder meget om dem jeg havde før operationen selvom jeg passer meget på hvad jeg indtager.
Min egen læge ved ikke hvad han skal gøre så udsteder blot mere smertelindrende medicin som ikke virker spor.
Jeg vil gerne høre fra andre der evt. har noget der minder om det, og jeres erfaringer.
hilsen annitta
«134

Kommentarer

  • Hvis det fortsætter, skal du bede om en scanning af galdegangene.
    Der kan sidde sten i galdegangene.
    Både min mand og jeg har lidt af samme problematik efter galdestensoperation. Man bliver godt nok skuffet.
    1. gang jeg fik det, var 14 dage efter operationen. Jeg havde så mange smerter, at jeg blev kørt på sygehuset fra min læges konsultation.
    Men der var ingen galdesten eller noget andet galt.
    Jeg fik igen et voldsomt anfald og blev indlagt igen. Jeg lå på sygehuset i fire dage. Intet var galt udover smerterne.
  • Hej
    Jeg fik fjernet min galdeblære i dec. 2006 men har stadig mange anfald som minder om galdesten. i starten fik jeg meget smertestillende og måtte ofte ringe efter vagtlægen om natten. men så foreslog min læge at jeg skulle forsøge Nitroglycerin tbl 0,5 mg, og det har hjulpet rigtig meget. Hver gang jeg har et anfald ligger jeg en tbl. under tungen og så går anfaldet hurtigt over.
    Jeg har også været i MR scanner men der er ikke sten i galdegangene. Det er virkelig frustrende stadig at have anfald.
  • Hejsa
    Jeg har haft galdesten siden teenage årene... fik dengang altid at vide at jeg var for ung til at fejle noget og at det nok bare var mavesyre.. drik noget mælk, spis en kiks og rejs dig. hmm!! Da jeg så fik barn nummer 2 i 97 gik det helt galt.. jeg havde smerter i dagevis virkelig uudholdelige smerter, ingen måtte røre mig og jeg vidste snart ikke hvordan jeg skulle ligge stå eller sidde.. tabte mig 30 kg på 3 md. indtil jeg tog akut på skadestuen, hvor de fandt ud af at mit levertal var alt alt for højt og så gik det hurtigt.. Jeg blev scannet og opereret.. havde kronisk betændelse i galdeblæren.. Det er så nu snart 10 år siden.. Jeg har stadig smerter :( ikke så voldsomme men alligevel temmelige slemme i perioder.. troede jeg havde fået mavesår men har så lige været til kikkert undersøgelse hvor der ikke var noget mavesår men noget der kunne ligne galdesten.. så nu står den på scaning imorgen.. jeg har i årenes løb læst meget om galdesten og har fundet ud af at selvom man har fået fjernet galdeblæren kan man stadig godt producere galdesten, de ligger så i galdegangene og kan give smerter hvis ikke de kan passere væk.. de kan fjernes ved speciel kikkert undersøgelse af en slags. Men det er jo en skrue uden ende.. Udover det med fed mad, stærk mad og sådan noget som æg har jeg også læst mig til at hormoner også udgør en stor faktor.. hvilket man jo ikke selv er herre over.. derfor gik det også så galt med mig lige efter min søns fødsel.
    Det blev et lidt langt indlæg.. du er ihvertfald ikke alene..
  • Hej.
    jeg fik fjernet min galdeblæren 26 okt.2007 efter operation har jeg haft anfald 3 gange at jeg blev så panisk over det at det gjordte ondt,lægen udskrev en morfin medicin til mig som hjælper rigtig meget,men siden har jeg ikke haft anfald i 5 mdr nu....så jeg ved bare at man stadig kan få anfald evt i galdegangen,dengang jeg fik anfald igen efter operation tog læge blodprøve på mig for levertal og den viste sig at være lidt forhøjet at der var galdesten,men derefter kom den aldrig tilbage....
    Men ja kan godt forstå at det er meget træls....
    Men du må bede læge om at få smertestillende der er stærkere såsom oxynorm (morfin lign) eller gigtmedicin såsom diclon osv....men det kræver at du ikke har haft mavesår at du ikke må spise gigtmedicin for tit da det kan føre til mavesår igen!
    (nobligan er også gode nok men ikke helt ,det er en kopi af morfin lign) Hilsen Christina
  • Jeg har opelevet det samme, at få anfald efter operationen. Jeg var hos en østrigsk læge og jeg fik af vide, at mit levertal var for højt. Men jeg fik Buscopan Compositum som er smertestillende specielt lavet til galdestensanfald. Buscopan Compositum findes desværre ikke i danmark, men ingen tivvl om, at det virker! Diclon sup. er også et godt smertestillende, som ofte virker! Men spis stadig sundt, trods at galdeblæren er fjernet!
  • Hej.

    Jeg har for 10-11 år siden (som 15 el. 16-årig) fået fjernet min galdeblære pga to store galdesten.
    Mine anfald var meget voldsomme, og jeg vidste aldrig hvor jeg skulle gøre af mig selv! Det er ligemeget hvad man gør, så gør det ligeså - eller mere ondt! Jeg fik akutte svedture, og rysteanfald og kunne ikke tale fordi det gjorde ondt når jeg prøvede! Det føltes som om at mine indvolde var dobbelt så store og at der samtidig var en der stod og knugede hele min brystkasse sammen, udefra! Det var uudholdeligt! Anfaldene varede gerne alt fra 5 min. til 2 timer.
    Efter operationen havde jeg ikke anfald som før, andet end hvis man lå forkert om natten, men det gik altid hurtigt over igen.
    - Indtil for ca 2 år siden, hvor anfaldene begyndte at komme igen, og de er lige så voldsomme som dengang! Jeg står nu i en alder af 26 år, og er panisk angst hver gang jeg får den der helt specielle følelse lige inden et anfald. Og det sker desværre ofte nu, men gerne i perioder. Jeg kan ikke være alene, og jeg kan ikke gøre som der passer mig ang. hverken mad eller livsstil. Jeg føler mig som et lille barn!
    Ud over det har jeg nervøs tyktarm - sikkert pga. at galden løber kontinuert ud i mave og tarm, og ødelægger slimhinder etc. Så jeg skal passe enormt på med hvad jeg spiser i forvejen!
    Jeg har været til flere ultralydsscanninger for at se om der var sten i galdegangene, men uden "held".
    Jeg har prøvet flere smertestillende som Diclon (stikpiller) og Diclod Rapid (tablet), men de virker ikke, og det går heller ikke hurtigt nok! Da man jo ikke kan få smertestillende i injektion som man kan have hjemme, måtte jeg bede om morfin, og det har jeg taget 1 gang nu. Jeg måtte tage først 10 mg, og derefter yderligere 10 mg 1½ time senere, da det ikke hjalp! Det hjalp så først efter 2 timer (hvis det ikke bare var fordi det stoppede af sig selv) og på dette tidspunkt var jeg blevet enormt døsig af pillerne, og 6 timer efter dette, lå jeg og brækkede mig - faktisk hele dagen efter! Jeg havde det som om jeg var fuld! Jeg tog på skadestuen efter opfordring fra Slagelse Sygehus og fik taget en blodprøve, som jeg nu afventer svar på.
    Men nu har jeg fået noget kvalmestillende som jeg må prøve næste gang jeg beslutter mig for at tage morfin, og håber så at det kan hjælpe.
    Samtidig med morfinen fik jeg udskrevet Buscopan, som skulle være muskelafslappende i mave-tarm området, men har ikke turde prøve dem endnu, da jeg er bange for at de ikke virker eller at de er for lang tid om at virke! Men det må jeg gøre næste gang.
    Jeg har engang efter et anfald fået taget en blodprøve som viste let forhøjet levertal, og er nu indstillet til en MR scanning på Slagelse Sygehus, da lægen havde mistanke om at det evt. kunne være gammelt arvæv der sad og generede i bugspytkirtlen, når galden (og maden) skulle passere, og som kunne forårsage det forhøjede levertal.
    Jeg har i 3 mdr nu, haft mavegener meget værre end normalt, og har også haft flere anfald i denne periode end normalt, så jeg føler at mine dårlige tarme provokerer disse anfald, og af den grund har jeg være på streng diæt, og har nu tabt mig omkring 9 kg - heldigvis er der lidt at tage af, men det er ikke sjovt at være så begrænset, ikke bare mht. maden, men også med hvad man kan lave. Jeg kan få ondt af alt fra motion og til at der bliver lagt selv det mildeste tryk på området ved solar plexus!

    Det blev et langt indlæg, men det er rart at dele, og jeg fandt en smule tryghed i at der er andre end mig der har det på samme måde. Jeg håber at der snart bliver udviklet en"kur" eller lignende, for det her er slet ikke til at leve med!
  • Hvor er det DEJLIGT at hører, at man ikke er alene om denne problematik! Jeg blev opereret for 3-4 år siden, efter at have fået konstateret galdesten efter et vægttab. Mine anfald var MEGET voldsomme og besvimede flere gange af smerte,.. man blir selvfølgelig helt vildt bange, og endte med at blive opereret (fjernet galdeblæren) efter MANGE ovevejelser.. blev MEGET overrasket da jeg første gang efter opr. fik første anfald! de var dog ikke så voldsomme som inden operationen, så kunne klare mig med diclon og tradolan (morfinlignende pro.)
    for en uge siden gik det galt igen! for første gang oplevede jeg at medicinen overhovedet ikke virkede. Tog 3x dosis og kunne intet stille op! endte hos vagtlægen med en sprøjte i rø...! efter ca 1 timer hjalp sprøjten, det var 3 MEGET hårde timer.
    Er SÅ frustreret nu, og ikke mindst vildt bange for hvornår det sker igen! skal nu til tjek af bugspytkirtlen.. Håber virkelig IKKE man skal leve resten af livet med de her anfald, for det er IKKE til at holde ud!

    Nogle gode råd til evt. alternativt medicin eller behandling udover diæt og Resium??
  • Mange tak for at I deler Jeres erfaringer efter I har fået fjernet galdeblæren. Det gør mig meget ondt at høre om Jeres fortsatte problemer med galdestensanfald og smerter. Det lyder til, at I faktisk har flere problemer efter I har fået fjernet galdeblæren, det må være grusomt.

    Jeg har selv lige fået konstateret nogle store sten i galdeblæren, men ingen betændelse eller forstørret levertal, så jeg har derfor takket nej til en operation. Imidlertid har jeg smerter og gener fra galdeblæren og ond i højre side af ryggen.

    Jeg er i gang med at prøve om RESIUM vil hjælpe, og sætter alt ind på at det vil lykkedes. Jeg vil også forsøge at ændre kosten til at være mere mager. Ikke fordi jeg spiser specielt fedt, men der kan sagtens reduceres til en mere mager kost.

    Men, jeg er blevet en del klogere af Jeres dyrt købte erfaringer og vil forsøge så langt som muligt (og lidt til) at undgå en galdestens operation.

    Håber I alle må få det langt bedre i fremtiden og at der vil kunne gøres noget så I får et bedre og smertefrit liv.
  • Jeg fik min fjernet den 14 dec 10

    og alt gik godt. men så gik der flere dage hvor alt er godt så er jeg kommet hjem og kan ligge om natten også kommer galle små smeter også spiser lidt mad også er alt godt igen.. men kommer mest om natten

    jeg forstå det ikke
  • Jeg fik fjernet galdeblæren og nogle sten i galdegangen i november 2010. Herefter har jeg haft det rigtig godt, men de sidste 4-5 dage har jeg haft mere eller mindre konstante smerter oppe under ribbenene, nærmest samme sted som når jeg tidligere havde anfald. Jeg har også haft kvalme og opkastning. Smerterne har været værst om natten synes jeg egentlig. Kan det tænkes at hænge sammen med galdestenene? Jeg vil gerne indrømme, at jeg bliver lidt desperat når jeg læser disse indlæg, for det får mig til at frygte at det slet ikke er overstået...
Log in eller Registrér for at kommentere.