Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Blodtryksnedsættende medicin

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det er flere måneder siden jeg bad min læge søge tilskud til amias, men jeg har ikke fået svar. Nu er jeg ved at være meget nervøs. Har min læge overhovedet søgt, det er jeg meget i tvivl om. Det er mere end vanskeligt at få hende i tale.
    Jeg har også tabletter (amias) til et par måneder. Jeg kan ikke tåle de tabletter, der giver hoste, for jeg hoster ganske forfærdeligt af dem.

    Jeg glemmer ikke dengang jeg ringede til lægevagten får at få hjælp, jeg var totalt ødelagt, men nej, jeg kunne ikke få hostedæmpende medicin med, (jeg tror det var med opium ? ) og det var ikke bivirkninger fra medicinen, færdig med mig.

    Jeg orker næsten ikke at tænke på, jeg skal begynde forfra, så syg som jeg har været i flere år af den gift, som jeg mener blodtryksmedicin er.
    Nu hvor jeg endelig har fået fred.
    Er det umagen værd, hvis livskvaliteten igen skal ødelægges. Jeg er begyndt at tvivle selv om jeg er nervøs for blodtrykket.

    Når andre lande kan få medicinen billigere må det være vores politikere, eller hvem der nu fører forhandlingerne, der ikke er gode nok til at forhandle med medicinnalfirmaerne. Og det skal så gå ud over os.

    Der bliver altid skrevet det kun er ganske få, der har problemer med medicin. Det er bare mærkeligt, dem jeg har talt med har alle problemer.
    Jeg tror ikke lægerne indberetter bivirkninger.
    Jeg begyndte at indberette bivirkninger, men nu har jeg jo fred. Skal det hele begynde forfra. Jeg orker det ikke.


    Jeg kommer til at tænke på, man må da selv kunne købe dem uden tilskud. Så må man jo bare lade være med at spise sig mæt, når pengene skal bruges på noget andet. Men det er måske heller ingen skade.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Ja, sådan som jeg har forstået det, kan man udmærket købe Amias. Man kan bare ikke få tilskud. Sidst jeg købte Amias, fik jeg to pakker, og de kostede 1489 kr. tilsammen uden tilskud for i alt 180 piller. Dvs. at det for mit vedkommende vil løbe op i ca. 3000 kr. for Amias årligt. Dertil kommer yderligere omkostninger til vanddrivende medicin og kaleorid så jeg alt i alt nok skal regne med ca. 4.000 kr. årligt til blodtryksmedicin.

    Sagen er jo, at selv om den vanddrivende medicin og kaleorid ikke er ret dyr, så skal jeg jo nok betale det meste selv, fordi man først kan begynde at få tilskud, når man har købt for 850 kr. tilskudsberettiget medicin inden for et år.

    Det kan jo blive nødvendigt at vælge den løsning. Men jeg vil prøve andre muligheder først.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg hører at nogen får en irriterende hoste af nogle blodtrykspiller.

    Nu har jeg så kigget i indlægssedlen på mine og der står at de også kan give hoste., det drejer sig om SPARKAL.

    Jeg har netop i en del år haft en irriternde hoste som kun er blevet værre og værre, jeg går i den tro at det er astmatisk bronkitis.

    Er der andre der tager SPARKAL som også hoster.

    Hilsen Albini.
  • Indstillinger
    Hej Albinussen

    Den slags medicin, der især er kendt for at give hoste, er ACE-hæmmere. Sparkal er jo ikke en ACE-hæmmer, men derimod vanddrivende medicin.

    Når man kigger efter, ser det imidlertid ud til, at hoste optræder blandt bivirkningerne til de fleste slags blodtryksmedicin.

    Jeg synes da bestemt, at du skal bede din læge om noget andet. Der er jo ingen grund til at døje med hoste, hvis det er muligt at undgå det.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg skiftede fra ramipril til amlodipin, fordi jeg havde kolde fingre og tæer og de sidste kunne afhjælpe dette, samtidig med at de også virkede på blodtrykket. Fingre og tæer kunne blive så kolde at jeg ikke kunne holde på noget og nærmest tudede af smerte. Da det også skete en kold sommermorgen, brokkede jeg mig til lægen og fik disse.
    Det tog 2-3 uger at vænne sig til dem, havde det underligt, men derefter mærker jeg kun lidt til dem. Jeg tror nok at mine ankler hæver lidt, men jeg begyndte på pillerne ved støvlesæsonens start, så jeg ved ikke om det er de varme støvlers skyld. Det vil vise sig, når vi skal i de små sko igen.
    En anden lille ting, er at jeg lidt oftere får lidt hovedpine - ikke ulideligt, bare en lille hovedpine, der kan tages med noget smertestillende, for hverken en lur, gåtur i frisk luft osv. hjælper på denne her.
  • Indstillinger
    Hej kameliadame.
    Jeg har nu fået de andre piller: Losartankalium/hydrochlorthiacid i 2 mdr. og udover de mange bivirkninger jeg fik, kom der også udtalt træthed, svaghed og åndedrætsbesvær, kunne efterhånden kun gå få meter. For 4 dage siden gik jeg til læge, fortalte ham om de rædsomme bivirkninger, jeg fik taget blodprøver og så skulle jeg stoppe med de piller og jeg fik recept på det præparat jeg før havde fået og tålte godt, nemlig Coaprovel, tilskuddet til dem var jo taget væk, så jeg måtte betalt den høje pris. Men lægen sagde, at før han kunne søge om tilskud til dette præparat, skulle det bevises, at alle de forfærdelige symptomer skyldtes præparatet losartankalium/hydrochlorthiacid.
    Nu er symptomerne væk og jeg har det fint igen.
    Jeg skal til læge i morgen og så håber jeg, at han vil søge om tilskud til Coaprovel.
    Jeg vil meget gerne høre, om andre har haft samme bivirkninger af losartan.
    Venlig hilsen
    Silje
  • Indstillinger
    Hej Silje

    Det er dejligt, at du skrev tilbage for at fortælle, hvordan det er gået. Og det er godt, at du har fået det godt igen, efter at du vendt tilbage til din tidligere medicin.

    Men det er jo en dyr omgang, når man ikke kan få tilskud.

    Og jeg kan da godt frygte for, hvilke beviser der er nødvendige for at dokumentere, at det faktisk var Losartankalium/hydrochlortiazid, der var årsagen til, at du fik det så skidt.

    Det er jo ikke sikkert, at blodprøverne viser noget unormalt.

    At du nu har det godt igen, vil det være bevis nok for lægen til, at han vil søge tilskud til dig?

    Jeg har før været betænkelig ved at skulle skifte blodtryksmedicin, mest ud fra en betragtning om, at man ved, hvad man har, man ved ikke, hvad man får. Og jeg har tidligere haft ret meget bøvl med blodtryksmedicin.

    I det seneste halve års tid har jeg dog forsøgt at vænne mig til tanken. Desuden kan det være, at jeg faktisk har bivirkninger af Atacand/Amias: For tiden døjer jeg meget med forkølelser, og som bivirkning til Atacand/Amias står der faktisk, at det kan give infektionssygdomme. Desuden har det vist sig efterhånden, at Atacand/Amias ikke kan forenes med alkohol. Det er ikke, fordi det er det helt store problem for mig, for jeg kan jo bare lade være med at drikke alkohol. Men jeg savner altså at få et godt glas vin eller en kold øl en gang imellem.

    Så det var lige før, jeg så frem til skiftet. Men dine erfaringer med losartan-præparatet lyder jo ikke ligefrem lovende. Og når jeg læser bivirkningsprofilen for losartanprodukter, så står der også dér noget om både infektionssygdomme og problemer ved indtag af alkohol.

    Det varer endnu nogle uger, før jeg skal skifte.

    Jeg håber, at der kommer en løsning for dig, så det ikke bliver så dyrt. Under alle omstændigheder må patentet vel også udløbe på Coaprovel, og så skulle man tro, at man kunne få tilskud igen.

    Men det kunne være rart at høre flere erfaringer med losartan-præparater.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    I det seneste halve års tid har jeg dog forsøgt at vænne mig til tanken. Desuden kan det være, at jeg faktisk har bivirkninger af Atacand/Amias: For tiden døjer jeg meget med forkølelser, og som bivirkning til Atacand/Amias står der faktisk, at det kan give infektionssygdomme. Desuden har det vist sig efterhånden, at Atacand/Amias ikke kan forenes med alkohol.

    citat slut.

    Netop det undrede jo mig i vinter. Det er ca 30 år siden jeg sidst har haft influenza og så får jeg en voldsom omgang efter jeg er begyndt på amias.
    Jeg hostede i 3 1/2 måned. Heldigvis tog det af efterhånden. Nu er det væk.
    Hvad der har skylden ved jeg ikke.

    At amias ikke kan forene sig med alkohol er rigtigt. Jeg kan kun tillade mig at drikke et halvt glas rødvin. men sådan har jeg det med alt blodtryksmedicin. Og jeg har prøvet mange slags.
    Jeg er meget bange for at skifte medicin nu. Men jeg har jo også været syg i flere år af kopimedicin.


    ACE-hæmmere, dem har jeg naturligvis også forsøgt mig med og hostede og hostede, så jeg dårligt kunne tale engang imellem.
    Min søn får sådan nogle og han hoster. Ikke slemt, men nok til at irritere.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Jeg ved heller ikke, om det faktisk er Amias, der har skylden for mine influenza- og forkølelsesproblemer. Det kan jo være, at jeg bare for tiden er mere udsat for smitte (små børnebørn).

    Men jeg er godt nok hårdt ramt i år. Lige da jeg så småt var ved at komme mig efter en hård omgang influenza, rendte jeg ind i en forkølelse for en uge siden. Og jeg må åbenbart være gået udendørs for tidligt, for nu har jeg fået et tilbagefald. Jeg er snart ved at være meget træt af det.

    Og i december havde jeg også en hård omgang forkølelse.

    Er der noget om, at det kan ses i blodprøver, hvis Amias giver problemer med infektion? Vil der så ikke være en nedsat mængde af hvide blodlegemer? Jeg skal snart have bestilt tid til blodprøver, men jeg kan jo ikke komme til læge, så længe jeg er syg ;o)

    Hvad angår problemerne med alkohol, så er det noget, der først efterhånden gik op for mig. Så vidt jeg husker, står der følgende på indlægssedlen: ”Fortæl din læge, hvis du drikker alkohol.”

    På de 7 minutter, der er til rådighed ved en lægekonsultation, har jeg aldrig fået tid til at fortælle min læge, at jeg godt kan lide et glas vin til middagen, når jeg er til konfirmation eller rund fødselsdag eller andre festlige lejligheder.

    Og bare for få år siden, stod der intet om det. Det var på engelsksprogede internetsider, jeg fandt frem til oplysninger om, at Atacand/Amias ikke kunne forenes med alkohol.

    Jeg kan også kun tåle et halvt glas rødvin. Allerede efter de første par mundfulde, kan jeg mærke, at jeg bliver lidt utilpas.

    Så vidt jeg husker, skrev du for nogen tid siden, at din læge var i færd med at søge, sådan at du kan få tilskud til Amias. Og du skrev, at du intet havde hørt fra lægen.

    Og så var det, at jeg tænkte: Sådan som systemet fungerer, så tror jeg ikke, at man kan forvente, at en læge af sig selv henvender sig med et svar. Systemet fungerer efter princippet: Ingen arme – ingen kager! Altså hvis man ikke selv gør noget for at få et svar, så får man ikke noget svar.

    Sådan fungerede det i hvert fald i mit tidligere lægehus. Det var utænkeligt, at min læge henvendte sig, selv med en meget vigtig besked. Og jeg vil tro, at forklaringen var, at en læge kun får honorar, hvis patienten selv henvender sig. Men jeg ved ikke, om det er sådan alle steder.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Jeg ved godt, jeg skal bestille en tid hos lægen. Ringe, det har jeg opgivet.
    Sekretæren ved ikke noget, desværre. Men jeg har tænkt mig, hvis ikke jeg får tilskuddet, så vil jeg se afslaget. Man må have en chance for en protest, mener jeg.
    Så jeg venter til jeg mener nu kan jeg godt være bekendt at forlange blodet bliver undersøgt. Lige før jeg skal have flere piller.
    Jeg har også læst det om de hvide blodlegemer.

    Næe, du har ret, man får aldrig talt med lægen mere.
    En kort sætning, men der ligger mere i de ord end som så.
Log in eller Registrér for at kommentere.