Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Bisocor

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Har fået tid til psykolog så det skal jeg igang med snart.

    Ja jeg gider heller ikke og tage det medicin mere, det er skide trælst med bivirkninger og andet.
    Føler mig sku træt hele tiden. Nu får jeg en ordenlig hjerteundersøgelse & hvis alt er godt, så må jeg bare ingorer det.
  • Indstillinger
    Hej igen, Brandin

    Vi har jo skrevet sammen før, hvor jeg advarede dig mod den type medicin, som Bisocor tilhører, og som kaldes betablokker. Jeg har selv engang fået medicinen imod forhøjet blodtryk. Jeg blev meget dårlig og måtte skifte til noget andet.

    Som jeg skrev dengang, er en af de almindeligste bivirkninger træthed. Mellem 1 og 10 % af brugerne oplever træthed.

    Som du kan læse i følgende link, som jeg også bragte dengang, virker medicinen ved at nedsætte hjerterytmen, dvs. at pulsen jo nedsættes. Derfor er din lave hvilepuls ikke en bivirkning, men en af virkningerne:

    http://www.apoteket.dk/Laegemidler/Medi ... %20de.aspx

    Som jeg skrev dengang, synes jeg, at det er betænkeligt, at en ung mand som dig tager denne medicin. Hvis det på nogen måde kan undværes, synes jeg, at det er vigtigt at gøre forsøget.

    I ovenstående link står der også i afsnittet ”Hvad skal jeg være opmærksom på?” følgende:
    ”Oplever du fx, at hjertet slår for langsomt eller evt. muskeltræthed, der gør det daglige arbejde umuligt at passe, er der grund til at stoppe med betablokkere.”

    Men som jeg også skrev dengang, skal man ikke stoppe for brat med medicinen, for det kan du blive meget dårlig af. Som der står i ovenstående link under gode råd:

    ”Pludseligt stop med betablokkere kan give for hurtig hjerterytme, hovedpine, svedeture og trykken for brystet…”

    Nu har vagtlægen altså rådet dig til at stoppe med medicinen, indtil du kan komme i kontakt med din egen læge. Du skal være klar over, at dette pludselige stop godt kan gøre dig utilpas.

    Jeg vil give Tulle ret i, at det virker, som om du mangler nogle at snakke med, og det problem kan medicinen ikke løse.

    Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, at jeg har besvaret et spørgsmål fra dig under ”Sjældne sygdomme” – dér, hvor du spørger om stikken og snurren i hænder og arme.

    Der er ikke noget galt i at stille spørgsmål her i debatterne. Det er jo det, de er beregnet til :o). Men det virker, som du ikke er så interesseret i svarene. Derfor vil jeg give Tulle ret i, at det ser ud til, at du mangler nogen at tale med. Nu ser jeg så dit nyeste indlæg, hvor du skriver, at du skal til at gå til psykolog. Det lyder godt.

    Jeg tror, at mange af de reaktioner, du har mærket, før du fik medicin, er ganske almindelige reaktioner. Ungdomstiden er jo en tid med mange forandringer, og hvor man måske også eksperimenterer med alkohol. Sammen med hormonernes rasen kan det godt give nogle kropslige symptomer, som man lige skal vænne sig til. Det er godt, at du nu får én at tale med.

    Men husk nu, at et pludseligt ophør med din medicin godt kan give ubehag.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliedamen
    Du får forklaringen her :

    http://www.netdoktor.dk/interactive/dis ... 7442&f=155

    Det er derfor jeg tænkte på en selvhjælpsgruppe, men selvfølgelig er en psykolog jo heller ikke nogen dårlig ide - så brandin - du er på vej i den rigtige retning, og evt. kan du jo benytte dig af begge dele :)
  • Indstillinger
    Det er slet ikke fordi jeg ikke lytter til hvad i siger for det gør jeg altså bestemt. Det hjælper mig utroligt meget at skrive med sådan nogen som jer her inde som ved mere om tingene end mine forældre.

    Jeg er også selv rigtig glad for at komme til psykolog nu her, det tror jeg kan hjælpe rigtig meget og vil da også lige kigge på det med den gruppe. Jeg vil dog først & fremmest for at være på en helt 100% sikre side, få mit hjerte undersøgt til 100% & få taget et par blodprøver & et EKG. Bare for at vide at alt nu også er i skønneste orden.

    Det er også bare det at jeg altid syntes at tingene skifter, det ene øjeblik så fejler jeg det og det andet øjeblik noget andet. eller det tror jeg hvertfald altid at jeg gør & så gør jeg ikke alligevel. Altså nu efter jeg har fået afvide jeg har fået for lav hvilepuls, så har jeg fået kvalme nogen gange, hovedpine, træthed & utilpashed, men det er vel også ganske normalt eller hvad?

    Jeg er rigtig glad for i gider svare på alt jeg skriver, det betyder utroligt meget, det er meget mere betryggende.

    Mvh Brandin
  • Indstillinger
    Hej Brandin

    Du må ikke tro, at jeg er fornærmet over, at du ikke lægger større vægt på de svar, du får. Hvis jeg var utilfreds, kunne jeg bare lade være med at skrive her.

    Sagen er, at jeg advarede dig, fordi jeg selv har haft problemer med den medicin. Hvis mine uheldige erfaringer kunne være til nytte for dig, syntes jeg, at det var godt.

    Nu er spørgsmålet så, om du faktisk er ophørt med at tage medicinen lige pludselig, eller om du er i gang med at trappe gradvist ned, sådan som jeg rådede dig til.

    Hvis du ikke har taget medicinen i to dage, lørdag og søndag, kan det godt være forklaringen på din nuværende kvalme, hovedpine og utilpashed. Det behøver altså ikke at være hypokondri.

    Min læge sagde i sin tid, at jeg bare kunne stoppe med medicinen fra den ene dag til den anden. Jeg blev voldsomt syg, med hovedpine og opkastninger. Det var desværre juleaften, så jeg syntes ikke, at jeg kunne ulejlige en læge. Derfor stod jeg det igennem uden hjælp, men det var meget hårdt. Jeg kan garantere dig for, at disse ophørssymptomer ikke var hypokondri!

    Apoteket råder som nævnt til, at man trapper den slags medicin ned over 1-2 uger.

    Jeg kan godt forstå, at det er svært for et ungt menneske at forstå, at medicin, der skulle være til gavn, kan volde så mange problemer. Men sådan er det altså.

    Mange hilsner

    Kameliadamen

    P.S. Skriv endelig igen, hvis der er noget, du vil spørge om!
  • Indstillinger
    okay det var godt.

    Nej jeg vil ikke bare sådan stoppe med medicinen, men det var bare fordi at lægen sagde til mig at jeg sku stoppe nu hvor jeg har fået en for lav hvilepuls?

    jeg skal til lægen imorgen og få målt blodtrykket igen og få taget blodprøver & et EKG.

    Men det er kun idag jeg ik har taget medicinen så det er nok ikke de bivirkninger endnu. Men kan man få kvalme, hovedpine & utilpashed af for lav hvilepuls? ved du noget om det?
  • Indstillinger
    Hej Brandin

    Jeg har aldrig tænkt videre over min puls. Men når jeg måler mit blodtryk, står der også, hvad pulsen er. Min hvilepuls er ofte 52 eller 53, og jeg er efterhånden ved at være op i årene.

    Man siger jo, at det er et tegn på god kondition at have en lav hvilepuls. Du er jo ung, så derfor vil jeg ikke mene, at en hvilepuls på 46 er noget problem. Men der er ingen tvivl om, at det er medicinen, der har gjort den lav.

    Jeg tror snarere, at de problemer, du har, er bivirkninger ved medicinen – også selv om du faktisk har undladt at tage en dagsdosis medicin.

    Som du kunne læse i det link, jeg bragte i mit første indlæg og formentlig også på indlægssedlen til din medicin, får mellem 1 og 10 % af brugerne bivirkninger i form af træthed, kvalme og hovedpine.

    Det lyder godt, at du skal til læge i morgen.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Okay. For det kunne jo være man ku få det dårligt hvis man fik sin hvilepuls ned på en "falsk" måde hvis man kan sige det sådan?

    Jamen tingen jeg syntes der er lidt mærkeligt var at efter 14 dage CIRKA da jeg i starten begyndte at tage medicinen der forsvandt træthed fornemelsen og de andre små bivirkninger nemlig & så nu har jeg fået dem igen, bare værre den her gang? troede ikke man kunne få bivirkningerne igen når de først er forsvundet?
  • Indstillinger
    Hej Brandin
    Pillerne har sikkert givet dig en kort psykisk ro, ( nu hjælper det nok )

    Dit problem er, at du er alt for opmærksom på dit helbred, og som jeg skrev til dig under "Forkølelse" så har jeg selv prøvet hvordan man har det, i den situation.

    Du skal have dine tanker over på andre ting end sygdom.

    Prøv at se, om der ikke er en selvhjælpsgruppe i nærheden af din bopæl, for der kan du også få nogle venner samtidig - en psykologtime varer så kort, men kan være en god hjælp - dog tror jeg, at bare et menneske lytter, behøver det ikke være en psykolog.
    Jeg har selv gået til psykolog ( det var dyrt ! ) men det der faktisk skete, det var at jeg sad og læssede alle mine problemer af, men noget råd og vejledning syntes jeg nu ikke jeg fik, det lettede at komme af med det, og tude snot, men det kan man gøre overfor en god ven også.
  • Indstillinger
    LAD LÆGEN VÆRE LÆGE, VÆR SELV PATIENT!
    Selv-diagnosticering er usundt ...

    Synes der er et tankevækkende indlæg som svar fra en norsk læge her:
    http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=780216

    Har selv haft/har noget hjertebanken/uroligt hjerte og har gået og tænkt og tænkt på mulige årsagssammenhænge. Kolesterolmedicin? Alkohol? Kaffe? ...

    Og jeg ER blevet undersøgt og har fået at vide at mit hjerte er normalt fungerende. Og det er det jeg tror man skal huske - og gøre det til viden hvis man kan! Nu er jeg ved at prøve at vænne mig til at hjertet banker lidt "sjovt" en gang imellem, og prøver at lede mine tanker ind på at det ikke er farligt. Tror det er sundt!

    Martin
Log in eller Registrér for at kommentere.