Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Urolige ben

24

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Jeg skriver fordi jeg er så bekymret. Jeg har haft en rigtig lang periode, hvor jeg har været presset psykisk. Herefter er mine muskler begyndt at sitre eller lave små hop. Jeg mærker det i arme, ben, i siden enkelte gange i slimhinden i næsen og i tungen. Jeg har læst på nettet, og er blevet rigtig bange for, hvad det er. Min læge har sygemeldt mig pga stress. Kan det virkelig godt passe, at musklerne kan gøre sådan, fordi jeg er psykisk ude af balance. Adrenalin og kodisol eller hvad stresshormonerne hedder drøner rundt i kroppen på mig. Det er jeg ikke i tvivl om. Jeg kan nogengange mærke i benene når jeg vågner forskrækket op om natten, Min vejrtrækning kommer heller aldrig ned i maven. Jeg ved ikke om det kan passe at disse små hop kan skyldes noget psykisk. Det håber jeg selvfølgelig, men jeg er bare så bange. Kender du til noget lignende vil jeg gerne høre fra dig. Hilsen sisi
  • Indstillinger
    Hej Sisi,

    Det er nemt for mig at sige, men jeg tror ikke, du skal være urolig.

    For 8 mdr. siden var jeg selv igennem en hård psykisk periode, og jeg reagerede ligesom dig med trækninger i musklerne. Især i kroppens store muskler....nogle gange kunne jeg ligefrem se, hvordan min lårmuskel hoppede:-) Det var stort set hele dagen, det stod på, og jeg kunne mærke det i mine underben hele dagen, mens jeg sad på jobbet. Desværre står der ikke nogen steder på nettet, at det kan være psykisk betinget (i hvert fald ikke der, hvor jeg læste), så jeg var overbevist om, at det var ALS eller sclerose.

    Men nu hvor jeg atter er kommet i balance med mig selv og efter jeg har taget et tilskud af Magnesium, er symptomerne forsvundet. Jeg kan godt selv indse nu, at det var psykisk, men det kunne jeg ikke den gang.

    Hvis du ikke har været en tur omkring lægen og fortalt om dine muskelsammentrækninger, synes jeg alligevel, du skulle gøre det. Så er de alvorligere tilstande ligesom udelukket og du kan herefter bruge al din energi på at komme ovenpå psykisk igen.

    Lotte
  • Indstillinger
    Hej med jer alle
    Jeg har også uro i mine læg og har haft det mere eller mindre gennem mange år. Det er dog blevet meget værre det sidste år eller 1 1/2.
    Jeg har ikke været ved Neolog endnu, men har bedt min læge om at henvise mig til en idrætslæge, jeg faktisk er bange for at mine læg ikke får den ro, som de skal have efter jeg har løbet, hvad jeg gør 2 - 3 gange om ugen.
    Jeg har overvejet meget hvad der kan udløse denne uro og vil lige høre om nogle af jer har taget slanke pillen Letigen ? Har en ubegrundet mistake til at den måske kan have skadet mig krop efter længere brug år tilbage, men som så mange andre spekulationer kan det bare være tankespind. Jeg tager dagligt magnesium og det tager kramper som relletere til den hårde belastning, men det virker ikke på min uro.

    Jan
  • Indstillinger
    Hej med jer...

    Jeg har også en del muskelsammentrækninger alle steder, men lægger egentlig ikke mærke til dem... Dog er jeg lige begyndt at få nogle i venstre øjenbryn, som trækker ned langs næsen... Og de er irriterende...
    De startede efter jeg var i en penicillinbehandling,med noget der hedder Dicillin... der står i vejledningen at man i sjældne tilfælde kan få bivirkninger som fx. muskelsammentrækninger... men ved ikke om der er nogen sammenhæng...!?

    Jeg tror mere, som mange af jer er inde på, at det skyldes noget psykisk, eller mangel på vitamin og/eller magnesium... det er da ihvertfald noget jeg skal prøve...

    Og til jer alle : For jeres egen skyld, lad være med at begynde at læse om alle mulige sygdomme, selv om i synes i har nogle mærkelige symptomer... Det gør bare tingene meget værre i mange tilfælde...
    Lad en kyndig person - lægen - stille en diagnose (hvis der er noget galt), og vent til derefter med at læse om det....
    Mange personer er meget let påvirkelige...Sidder man søger på nogle ganske enkle symptomer, kan der komme et hav af sygdomme frem... og tror man så at man fejler noget af det - ofte noget alvorligt - kan det sagtens føre til en langvarrig depression... Så er man bestemt ikke bedre stillet...!!

    Men rart med disse debatter, hvor alle kan søge råd hos hinanden, og komme med sine meninger...

    God jul til jer alle...
  • Indstillinger
    Jeg har lige læst de mange indlæg om uro i benene. Jeg har døjet med dette i rigtig mange år (mindst 50 år i stigende grad) Jeg havde det så slemt at jeg lå vågen op til 1-2 timer hver nat, har prøvet kinin, vesterhavspiller ell. Ringkøbingpillen som de også blev kaldt. Jeg var i anden anledning hos neurolog, det var anden gang med års mellemrum, alligevel kunne han huske jeg havde beklaget mig over dette problem, han anbefalede mig at prøve "Sifrol" så jeg fik en resept og en anvisning på hvordan de skulle optrappes fra 1 til ialt 6 tabletter pr dag, jeg nåede aldrig til mere end 1 pr dag, og har været symtomfri i flere år, nu tager jeg en efter behov.
    Spørg din læge det er både nemt og billigt da der er tilskud fra sygesikr.
    Hilsen og held og lykke - 1traemand
  • Indstillinger
    Ingen på denne side har nævnt jernmangel? Kender alle jeres symptomer, der startede hos mig for 2 år siden. Havde dog i årevis haft svært ved at falde i søvn. Gik til læge og det blev opdaget at jeg havde alvorlig jernmangel. Ligeså snart jeg begyndte på jernpiller begyndte jeg at sove fantastisk godt om natten. Mine søvnproblemer var forinden blevet kraftigt forværret og jeg måtte nærmest lægge mig på mine arme og ben for at få ro i kroppen.

    Efterhånden som min jern% kom op og især da mine jerndepoter blev fyldt op aftog symptomerne om dagen bla. de voldsomste smerter og "lyn" som kunne ramme mig. Når min blod% falder bliver symptomer forværret. Er diagnostiseret som Restleggs legs hos neurologerne på Bispebjerg Hospital. Fik senere konstateret D-vitamin mangel, men er ikke sikker på der er nogen forskel efter jeg er begyndt på d-vitamin.

    Har stadig konstant uro under huden og hoppende muskler, men har vænnet mig til det. Har det ok med det nu hvor jeg ved hvad det er. De hoppende muskler syntes jeg iøvrigt bliver forværrret, hvis jeg har siddet og spændt ex. en arm under læsning eller efter løb osv. Men alt blev bedre efter jerntilskud. Spiser stærke jernpiller efter lægens anvisning så måske kan det hjælpe nogen at få tjekket blod%. Mange kvinder har jo jernmangel uden at vide det.
  • Indstillinger
    Fandt lige den her artikkel:

    Uro i hænder og fødder.

    Som jeg har døjet med i 3 år
    Efter at have prøvet adskillige ting sammen med min læge, men uden virkning, kom jeg tilfældig til at læse om
    AloeVera drik fra AloeVera Power, tænkte så det må jeg hellere prøve
    Efter få dage var der en positiv forbedring, det er i hvert fald blevet noget bedre.
    Til de som har uro i hænder og fødder kan jeg varmt anbefale at prøve AloeVera fra AloeVera Power

    Mange hilsner
    Jens
  • Indstillinger
    jeg oplever at jeg har ulidelig kilden i mine benmuskler og må sparke og spænde mine muskler for at det holder op.men der går 20 sekunder og så begynder det igen..jeg synes det er ulideligt og har svært ved at sove eller slappe af når jeg sidder og hviler mig.fordi det hele begynder forfra.

    min læge siger jeg skal holde øje med symptomerne....
    jeg synes det er ulideligt og lægen siger "lysantin virker på sygdommen..

    er behandling med lysantin noget i har hørt om ved restless legs?
    og svinger jeres symptomer med gode aftener og slemme aftner?
    jeg har hørt at symptomerne delvis skyldes mangel på jern?
  • Indstillinger
    Hej, jeg har også Restless legs og syns`det er rart at kunne gå ind her på siden og læse andres erfaringer.
    Jeg har også en frygtelig kilden og uro i benene, især om aftenen og om natten, hvor man hele tiden skal flytte sine ben eller sparke,syns`dog også det hjælper lidt at få noget koldt på. . Nogle gange er der også meget uro i benene om dagen syns jeg.Men dog tiltager og aftager det heldigvis ind imellem.
    Jeg får Sifrol tabletter, men da jeg har meget besvær med søvn , og vågner rigtig mange gange om natten også .Og det gavner ihvertfald ingenting at man går jo rundt som en sumbie hele dagen . Så jeg begyndt at ta`en halv muskelafslappende Klorzoxazon, første gang jeg vågner, det gir `mig en roligere og dybere søvn. jeg vil meget gerne høre om der er nogen der har bedre ideer til hvordan man får sin nattesøvn.............
  • Indstillinger
    Kender til problemet og det er vigtig at få lægen til at lave en blodtest og få chekket D-vitaminet. Den var ogso lav hos mig, omkring 33 og den burde være minimum omkring 70-80.

    Jeg tar nu Calcium med vitamin D tilskud og jeg har ingen sitren i benene eller smertefulde muskelkramper længere. Så enkelt kan det være og det virker..

    Ingen læge laver test i denne retning hvis i ikke selv peger på det. Lille vitamin, men stooor virkning hvis det mangler i kroppen. Læs selv efter på nettet ang. D-vitaminet. I vil blive forbavset ....

    Skynd jer at købe D-vitaminet og held og lykke.

    Hilsen
Log in eller Registrér for at kommentere.