Hjem Rusmidler Rusmidler

Mangler støtte til at hjælpe en Ven.

Redigeret 15 juli, 2015, 15:41 i Rusmidler
Vi har en husven, der ganske vist kun kommer på besøg ret sjældent, men nu beder han os om råd. Os - er min mand og jeg.

I første omgang var vores reaktion, at vi hverken kunne rådgive eller hjælpe, da vi selv har store problemer med alvorlig sygdom blandt vores aller nærmeste familie.

Ved nærmere eftertanke, kan vi ikke helt afslå at hjælpe på vej, men her er det vi har brug for hjælp fra jer der virkelig ved' noget om problemet.

Vores ven er pillemisbruger og offecielt får han 10 mg Apozepam om dagen og 2 mg Rohypnol til natten af sin læge.

Med fortvivlelse fortæller han, at han i virkeligheden får meget mere, som han køber steder, vi ikke kender til.

Ovenstående har bevirket, at han står i stor gæld og ikke kan se sig ud af det.

Jeg foreslog at følge med ham til lægen og smide kortene på bordet, men han tør ikke, af angst for at blive afvist.

Har spurgt ham, om han vil indvi os i, hvor meget medicin han køber sig til og det ville han.

Jeg prøver nu at, at indvi jer i det, men garanterer ikke for stavemåden:

15 piller af 10 mg apozepam - 12 piller af 6 mg Broman - 8 piller af 2 mg rohypnol og også 8 piller af 10 mg pasisyn og hvis han ikke kan få fat i rohypnol bliver det til mange flere pasisyn. Det er døgnrationen jeg her beretter om og som jeg nedfældede på et stykke papir.

Hvad er det for piller og hvad gør de ved ham ? Jo jo, jeg ved' det er beroligende midler, men er noget af det stærkere og farligere end andet.

Kan jeg mon få et lyn-kursus i hver af disse pillers virke og bivirkningsområde ?
Måske for meget at spørge om ....

Siger selv, at hvis han kunne føle sig sikker på, at hans læge ville hjælpe med en nedtrapningsplan, ville han være indstillet på at følge den.

Det spørgsmål har han nu stillet os de sidste 4 dage

Jeg får mine betænkeligheder, når jeg bedyrer overfor ham, at jeg tror hans læge vil hjælpe med en sådan plan, for tænk hvis han ikke vil.

Hvad tror I? - Vil så nødig gøre noget forkert, når både min mand og jeg har tillid til, at han mener det alvorligt, når han siger, at han ikke længere kan klare at bruge alle sine kræfter og alle de penge, han IKKE har, til af skaffe alle de piller.

Kan han møde større forståelse, ved at blive henvist til en psykiater m.h.t. nedtrapning, eller er hans angst for afvisning, velbegrundet.

Undskyld mit lange indlæg, men håber nogen kan rådgive os.

Kærlig hilsen fra Laura.
«13

Kommentarer

  • Hej laura.

    Uha det lyder ikke godt det du fortæller, og din ven har virkelig brug for hjælp.

    Jeg vil foreslå dig at kigge ind på www.benzoinfo.dk og der finde et nummer til benzorådgivningen.

    Med det forbrug din ven har vil det tage meget langt tid at trappe ud af disse piller, som er meget afhængighedsskabende....værre end heroin.

    Jeg har selv fået disse pille, som under en fællesnævnier kaldes benzodiazepiner, men slet ikke i disse doser. Det er halvandet år siden jeg tog den sidste pille efter 6 års forbrug, og jeg kan stadig i stressede situationer få abstinenser.

    Med den viden jeg har er det noget af det værste medicin man kan få, og de hjælper intet.

    Man må kun udskrive medicinen i 2-4 uger på grund af afhængigheden, og det eneste pillerne hjælper efter denne tid, er på de frygtelige abstinenssymptomer man får. Din ven har sikker også abstinenser mellem hver pilleindtag, hvorfor h*n tager så meget som han gør.

    Håber du kan bruge lidt af det jeg har skrevet.
  • Svar på hovedspørgsmålet, mangler jeg stadig. Er det risikabelt at smide alle kortene på bordet hos lægen og kan det betyde afvisning? Hvis det gør, kan jeg på ingen måde forstå det.
    Takker mange gange for din henvisning til benzorådgivningen. Jeg har nu også læst mig til bekræftelse af dine ord og har større forståelse for hvor alvorligt det er.
    Noget har jeg ikke kunnet finde ud af endnu, nemlig hvad der er stærkest 5 mg apozepam eller 6 mg broman. Her er ikke tale en en enkelt pille, men mange, rigtig mange. Kan du eller en anden hjælpe mig med svar på hovedspørgsmålet?
    Igen, tak for svar.
    Mange hilsener fra Laura.
  • Hej Laura.
    Lægerne er til for os!! og han er nød til at gå igennem sin egen læge for at få en henvisning ,til en psykiater! selvfølig er det pinligt at han har købt piller på det sorte marked! Jeg kender ikke de medikamenter han får , men har han en fornuftig læge, så vil han/hun også hjælpe ham ,hvis han selv er parat , og hvis du går med ham til lægen er det en kæmpe støtte, Håber i finder en løsning på problemet! det er jo kæmpe stort!Held og lykke!

    KH fra Susanne1
  • Det var lige det svar jeg havde håbet på at få og siger tak til Susanne 1. Jeg føler med til lægen som lovet og støtter hvad jeg kan under besøget. Kan klart mærke at det virkelig er gennemtænkt fra vores Ven's side, da han hver dag har spurgt om jeg vil ta' med. Pinligt at ha' købt på det sorte marked. Ja, det er rigtig nok, men så vovede mig jeg at påstå,at han kunne være den eneste i dette land, der var havnet i det skidt. Som I forstår, kom jeg så i tvivl, om jeg nu også havde ret i den påstand. Nu bestiller jeg tiden og fortæller gerne, hvordan det går for os, hvis det da har interesse.
    Kærlig hilsen fre Laura.
  • Jeg glæder mig til at "høre" nærmere! tror og håber for jer det lykkedes!
    KH fra Susanne1
  • Hej. - Vil blot fortælle at endelig kunne der bive en lægetid til os, følgende fredag.

    Urimeligt at skulle vente så længe, med så stor skræk, som vores Ven har ved tanken om lægebesøget.

    Vil - om sagt, skrive og fortælle jer om, hvordan det hele forløb, når jeg får tiden til det. Hvor jeg da håber det blive et posetivt besøg...

    Kærlige hilsener fra Laura.
  • Hej Laura.

    Det er et stykke tid siden, at du har skrevet her. Jeg har fulgt debatten tæt og håber meget snart at høre, hvordan der er taget fat om dette problem.

    I min optik kræver dette Rohypnol og Diazepam misbrug ikke blot henvisning til psykiater men en decideret indlæggelse for at finde ud af, hvor stort et omfang misbruget har - altså hvilken døgndosis af hvert stof skal til at stille din vens behov for at undgå abstinenser.

    Først herfra kan man begynde at ligge en decideret plan for hvad målsætningen for patienten skal være. Medicinfri bliver han nok aldrig men målet må helt klart være "Øget livskvalitet" og undgå sidemisbrug.

    Vh
    Kenneth2100
  • Hej

    Jeg håber virkelig at i finder en god løsning sammen med hans læge.
    Det må da være utrolig stressende at sørge for at skaffe nok medicin til at holde abstinenserne væk.
    Det er vigtigt at få en løsning hvor han langsomt bliver nedtrappet så hans krop og psyke kan følge med.
    Rohypnol er noget lægerne meget nødigt udskriver da det er så strækt og afhængighedsskabende. Endelig skal lægerne indberette udskrivelse af rohypnol til lægemiddelsstyrelsen hver gang de udskriver det.
    Samlet hedder disse piller du beskriver, benzodiazepiner og der er risiko for at man hurtigt bliver afhængig af dem og at man skal stige i dosis hele tiden for at opnå en effekt af dem.

    Jeg håber at i/han finder en god løsning og det vil da være fint hvis du skriver tilbage og fortæller hvad hans læge har sagt.

    Vh. Henrik
  • Tak for jeres interesse. - Må indrømme, at det til min store chokerelse ikke gik særlig godt hos lægen.

    Vores Ven har mærkværdigvis selv helt styr på sit eget misbrug og har ført nøje regnskab med sit forbrug. - Når det er sagt, er det vel også det eneste han har styr på, som enhver med indsigt i den type medicin, kan regne ud.

    Jeg havde nærmest, på forhånd - givet Vennen løfte om hjælp hos lægen, dersom han smed alle kort på bordet og var åben og ærlig.

    Sådan gik det langt fra. - Nej, han blev nærmest mødt hånlig og i særdelseshed nedladende fra lægens side.

    Ok - der blev promte lavet en nedtrapningsplan - en plan, der er meget urealistisk i forhold til forbruget.

    En plan, hvor der blev taget udgangspunkt i under halvdelen af den medicin vores Ven indtager.

    Han har trappet lidt ud, men det er efter en helt anden plan, nemlig en "hjemmestrikket" en' jeg har lavet til ham.

    Den har han fulgt til punkt og prikke og oveni roser jeg ham, alt hvad jeg kan. Det virker!!!

    Mangler hjælp fra læserne her nu...... Hvor i alverden skal vi henvende os, for at få prof hjælp til det her?

    Har med stor interesse læst Jens Frydenlunds indstilling til problemet og sat mig grundig ind i, hvad det vil sige, at bruge / misbruge medicin i de doser han gør.

    Ansvaret for nedtrapningen, kan jeg ikke tage og et af mine spørgsmål lyder derfor... Er det muligt mod betaling at blive privat patient hos Jens Frydenlund eller en anden, med samme indsigt?

    Det kan vel ikke have sin rigtighed, at ærlighed belønnes med hån og spot.

    Jeg er inderst inde nærmest slået helt ud af det.

    Mange hilsener fra Laura.
  • Jamen det er en svær case for alle parter. Lægen skal til enhver tid være åben overfor hjælp - uanset om det er behandling eller misbrug. Jeg skal ikke tage lægen i forsvar - men din ven har vist, at han er særdeles godt velbevandret i misbrugsmiljøet og det kræver gensidig tillid - lægen og patient imellem.

    Det er ikke en privatpraktiserende læge opgave at stå for behandling og nedtrapning af misbrugere. Derfor burde han have henvist din ven til det lokale misbrugscenter, hvor der findes alt fra narkomaner til alkoholikere. Det er nok nærmer et behandling-ambulatorium for misbrug og narkomani, som din ven høre ind under.

    Hvor I landet du er fra, fremgår ikke. Men er du fra Københavnsområdet, så findes der noget der hedder KABS(www.kabs.dk) hvor de behandler misbrugere.

    Så vidt jeg er orienteret, så har alle større kommuner et misbrugscenter - eller også var det i amt-regi. Men ring til kommunen, be om sygesikringen og hør dem, hvad du skal stille op.

    Når først du henvender dig på et misbrugscenter, så bliver der lukket for udskrivning af medicin fra lægen af - simpelthen for at undgå dobbeltudskrivning.

    Med et sådan misbrug din ven har, så skal han næsten møde op hver eller hver anden dag for at få medicinen udleveret - simpelthen for at undgå at han sælger det videre, nu hvor han er mere end kendt i misbrugsmiljøet i det område han bor.

    Som sagt - kontakt misbrugscentre - de offentlige. De må også stå i telefonbogen eller på nettet. Men jeg ville foreslå at du kontaktede sygesikringen. Når der først er lagt en plan og de får omfanget af hvor stort misbruget er, så kommer han i deres hænder.

    Held og lykke - og spørg endelig.

    Du kan kontakte mig på jespersen.kenneth@gmail.com

    Vh
    Kenneth2100

    ps. Jeg er kronisk smertepatient og får medicin, som man også udlevere til misbrugere - dog får jeg den på Smerteklinikken. Men jeg har en bekendt med kroniske smerter - som får sin smertestillende medicin på et misbrugscenter - og det jeg har hørt fra ham, det er kun positivt.
Log in eller Registrér for at kommentere.