Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

For lavt stofskifte og vægt

Redigeret 22 februar, 2010, 15:28 i Forstyrrelser i stofskiftet
Hejsa
Jeg har været i behandling i ca. 2 år for for lavt stofskifte. Ved sidste blodprøve, var det for første gang ikke langt fra hvor det skal være. Har indtil da kørt meget op og ned.

Jeg har i hele for løbet klaget meget til lægerne over, at det næsten er umuligt for mig at tabe i vægt. De har flere gange bedt mig om at lave kostplaner, som jeg har skulle medtage. Men hver gang de ser dem, får jeg samme svar..."med den kost og den motion burde du tabe dig min 0,5 - 1 kg pr. uge". Men det gør jeg bare ikke....lægernes svare er "jamen du må jo accepeter, at din krop bare er sådan, og at du nok ikke kommer til at tabe dig igen,".

Dette er for mig et svar, jeg har meget svært ved at acceptere. Sygdommen har indtil videre kostet mig ca. 6 kg, (ud over at da jeg fik konstateret den havde ca. 4 kg for meget på kroppen). Dette er jo kg. jeg gerne vil af med, og når lægerne endda siger, at jeg gør det rigtige, så føler jeg mig lidt hjælpeløs. Jeg har eftersøgt om de ikke vil henvise mig til en diætist, som ved noget om sygdommen, men det mener de ikke jeg vil få gavn af.
Har I andre nogle råd?
«134

Kommentarer

• Vægttab?
    Jeg har ikke rigtig nogle gode råd - men din historie minder om min, og selvom det gør ondt, var det rart at læse at jeg ikke er alene. Jeg er uddannet biolog, underviser i kost og har til min undervisning et program hvor jeg hver dag skriver ind hvad jeg spiser - 5-6000 kJ pr døgn. Motionerer moderat - til tider meget. Men bliver hele tiden mødt med de der himmelvendte øjne, der signslerer at jeg nok glemmer at skrive noget ned af det jeg spiser, eller lyver om min motion. Det er døddeprimerende. Jeg har på et tidspunkt læst at ca 10% af dem, der får Eltroxin ikke taber sig, og at man ikke kan forklare hvorfor.
    Der er jo ikke andet for end at fortsætte med den sunde levevis. Den resulterer jo til gengæld i at jeg har superlavt kolesterol og ingen tegn på diabetes eller hjerteproblemer, på trods af en betydelig overvægt.
    Jeg har overvejet at melde mig til slankedoktor men tænker det bare vil være deprimerende at alle de andre i gruppen taber sig, mens man selv ikke gør.
    Måske vi kunne lave en gruppe et eller andet sted, der kunne muntre hinanden op :-)
    Mange tanker til dig fra Helle
  • Hej Helle

Tak for din besked. Jeg synes det er trist, at vi begge er i nogenlunde samme situation uden at kunne gøre noget selv for at afhjælpe det. Selvfølgelig er det godt, at kroppen er sund. og der ikke er andre ting, som også er i uorden. Men jeg synes nu godt nok, det er frustrerende at være SÅ hjælpeløs overfor vægten mht. vægttab. Men på en side er jeg da lidt glad for, at jeg ikke er den eneste. Så er det ikke bare min krop, der er noget galt med.
    Jeg håber dog for begge vores skyld, at der snart sker et eller andet, som kan hjælpe.
  • Vi er i samme båd... desværre.
    Jeg har haft problemer med for lavt stofskifte i ca.4 år, og har det rigtig dårligt med ikke at kunne tabe mig. Jeg har i maj og juni måned lavet 1-2 timers motion hver dag samt cyklet 10 km 4 gange om ugen. Alt dette arbejde gav desværre ikke det resultat jeg ønskede mig - INGEN VÆGTTAB OVERHOVEDET ;o(
    Nu er luften gået lidt af ballonen, og min energi rækker kun til 4 gange 5 km løb om ugen.
    Hvad angår maden, så er jeg meget opmærksom på hvad jeg spiser, men selvfølgelig dumper jeg, som alle andre, i hullet med for mange kalorier en gang i mellem, men det skulle jo heller ikke kunne ødelægge vægten - det sker jo ikke hver dag.
    Jeg er dog lidt lettet over at have set her på siden, at vi er flere i samme båd, men det hjælper jo bare ikke på at jeg har det meget dårligt over at veje 10 kg for meget - det ødelægger mange af mine dage at veje for meget - jeg ser mig selv som "klassens tykke pige", og jeg har ALDRIG tidligere harft problemer med vægten.
    Vi må støtte hinanden
  • Hej med jer,

Vedr. vægttab og Eltroxin har jeg ligesom jer i flere år haft ekstremt svært ved bare at holde vægten på et acceptabelt niveau! Så hørte jeg om et program som hedder "lean4health"..det går i store træk ud på at ændre stofskiftet og motionere ligesom alle andre slankeprogrammer, men du må bare ikke spise nogen former for kulhydrater i de første 8 uger og ingen former for sukker!!! Heller ikke frugtsukker (kun bær)eller kunstige sødemidler!! Ingen fedtfattige produkter osv. Ingen eller meget lidt forarbejdet mad altså i store træk "tilbage til stenalderen". Efter ca. 3 mdr går man på den første stabilisering (jeg har tabt 8 kg, 11 cm om nummeren og 8 omkring maven på knap 3 mdr!!)har det fantastisk og skal på ferie nu, men regner bestemt med at tabe mig yderligere. Motionen er vægttræning kombineret med intervaltræning (løb) og små ændringer i programmet hele tiden så kroppen ikke går i stå! Programmet løber over 1 år og så må man vurdere havd der så skal ske :o)
  • Lavt stofskifte = påvirkning af organerne, hud/hår m.v. (f.eks koncentrations/indlæringsevne, træthed, kuldskær, hormonale ændringer samt vægtøgning) og hvordan påvirker mon medicinen - Eltroxin kroppen ( og organerne) der jo lider under afmatningen som følge af sygdommen?
    Der er mange fællesnævnere at læse i indlæggene, nogle er tydeligere og mer mærkbare end andre, nogle har opnået en disideret bedring og atter andre halter noget bagud.
    God fornuftig udendørs træning/motion og sunde spisevaner, forværrer bevisligt intet sygdomsforløb. Det gavner fysisk og psykisk, påvirker fordøjelse, livskvalitet og humør samt sind. Jeg har foruden lavt stofskifte (påvist i maj i år)flere kroniske sygdomme. Jeg holder fysik og psyke - i diskutabekt :-) niveu... med daglig udendørs træning/motion, og har ikke taget hverken på eller fra i vægt. Men jeg kan da sagtens både føle mig meget isoleret og trist ind i mellem, men det er ik`så underligt vel?
    Sommerlige gode hilser fra Katinka
  • Hej .. jeg har prøvet at søge på "lean4health". men kan kun finde nogle tyskesider .. har du et link ..?
  • Jeg har taget 10 kg på siden jeg fik konstateret for lavt stofskifte, og før det havde jeg også 10 kg for meget.
    Så jeg har altså 20 kg for meget.
    Jeg har haft meget svært ved at få Eltroxinen reguleret ordentligt.
    Lige nu er min TSH 0,09.
    Jeg har ledsmerter, kramper, trykken for brystet, åndedrætsbesvær og sveder og sitrer.
    Jeg har troet, at det skyldtes dårlig regulering.
    Men lige nu er jeg pt. i Italien, hvor jeg i går opsøgte en indokrinolog.
    Det skal lige siges, at jeg også har nogle "fine" tal mht. kolesterol, triglycirider og diabetes.
    Han undersøgte mig, og sagde, at stofskiftet var velreguleret.
    Jeg skulle tage lidt mindre Eltroxin, men det var ikke "det", der gav mine symptomer.
    Han nævnte ordet hypoglykæmi.
    Jeg troede, at det var noget med diabetes, men han sagde, at det er en tilstand/sygdom som kan forekomme i forbindelse med for lavt stofskifte.
    Blodsukkeret er for lavt, så derfor bliver der ikke frigivet insulin nok og kroppen oplagrer i stedet for at forbrænde.
    Derfor er det umuligt, at tabe sig.
    Jeg skal have taget blodprøver fastende og igen 1 time efter indtagelse af morgenmad cappuccino og 2 crosanter.
    Jeg glæder mig allerede, det er mange år siden, jeg sidst har spist to "basser".
    Hilsen Inge
  • Spændende med hypoglykæmi. I forbindelse med mit arbejde har jeg fået målt blodsukker kontinuerligt over døgnet og ved at mit blodsukker aldrig kom over 5 mmmol/l uanset hvad jeg spiste. Jeg har lavt stofskifte og har også troet at det var symptomer derfra jeg oplever, men nu vil jeg da bore noget mere i det med blodsukkeret. Dejligt at blive klogere. Jeg håber meget at høre mere fra dig om det.
  • Hej Kirsten66.
    Det er i morgen tirsdag, at jeg skal have mine lægeordinerede basser.
    Jeg er også selv meget spændt.
    Endokrinologen forklarede, at faste blodsukkeret normalt var på 6 enheder
    (jeg ved ikke, hvad man måleenheden er).
    Ved indtagelse af føde stiger det til mellem 9 og 12.
    Ved hypoglykæmi stiger det ikke, og insulinen "virker ikke".
    Derfor oplagres sukkeret i stedet for at blive forbrændt.
    Det er vist meget "firkantet" fortalt.
    Jeg har prøvet at "google" hypoglykæmi (uden diabetes).
    Umiddelbart er man enten meget syg eller også er man hypokonder.
    Det gør det jo ikke mindre spændende.
    Hilsen Inge
  • Redigeret 9 december, 2008, 16:24
    Jeg kan fortælle at jeg har taget 10 kg på som mange af jer andre og det er rigtig surt og det er siden sygdommen blev konstanteret -På trods af eltroxin og Liothyronin masser af motion spinning ,vægt træning kan jeg IKKE tabe mig-Det lyder spændende med hypoglykæmi Inge -vi venter spændt
    Mit stofskifte er nu kunstigt for højt og ingen gram eller kilo rasler af ;-(
    Jeg ved ikke hvad jeg snart skal gøre-troede når stofskiftet blev øget kunstigt, at fedtforbrændingen kom igang -
    Hilsen Kirsten
Log in eller Registrér for at kommentere.