Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Er det psoriasis-gigt?

Hej
Jeg fik for et par år tilbage pletpsoriasis som jeg fik en behandling til. Pletterne forsvandt, men jeg har haft smerter i led og muskler lige siden. Jeg er blevet scannet, fået taget blodprøver og fået røngenfotograferet mine knogler, hvor der skulle noget radioaktivt stof ind på mine led. Ingen af undersøglserne har vist sig at det var psoriasisgigt.

Kan man få stillet sådan en diagnose uden de kan se om det er det?
Og hvad skal jeg gøre for at få stillet sådan en diagnose, hvis det selvføljelig er det?

En neurolog har sagt at det måske er psoriasisgigt, men han var ikke sikker for han kunne ikke se noget på min hud. Så jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få det mere fastlagt på hvad det kan være..

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hejsa

    Det er ikke for at putte salt i såret, men jeg har stået i den samme problemstilling i nu 15 år.
    Jeg fik psoriasis i mild grad da jeg var tre, og startede med ledsmerter da jeg var femten. Da prøverne ikke viste noget, gjorde lægerne ikke mere. I 2000 fik jeg der værre, og kom igennem hele møllen med undersøgelser, det viste ingenting. Fik lavet også lavet en knoglemargskintografi (radioaktiv stof, der bliver sprøjtet ind og sætter sig hvor der er aktivitet) den vidste tydeligt øget aktivit i samtlige små fingerled og håndlæge...endelig!! men nej, reumotologen underkendte den fordi jeg var så ung(22 år) Nu otte år efter har jeg endnu en gang måtte stoppe uddannelse, pga smerter og leddene er også begyndt at hæve, men blodprøverne siger stadig ingenting og da jeg ikke rigtig har noget udslæt (og lægerne i 1981 skrev "mistanke om psoriasis" i min journal)kan ikke ikke sætte en diagnose på mig. De har så sagt fibromyalagi, samtidigt med de kaldte den en skraldespand diagnose, og det heller ikke stemmer helt overens med de hævede led.

    Så du skal vide du ikke er den eneste i verden, som støder panden mod muren...
    (jeg troede faktisk jeg var...indtil jeg så dit indlæg)
  • Indstillinger
    Hej. Jeg har læst indlægget om psoriasis-gigt. Jeg var til rheumatolog i går p.g.a. hvad jeg troede var gigt. Jeg har ondt i led og knogler og har haft i flere år. I den sidste tid er det blevet meget værre, især om morgenen. Jeg var henvist til klinik " Sorana" i Sorø. Da jeg kom derud, blev jeg bedt om at lægge min hånd på en maskine, formodentlig en skanner. Man kunne med det samme se alt i hånden. Straks sagde lægen at det ikke var gigt. Pludselig viste der sig nogle små røde og blå kryds rundt om mine led, og lægen fortalte mig at det var psoriasis, hvilket kom noget bag på mig, da jeg ikke har hudproblemer. Jeg går ud fra at det er det, der kaldes psoriasisgigt. Han sagde at det ikke kan behandles med medicin, men at masser af motion og bevægelse kan holde det nede. mvh Britta
  • Indstillinger
    Hej. Jeg har læst indlægget om psoriasis-gigt. Jeg var til rheumatolog i går p.g.a. hvad jeg troede var gigt. Jeg har ondt i led og knogler og har haft i flere år. I den sidste tid er det blevet meget værre, især om morgenen. Jeg var henvist til klinik " Sorana" i Sorø. Da jeg kom derud, blev jeg bedt om at lægge min hånd på en maskine, formodentlig en skanner. Man kunne med det samme se alt i hånden. Straks sagde lægen at det ikke var gigt. Pludselig viste der sig nogle små røde og blå kryds rundt om mine led, og lægen fortalte mig at det var psoriasis, hvilket kom noget bag på mig, da jeg ikke har hudproblemer. Jeg går ud fra at det er det, der kaldes psoriasisgigt. Han sagde at det ikke kan behandles med medicin, men at masser af motion og bevægelse kan holde det nede. mvh Britta
  • Indstillinger
    Jeg fandt dette som muligvis kan have interesse

    www.even-marstrand.dk/html/reference.html

    Hilsen
    Carsten
  • Indstillinger
    Tak håber der kommer flere gode svar.Jeg har nu også fået det skidt i en alder af 54år har diskus i ryggen men tænkt på om knæsmerte og hænder kunne komme fra psoriasis gigt ?
  • Indstillinger
    det er ca en uge siden jeg var på sygehuset og den kloge læge sagde jeg har psoriasgigt i mange af mine led, han sagde at han ikke kan se psoriasisgigt i blodprøver, han mærkede på mine knogler og sagde at de var hævet, er nu kommet i medicin behandling. skal til scanning om 14 dage. er 24 år, er bekymret for min fremtid, men som lægen sagde; det vil blive bedre med mine smerter og hævelsen.
    vil bare sige at der er håb for jer derude.
Log in eller Registrér for at kommentere.