Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

D-vitamin mangel?

13»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære alle

    Fik I set Sundhedsmagasinet på DR om D-vitamin? Det var et utrolig spændende program hvor vitaminet for alvor blev sat på dagsordenen. Det har længe været kendt, at mange danskere mangler d-vitamin og undersøgelsen i programmet var da heller ikke nogen undtagelse. ca. halvdelen af de deltagende var i underskud, dvs. de havde et niveau under 50 nmol D-vitamin per liter blod. Desuden viste undersøgelsen, at en vitaminpille er en ligeså effektiv kilde til D-vitamin som solens stråler, hvilket måske kan komme bag på nogen.

    I nedenstående artikel kommer man godt omkring programmet:
    http://www.sundhedogforebyggelse.dk/man ... in-mangel/

    Især kommentaren omkring vitaminpillen, der blev anvendt, synes jeg virker interessant. Det var også utroligt, at fisk ikke klarede sig bedre i undersøgelsen.

    Hvad siger I?
  • Indstillinger
    Det var faktisk rigtig overraskende, at fisk ikke var bedre. 300 g er tilsyneladende ikke nok til at opnå optimale niveauer, så man vil være nødt til at spise ekstra fisk og det er jeg faktisk lidt imod. For det første så vil jeg ikke kunne spise andet end fisk næsten og for det andet så er jeg ret nervøs for kviksølv.

    Jeps, jeg så også godt de anvendte en tablet i undersøgelsen. Jeg tror også de kunne have fået pænere resultater hvis de blot anvendte et produkt som d-pearls, hvor d-vitaminet er opløst i en oile.

    I min verden er det svært at komme uden om tilskud om vinteren. Det er i hvert noget de også er enige med mig inde på helsedebatten: http://www.helse.dk/helsedebatten/ingen ... i-danmark/
  • Indstillinger
    Jeg så også den omtalte udsendelse, men har ellers ikke beskæftiget mig med emnet i lang tid – ud over, at jeg i tide og utide forsøger at overtale andre mennesker til at tage D-vitaminer eller i hvert fald få tjekket deres D-vitamin-niveau ;-)

    Jeg har ikke det store held med mig, hvad det angår, desværre. Jeg forsøger ellers at undgå at være belærende eller anmassende. For det er jo en gylden regel, at man ikke skal give råd til folk, der ikke har bedt om råd.

    Men det undrer mig altså, at folk i almindelighed ikke tager problemet med D-vitamin-mangel mere alvorligt! Man har jo vidst i årevis, at ca. halvdelen af danskerne mangler D-vitamin i vinterhalvåret.

    Hvorfor får den viden ikke folk op af stolene og hen til lægen?

    Jeg undrer mig virkelig.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen

    Jeg tager vitaminer, levertran og kalk. De har alle D vitamin i sig. Så jeg blev lidt nervøs, fik jeg nu for meget.
    Jeg spurgte min læge og til min store overraskelse havde han ganske af sig selv undersøgt det, når jeg fik taget blodprøver. Det var normalt.

    Så jeg må give dig ret, når jeg tager alt det med D vitamin og ikke får for meget, så må der være mange, der mangler.
  • Indstillinger
    Hej persille1

    Ja, du har helt ret i, at der må være mange i befolkningen med underskud på D-vitaminkontoen. Jeg har selv taget 38 µg næsten hver dag i 2 år og jeg ligger også i normaltområdet. Som Kameliadamen skriver, så skal man jo ikke forsøge at overbevise folk om noget de ikke har bedt om. Men jeg vil da oprigtig talt være overrasket, hvis sådan en udseendelse ikke får folk til at tænke over problemet. Det er jo næsten hver anden dansker, der er i underskud.

    Og udsagnet om at den sunde og varierede kosts tilstrækkelighed led da også et kæmpe nederlag i udseendelsen. 300 g fede fisk om ugen var kun lige og lige nok til at bringe folk op over den nedre grænse, og som den finske professor sagde, så har danskerne været skeptiske meget længe og vi får jo ikke nok igennem den mad vi spiser. Norge, Sverige og Finland har forstået problematikken, men Danmark vælger atter engang at være bagtrop når det kommer til den generelle sundhed. Det er virkelig ærgerligt, at så mange af landets såkaldte "eksperter" vælger at modarbejde det åbenlyse gang på gang. Hæv nu anbefalingerne for hvor meget den almindelige dansker skal indtage af D-vitamin og anbefal et tilskud om vinteren. 10 µg/dag er og bliver ikke nok og ingen kan spise sig til ordentlige niveauer.

    Mvh
    Martin
  • Indstillinger
    Tak for det indlæg, Martin! Det var i hvert fald lidt af en opsang.

    Ja, det virkelig fuldkommen tåbeligt, at lægerne i Danmark ikke bare indser, at mangel på D-vitamin er et alvorligt problem. Ifølge denne artikel, så kan det være fordelagtigt at tage tilskud til en lang række sygdomme:
    http://sund-forskning.dk/artikler/d-vit ... -sygdomme/

    Den er et halvt år gammel, men det gør den ikke mindre interessant!
  • Indstillinger
    Nej det synes svært at komme uden om et tilskud om vinteren!!

    http://www.helse.dk/helsedebatten/ingen ... i-danmark/

    Inde på sundhed.dk anbefaler de også et tilskud og det er også en side skrevet af professionelle!
  • Indstillinger
    marymannimarymanni
    Redigeret 23 august, 2020, 05:17

    D-vitamin - https://weightworld.dk Jeg modtog min bestilling til tiden og pillerne virker rigtig godt.

Log in eller Registrér for at kommentere.