Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Irritation i urinrøret og blæren.

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej piger, jeg døjer selv med samme symptomer. var slemt for nogle år siden og så troede jeg det var lidt på retur, men nu er jeg begyndt at mærke meget til det igen. jeg er simpelthen så træt af at blive testet for blære
    betændelse og lignende uden resultat.. jeg har læst lidt frem og tilbage om en sygdom kaldet pbs eller ic, i kan prøve at google 'ic pbs blære' og se om det kan være til nogen hjælp.
  • Indstillinger
    Redigeret 10 oktober, 2013, 14:53
    Jeg er 58 år. Fra jeg var 20 til jeg var 35, havde jeg ofte blærebetændelse. Især efter samleje med en mand med meget lille penis. Jeg fik senere et råd om at ændre et tankemønster. Det hjalp og jeg har vel haft blærebetændelse 5 gange siden. Og nu er det aktuelt igen. Det er tankerne jeg igen skal ind og se på. Jeg har hele mit liv haft svært ved af sige fra. Jeg lader mig udnytte og føler mig forbigået. Nu må jeg til at sige fra. Sige hvad jeg har brug for. Jeg kan ikke være noget for andre, når jeg ikke selv får fyldt energidepoterne op af og til. Det er at bevæge mig ind i nyt territorium! Tanken om at gøre dette fylder mig med frygt. I Louise Hays bog "Helbred dit liv" står, at jeg skal sige til mig selv: "Jeg frigør mig nemt og komfortabelt fra det gamle. Jeg glæder mig over det nye i mit liv. Jeg er tryg." Det er nemt at sige, men hvor er det dog svært at føle.
    Derudover drikker jeg meget vand og tranebærsaft, tager urteudtræk: cantharon, og homøopati: traumeel og equisetum cum silicea. Jeg har taget et varmt fodbad, og så må jeg se, hvordan verden ser ud på mandag, når lægen åbner igen.
  • Indstillinger
    Har døjet med præcis det samme, i 1 år og 11 måneder nu (det startede nemlig voldsomt på en bestemt dato - derfor jeg husker det).

    Været igennem hele turen; urolig, sygehus, læger i massevis, unødvendige urinprøver i massevis, opgivende læger - men sidst en gynækolog, der sendte mig til fysioterapeut!

    Dette var simpelthen fantastisk - for Birthe Bonde (med klinik i KBH) er en fysioterapeut der beskæftiger sig med underlivet og urinvejene, og hun har da bare om nogen styr på det! Her er hvad jeg har lært....

    Mit tilfælde skyldes en overspændt bækkenbund - typisk pga stress: Vi er jo pattedyr, og i stressede situationer, gør vi os flugtklare - og holder på urin og ekskrementer for ikke at kunne efterlade os spor - helt instinktivt. Når man spænder ("holder på vand osv"), trykkes skeden, endetarmen og urinrøret nemlig sammen, og urinrøret presses direkte op mod knoglen foran (et-eller-andet-"benet") og får intet ilt. Når et urinrør presses i længere tid ad gangen, og ikke får ilt, så tager det hårdt på slimhinden - og dette fører til voldsom smerte. Desuden spænder man jo endnu mere når man har ondt, så vær opmærksom på dette.

    Derudover er det vigtigt for urinrøret, at det får en masse nyt friskt blod tilført - og eftersom blodkarene, der ender omkring urinrøret, kommer bagfra (ballerne faktisk!!! da vi jo er skabt til at stå på alle 4), så skal man ikke sidde på toilettet i mange timer i træk når man har ondt - her lukkes nemlig for tilførslen af nyt blod til området. Det duer heller ikke at sidde krumrygget på en stol. Vi er "skabt" til at gå på alle 4, og når man "står" således, har blodet meget nemmere adgang til at komme til urinrøret og forsyne det. Birthe Bonde kunne se på mig, at netop dette var mit problem, da farven lige i starten af "sparegrisen/sprækken" var rødlig; her løber blodet jo ned til urinrøret, og har der været spændt og stresset i området, er der rødligt og hos nogle blåligt pga den dårlige blodforsygning. Her fik jeg lidt fedtcreme med til at massere området med.

    Løsning:
    - slap af når du har ondt, lad vær at spænd/hold på vand o.lign og undgå at sidde på toilettet konstant
    - drik rigeligt og gå max på toilettet hver 3. time (urinrøret skal have ro til at genoprette sin slimhinde og der slides for meget, hvis man tisser alt for meget)
    - ved smerte; ned på knæ og albuer og slap af i musklerne i underlivet: her tilføres god blodforsygning
    - strækøvelser til afspænding af bækkenbund
    - selvmassage i V'et ved hofterne ("sav" med hånden, ikke fingerspidserne)
    - flere gange om dagen; spænd et par sekunder i anus (og derved bækkenbunden), giv slip og lad maven pustes ud af i et åndedrag.
    - derudover bruger jeg kun bomuldstrusser/g-strenge nu, da jeg har hørt syntetisk stof ikke skulle være så sundt
    - egen erfaring: drik i løbet af dagen, og trap ned henad aftenen. Jeg har det med at drikke meget om aftenen, da jeg "glemmer" det i løbet af dagen, og er det en nat hvor jeg sover længe, ligger jeg somme tider i flere timer og spænder (holder på vandet) uden at vågne, hvilket kan resulterer i ømhed i urinrøret om morgenen da det jo har været knækket sammen. Derfor prøver jeg ikke at drikke for meget om aftenen, så mit urinrør ikke bliver trykket i løbet af natten fordi jeg instinktivt holder mig.

    Efter jeg fik at vide, at det sandsynligvis var spændt bækkenbund der var problemet (som altså virkelig kan resulterer i invaliderende smerter, som gynækologen sagde), har jeg prøvet at slappe af ("lade maven strutte") når det er kommet og det har hjulpet efter ca. 10 minutter. Sex kan godt gøre mig lidt øm, hvis det står på adskillige gange efter flere dages pause, men det er vist lidt betinget af stilling og varighed mv.

    Jeg skal lige sige, at det har været et meget stort problem for mig og smerten både har trukket tåre og været ved at drive mig til vanvid adskillige gange. Det er nu en måned siden jeg fik at vide hvad det muligvis var og en uges tid siden jeg var hos Birthe Bonde (der også gav mig gode øvelser med hjem til at få musklerne løsnet så blodforsygningen til urinvejene blev bedre) og jeg er super lettet over, at mit store mysterium endelig er blevet opklaret.

    Håber I kan bruge det til noget - og sorry for stavefejl og underlige formuleringer, det er gået lidt stærkt :)

    God bedring! :)
  • Indstillinger
    Tilføjelse:
    jeg er 20 (18 da jeg fik det) og tager membrasin til at styrke slimhindernen :)
  • Indstillinger
    kære Cecilia 1. Tak for dit indlæg. Det er rart at vide, at jeg ikke er den eneste, der er så "tosset" at tro, at psyken og tankerne kan påvirke den fysiske krop. Jeg var også meget stresset, da jeg fik min blærebetændelse. For at følge op på historien fra den 3/2 '13, så gik jeg til lægen mandag, hvor det havde bredt sig til nyrebækkenbetændelse med feber. Jeg fik selvfælgelig antibiotika, og der har ikke været problemer siden. Jeg gik også til kinesiolog og fik bearbejdet min stress. Uanset om det har været med til at forbedre tilstanden for mine urinveje eller ej, så var det godt at få set på de gamle, uhensigtsmæssige tankemønstre.
  • Indstillinger
    Selv tak - kom lige forbi, og ville dele min egen historie.
    har også fundet andre her på netdoktor m. lign smerter.

    Det lyder som en slem omgang - men godt nu :) Det er dejligt når noget hjælper, og somme tider føles det bare som om, at man bedst selv kan mærke hvad der kan få én til at have det bedre (f.eks et kig på tankemønstret - har jeg også selv prøvet, hjalp virkelig meget). Jeg tror også rigtig meget på, at det er tanker, hele kroppens balance og den mentale tilstand generelt der kan gå ind og give os en masse fysisk ubehag.

    Men godt der findes midler og dejligt at finde roden til problemerne.

    :)
  • Indstillinger
    Jeg er ved at opgive det hele pga smerter i skridtet. Jeg er så langt ude, at jeg næsten ikke magter at skrive her på netdoktor. Jeg døjer med de samme symptomer, som beskrevet i trådene ovenfor. Og det her er virkelig et råb om hjælp.
    Jeg er 51 år, tager vagifem og membrasin for slimhinderne, men det hjælper mig ikke, heller ikke bedøvende salve. Jeg har været på Odense universitetshospital gynækologisk afdeling to gange, og her har jeg ikke fået hjælp, lægerne fandt intet unormalt. Jeg er nu henvist til Vulva klinikken på OUH. Men jeg har først tid om 14 dage, og det er frygtelig lang tid og gå at vente. Derfor kontaktede jer Fysioterapeut Birthe bonde i Kbh. Hun mente, det var en nervekanal som var afklemt. Foreslog jeg lavede "bedeøvelsen" tre gange om dagen, for at få blodcirkulationen til bækkenet. Jeg er begyndt at cykle meget, og Birthe mente også det kunne have udløst smerten. Hun henviste til en gynækologisk fysioterapeut i nærheden af min bopæl. Hende fik jeg tid ved samme dag. Denne fysioterapeut gik ind via skeden og løsnede op for nogle spændte muskler.
    Men smerterne de samme eller næsten værre.
    Jeg tager gentagne gange til lægen med en urinprøve, men der er ikke bakterie i min urin, det føles jo bare sådan.
    Disse smerter begyndte sidste sommer, de har været væk et års tid, men er nu kommet igen, denne gang er smerterne stærkere, og de har ændret karakter.

    Det gør ondt når jeg tisser, og det gør rigtig ondt bagefter. Smerterne er der konstant, dog kan jeg få lov at få ro om natten. Jeg har endvidere en del udflåd.

    Jeg har altid haft problemer med underlivet, og jeg har ikke haft samleje med min mand i 5 år pga er de stærke smerter. Mit liv er et helvede. Det er som om der er blevet hældt syre i skridtet, og jeg ønsker sådan bare at få lidt fred fra smerterne. Som det er nu er det svært at fungere, jeg er så ked af det og græder meget.

    Håber så inderligt, at der er nogle af jer der kan hjælpe mig. Jeg kan jo se, at i alle har været eller stadig er igennem det samme. Håber i vil ofre lidt tid på mig.

    Birgitte
  • Indstillinger
    Kære Birgitte

    Mit bedste råd er at finde en kinesiolog - en af de gamle, garvede, der har mange års erfaring med behandling samt er RAB: registreret alternativ behandler.
    Og hvordan finder du så en sådan? Gå ind på http://www.kinesiologi.dk, find én der eller ring til formanden og spørg. En kinesiolog kan teste, om det et et fysisk, kemisk eller psykisk problem (eller - hvad det oftest er - en kombination heraf), der er årsag til smerterne. Og vigtigst: finde ud af, hvad der kan gøres for at løse det. Det kan være ved hjælp af homøopati, urter, massage, ændring af tankemønstre og mange, mange andre metoder.

    Når en kinesiolog behandler, tages der udgangspunkt i hele kroppen - ikke kun der, hvor problemet sidder. Du kan se en præsentation af metoden på youtube: http://www.youtube.com/watch?v=GaCyOZP_H5Q

    Held og lykke med hvad du end vælger at gøre.

    Med venlig hilsen

    Sa4rne
  • Indstillinger
    Kære Sa4rne

    Fantastisk, at du anbefaler mig at opsøge en kinesiolog. Fordi det er netop hvad jeg har gjort i denne uge. Der er desværre lang ventetid ( ca 3 uger), men det er en meget dygtig, kompetent og ældre kinesiolog (RAB godkendt), det er også derfor der er så lang ventetid.

    Grunden til, at jeg har valgt at gå til kinesiolog, er at jeg jo har været temmelig desperat, og derfor lagt mit indlæg et andet sted på netdoktor, og her har en kvinde foreslået, at mine smerter kunne skyldes candidasvamp i urinrøret. På en eller anden måde giver det mening for mig, og jeg er faktisk gået i gang med en candidakur. Jeg døjer også meget med spændingshovedpine og maveproblemer, og går til kraniosakral, og min kraniosakralterapeut har også anbefalet at jeg supplerede hendes behandling kinesiologi. Så nu skulle det være !!!!! Jeg ved kinesiologen bl.a kan konstatere om jeg har svamp eller ej, men når jeg nu allerede er gået i gang med kuren, så ved jeg jo ikke om det vil forstyrre hendes testning. Jeg skulle jo gerne have candidasvampen under kontrol om 3 uger. Men jeg kan jo heller ikke vente så længe, jeg er jo nødt til at gøre noget, men jeg har i den grad behov for en afbalancering under alle omstændigheder.
    Og så blev jeg jo bare så glad, da du også anbefalede det. Har du selv haft gavn af behandlingen i forhold til dine blæreproblemer? Og hvordan har du det i dag?
    I en anden tråd på netdoktor, har jeg også læst om en kvinde der har døjet med de sammen problemer, som os i næsten 2 år. Men efter, at hun var holdt op med st spise sukker, Hvidt mel, gær mm var smerterne forsvundet.
    Så mange tusind tak for dit gode råd, det er så prisværdigt, at du vil bruge tid til at svare mig synes jeg.
    Jeg vil gerne holde dig underrette om hvordan det går, hvis du er interesseret

    Knus fra Birgitte
  • Indstillinger
    Jeg vil gerne vide, hvordan det går fremover. :-)

    Min blære har det fint, men jeg har problemer med svamp! De eneste tidspunkter, jeg har været symptomfri siden 1980, har været et par gange efter en behandling. Den ene gang et halvt år. Jeg er ikke god til at holde kure (jeg elsker frisk frugt), og jeg har svært ved at sætte grænser. (Svamp overskrider kroppens fysiske grænser.) Jeg har efter mange behandlinger (mest for psykiske probemer) så få gener af svampen, at jeg ikke tager mig af den mere.

    Det generer ikke kinesiologen, at du er startet på en kur. Men spørg, om du skal tage alt det med, du tager af kosttilskud. Så kan vedkommende teste, om du skal blive ved med at tage det.
    Det kan måske hjælpe dig. Man er velkommen til at ringe og stille spørgsmål, ved jeg.
    KH
Log in eller Registrér for at kommentere.