Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Irritation i urinrøret og blæren.

13»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Sa4rne og andre interesserede
    Her kommer lige en opdatering fra mig. På onsdag har jeg nu i 3 uger været på en streng candida kur. Jeg har udeladt hvidt mel, gær, sukker, frugt, svinekød, oksekød, mælkeprodukter m.m. Desværre har jeg ikke fået det bedre.
    Jeg har været på Vulva klinikken på OUH for en uge siden. Her fandt man ingen tegn på vulvodyni og jeg havde fine slimhinder. Jeg havde dog smerter omkring urinrøret, og blev sendt videre til en kikkertundersøgelse af urinrør og blære. Denne undersøgelse fik jeg foretaget i fredags. Normalt gør en sådan undersøgelse ikke ondt, men det var simpelthen så smertefuldt, fordi urinrør og blære i forvejen var irriteret. Men ud over irritation i urinvejene, fandt man, at alt var normalt. Urologens diagnose/teori var herefter noget man kalder "smertefuldt urinrør" man kalder det også interstitiel cystitis, dog betyder cystitis blære, så det han mente det var, var interstitiel urethritis, da urethritis betyder urinrør. Det er sjældent sygdommen sidder i urinrøret, så derfor kender man kun interstitiel cystitis. Der er dog mange symptomer, som jeg ikke kan genkende, men urologen mente det er neurogene smerter, der typisk brænder og svier. Det er forandringer i følenerverne til urinrøret, der kan få normale hændelser som at lade vandet til at være smertefuld. Det har vist sig, at antidepressiv medicin har en god effekt på nervesmerter, så jeg fik ordineret Amitriptylin. Dosis (10 mg pr. dag) til smertebehandning er mindre end til behandling af depression. Jeg fik et vandladningsskema med hjem og skal komme til samtale hos urologen igen i starten af december. Hvis den antidepressive medicin ikke virker, er næste skridt være at afprøve medicin mod epelipsi.
    Jeg har også været til kinesiolog. Det var en god og meget spændende oplevelse. Det viste sig, at jeg bl.a. har candidasvamp i svær grad. Hun foreslog jeg tog Membrasin, Omega 3, hvidløgspiller, Cantheron mod blærebetændelse, C vitamin og A vitamin samtidig med candidakuren. Jeg følger hendes råd til punkt og prikke, og rent faktisk var jeg jo godt på vej inden, idet jeg allerede tog flere af de foreslåede præparater. Hun kunne også konstatere, at jeg rent mentalt var temmelig langt nede, og at jeg kæmpede for at holde mig lige oven vande.
    Og jeg har det bestemt heller ikke godt. Med daglige smerter, er det svært at holde humøret oppe. Det er virkelig svært at fungere. Der er ikke nogen ændring i smerterne siden jeg skrev her på Netdoktor for 3 uger side, så det er ubeskriveligt hårdt. Jeg er meget i tvivl om de antidepressive vil kunne hjælpe mig (og er også modstander af at tage dem), men samtidig er jeg også desperat, og ønsker bare at komme af med smerterne. Så jeg tog den første pille i lørdags.
    Samtidig tænker jeg også, at hvis jeg er så hårdt angrebet af candidasvamp, kan det jo være der skal gå længere tid en tre uger, før jeg kan fornemme en bedring.
    Så jeg har besluttet mig for at fortsætte med candidakuren og det antidepressive præparat.
    Måske kender du Sa4rne eller andre til ovenstående sygdom, for så vil jeg rigtig gerne høre fra jer.
    PS, til Sa4rne: jeg læser også Louise Hays bog ”Helbred dit liv”, det er en rigtig god bog.

    Kh Birgitte
  • Indstillinger
    Hej Birgitte
    Det gør mig ondt at høre, at du fortsat døjer med smerter. Jeg synes, det er en god ide at fortsætte med både de antidepressive piller, kosttilskudene og diæten. De antidepressive piller virker, som du skriver, ikke kun antidepressivt. Smerter kan af og til være selvforstærkende - det kaldes winding up. Hvis pillerne virker, gør de det meget hurtigere mod smerterne end de gør mod depression.
    Fandt kinesiologen en psykisk faktor? Jeg forstår godt, hvis du ikke har lyst til at udbrede dig på nettet om, hvad det drejer sig om.
    Kender du præparatet Traumeel? Det findes bl. a. som tabletter, der skal tygges. De dæmper inflammation og dulmer derved også smerter.

    JEg håber inderligt for dig, at du får det bedre

    KH
  • Indstillinger
    Kære Sa4erne
    I
    Mange tak for de trøstede ord og din opbakning

    Hos kinesiologen nåede vi slet ikke at komme ind på den psykiske faktor. Mine fysiske smerter fylder så meget lige nu, derfor brugte hun al sin tid på at afhjælpe dem. Men hun var da inde på, at jeg jo slet ikke er i balance pt, og jeg tror også der ligger nogle blokeringer og spøger et sted. Men dem tager vi fat på næste gang, - jeg har tid om en måned igen.
    Jeg ved godt at en langvarig smerte ofte har en selvforstærkende virkning, og sætter en ond cirkel igang. Og smerter stresser både krop og psyke. Derfor prøver jeg også at lade være med at isolere mig, og være aktiv socialt, så smerterne ikke kommer til at fylde mere end nødvendigt
    Tak for rådet om Traumeel. De er helt sikkert værd at prøve. Jeg mener det er et tysk firma, som har produceret dem, og jeg kender til flere af deres præparater, og jeg har kun god erfaring med dem.

    Tak endnu en gang fra Birgitte1
  • Indstillinger
    Hej!
    Jeg ved det er en gammel tråd, men jeg fandt den nu, så når andre som jeg, kan finde tråden, med en googling. Så kan jeg vel godt svare.
    Jeg har førhen haft en del blærebetændelse.
    Jeg blev godt hjulpet af melbærris tabletter.
    Jeg er sikker på at mange af doktorens og jer andre råd er gode.
    Jeg kan tilføje nogle alternative imput:
    i Traditionel Kinesisk Medicin løber blære meridianen som den eneste på ryggen.
    Så måske en god rar gang rygmassage,,?
    Jeg havde selv en klar fornemmelse af en psykisk faktor i mine gentagne blærebetændelser.
    I TCM er blæreubalance forbundet psykisk med det at være i tvivl og at skulle foretage svære valg.
    Så det kunne være en andet fokus, oveni de andre måder, at se på problemet med.
    Grapejuice skulle hjælpe på at skylle bakterier i blæren ud, men ikke godt, hvis man tager medicin.
    Ja og sidst men bestemt ikke mindst, kan jeg anbefale Iyengar Yoga, som har flere restorative øvelser, der hjælper på kvinders underlivsproblemer (og meget andet)
    Selvom det ikke er de enkelte øvelser alene, men en all round yoga der hjælper, kan jeg nævne stillingerne: Supta Badda Konasana, Upavistha Konasana, Adho mukha Upavistha Konasana, Prasarita Padottanasana, setu Bandha Sarvangasana, som nogle der løsner op og får energien til at flyde bedre i området. Find dem fx. på hjemmesiden yoga yournal.
  • Indstillinger

    Birgitte hvordan endte dit forløb?

Log in eller Registrér for at kommentere.