Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

ELTROXIN-LEVAXIN-EUTHYROX bivirkninger

Redigeret 3 oktober, 2016, 14:12 i Forstyrrelser i stofskiftet
Havde det skidt med ny eltroxin og fik lov at skifte allernådigst til levaxin (det er den enerste alternativ man kunne få på riget)i september men jeg synes at mine symptomer bare bliver værre dvs. ondt i leddene især hænder og skulder og også en hel del kløe på kroppen.

Er der nogen som har erfaring med det? Jeg skal til kontrol i næste måned
og overvejer om jeg skal spørge efter euthyrox. Som jeg kan læse mig til i denne debat så ser det ud som om dem der tager euthyrox har det bedst og når det er nu frigivet i Danmark burde der vel heller ikke være nogen problem med at få dem.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har også fået Levaxin siden efteråret, men har ikke haft det rigtig godt på dem. Da Euthyrox blev godkendt foreslog min endokrinolog, at jeg skiftede til dem, så det har jeg gjort. Jeg har kun fået Euthyrox i 10 dage, så jeg kan endnu ikke sige, hvordan de fungerer for mig. (Men faktisk har jeg en god fornemmelse allerede). Under alle omstændigheder er det lettere at gå over på dem, der er godkendt i DK, så slipper du for alt det der med udleveringstilladelsen osv..

    Pjevs
  • Indstillinger
    Lige mine erfaringer, som andre måske kan bruge:
    Fik mavepine da Eltroxin lavede om på tabletten. Med Euthyrox havde jeg det bedre, men havde ofte meget oppustet mave. Endelig med Levaxin har jeg fået det helt godt igen :o)

    Venlig hilsen Morten
  • Indstillinger
    Jeg har taget eltroxin (gammel tablet fra glaxosmithkline) siden jeg var 2 uger gammel og skal have dem resten af mine dage.
    Efter skift til ny eltroxin fik jeg meget uro/kløe/kilden i arme og ben, især ved aften tid når roen faldt på inden sengetid.

    Nu overvejer jeg så kraftigt et skift til Euthyrox for at se om mine bivirkninger bliver mindre. Det er især dage med lav fysisk aktivitet (som der kun er få af) at jeg har mange bivirkninger....jeg havde ALDRIG nogen symptomer på de gamle tabletter.

    Har indgiet mine bivirkninger til lægestyrelser ligesom mange af Jer andre.

    Jeg vil kontakte min læge og bede om euthyrox istedet. Hvordan er jeres dosis skiftet (hvis den er altså) efter overgang til andet produkt? samme dosis, op, ned...?

    Mvh. Anders
  • Indstillinger
    De fleste skal gå lidt ned i dosis- god vind med skiftet.

    hilsen en euthyroxbruger
  • Indstillinger
    Jeg vil lige dele min erfaring med at gå fra Ny Eltroxin til Euthyrox.

    Jeg fik det også enormt dårligt på Ny eltroxin. Jeg havde ellers fået eltroxin i 12 år uden problemer, men da de lavede dem om, så kunne jeg slet ikke tåle dem, det gik helt galt med hele systemet.
    Desværre gik der jo lang tid, før jeg fandt ud af, at Eltroxinen var blevet ændret på og det medførte jo en laaang svær tid, hvor jeg var syg uden man kunne finde en årsag til dette andet det måtte være noget psykisk.

    Ved et tilfælde på nettet fandt jeg så ud af, at Eltroxin var blevet ændret. Så begyndte kampen med at få lægen på sygehuset, hvor jeg går til kontrol, til at gå med til at lave en udleveringstest, så jeg kunne få Euthyrox, der på dette tidspunkt ikke var på danske apoteker.

    Jeg begyndte på Euthyrox i oktober 2009 efter jeg havde været syg i et halvt år på trods af normale stofskifte tal efter en lille stigning først, da jeg begyndte på NY Eltroxin.

    Da jeg begyndte på Euthyrox mærkede jeg forholdvis hurtigt forbedringer, især forgiftnings følelsen var det første jeg slap for, men der gik dog et par mdr. før jeg var rimelig ok, ja måske enda mere, da det jo også sker snigende over tid, ligesom når det går den gale vej.
    Efter en ca. 3-4 mdr. på Euthyrox, viste det sig så, at jeg skulle ned i dosis og det har taget tid og finde den rette dosering. Derfor har jeg fået taget blodprøve ca. hver mdr., og det har været lidt en kunst og regulere frem til den rette mængde Euthyrox.
    På Eltroxin fik jeg 200 mg dagligt og var enda oppe på 225 mg pr dag, i den første tid, da jeg begyndte på Ny Eltroxin.

    I dag på Euthyrox får jeg i gennemsnit pr. dag over en uge ca. 171 mg pr dag, så jeg er gået ned i dosis. Denne justering har foregået over hele 2010, hvor jeg af flere gange har haft behov for mindre i dosis pr. dag. Men nu regner jeg med at min dosis er stabil og nu har jeg det endelig godt igen, som jeg havde det på den gamle Eltroxin.

    Det kræver tålmodighed og til tider store verber overfor lægesystemet, men der er kun en vej og det er fremad.
    Hvis man ikke har det godt, så bliver man nødt til at blive ved med at prøve alternativer og leve med, at det kan tage lang tid og komme i mål.

    Men ethvert menneskes liv er alt for værdifuldt til blot at acceptere at man pludselig er rigtig skidt tilpas fysisk og psykisk, når man jo sagtens kan leve et ret godt liv med en stofskifte lidelse.

    For mig var løsningen Euthyrox.
    På trods af at jeg har spildt over et år af mit liv, fordi man ændrede Eltroxinen, så er er det jo set i bakspejlet en billig pris at betale, taget i betragtning at jeg kun er 37 år og har livet foran mig. Men dermed ikke sagt, at jeg ikke er gal over, at jeg skulle igennem sådan et circus. Men jeg vælger at være positiv og glæde mig over, at jeg har fået min livskvalitet tilbage.

    Jeg vil ønske det bedste for alle jer, der endnu ikke er kommet i mål. Bliv ved med at tro på det, selvom det til tider kan være svært. I må ikke give op. Den rigtig løsning er også derude for jer. Det er bare lige det med at finde frem til den, der er noget af en udfordring, men giv endelig aldrig op.
  • Indstillinger
    Tusind tak for dit indlæg!! Min historie minder meget om din, bortset fra at jeg endnu ikke har fået det godt - og derfor har brug for at bevare troen på, at det KAN lade sig gøre.

    Jeg har hashimoto - og nåede at have 3-4 gode år på gl.eltroxin. I foråret 2009 begyndte jeg har have mange af de fysiske og psykiske gener igen, som jeg tidligere havde oplevet i årene op til, at sygdommen blev konstateret. Efter noget tid læste jeg i patientforeningens blad, at der var andre, der havde problemer med Ny Eltroxin. Jeg kæmpede fra april 2009-november 2009 for at få Euthyrox, hvor jeg også måtte gå ned i dosis. Jeg var på Euthyrox et helt år indtil november 2010, hvor jeg besluttede at prøve Eferox fra Flensburg Apotek, som jeg selv køber ved at faxe recept derned. Jeg har nu taget Eferox siden midt november, men ikke oplevet afgørende forbedringer.

    Mit stofskifte er pt en lille smule for lavt i forhold til, hvor jeg tidligere har haft det godt med at ligge, så måske skal dosis lidt op, hvis de næste blodprøver viser det samme.

    Jeg er dog virkelig ved at miste modet, da jeg havde sat min lid til, at det ville hjælpe at skifte medicin.

    Jeg har nu måtte sygemelde mig på arbejde, da jeg efter 1 3/4 år med krævende fuldtidsarbejde og slemme stofskiftegener er kørt fuldstændig flad.

    Jeg er nu i tvivl om, om det er stofskiftet, medicinen, udbrændthed, andre helbredsmæssige ting osv., der er det primære problem - og jeg ved ikke, hvad jeg skal stille op for at få det bedre. Måske skal den nye medicin bare have længere tid - eller måske har jeg bare brug for ro i form at en længere sygemelding.... jeg ved det ikke - og lægerne mener jo, at jeg har det fint, fordi mine tal er inden for normalområdet, så der er der som sædvanlig ikke meget hjælp at hente.

    SÅ DERFOR - tak for dit opmuntrende indlæg!!!! Selv er jeg 35 år - og heller ikke villig til at give op endnu - ville også gerne nå at få nogle børn, inden det er for sent... men det virker jo fuldstændig uoverskueligt, når jeg pt. er så underdrejet....

    Held og lykke til alle andre, der kæmper derude!

    Anne34
  • Indstillinger
    Hej Anne34

    Her 5 år efter har du da fundet en medicin, som har hjulpet dig til et bedre helbred ?

    Min bedre halvdel har et identisk forløb med dit - og hvis nu du havde løst det, så kunne det være det kunne hjælpe os.

    Har du prøvet Goldshields Eltroxin ? den skulle have de samme tilsætningsstoffer som Gl. Eltroxin (det du tog i de 4-5 år hvor du havde det godt)?

    Mvh Jeppe25
  • Indstillinger
    Kære alle med for lavt stofskifte.
    Nu har jeg endnu en gang haft nogle triste måneder med for lidt medicin - euthyrox - fordi de kloge hoveder var tilfredse med min TSH og lige glade
    med hvordan jeg havde det. Tog beslutningen om at forøge min dosis med 25
    microgr. og vupti efter en måneds tid har jeg det fint igen. Problemet er bare
    at min TSH nu er ved at ryge ud af skalaen for det såkaldte normalområde
    og ved næste kontrol skal jeg garanteret til at skændes med eksperterne.
    Men jeg vil prøve at stå fast. Det må da være bedre at jeg har det godt end
    at den forbandede TSH viser korrekte tal.
    Er der andre der har taget sagen i egen hånd hører jeg gerne fra jer.


    Mange hilsener
    eva2002
  • Indstillinger
    Kære Eva
    Siden 2008 har jeg haft for lavt stofskifte og har nu i lang tid taget 150 mikrogram Euthyrox pr dag.
    Jeg har pt den fjerde praktiserende læge siden 2008 (kun et af lægeskiftene er dog sket som følge af min mistillid til min daværende læge).

    Jeg har taget sagen i egen hånd mht medicin dosering. Jeg kan som regel mærke, at der er noget galt og får så taget blodprøver (TSH, T3 og T4 samt nogle andre, men hvilke andre varierer). Udfra tallene vurderer jeg om min medicin skal ændres. Mit TSH skal helst ligge tæt på 1 for at jeg har det godt, men jeg bruger de andre tal samt andre forhold til at vurdere om jeg kun midlertidigt skal ændre dosis eller det skal være over en længere periode.
    Jeg har aldrig haft problemer med at få taget prøver når jeg ønsker det, men ingen af mine fire praktiserende læger har kunnet fortolke tallene med henblik på om min dosering skulle ændres. Ved mit sidste møde med en endokrinolog gav han mig ret i at min fremgangsmåde var ok i mit tilfælde.
    Min personlige erfaring er dog at man skal være MEGET forsigtig og kun ændre med meget lidt. Jeg ændrer typisk dosis med 25-50 mikrogram per UGE, således at jeg f.eks. øger fra 1050 mikrogram pr ugen til 1075 mikrogram pr uge og det er kun sket en gang hvert af de sidste to år at jeg har ændret på dosis.
    Der er stor individuel forskel på hvordan tallene skal ligge for forskellige stofskifte-syge for at man har det bedst muligt. Mine tal varierer også uden at jeg nødvendigvis ændrer på dosis. Men hvis f.eks. min TSH-værdi kommer over 2 så har jeg det skidt fysisk og psykisk medmindre det er fordi jeg f.eks. har glemt at tage medicinen en dag.
    Mvh Peter
  • Indstillinger
    Kære peter57
    tak for dit svar på mit indlæg. Jeg fornemmer at vi er enige mht. at være med-
    styrende omkring medicindosis. Min anke går på at det er svært at få lægerne
    med på ideen. De nærmest klamrer sig til TSH. Mit ønske er, at de i højere grad
    ville lytte til vores beskrivelse af hvordan man faktisk har det. Jeg skifter ikke
    læge men kæmper videre, måske er det et spørgsmål om tid og tilstrækkelig
    mange patienter som os før de ændrer kurs.
    venlig hilsen eva22002
Log in eller Registrér for at kommentere.