Hjem Infektioner Åben debat om infektioner

Har jeg altid været immun overfor skoldkopper?

Hej.

Jeg er en pige på 16 år, der undrer mig over om jeg altid har været immun overfor skoldkopper, da jeg aldrig nogensinde har haft det og heller ikke er blevet smittet med det på noget tidspunkt. Det kunne måske tænkes, at jeg er blevet vaccineret mod det, da jeg var ganske lille. Mine forældre kan i hvert fald ikke huske, at jeg har haft det overhovedet. Hvad tænker I? Er jeg måske bare naturligt immun overfor virussen?

Mvh mig

Kommentarer

• Du skal bare ringe til din læge og spørge. De kan let slå op hvad du er vaccineret imod, og hvornår. Husk evt stivkrampe (bør man få ca hvert 10 år)

Er det da fordi nogen i din omgangskreds har skoldkopper? I så fald bør du undgå dem i al fald !

• Tak for din kommentar. Kan man virkelig blive vaccineret mod skoldkopper? Nej, ingen i min omgangskreds har skoldkopper lige nu.

• Skoldkopper hører til i kategorien børnesygdomme, og det kaldes det vel, fordi de fleste får disse børnesygdomme mens de er børn, netop fordi det er så smitsomt.

Bemærk jeg skriver ”de fleste”, for mange går gennem barndommen uden at få samtlige af de nævnte børnesygdomme. Ingen slipper vel for i det mindste et par af dem.

Det betyder så ikke, at de derfor er immune og aldrig kan få den eller de børnesygdomme, de ikke har haft, blot at de ikke lige har været modtagelige, da de blev udsat for smitten.

Det samme med fx influenza og Corona. Vi er nok – stort set alle – blevet udsat for coronasmitte, - og før vi lærte at vaske hænder ligeledes influenzasmitte, men en del har jo slet ikke modtaget smitten. Masser af mennesker bliver syge, men mindst lige så mange bliver det altså ikke.

Det betyder bare ikke, at man så aldrig kan få sygdommen – hverken Corona, influenza, skoldkopper eller andre smitsomme vira.

Så nej, du er nok ikke immun overfor skoldkopper, du har bare ikke hidtil været modtagelig, og det kan da godt være, du aldrig bliver det, men det ved ingen.

Log in eller Registrér for at kommentere.