Hjem Infektioner Åben debat om infektioner

Har jeg altid været immun overfor skoldkopper?

Hej.

Jeg er en pige på 16 år, der undrer mig over om jeg altid har været immun overfor skoldkopper, da jeg aldrig nogensinde har haft det og heller ikke er blevet smittet med det på noget tidspunkt. Det kunne måske tænkes, at jeg er blevet vaccineret mod det, da jeg var ganske lille. Mine forældre kan i hvert fald ikke huske, at jeg har haft det overhovedet. Hvad tænker I? Er jeg måske bare naturligt immun overfor virussen?

Mvh mig

Kommentarer

  • Du skal bare ringe til din læge og spørge. De kan let slå op hvad du er vaccineret imod, og hvornår. Husk evt stivkrampe (bør man få ca hvert 10 år)

    Er det da fordi nogen i din omgangskreds har skoldkopper? I så fald bør du undgå dem i al fald !

  • Tak for din kommentar. Kan man virkelig blive vaccineret mod skoldkopper? Nej, ingen i min omgangskreds har skoldkopper lige nu.

  • Skoldkopper hører til i kategorien børnesygdomme, og det kaldes det vel, fordi de fleste får disse børnesygdomme mens de er børn, netop fordi det er så smitsomt.

    Bemærk jeg skriver ”de fleste”, for mange går gennem barndommen uden at få samtlige af de nævnte børnesygdomme. Ingen slipper vel for i det mindste et par af dem.

    Det betyder så ikke, at de derfor er immune og aldrig kan få den eller de børnesygdomme, de ikke har haft, blot at de ikke lige har været modtagelige, da de blev udsat for smitten.

    Det samme med fx influenza og Corona. Vi er nok – stort set alle – blevet udsat for coronasmitte, - og før vi lærte at vaske hænder ligeledes influenzasmitte, men en del har jo slet ikke modtaget smitten. Masser af mennesker bliver syge, men mindst lige så mange bliver det altså ikke.

    Det betyder bare ikke, at man så aldrig kan få sygdommen – hverken Corona, influenza, skoldkopper eller andre smitsomme vira.

    Så nej, du er nok ikke immun overfor skoldkopper, du har bare ikke hidtil været modtagelig, og det kan da godt være, du aldrig bliver det, men det ved ingen.

  • Tak for din kommentar. Du har måske ret i, at jeg ikke har været modtagelig overfor virussen og så bliver jeg det jo nok aldrig.

    Jeg læste et eller andet sted, at en nem måde, at finde ud af om man har haft skoldkopper på, er om man har et eller flere ar efter det. Jeg har ikke nogen, så jeg undrer mig over om det er et tegn på at jeg aldrig har haft det. Kan man godt have haft skoldkopper, selvom man ikke har nogen ar?

  • Ren nysgerrighed fra mine side: Hvorfor er du så optaget af lige præcis skoldkopper?
    Der er masser af mere eller mindre smitsomme sygdomme i omløb; nogle mere alvorlige end andre. Og ja, man kan jo sagtens have en smitsom sygdom - eller rettere virus, uden man som sådan overhovedet bemærker det. Se bare igen Corona - en hel del har haft det uden at ane det.

    Hvorvidt vi modtager en sådan virus eller ej, handler om vores immunforsvar på det givne tidspunkt. Nogle gange er vores immunforsvar super stærkt - andre gange tager det et dyk, og det er der, man kan være mere modtagelig for smitsomme vira. Den mere videnskabelige forklaring på lige netop det, skal jeg ikke gøre mig klog på, men der er rigtigt mange faktorer i vores krops funktioner.
    Og - vi mærker som oftest ikke selv, hvornår vores immunforsvar er oppe, nede eller midt i mellem.

    Forkølelse er også en smitsom virus. Du kender garanteret nogen, der har været forkølet i din nærhed, uden du er blevet det - og omvendt har du med overvejende sandsynlighed også prøvet at blive forkølet efter at have været sammen med nogen, der var det.

    Jeg fik fx faktisk skoldkopper, da jeg var i din alder, og jeg havde Røde Hunde som 23 -årig, så man kan altså sagtens få en børnesygdom som voksen, hvis ikke man har haft den før.

    Lige præcis skoldkopper tror jeg faktisk ikke, man har haft uden at vide det. Det kan da være, man ikke selv kan huske det, men så kan den eller de voksne, der har været om en, da man var lille. For at få ar skal man have haft sår, der klør ganske gevaldigt. Og nej, jeg kan ikke svare på, om man kan have skoldkopper uden at få disse sår, som jo netop er kendetegnet for den sygdom.

    Men - hvis det virkelig er afgørende for dig at vide det, vil jeg tro, det kan måles ved en blodprøve - som du dog muligvis selv skal betale, da det er en viden, der ingen betydning har for hverken dit eller andres helbred.

Log in eller Registrér for at kommentere.