Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Fuldkornsbrød - angående fytin-problemet!

2»

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg har før læst om problemer med det tredie krydderi i forb. med migræne, men da syntes jeg ikke, at mine problemer hørte til i den kategori, nu, i bakspejlet, kan jeg godt se, at min "hovedpine" er en let udgave af et migræneanfald, bl.a. fordi der går 2-4 dage før den er væk.

    Jeg prøver også at undgå, at få for mange tilsætningsstoffer, men må erkende, at jeg også af og til benytter nogle nemme genveje.
    Mit årelange projekt med hjemmebagte boller var jo ikke særligt heldigt (fytin).;)


    Kameliadamen1 skrev:
    "Men jeg har lagt mærke til, at min søvn bliver dårligere, hvis jeg laver malerarbejde, så hvorfor skulle søvnen ikke også blive påvirket af uheldig kemi i madvarer?"

    For nylig havde jeg en "underlig" oplevelse med trusseindlæg fra Always. Jeg har i mange år brugt den slags trusseindlæg, og ofte købt de store pakker i Netto.
    Jeg har læst om problemer med parfume i trusseindlæg, så dem ville jeg prøve at undgå når jeg skulle købe igen.
    For nogle uger siden brugte jeg det sidste i den gamle pakke, og kiggede efter en ny pakke i Netto. De havde kun nogen med en hængelås på billedet, der stod ikke noget om parfume på pakken, men "odeur neutralisation".
    Jeg havde ikke tid til, at gå i andre butikker, og jeg tænkte, at jeg vel kunne bruge dem indtil jeg fandt nogen andre.
    Jeg tog hul på pakken en fredag. De lugtede ikke af parfume, men af et eller andet ubestemmeligt.

    Da jeg gik i seng søndag aften følte jeg mig træt og klar til at sove, lige indtil jeg lagde hovedet på puden. En halv time senere stod jeg op, sad og læste ugeblade i et par timer før jeg følte at jeg kunne falde i søvn, og alligevel vendte og drejede jeg mig i en halv times tid før jeg faldt i søvn.

    Min første tanke var, at det nok var fordi jeg havde taget Bio-Strath sent på dagen, så om mandagen tog jeg slet ikke Bio-Strath.
    Da jeg gik i seng mandag aften gentog det sig, efter en halv time gik jeg på toilettet, og blev her mindet om den underlige lugt.
    Da jeg lagde mig i sengen tænkte jeg over det med lugten i trusseindlæggene og fik den tanke, om det kunne være årsagen til mine søvnproblemer. Jeg tænkte, at den var lidt for langt ude, men jeg kunne alligevel ikke slippe tanken og stod op og fjernede trusseindlægget, og gik i seng igen. Og så husker jeg ikke mere før jeg vågnede ved at vækkeuret ringede.

    Så røg Always i skraldespanden.
  • Indstillinger
    Man kan købe mel fra spiret korn.
  • Indstillinger

    Mere om fytin.
    Fytin hæmmer mavesyre, og muligvis også andre fordøjelsesenzymer. Jeg har i nogle år været meget obs på de mineraler, hvor optagelsen hæmmes af fytin, men for nylig har jeg erfaret, at flere af B-vitaminerne også kræver en god del mavesyre for at blive optaget, så man kan også komme i underskud med B-vitaminer hvis man spiser fytin-holdigt brød.
    Dertil kommer, at mange produkter med blandede B-vitaminer indeholder alt for meget B-12 i forhold til de andre, især B-1, B-2 og B-3.

    På Matas.dk kan man læse følgende:
    "Hver sin funktion og indbyrdes afhængighed

    ​​​​​​​Hvis du indtager større doser af et B vitamin, kan det være en idé, at du supplerer med et helt kompleks af alle B vitaminerne. Grunden til dette er, at større doser af et enkelt B vitamin nemlig kan betyde et funktionelt tab af flere af de andre B vitaminer, da kroppen vil prioritere at optage så meget som muligt af det vitamin som du indtager i en større dosis_."
    Scroll ned, næsten til midten: https://www.matas.dk/stories-bliv-klogere-paa-b-vitamin

    Iflg. Milena Penkowa kan for meget B-12 medføre ubalance i tarmbakterierne.

    Endnu engang må jeg konstatere, at der er penge i syge mennesker.

  • Indstillinger

    Jeg er blevet obs på, at fytin er et inositol, der bl.a. findes i korn, og fytinen skal spaltes af fytase for at kunne optages i organismen. D.v.s. at hvis man dagligt spiser fuldkornsbrød, hvor fytinen ikke er spaltet, så får man ikke den nødvendige mængde inositol. Inositol stimulerer optagelsen af B1-vitamin. Inositol er vigtig for rigtig mange ting, bl.a. fedtfordøjelse, blodsukker, kredsløb, nerver, muskler, hjerne, lever, bugspytkirtel og skjoldbruskkirtel.

  • Indstillinger

    Hej jeg er også blevet opmærksom på Fytin indholdet i min grød, også fordi jeg tager nogle kosttilskud, lige nu, D vitamin og shijalit og det ville jo være en skam hvis de røg direkte igennem systemet. --- nu sætter jeg 50g havregryn 10 g rugmel og 50g svesker i vand natten over og koger grød af det om morgenen med et nip havsalt og en smørklat --- burde jeg så ikke være på den sikre side og kunne optage alt det gode ?

Log in eller Registrér for at kommentere.