Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Chance for stivkrampe?

Redigeret 21 december, 2014, 05:20 i Åben debat om infektioner
Skriver fordi jeg blev bidt af min ene hund for omkring en uge siden, idet jeg skulle skille mine 2 hunde ad, da de var uvenner. Jeg blev bidt i fingeren så der gik hul på den ene side, nok til at det blødte, men ikke noget der var noget, bare et lille hak. Kommer nu efter en uge til at tænke på at jeg ikke har en gyldig stivkrampe vaccination. Ved ikke hvor store chancerne er for sådan noget?
Håber der er nogen der kan hjælpe.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Risikoen for stivkrampe er lille, men den er der. Stivkrampe kan vise sig nogle uger efter. Da min mand fik et lille hundebid fik han en indsprøjtning mod stivkrampe. Bare for ikke at løbe nogen risiko.


    Hvis det var mig ville jeg spørge min læge.
  • Indstillinger
    Okay. Ja ringede også til vagtlægen igår eftermiddags da jeg kom i tanke om det. Men han konstaterede bare at det var for sent at få vaccinen nu, men det vidste jeg jo ligesom godt. Bortset fra det så sagde han ikke noget.
  • Indstillinger
    Det anede mig nok, men jeg var ikke helt sikker. Men jeg tror risikoen er meget, meget lille. Du kan jo bare være på lidt på vagt, hvis du skulle begynde at blive utilpas.
  • Indstillinger
    Bare lige: Lægevagten er til akut opstået sygdom, som IKKE kan vente til egen læge har åben.

    Det er en ret dyr ordning, og det er den salgs misbrug, som jeg ser her, der gør, at der efterhånden er indført så meget nedskæring og besparelse at dem, der virkelig har brug for den ordning udsættes for større og større problemer med at få hjælp.

    Jeg foreslår, at du kontakter din egen læge, bestiller en tid - og ja betaler, hvad det koster for at få en vaccination, så du er sikret, og det bør man gøre, når man har husdyr og kan blive udsat for netop den slags.
  • Indstillinger
    Lotte123: Kan ikke se hvorfor det er misbrug? Ringer jo kun fordi jeg er i tvivl om hvordan jeg skal forholde mig? Jeg er jo ikke læge, så er jo nødt til at ringe at spørge om der skulle gøres noget ved det? Jeg ved jo ikke hvor store chancerne er for sådan noget.
    Persille1: ja der er ikke andet og gøre, håber ikke der sker noget /:
  • Indstillinger
    Når man først efter en hel uge kommer i tanker om, at det måske er noget, man skal handle på, så kan det altså også godt vente til egen læges åbningstid.

    Ligegyldigt hvad, så KAN det her ikke være akut opstået sygdom, der under ingen omstændigheder kan vente lidt længere; og det er det - og kun det - en lægevagt er til for.

    Men ja, jeg ved godt, at mange synes, det er meget nemmere end at skulle vente på egen læge, fordi man ikke lige har tid til at sidde i en telefonkø om morgenen, hvor man har travlt med alt muligt andet - og altså stadig ikke er akut syg; og derfor er der mange, der virkelig har brug for hjælp, der så er henvist til at ringe til en ambulance, fordi lægevagtens telefon er blokeret med opkald, der sagtens kan vente til egen læges åbningstid.

    Og som situationen er beskrevet her, var der intet tegn på akut, alvorlig opstået sygdom, der ikke lige kunne vente nogle timer, derfor fastholder jeg, at det var misbrug af noget, der koster samfundet en formue.
  • Indstillinger
    Risikoen for stivkrampe er meget meget lille i Danmark hvis man renser såret godt. Stilkrampebakterier dør i kontakt med luftens ilt ved åbne sår som bløder. Der går flere år før man har et dødsfald i Danmark. Desuden er virkningen af vaccinen tvivlsom.

    Lotte har selvfølgeligt ret i at det ikke et spørgsmål det er nødvendigt at ringe til natlægen om en uge efter at det er sket. Det burde være indlysende.
  • Indstillinger
    Nu har man ellers råbt op om, hvor nødvendigt det var med stivkrampe vaccine. Jeg troede det var helt harmløst.
    Dit indlæg, optimist7, gjorde mig mistænksom, for kunne der så være skadevirkninger. Og jeg læser dette.

    citat
    Vacciner mod hepatitis B (leverbetændelse) og stivkrampe er blandt de værste. Dr. Blaylock anser det for latterligt at vaccinere mod stivkrampe eftersom risikoen for at få stivkrampe er meget lille, hvorimod risikoen for vaccinebivirkninger er stor.

    slut

    Men alle små børn får den og så er det åbenbart unødvendigt. Efterhånden tror jeg alle de vejledninger om dit og dat kun tjener et formål og det er ikke til gavn for patienterne.

    Camilla24 kan åbenbart være lykkelig for ikke at have fået nogen indsprøjtning, men kan passe på i nogle få uger, det lader til at være det klogeste.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Det er jo to forskellige grupperinger, der ”råber” angående vaccinationer.

    Der er ingen tvivl om, at vaccinationer har reddet mange liv, og det er da dejligt, hvis visse sygdomme som f.eks. kopper helt kan udryddes.

    De vaccinationsprogrammer, der skal forhindre de såkaldte børnesygdomme så som mæslinger, røde hunde og kighoste, er jo afhængige af, at alle lader deres børn vaccinere. Hvis der er for mange, der lader være, mislykkes planen om helt at udrydde disse sygdomme.

    Det kan godt føre til en hel del ”råben” fra lægernes side. Det samme gør sig gældende angående vaccinationerne af unge piger mod livmoderhalskræft.

    Men der er heller ingen tvivl om, at der er mennesker, der er meget følsomme over for vacciner, og at deres problemer ikke altid bliver taget alvorligt. Det fører så til en hel del ”råben” fra den anden gruppering.

    Noget af problemet er vistnok, at der er kviksølv i (mange) vacciner. Jeg har ikke læst op på emnet, men jeg mener, at der er andre problemer i sagen end kviksølvet, selv om det lyder slemt nok at sprøjte kviksølv ind i folk.

    Jeg er i hvert fald meget betænkelig ved at blive vaccineret, hvis det ikke er strengt nødvendigt. F.eks. kunne jeg ikke drømme om at blive vaccineret mod influenza, hvad mange ældre ellers bliver anbefalet at blive hvert år. Altså, hvis man er 85 og svagelig, kan det jo godt være, at en hård influenza er værre end en vaccination. Man må jo vurdere for og imod. Hvis man ellers er rask, kan en omgang influenza ikke skade.

    Senest har jeg læst, at der er en læge, der er gået over til den anden gruppering og nu nægter at lade unge piger vaccinere mod livmoderhalskræft. Han mener, at der er for mange problemer ved vaccinen:

    http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Trek ... 094000.htm

    Det kommer der så en hel del ”råben” ud af!

    Det er ikke altid nemt at finde ud af, hvad man skal gøre!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.