Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

Spørgsmål omkring multivitaminer og mineraler

Redigeret 10 februar, 2015, 04:24 i Vitaminer og mineraler
Hej.
Jeg har en forespørgelse omkring multivitaminer og mineraler.
Jeg lider af helbredsangst, panikangst, add og en depression.

Jeg kunne godt tænke mig at få det bedre.. Jeg er 20 år gammel og får nok ikke altid de vitaminer og mineraler jeg har behov for.

Jeg har fået taget blodprøver adskillige gange.. Synes ikke selv jeg kan se noget mangel

03-09-2014 kl: 23:43 Uopfordret E-Konsultation
Hej Simon.

De første blodprøver er normale. Du hører fra os igen, hvis de næste svar giver anledning til yderligere.

Med venlig hilsen



Kristine Hjuler Lund


Laboratoriesvar
Prøvenavn Dato Resultat Min ref Max ref Enhed
P-Amylase, pancreastype;(IFCC 1998) 02-09-14 19 10 65 U/l
P-Alanin-aminotransferase 02-09-14 46 10 70 U/l
Albumin 02-09-14 45 36 48 g/l
Cobalaminer 02-09-14 287 200 600 pmol/l
P-Calcium (total) 02-09-14 2.43 2.2 2.55 mmol/l
Pt-estimeret GFR(eGFR) 02-09-14 > 90 60 ml/min
P-Creatinin 02-09-14 72 60 105 µmol/l
C-Reaktivt protein 02-09-14 < 0.5 8 mg/l
P-Thyreoidea-stimulerende Hormon 02-09-14 2.61 0.3 4.5 10^-3 int.enh/l
P-Calcium (albumin korrigeret) 02-09-14 2.41 2.2 2.55 mmol/l
P-Basisk phosphatase 02-09-14 86 35 105 U/l
P-Bilirubiner 02-09-14 4.6 5 25 µmol/l
P-Ferritin 02-09-14 54 22 355 µg/l
P-Kalium 02-09-14 3.8 3.5 4.6 mmol/l
P-Jern 02-09-14 12 9 34 µmol/l
Lactat-dehydrogenase 02-09-14 154 105 205 U/l
P-Natrium 02-09-14 143 137 145 mmol/l
Transferrin;P 02-09-14 32 24 41 µmol/l
Pt-B12 mangel, (diagnostik) 02-09-14 *****
B-Erythrocytter 02-09-14 5.4 4.3 5.7 10^12/l
B-Erythrocytter (EVF) volfr. 02-09-14 0.45 0.4 0.5
B-Erythrocyt (EMV) vol. 02-09-14 83 82 98 fl
(B)Ery(midd.)-Hemoglobin (EHBC) stofk 02-09-14 21.5 19.7 22.2 mmol/l
B-Hæmoglobin(Hb) 02-09-14 9.6 8.3 10.5 mmol/l
Leukocytter 02-09-14 7.87 3.5 10 10^9/l
Thrombocytter 02-09-14 297 145 350 10^9/l


Dette er fra min sidste blodprøve..
«1

Kommentarer

  • Hej Oxholm

    Du skriver, at du har helbredsproblemer, herunder helbredsangst, og at du somme tider sikkert ikke får de vitaminer og mineraler, som du har brug for.

    I den situation er det en god ide at få taget blodprøver hos den praktiserende læge, sådan som det er sket. Lægen har nu sendt dig (en del af) svarene, som du har gengivet i dit indlæg. Så vidt jeg forstår, kommer resten af svarene, når de foreligger.

    Men hvad er det, du ønsker af os andre Netdoktorbrugere? Ønsker du hjælp til at læse svarene?

    Din læge skriver, at alle tal er normale. Min erfaring er, at man i den situation alligevel skal tjekke, om lægen har ret. Og det er jo nemt nok i din situation, eftersom normalområdet er anført ved hjælp af minimumstal og maximumstal.

    Jeg har ikke tjekket hvert eneste tal. Og nogle tal kan godt være en lille smule ved siden af referenceområdet, hvor lægen – ud fra sin erfaring – skønner, at de alligevel er normale.

    Men jeg lægger dog mærke til, at der står ”B12-vitaminmangel”. Nu er det sådan, at det tal, der står ud for cobalaminer, faktisk siger noget om B12, og dine cobalaminer er normale. Meningen er nok, at du er blevet tjekket for B12-mangel, og da disse cobalaminer er normale, har du altså ikke B12-mangel.

    Jeg lægger også mærke til, at der ikke er noget resultat, der angiver dit D-vitamin-tal. Men det kommer formodentlig i den næste pulje med svar.

    Og så vil jeg gerne vise dig en Internetside, hvor du kan læse om de forskellige blodprøver og deres betydning:

    http://www.dr.dk/sundhed/Sygdom/Blodpro ... 103133.htm

    Her kan du læse om disse cobalaminer.

    Jeg håber, at du fik svar på dine spørgsmål – ellers spørg igen!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej igen.

    Jeg ikke engang huske hvad grunden til disse blodprøver blevet taget. Men der ikke flere. Det lægen skriver er vidst bare et autosvar, hvis tingene er som de skal være.

    Men skal jeg få taget en decideret blodprøve hvor de kun undersøger vitaminer og mineraler?

    - og det jeg søger svar om er en "vitamin/multivitamin pille". som er bedst i test el. hvad om nu ellers kan sige.

    Jeg har læst lidt hist og pist, at så længe man får 200gram frugt/grønt om dagen, så er man dækket ind, men det er kun når jeg spiser hjemme hos mine forældre at jeg overhovedet kommer op på de 200gram..

    Så alt i alt, så søger jeg bare lidt rådgivning omkring hvilke vitamin piller samt mineraler, som er sunde at tage ved siden af ens kost.
  • Jeg vil foreslå en multivitamin med q10 og eventuelt også med lidt ekstra b vitaminer.
    Jeg ved at der er flere slags multivitaminer på market med flere ekstra b vitaminer.
    Denne multivitamin jeg tænker på er lavet til sportsfolk og kan uden problemer spises af os andre også.
    Den multivitamin jeg har i tankerne, er lavet af rene økologiske råvare og det ser jeg som et stort plus, da der jo ingen grund er til at fylde sin krop med kemiske stoffer, når det er muligt at undgå dem.

    Her er hvad pillen indeholder:

    Di-calcium phosphate 690.6 mg.


    (Eq. to calcium 158.493 mg.)


    Magnesium Oxide 165.837 mg


    (Eq. to Magnesium 100 mg.)


    Vitamin C 60 mg.


    Dried ferrous sulphate 32.64 mg.


    (Eq to Ferrous 12 mg.)


    Coenzyme Q10 29 mg.


    Zinc Amino Acid Chelate 20% 25 mg.


    (Eq. to Zinc 5 mg.)


    Vitamin E50% 20 mg.


    (Eq. to Vitamin E 10 mg.)


    Niacinamide 18 mg.


    Vitamin A Acetate 8,2 mg.


    Eq. to Vitamin A 2663.7 IU.)


    D-Calcium pantothenate 6 mg.


    (Eq. to Pantothenic Acid 2.76 mg.)


    Copper (II) Sulphate 3.93 mg.


    Eq. to copper 1 mg.)


    elenium Amino Acid chelate 2% 2.5 mg.


    (Eq. to selenium 50 mcg.)


    Pyridoxine Hydrochloride 2.43 mg.


    (Eq. to Vitamin B6 2 mg.) Vitamin D3 1.8 mg.


    Riboflavin (Vitamin B2) 1.6 mg.


    Thiamine Monohydrate 1.52 mg.


    (Eq. to Vitamin B1 1.231 mg.)


    Chromium Amino Acidchelate 2% 1.25 mg.


    (Eq. tochromium 0.025 mg.) Folic acid 0.2 mg.


    D-Biotin 0.15 mg.


    Sodium copper chlorcphyllin 0.14 mg.


    Vitamin B12 1 mcg

    Jeg er også et sjuske hoved til at få spist nok grøntsager og er begyndt at spise denne multivitamin og syntes jeg kan mærke en positiv forskel på min krop.

    Du taler også om mineraler, det er en god ide at få et mineral tilskud, da det er en af de vigtige byggesten som kroppen skal bruge, i ca 20 års alderen falder kroppens egenproduktion af mineraler, derfor er det en god ide med et mineral tilskud.

    Dette tilskud kunne være : Q10 COENZYME Q 10 PLUS 30 mg

    Med venlig hilsen
    Mannov
  • Jeg takker med få ord! Hvor kan de købes?
  • Hej

    Der er nogle webshop som handler med den, jeg prøver om jeg kan finde et par link til dig.
  • Hej Oxholm94

    Du kan sagtens supplere din kost med en multivitamin og med Q10. Faktisk vil Q10 være en ganske god idé i din situation. Dog ville jeg ikke købe kombinationspræparater, da Q10 ikke vil blive opdaget særligt godt i en tablet. Det er spild af penge at købe noget med ringe optagelse

    Jeg vil helt klart anbefale det Bio-qunone, da denne er god at synke og fordi den bliver optaget rigtig godt af kroppen.

    Bio-qinone er forskers foretrukkende Q10 præparat pga. den gode optagelighed af kroppen og stor dokumentation fra producentens side. Produktet blev benyttet til den store undersøgelse på rigshospitalet på hjertepatienter.

    Mvh Martin
  • Du har da ganske godt ret i hvad du skriver om Q10, men nu er det en multivitamin hvor der er tilsat Q10 og set i perspektiv vil jeg mene at der her er tale om en multivitamin som er en del bedre end en multivitamin uden Q10.

    Jeg kan ikke finde noget link til en shop, men jeg har fundet et nummer til fabrikken, hvor du kan købe dine multivitaminer.
    Ring på 82 13 03 81 mellem 8:00 og 16:00 mandag-torsdag og fredag 8:00-12:00

    Med venlig hilsen
    Mannov
  • "Du har da ganske godt ret i hvad du skriver om Q10, men nu er det en multivitamin hvor der er tilsat Q10 og set i perspektiv vil jeg mene at der her er tale om en multivitamin som er en del bedre end en multivitamin uden Q10."

    Jeg er desværre ikke helt enig. Jeg er farmaceutstuderende og nørder emnet en del. Q10 råvaren er afsindig dyr. Hvis en multivitamin skulle inde Q10, så vil råvarens pris afspejle sig i multivitaminens pris. Brugeren er bedre tjent med at tage dem hver for sig.

    Du skal tænke på, at det hjælper ikke noget at spise multivitamin med q10 når det ikke bliver optaget og det går det stort set ikke, når det er en tablet.

    Q10 er fedtopløselig. En tablet med q10 vil med andre ord ikke blive opløst, og dermed ikke blive optaget.

    Jeg synes bare Oxholm skal vide, at det er penge ud af vinduet, for hun vil få det ud af, som hun håber på. Hvis hun virkelig gerne vil gøre noget for sig selv og sin livskvalitet, så er hun bedre tjent med at vælge noget ordentligt.

    Mvh Martin
  • Godt og oplysende indlæg du kom med der og som studerende er jeg på ingen måder i tvivl om at det er rigtigt hvad du skriver.

    jeg hæfter mig ved, at du skriver noget om pengespild at købe den omtalte pille, når jeg ser hvad andre multivitaminer indeholder og sammenholder det med de priser jeg ser jeg ser på market, så vil jeg nok mene at det er muligt at spare en hel del, da den omtalte pille kun koster 75.- for 100 stk

    Med venlig hilsen
    Mannov
  • Det er bestemt en fair pris. Hvem laver dem? og hvordan bliver de lavet?

    Det eneste, der bekymrer mig, er de fedtopløselige vitaminer i multivitaminen, Beta-caroten, A-vitamin, d-vitamin, E-vitamin også Q10. Tag din multivitamin med vand og du får ikke meget ud af det. Så kan vitaminerne være nok så billige, hvis du ikke optager dem. I længden kan det blive dyrt.

    Q10 er lidt særlig. Ud over at være fedtopløselig, så skal man også tænke på, at Q10 som råvare er krystaller. Disse krystaller skal have en særlig behandling, før de kan optages godt. Det er med andre ord ikke kun et spørgsmål om at opløse Q10 i olie, men det handler også om hvordan råvaren bliver behandlet. Da jeg dykkede dybere ned i emnet fandt jeg ud af, at Pharma Nord har patent på den fremstillingsmetode, der giver den Q10 den bedste optagelighed.

    Hvis man gerne vil have Q10, kan det bedst svare sig at købe det, der er dokumenteret virkning på.

    Håber mit svar giver mening, ellers vil jeg rigtig gerne uddybe.

    Mvh Martin
Log in eller Registrér for at kommentere.