Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Sygdomsangst

Redigeret 25 januar, 2016, 15:14 i Angst
Er der andre der har det på denne måde? og hvordan takler i det?

Jeg vil starte med at fortælle hvordan jeg har det lige nu.
Ondt i maven, venstre side under ribben samt nederst venstre side.
Trykken for brystet i siderne (mest venstre)
jeg tænker ikke på andet, og når jeg har bare 2 min i overskud, googler jeg på symptomerne.

Det hele er startet for halvandet år siden, jeg havde tabt mig en del og havde slim i min afføring samt ondt i maven.
lægen tog diverse prøver og sendte mig til CT scanning. (ventetiden på svaret var så hård) Men gudskelov så alt fint ud.

For et år siden opsøgte jeg lægen da jeg havde ondt på siderne af halsen (har jeg stadigt lidt)
Lægen følte en hævelse og fortalte mig at jeg sikkert havde læst om symptomerne og hun tænkte Lymfekræft (OMFG) Hun fik mig i et kræftpakkeforløb for at få mig hurtigt igennem. Ventetiden var hård, og jeg søgte konstant på denne sygdom samt overlevelse etc.
Jeg havde det decideret ubehageligt i hele kroppen. Følte mig meget syg med kvalme, madlede og var træt uoplagt, irritabel og havde de vildeste humørsvingninger.
7-9-13 fandt de ikke noget på halsambulatoriet som var unormal udover en masse myoser. Som en fys har forsøgt at hjælpe mig med uden held, endnu.

Efter disse hændelse føler jeg hele tiden at min krop er på vagt. Jeg ænser alle symptomer i kroppen. Små stik i ryg eller ved brystet, ja, generelt alt.
F''' det er hårdt.

Nu har jeg så lige været ved lægen i forbindelse med noget hudforandring på ryggen (viste sig at være en gammelmandsvorte) Jeg havde selvfølgelig søgt på dette også og var ikke kommet frem til dette resultat. Men gudskelov for lægens svar.
Han spurgte så lidt til min mave, og jeg måtte konstatere at jeg stadig har slim i min afføring, hvilket han ikke var tilfreds med at høre.
Han vil så nu sende mig til kikkertundersøgelse for at udelukke det værste som han siger. Han tror dog ikke at det er kræft, men den lille uvished skal vi ikke sidde overhørig som han siger.

Nu kører hele lavinen igen. Jeg søger konstant på nettet efter symptomer etc, og jeg har det ærlig talt ikke særlig godt.

Er alt dette tegn på sygdomsangst?

Har i nogle værktøj?

Min plan er, at efter kikkertundersøgelsen (HÅBER alt er okay) at jeg vil tage en snak med en professionel, så jeg kan få noget hjælp.

God dag til alle
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Nu er jeg ikke psykolog men jeg kender lidt til det at have sygdomsangst.
    Jeg har selv haft perioder hvor jeg har googlet alle mine symptomer og tænkt at jeg havde alle mulige sygdomme. Det er let at overbevise sig selv om at man er syg når man læser alle symptomerne. Man kan hurtige overbevise sig selv om at man har en symptom selvom det ikke er tilfældet.

    Jeg tror at det er naturligt at være bange hvis du skal på sygehuset og undersøges. Spørgsmålet er om du googler symptomer og er bange når du ikke er i gang med en undersøgelse?

    Mit bedste råd er at lade være med at Google. Jeg ved et er nemmere sagt end gjort men det er kun de værste ting der kommer op.
  • Indstillinger
    Hej.
    Jeg tænker virkelig at det godt kan lyde som sygedomsangst.
    Jeg har selv sygedomsangst og frygter det værste hele tiden. Hvis jeg oplever et symptom forbinder jeg det altid med at jeg har kræft et sted. En så skrækkelig følelse.
    For et år siden fik jeg selv foretaget en kikkertundersøgelse, som heldigvis ikke viste noget. Jeg var ligesom dig meget nervøs, men tænker ikke at det er det du har med det symptom du skriver. Jeg er jo ikke læge, men min læge fortalte mig dengang om hvilke symptomer det ville give og det du har er ikke en af dem.

    Men det er frygteligt at have den her angst, fordi den kommer til at fylde nærmest alt. Føler virkelig med dig.
    Og så vil jeg også sig, lad vær med at Google det gør kun tingene værre.

    Hilsen Lene
  • Indstillinger
    Hej Lene,

    Tak for dit svar.
    Jeg håber Du har ret :)
    Det er onsdag at jeg skal til kikkertundersøgelsen. Og lige nu
    fylder det alt, da jeg frygter det værste og har svært ved at finde det
    positive frem. Men angsten er også særdeles stærk i øjeblikket.
    Håber undersøgelsen onsdag fortæller at alt er okay, så jeg kan bearbejde angsten
    istedet.
  • Indstillinger
    Kan sagtens sætte mig ind i din situation, for har selv været nøjagtig samme sted og det er absoult en forfærdelig følelse.
    Jeg kunne slet ikke holde ud at være nogle steder op til undersøgelsen og frygten og angsten tog mere og mere over.

    Jeg havde en samtale med en sygepjelerske inden undersøgelsen og hunvar heldigvis fantastisk til at berolige, hun sagde at chancen for at det var kræft var lig nul med det der stod i min journal, så det gav heldigvis lidt ro.

    Men det er da godt at din læge siger at han jo ikke tænker at det er det. Men oplever du selv at du har mange af symptomerne.

    Håber det bedste for dig og at du efter undersøgelsen kan få lidt ro på igen. Føler virkelig med dig, for kan godt sætte mig ind i hvordan du har det.
  • Indstillinger
    Det kunne hjælpe mig lidt dengang at meditere. Der findes nogle gode Apps man kan bruge.
  • Indstillinger
    Hej igen,

    Symptomerne er stadigt lidt stikkende smerter. anderledes afføring og ikke mindst slim deri.

    Hvad var dine symptomer siden du skulle have foretaget en koloskopi?
  • Indstillinger
    Mine var konstant oppustet mave, lignede en der var gravid hele tiden, smerter i maven, anderledes afføring.
    Jeg fik taget en del blodprøver dengang og de var alle normale, lægen sagde dengang at der ville have været et udslag i disse hvis der havde været noget.
  • Indstillinger
    Hej min ven..

    Jeg ved hvordan du har det jeg har haft det hele livet og får i dag medicin mod min angst.
    Hvis du ikke stopper med at google eller tænke på det bliver det kun værre og værre. Hvis du skal google noget er det angst, det gør dig syg, og får dig til at få alle symptomer! Det der kører i dit hoved er tvangstanker som gør dig nervøs og giver dig angst. Det er frygtelig og jeg kender alle dine symptomer så det er virkelig svært at forstå at kroppen kan gøre dette, men det kan den!!! Jo mere du tænker jo mere bliver det en daglig rytme for kroppen, og du får mere og mere svært ved at slippe det. De piller jeg får i dag viser mig hvor meget jeg kunne bilde mig selv ind, og hvor nervøs angsten gjorde mig. Hvis jeg bliver nervøs eller tænker en træls situation mærker jeg en svag varme i kroppen og det er det.

    Nogle mennesker vokser fra det, men jeg gjorde ikke og det var nødvendigt med medicin trods jeg ikke ville. Jeg har jernevasket min familie, læger, sygehus med symptomer og indset at jeg fejler ikke noget andet end angst.
    Du skal søge hjælp nu og ikke vente, det er ikke til at leve med prøv at snakke med nogle af de nærmeste du kender ellers skriv her så vil jeg gerne give dig nogle gode råd..

    Hilsen Lars.
  • Indstillinger
    Tak for Dit input Lars.

    Jeg skal helt sikkert have hjælp, og meget af det.
    Men mit største problem lige nu er, at jeg faktisk ikke ved om jeg fejler noget fysisk. Hvad nu hvis prøven rent faktisk viser at jeg fejler det jeg frygter. Det er den tanke jeg ikke kan holde ud og ikke kan få ud af hovedet.
    Hvis ikke prøven på onsdag var i kalenderen, kunne jeg forholde mig til at det "kun" er angst.
    Det har været snart halvanden måned i helvede. Nu håber jeg bare at alt er okay.

    Endnu engang tak for Jeres input.
  • Indstillinger
    lige en update.
    Koloskopien viste gudskelov ikke noget kritisk, så det var en skøn fornemmelse at få det afklaret.
    Nu skal jeg igang med at bearbejde min helbredsangst, så jeg har nogle værktøjer at benytte mig af næste gang angsten for alvor rammer. Håber og tror på at det kan lade sig gøre.

    Tak for Jeres input!
Log in eller Registrér for at kommentere.