Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

Hjælpe til Fordøjelsesenzymer?! Og generelt! Please!

Redigeret 6 juli, 2016, 12:05 i Vitaminer og mineraler
Hej alle sammen,

jeg er helt ny herinde :)

Jeg har bl.a. for lidt mavesyre og muligvis for højt stofskifte.

Jeg har forsøgt at finde nogle fordøjelsesenzymer, men det er meget svært da de ikke sælges i Danmark :(

Der er mange forskellige derude... jeg har lavet lidt research og fundet frem til de vigtige ting der skal være i sådan et produkt:

HCL - Laktase - Lipase - Protease & Pepsin - Cellulase - Amylase og Sucrase

Har jeg ret ??

Er der nogle af jer herinde som kan anbefale et godt produkt som kan bestilles hjem til når man bor i Danmark ?

Jeg har hørt nogle tale om Natural Source Enzymes, men jeg kan ikke finde nogle netbutikker som sender til Danmark ???


Jeg har også fundet det her produkt, DigestForce:

http://eu.poliquinstore.com/supplements ... stforce-90

Det ser umiddelbart ud til at være et godt produkt, pånær at jeg ikke kan se der er Lactase eller Sucrase i, gør det noget ? Jeg tåler dårligt mælkeprodukter, og tænker at jeg vel skal finde et produkt med laktase i også ?


Jeg fandt også det her produkt som en dansk hjemmeside anbefaler, EnZymAid™, Manufacturer: Kirkman Laboratories:

http://www.greathealth.eu/ECatalogue.aspx?s=enzym

Men der er ikke særlig mange ingredienser i synes jeg?




Jeg håber nogle har tid og lyst til at svare mig, jeg har været syg siden jeg var barn, og jeg er 31 år i dag, været alle læger OG alternative læger igennem, uden nogle kunne finde ud af hvad der er galt med mig.

De fleste af mine symptomer er (der er mange derfor jeg skriver "de fleste":

- Meget svært ved at tage på i vægt.
- For lidt mavesyre (har stort set alle symptomerne på det, reagerer bl.a negativt på stærk B-vitamin kompleks, lav i B12, jern, calcium og D vitamin)
- Store blodsukker problemer; Kronisk sulten (fik konstateret reaktivt hypoglykæmi som barn), sukkerfølsom, skal spise hver 2 time ellers bliver jeg fysisk og psykisk dårlig etc.
- Ofte Svimmel, INGEN energi, halsbrænd der svinger, ondt i maven næsten altid, kvalme af laktose, ofte toiletbesøg, uren hud (hormonelle problemer), svaghedsfornemmelse, humørsvingende, bliver meget hurtigt vred, OCD, Angst, socialfobi, følelse af at det trykker på brystet sp jeg har svært ved at trække vejret, så åndenød?..
Blev testet for knogletæthed, og den er lav.


Har fået fruktose og laktose belastningstest, som de siger ikke udviste noget, men jeg føler andet i min krop!!!

Fik lavet en test hos en alternativ læge om Morfinpeptider, som viste at jeg har et helt ualmindeligt voldsomt høj produktion af det, helt ude af kurven, lægen havde aldrig nogensinde set nogen lignende i de mange år hun havde arbejdet, men den var inkonklusiv, så hun kunne ikke sige hvad der var skyld i det...

Fik meget antibiotika som barn pga bl.a. øreproblemer...

Jeg har altid været undervægtig, men er nu bmi 18.6 efter meget stor anstrengelse! Og det er meget svært at holde vægten oppe... den har ellers ligget på de ca. BMI 14....

Jeg ryget ikke, drikker næsten aldrig alkohol mere (gjorde jeg engang!), ingen kaffe, ingen Ppiller (har ellers taget ppiller fra 16 til ca. 27 år).
, ingen narko (har i hvert fald ikke rørt det siden 2009)..

Jeg har fået taget blodprøver for for højt stofskifte, men venter stadig svar på nogle af dem... de 1 af dem skulle være normale, men der er 2-3 man ikke kan få taget i DK, ellers jov det kan man, men de koster 2000 kr.! Og det har jeg slet ikke råd til...

Jeg er så hårdt ramt psykisk og fysisk at jeg ikke har kunne arbejde siden 2006 og er belastede at det at opgive i det hele taget ofte føles som den eneste udvej... og det kan sgu ikke være rigtigt!

Hvis jeg bare kan få fixes de fysiske problemer, så vil jeg bedre kunne arbejde med mig selv psykisk ved jeg... men når alt går en imod... ja...


Venlige hilsner
GittePigen
«1

Kommentarer

  • Hej Gitte.

    Jeg lider selv af fordøjelses problemer og har i den forbindelse prøvet alverdens ting, herunder fordøjelses enzymer, hvilket er en af de ting som har haft en mærkbar effekt på problemerne.

    Enzym tilskud bør dog overvejes nøje inden man kaster sig ud i det, da der (så vidt jeg ved) er 2 teorier omkring langtids virkningerne, hvoraf den ene er ret seriøs, men jeg har til dato ikke kunne finde nogle seriøse videnskabelige undersøgelser som beviser hverken det ene eller det andet.

    Den første teori går på at man ved indtagelse af enzymer vil forhindre kroppen i selv at frigive dem ved indtagelse af mad da der allerede er tilstrækkeligt med enzymer til stede til at fordøje maden. Kroppen producere dem dog stadig, og der vil derfor kunne frigives en større mængde næste gang at du spiser UDEN at indtage enzym tilskud.
    Hvis den teori holder, så er det jo super.

    Den anden teori er dog mere kritisk.
    Den går på at man ved tilskud ikke kun forhindre kroppen i at frigive enzymer ved indtagelse af mad men også nedsætter selve produktionen da kroppen tror at den har rigeligt at gøre godt med. Dette vil selvfølgeligt have konsekvenser når man så spiser uden at indtage enzymerne eller helt stopper med at tage dem (der er jo ingen der siger at du SKAL indtage dem ved hvert måltid).

    Lige meget hvad så er en ting sikkert. Det er at hvis du VED at der er nogle fødevare som du ikke tåler, så skal du holde dig fra dem. Hvis du, som det lyder til, ikke tåler mælkeprodukter særligt godt, jamen så er det bestemt ikke en god ide at spise enzymer for at kompensere for det, det vil være både sikre og mere virksomt at holde sig fra det.
    Enzymer kan dog bruges efter behov, hvis du eksempelvis er ude at spise og er usikker på indholdet i maden. I sådanne situationer er de yderst nyttige at have ved hånden.


    Med hensyn til specifikke produkter så kan det, som du selv er inde på, være svært at finde et produkt som indeholder alt du ønsker, især hvis du gerne vil have et produkt som også indeholder laktase. Laktase kan dog købes separat så problemet kan nemt løses hvis du er villig til at betale prisen.

    Generelt kan siges at produktet som minimum bør indeholde Amylase, Protease og Lipase. Så er du dækket ind med hensyn til både fedt, protein og kulhydrater.

    Det HCL du nævner er formengleligt Betaine, right? HCL er bare den form som den givne substans er på og derfor ikke selve stoffet som sådan.

    Nogle producenter tilføjer desuden Papain (fra papaya) og Bromelain (fra ananas). Hvor virksomme disse er i praksis skal jeg ikke kunne udtale mig om men både papaya og ananas er dog kendt for deres fordøjelses fremmende egenskaber.

    Jeg bruger selv Twinlabs produkt, "super enzyme" som indeholder følgende (de angivne mængder er for 2 kapsler!)


    Pancreatin (equivalent to 2000 mg of pancreatin USP, providing Amylase, 50,000 USP units, Protease 50,000 USP units [trypsin and chymotrypsin], Lipase 4,000 USP units) 500 mg *

    Betaine Hydrochloride 324 mg (Betaine HCL)


    Pepsin NF (1:10,000) 130 mg *

    Bromelain (from pineapple) with rice flour 250 mg *

    Papain (from papaya) with rice flour 250 mg *

    Other Ingredients: Gelatin, cellulose, medium chain triglycerides, vegetable stearic acid, silica, magnesium stearate.


    Et sidste råd er, at du ikke blindt bør følge producentens angivelser. Der er stor forskel på hvor meget der skal til for at opnå den ønskede virkning. Nogle skal have mere og nogle skal have mindre end hvad der er angivet på produktet.

    Twinlabs produkt anbefaler feks 2 kapsler pr måltid.
    Jeg bruger kun 1 og ikke ved hvert måltid men kun dem som jeg forudser kan skabe problemer.
    For mig er det store måltider, som har et højt indhold af fedt, protein og især kostfibre eller som indeholder større mængder mælkeprodukter, gluten og fruktose.
    Hvilket i praksis betyder at jeg tager 2-4 om dagen, indtil videre uden påviselige bivirkninger (har brugt dem i omkring 3 måneders tid).

    Jeg bestiller desuden fra USA, nærmere bestemt www.vitacost.com, da jeg ikke har kunne finde et tilfredsstillende produkt inden for eu. Priserne er lave der inde men hvis pakken bliver taget i tolden (hvilket den næsten altid gør) så kommer der et gebyr oveni på 125 kr + 20% af købsprisen.
    Det kan dog stadig sagtens betale sig hvis du bestiller en del.
    De har stort set alt i kosttilskud så du kan med fordel købe et lager hjem af diverse hvis du da ellers tager andre kosttilskud også.
  • Mange tak for dit hurtige og udførlige svar :)
    Fik ikke besked om det på mail så er først herinde nu :/

    Kan du genkende nogle af de problemer som jeg har, i dig selv dengang ? Og hvilke ting slap du af med ?

    Ja det er HCL Betaine Pepsin jeg mente :)

    Jeg har fundet et sted i UK:

    HCL:
    http://bigvits.co.uk/product.asp?pid=12 ... tid=&bid=5


    Source Natural, Daily Essential enzymes:

    http://bigvits.co.uk/product.asp?pid=553&bid=9

    Super Enzymes:

    http://bigvits.co.uk/product.asp?pid=946&bid=5


    Det jo en del tættere på, og ad hvad jeg har fået af vide, ikke noget det bliver konfiskeret eller tag told på fordi det er EU.

    Men ved ikke hvilke jeg skal vælge..

    Jeg holder mig også i bund og grund væk fra Laktose, bryder mig slet ikke om et glas mælk og får meget slim i halsen af at spise en is fx, det har taget en del år at vænne sig til det, men det er okay, det kunne jo være værre! Men der er laktose i mange ting, små mængder, og er i tvivl om hvor meget det påvirker mig.. har forsøgt en udelukkedes diæt med laktose og Gluten i 6 mdr., uden rigtig nogen bedring... men dengang var jeg meget langt nede i vægt, så måske har det også haft noget at sige... dog føler jeg at med årene tåler jeg laktose meget dårligere! Før kunne jeg godt spise is, det kan jeg slet ikke nu uden at få kvalme, ondt i maven etc.

    Jeg tænker, mht. de teorier, at for mig er det værd at forsøge, da jeg har været plaget af det hele mit liv, og det kun er blevet værre med årene, så jeg tænker at det er en risiko værd at tage.... mit liv er elendigt, og med en dårlig fordøjelse følger en dél andre fysiske og psykiske problemer, som jeg også har, og dem vil jeg for alt i verden gerne blive kvit, hvis det betyder at jeg vil blive afhængig af pillerne for at have det godt, så er det bare sådan det er.. for mig er det vigtigste at få det bedre...

    Jeg tænker også at det må være forskelligt hvor meget man mangler af de forskellige ting, så et kombi produkt måske er det nemme men ikke optimale løsning, men lige nu søger jeg mest bare en løsning... ingen andre behandlere har kunne hjælpe mig hele mit liv igennem, så er nødt til at finde en løsning selv, desværre :(

    nu kan jeg ikke huske om der er noget jeg har glemt at svare på da jeg ikke kan se dit indlæg imens jeg skriver:)
  • Nå ja mht. laktase, så ved jeg godt at jeg kan købe det på Apoteket, men de piller er sygt dyre, fik af vide at 10 stk koster over 200 kr., så det kan slet ikke betale sig... dem må man kunne få billigere i udlandet...


    Det er sgu noget svineri at det skal være så dyrt synes jeg!!
  • Laktose kan købes meget billigere i tyske net-butikker. Jeg kender en, der bare bestiller til et års forbrug ad gangen.

    Ud over det alternative, hvad er du så blevet udredt for, Gitte. Du skriver at du har halsbrand og ondt i maven. Umiddelbart lyder det mere som for meget mavesyre, i hvert fald mavesyre de forkerte steder. Når mavesyren gurgler op i spiserøret giver det brænden og svien, irriteret maveslimhinde pga stress og for meget mavesyre giver ondt i maven. Mavesyre i spiserøret føles ofte som en trykken i brystet. Med de symptomer håber jeg at du har fået foretaget en kikkertundersøgelse ned i maven. Og hvis ikke, så synes jeg da det vil være en god idet INDEN du begynder at tage saltsyre (HCl) for ellers kan dine gener blive meget værre.

    Du skriver også at du ofte har toiletbesøg, men også at du altid er sulten. De 2 ting kan jo hænge sammen. Du fortæller ikke rigtig noget om din afføring er løs eller hård, eller skifter mellem det ene eller det andet. Har du haft blod eller slim i afføringen?

    Mange går faktisk rundt og er forstoppede uden at vide det. Også selv om de har daglige afføringer! Forstoppelse kan give mavekneb og træthed -man kommer ikke af med affaldsstofferne.

    B-vitaminer er vigtige for at kunne omsætte sukker, men også magnesium (ikke magnesia som er afførrende) er meget vigtigt, og mange har faktisk magnesium-mangel. Du kan købe magnesium i helsekost til billigere penge end de bugspytkirtel-enzymerdu skriver om. Jeg er som Sourtulip noget loren ved bugspytkirtelenzymer MEDMINDRE man ved en læge har fået påvist at ens bugspytkirtel ikke laver nok -og det kræver at man er svært syg med leversygdom/kræft.

    Hvis du har forhøjet stofskifte kunne det tænkes at du "brænder" dine vitaminer og mineraler af hurtigere end andre. Så nogle gode kosttilskud vil være en god ide, herunder magnesium og C-vitaminer. Jeg har selv haft rigtig god effekt af alfa liponsyre, manganese og magnesium til at styre mit blodsukker. Tidligere havde jeg aldrig noget energi, men jeg har god gavn af marie/mælketidsel der stimulerer og renser lever og gladeveje -så fordøjelsen bliver bedre, og ikke mindst Q10 jeg fik anbefalet af Kameliadamen og som virkelig har gjort underværker. Ananas og papaya er som før skrevet gode frugter der indeholder enzymer, måske de også kan hjælpe dig.

    Forhøjet stofskifte giver typisk også psykiske symptomer, netop i form af uro og angst. Så mon ikke det hjælper når der er kommet lidt bedre styr på det stofskifte? Husk dog også, at stress også kan have enormt meget at sige i det her. Og man kan ikke altid mærke at man faktisk går og er kronisk stresset. Det har jeg selv smerteligt mærket.

    Hvis du tror at antibiotika kan have ødelagt dine tarmbakterier, så viser alle undersøgelser heldigvis at man får den igen. VI har nemlig et lager af tarmbakterier i blindtarmen, det er faktisk derfor vi har den. Ellers er upasteureiseret, økologisk gorgonzola helt fantastisk til formålet, fordi den indeholder mange forskellige gavnlige bakterier mens mælkesyrebakterier man kan købe i helsekost kun har een slags. Du mistænker godt nok laktoseintolerans, men mange med mælkeintolerans kan faktisk fint tåle upasteuriseret ost også selvom deres intolerans er slem.

    Husk at laktoseintolerans skal testes på sygehus med en laktosebelastningsprøve, ikke hos en alternativ behandler.

    Morfinpeptider ved jeg ikke rigtig noget om. Hvordan måles det? Det skal vel måles i en afførringsprøve eller vævsprøve fra tarmen, og måles på et kontrolleret, uafhængigt laboratorie. Så vidt jeg lige kan se, har det noget at gøre med glutenintolerans. Hvis du mener du har det, bør du faktisk få foretaget en kikkertundersøgelse af tyktarmen, da glutenintolerans kan give øget risiko for forandringer i tarmslimhinden. Det kan også testes ved en simpel blodprøve, der fanger langt de fleste tilfælde, så det var måske noget at starte med, hvis du da ikke allerede har været det altsammen igennem.

    Held og lykke med det hele. Skriv endelig igen med dine erfaringer –både gode og dårlige.
  • Ved du hvor på nettet jeg kan købe laktase hvis det er?
    Synes det er en jungle derude!

    Jeg har uden tvivl ikke for meget mavesyre, det er en commen fejltagelse at tro at man har for meget, de fleste har faktisk for lidt, symptomerne er meget de samme nemlig..

    Jeg fik af vide af en kinesolog for nogle så siden at jeg har for lidt, og alt jeg har læst om det tyder også på at jeg har for lidt...
    Jeg har ikke fået lavet en kikkertundersøgelse i maven, det er jeg simpelthen for meget en kylling til at turde..

    Min afføring skifter også, men den er mest løs, nogle gange hård og det kan faktisk skifte fra det ene besøg til det andet, selv under!
    Så skjult forstoppelse er nok ikke udelukket at jeg har :/
    Ingen blod dog... slim er jeg usikker på...

    Jeg fik taget en afføringstest for nogle år siden for at tjekke om jeg udskiller fedt, og det sagde de nej til. De sagde at jeg har kronisk diarre fordi 80% af det er ikke sammenhængende.
    Jeg har i perioder meget ondt, nogle gange under toiletbesøg, det er dog heldigvis ikke tit, jeg kan nogle gange pludselig blive meget dårlig hvis jeg ikke kommer på toilettet når jeg skal..

    Jeg har fået taget 2 sigmoideskopi undersøgelser, hvor de også tog vævprøver den ene gang, de kunne ikke se noget og sagde at det måtte være irriteret tyktarm, men ærlig talt, det er bare en skraldespandsdiagnose... de kan ikke finde ud af hvad der er galt.

    Jeg har forsøgt med B vitamin kompleks, mit problem er at pga for lidt mavesyre, så giver de mig kvalme.. jeg mangler B12 hvis jeg ikke tager dem, også D, Jern og Calcium, så det tager jeg som tilskud i form af enkelte B12, enkelte D og jern og Calcium i et Multimineral produkt fra Biorto.

    Jeg er heldigvis ved at blive udredt for stofskifte problemer, først fik jeg af vide at 2 af prøverne ikke bliver taget i DK og ville koste 2000 kr. pr. stk. at få taget fordi de skulle sendes itl udlandet. Det var heldigvis en fejl, bor man i region Hovestaden kan man faktisk få taget dem alle!
    Får svar her d. 15 Juli. Den første prøve vist at jeg få lavt i den ene og højt i den anden, dog inde for normal området, men min læge siger at man skal se de andre for at kunne konkludere noget som helst. Så er jeg meget spændt på.
    Jeg gik til lægen med spørgsmål om stofskifte for flere ÅR siden, han sagde "ræk din hånd ud", det gjorde jeg, og så sagde han at jeg ikke havde problemer med mit stofskifte fordi jeg ikke rystede på hånden...
    Bindegalt!
    Nu valgte jeg så at tage det op igen med min nye læge, da jeg har lært en del om det og føler at jeg passer på for højt.

    Jeg har også overvejede tidsel, men ikke kommer om det endnu.. har prøver SÅ mange forskellige ting!
    Virker de Enzymer ikke, vil jeg klart prøve det du skriver :)

    Jeg håber meget at jeg får styr på min angst og uro, for det er virkelig invaliderende :(
    Og det er blevet værre med årene, også i takt med at jeg fysisk har fået det værre faktisk.. så måske hænger det sammen... dog har jeg lidt af angst siden barndommen.
    Jeg er meget stress følsom og sensitiv..

    Jeg har taget Lactiplus i perioder, og det hjælper også, men de er meget dyre og har ikke råd til at blive ved, de er heller ikke løsningen, kun en midliertidig.. jeg tager dem i nogle mdr. og pludselig stopper de med at virke, så skal jeg holde pause og begynde igen... jeg skal finde årsagen og ikke symptombehandle. det duer ikke...

    Jeg har fået lavet laktosebelatsningstest plus glukose og fruktose, de var negative, men når jeg oplever noget andet når jeg spiser mælkeprodukter og er meget sukkerfølsom, så kan jeg ikke bruge sygehusets test til en pind...

    Jeg fik målt morfinpeptider i min urin. Problemer var at de ikke kunne se hvad der uløste det høje udfald, og dermed ikke kunne fortælle mig hvad der er galt... spild af penge!! Og jeg gav mellem 3000-4000 kr. for den! :(

    Jeg har forsøgt diæt uden laktose og gluten uden bedring... så der er noget andet på spil udover en intolerance...
    Min tanke er at det er enzymer jeg mangler.. da jeg var lille sagde en behandler at jeg mangler nogle enzymer (det er noget jeg LIGE er blevet bekendt med fta min mor), men papirerne er væk og hun husker ikke hvad det gik ud på...*SUK*
  • Uanset om du har for meget eller for lidt mavesyre (tvivler nu på at en kinesiolog kan finde ud af den slags) så har du symptomer på mavesyre der kommer op i spiserøret. Og det gør ondt, giver kvalme og brystsmerter. Det har ikke nødvendigvis noget med mængden af mavesyre, du kan sådan set sagtens have for lidt. Men hvis din mavemund er slap så kan mavesyren komme op i spiserøret. Det kan ordnes meget let, men du kommer så ikke uden om en kikkertundersøgelse i maven.

    Det er interessant det du skriver om at du får kvalme af B-vitaminer. Jeg havde faktisk nøjagtig samme problem. Bare at åbne dåsen, så var jeg ved at kaste op. Og jeg havde ikke for lidt mavesyre, eller problemer med bugspytkirtlens enzymer. Men jeg manglede visse B-vitaminer. Flere har haft erfaringer med, at hvis man mangler visse B-vitaminer så smager de rædsomt, ret ulogisk. I starten tænkte jeg da også ”pjat” og lod være med at tage dem, men nøj hvor blev jeg syg. Jeg har desværre arvet familiens store behov for B-vitaminer, så det viste sig at være en rigtig dårlig ide at lade være. Det lykkedes mig at begynde igen og være omhyggelig med at tage dem sammen med noget mad, så var kvalmen væk efter få minutter. Det interessante er, at efter et par måneder med højdosis multi-B-vitamin (en tablet der også indeholder de B-vitaminer vi selv kan lave) så begynde B-vitamin-pillerne at dufte godt! Men vigtigere var, at jeg fik det så meget bedre.

    Hvis du ikke udskiller fedt, vil jeg tvivle meget på at du overhovedet mangler enzymer. Mangler du enzymer vil du også kunne se fedt lægge sig øverst i kummen efter afføring. Du har fået lavet sigmoideoskopi, og det er da kun godt at de ikke har kunnet se noget. Hvis det er flere år siden, så er det ikke sikkert at de har været opmærksomme på at tarmslimhinden kan have været irriteret, der er heldigvis kommet meget mere fokus på irriteret tyktarm, som heldigvis ikke er så meget en skraldespand som det var tidligere. Jeg er sikker på at du har hørt om FOODMAP diæten, som har hjulpet rigtig mange med symptomer der ligner dine meget. Der er en hel tråd omkring FOODMAP her på netdoktor. Hvis du i virkeligheden går og er forstoppet så er det også meget billigere for dig at få det bedre end at bruge penge på alle mulige enzym-piller, der i værste fald kan være skadelige.

    Det er godt at du er blevet testet rigtigt med laktose, fruktose og glukose. Mange med irritabel tyktarm har det dog skidt med laktose også selvom testen er normal (derfor skrev jeg at den fangede de fleste, men altså ikke alle, tilfælde af intolerans), og det er også karakteristisk at gluten ikke er godt for en irritabel tyktarm.

    Det er fint at købe laktase, jeg kan desværre ikke hjælpe med en netadresse andet end at net-firmaet var fra Tyskland, og at det ellers var samme mærke laktase som man kan købe på apoteket herhjemme. Men måske var det en god ide at vente med at tage laktase og i stedet helt undgå mælkeprodukter i en periode. Du kan evt. som forsøg prøve et lille stykke blå, upasteuriseret ost. Som sagt kan rigtig mange med intolerans sagtens tåle upasteuriseret ost fordi der her er gavnlige bakterier der hjælper med at fordøje maden. Du kan jo altid bede om en smagsprøve til at starte med så du ikke skal bruge penge.
    Dit stofskifte skal naturligvis udredes hos din læge eller en speciallæge i stofskiftesygdomme med en blodprøve. Man kan ikke diagnosticere noget som helst om stofskifte ved at se om du ryster på hånden, godt at du skiftede det fjols ud. Jeg håber din nye læge er bedre.

    Det er træls at du er så plaget af angst og uro. Uroen kan jo også skyldes stofskiftesygdom, men kan også være udtryk for kronisk stress pga. forskellige belastninger. Nogle af dem måske helt tilbage fra barndommen. Et af symptomerne på stress er forstoppelse, træthed, uoplagthed, humørsvingninger. Går du og er angst så er det også klart at du vil blive stresset. Heldigvis er der faktisk gode muligheder for at få behandlet angst med terapi. Du kan få tilskud til et antal konsultationer hos en psykolog, men derudover er det desværre dig selv der må punge ud. Men måske er pengene bedre brugt her end på enzymerne, da du faktisk ikke kan diagnosticeres med enzymmangel (medmindre det vitterligt kan ses i en blodprøve og afføringsprøve, men de var jo normale) når du også har angst som kan fremkalde stort set alle dine gener fra maven.

    Så mit råd til dig er, brug dine penge fornuftigt. Prøv FOODMAP diæten. Klem de B-vitaminer ned sammen med magnesium, helst som magnesiumcitrat, C-vitamin, zinkcitrat og en god stærk multivitamin. Magnesium kan tage lidt af uroen. Prøv marietidsel. Bliv udredt ordentligt for stofskiftesygdom og snak med din læge om henvisning til en psykolog for din angst. Måske du hellere vil have en alternativ terapeut for angsten, det er også helt fint, men så skal du selv betale det hele fra starten. Det kan dog være det hele værd hvis en alternativ terapiform passer dig bedre.Og så må du spørge dig selv om du vil have det bedre, for det kræver at du ser din angst lige i øjnene og ikke løber din vej. Du har fortjent at få det bedre. Og det er jeg ikke i tvivl om at du kan, både med din angst og med din mave.
  • Hej.

    Jeg sidder på min mobil og skriver så kan ikke huske alt Der står. Først og fremmest mange tak fordi I gider at bruge tid og energi på mig, det betyder meget.


    Jeg kan ikke lide ost, får kvalme af det, så automatisk Spiser jeg ikke store mængder, det er kun hvis det er i mad, og slet ikke store mængder.

    Sigmoideskopi undersøgelserne fik jeg laver for ca 4 år siden ...

    Jeg har gået til alverdens psykologer og psykiatere i mange år, alverdens forskellige behandlinger uden nogen form for bedring..
    Har forsøgt med behandling af angst, hjælper ikke en pind...

    Tager perikum der tager en smule af toppen og hjælper på min stress tærskel og at jeg ikke ryger lige så ofte og langt ned..


    Jeg har taget total b fra biorto i mange år nogle gange med pauser, men først blevet obs på nu at det var dem der gav mig kvalme.
    Jeg blev testet for at være meget lav i b6 og B12, men fået af vide at man helst skal tage dem alle på en gang ellers går der kuk i det.
    Nu tager jeg jo b12, D, Multimineral hvor der er magnesium i, og jeg ved at før jeg begyndte på magnesium fik jeg ofte krampe i benene om natten, frygtelig smerter. Det gik væk efter at jeg begynde at tage de Multimineral...
    Føler ikke at jeg fik det bedre af total B dog....
    Det eneste jeg har kunne mærke forskel med var magnesium mht kramperne i benene....

    Ja total B lugter ad :>
    Vildt at du pludselig godt kunne lide lugten :)

    Jeg har forsøgt med bitterstern og molkosan, uden bedring...



    Jeg fik hcl betain for nogle år siden og fik det ikke værre, men var meget langt nede i vægt og fik sandsynligvis ikke nok af det. Husker ikke den brændende fornemmelse jeg nu har læst at man skal gå efter og så trække 1 piller fra..

    Jeg fik af vide for ikke lang tid siden af min mor at jeg er blevet testet som barn og mangler nogle enzymer. Men ingen af os ved hvilke... Papirerne er væk.
    Sådan noget tænker jeg ikke går væk af Sig selv ...

    Jeg vil lave den bagepulver test jeg har læst om på nettet og som min læge også siger at jeg skal prøve... Og så er der rødbede testen.


    Mht Marie tidsel, hvordan tog du det ?????
    Hvor mange piller hvor mange gange om dagen ? Til maden, før efter ?
    Hvor hurtigt mærkede du bedring ???
  • Efter min erfaring varierer det fra person til person hvor meget marietidsel man skal have. Det afhænger også af kvaliteten af det produkt man har købt. De fleste mærker består af kapsler med frøene fra planten. Det er i frøene man finder det aktive stof, og mængden af det kan også skifte fra høst til høst.

    Jeg tager marietidsel fra et firma der hører under et medicinalfirma. De oprenser det aktive stof så man ved nøjagtig hvor man får, men det mærke kan kun købes gennem en naturlæge.

    Det betyder bestemt ikke at andre mærker ikke kan bruges, men du må som sagt eksperimentere lidt med dosis. De fleste mærker en forskel rimeligt hurtigt, efter et par dage eller uger.

    Jeg tager det dels fordi jeg får mere energi, men allervigtigst fordi jeg ellers ikke kan tåle min medicin, der er nødvendig for mig.

    Ærgerligt at du ikke kan lide ost, men vi er jo forskellige.

    Jeg er også ked af at høre at du har prøvet så meget uden held for at blive din angst kvit.

    Mht. enzymerne, den test din mor fik foretaget på dig som barn, var det ved lægen? For så kan oplysningerne sagtens fremskaffes igen. Hvis det var ved en alternativ behandler, så ville jeg nok tage det med et stort gran salt. Hvis du ligefrem mangler visse enzymer så kan og skal det måles i en afføringsprøve hos en specialist i mavetarmsygdomme. Hvis du mangler de enzymer skal du naturligvis have dem på anden vis, men det skal være overvåget af en der ved noget om den slags, dvs. en speciallæge, da det ellers kan have ret store konsekvenser for dit helbred.

    Som sagt vil jeg foreslå at du går efter det mest åbenlyse. Skjult forstoppelse, irritabel tyktarm. Begge dele kan afhjælpes med FOODMAP diæten og ved at være omhyggelig med at få væske nok. Dit stofskifte er selvfølgelig også en sag for din læge.

    Og så må du nok også til dels slå dig til tåls med at du meget vel ikke slipper af med dine mange gener før din angst bliver bedre. Den slags hænger jo sammen, vi er ikke enten krop eller sjæl, men netop begge dele. I særlig grad har maven det med at være nært forbundet med ens sind, som enhver ved der har prøvet at have ondt i maven af nervøsitet. Men det betyder ikke at det kan blive bedre.

    Held og lykke med det hele.
  • Jeg lavede den bagepulver test her til morgen hvor hvis man bøvser i Den 2 Min har man for meget mavesyre, 2-3 min normalt, 4-5 min for lidt.
    Jeg gjorde det første 5:30... Og igen efter 10 og 20 min, laver morgenmad imens så har ikke spist endnu da jeg registreret det.

    De siger at være helt sikker på at der ikke er noget som har påvirket den, så prøver jeg...

    Hvad hedder det mærke du tager af marietidsel ?

    Tror du ligefrem at det er farligt at tage enzymer hvis man ikke mangler dem ? Og har du dokumentation for det ? For det har jeg ikke læst nogle steder, og Min egen læge sagde ikke noget om det sidste jeg var der og nævnte at jeg har bestilt dem...

    Testen blev lavet hos en læge men det er over 20 år siden nu. Jeg har fået alle papir hos min egen læge for nogle år siden da jeg fik en ny fordi jeg var Bange for at de ville blive smidt ud. Der er intet om den test... Det var hos en anden læge med en blodprøve der blev sendt til England ogv kostede flere 1000 kr.


    Nogle der ved hvor jeg kan få 200 mg. HCL Betaine med Pepsin inde på EU ?
    Har søgt men det er høj dosis af dem, og jeg skal bruge en mindre dosis for at tjekke hvor meget jeg skal bruge...


    OG kan man tage det med smertestillende???
    Jeg tager nemlig Panodil Zapp med Paracetamol i forbindelse med mine menstruationssmerter, som er dybt uudholdelige, læste et sted at det ikke går med nogle smertestillende :/


    http://scdlifestyle.com/2012/03/how-to- ... mach-acid/
  • Jeg har for lidt mavesyre, har købt piller for det HCL betaine med pepsin, 200 mg., startede med 1 pille i går til maden, fik en lille smule halsbrand men ikke den varme fornemmelse i maven, som de siger man skal være obs på, jeg tænkte at jeg jo nogle gange får halsbrand efter mad, og jeg sikkert fik det derfor, og det betyder at jeg skal have højere dosis..

    I dag til frokost tager jeg igen 1 og har det okay men en smule halsbrand igen ca 1 time efter...

    Her til aften vælger jeg at øge til 2 piller, 1-2 timer efter maden får jeg endnu mere halsbrand end efter de 2 andre gange, men stadig ikke den varme fornemmelse i maven..

    Jeg er forvirret nu!

    Hvad skal jeg tænke om min reaktion???

    Så tænker jeg, er ser for meget pepsin i ?
    I disse piller er der mere i end de andre jeg har set på, men jeg kunne næsten ikke finde nogle med dosis, og ville jeg gerne til at kunne øge mere kontrolleret med.

    I dem her er der 200 mg hcl betaine og 20 mg pepsin (300 NF units)


    En eller anden der kan hjælpe mig med nogle svar ???
Log in eller Registrér for at kommentere.