Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Har du tabt dig? Så plz hjælp mig

Redigeret 26 november, 2014, 09:25 i Åben debat om overvægt
Hej, jeg virkelig en stor problem jeg har virkelig knoklet ved tabe mig og jeg tabte kun 2kg og dem tog jeg på igen, men nu har jeg taget på 8kg på! Jeg manglede tabe mig cirka 6 til 8 kg, men nu skal jeg tabe 14 til 16 kg, for at nå mit goalvægt! Jeg kan virkelig ikke styre mig selv. Jeg spiser konstant, selvom jeg er mæt, jeg spiser kun fordi jeg keder mig el fordi jeg er ked af det! Jeg er overvægtig i forvejen, og hvis jeg bliver ved sådan bliver jeg fed til sidst! Drikker heller ikke ordenlig vand, og sover heller meget... Jeg dyrker ca tyve min. motion, 3 gange om ugen, og hva hjælper det hvis jeg overspiser?? Jeg også meget stresset og ked af det lige for tiden, ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre..

Hvis en af jer har tabt sig, så plzz giv mig ngn råd...
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Lægen kan hjælpe - fx mht henvisning til diætist og udvikling af kost og motionsvaner, som passer netop dig, og dine problemer.
    Hvis det virker for "uhyggeligt", skal du i stedet snakke med nogen, du stoler på. Et vægttab er aller sværest, når man står alene med det.
  • Indstillinger
    Jeg tvivler på man kan få henvisning til en diætist fra lægen, hvis ikke man har sukkersyge f.eks. Ellers må man selv betale det hele.
  • Indstillinger
    Kan lægen egentlig hjælpe? Har aldrig prøvet det før... Men ellers er der ikke andre måder?? Altså det med der skal være nogen som hjælper mig, er lidt svært for dem hjemme hos mig er også overvægtige og en som er virkelig undervægtig... Så ingen er os er normalvægtige.... Men det (var) jeg før en gang...
  • Indstillinger
    Jeg tror ikke meget på hjælp fra lægen, andet end du måske kunne få en henvisning til en diætist. Du kan også vælge selv at betale, hvis ikke lægen mener du skal have henvisning.
  • Indstillinger
    Hvilken følelse får dig til at overspise. En bestemt følelse, kan føre til en bestemt adfærd, og den cirkel foresætter, med mindre at du finder en plan for en ny adfærd, når følelsen opstår.
  • Indstillinger
    Føler mig ked af det og keder mig helt vildt
  • Indstillinger
    Jeg har tabt mere end halvdelen af min vægt, så jeg har prøvet lidt af hvert og synes nok jeg har noget at have mine råd i.

    Jeg fik konstateret diabetes 2 og stoppede derfor øjeblikkeligt med at spise sukker.. det fjernede de første kg.

    Efter en måneds tid begyndte jeg at motionere.. meget cardio og det tog de næste 30 kg.

    Så mødte jeg min mand og tog en del på igen af forskellige grunde.. og startede så igen da vægten nåede op på 120 kg. jeg holdt op med at spise hurtige kulhydrater (brød ris kartofler og pasta) og spiste i stedet masser af grønt og kød, fisk, ost... jeg trænede nu fanatisk en time om dagen og pinte mig selv ned på 78 kg. Blev gift og tog lidt på igen.

    Så fik jeg lavet en DNA test og fik at vid jeg skulle spare på det mættede fedt, da det er det der "trigger" mit overspisnings gen (FTO hedder det, i kan selv google det.)

    Så mit råd til dig er, hold øje med at du ikke får over 10 gram mættet fedt om dagen (iøvrigt vist også det officielle kostråd).. for mit vedkommende viste det sig at være osten der gjorde hele forskellen.. vi har jo hørt at kalken i osten tager fedtet med ud.. men så simpelt er det vist ikke :-)

    På under et år tabte jeg mig fra 95 kg. til i dag 63,5 kg, som jeg ikke har det store problem med at holde og det er vel at mærke uden en masse motion.
    Nu løber jeg når jeg synes det er vejr til det og danser zumba en gang om ugen.. motion er for mig blevet for sundheden, mens en fornuftig kost tilpasset mine gener er det der holder mig slank.
  • Indstillinger
    Wow fedt af dig at du nåede så langt... Men får du slet ik træng til ngt sødt, efter du hr tabt dig? El har du mere lyst til spise sundt, nu du er sund:)?
  • Indstillinger
    Tak.. jeg spiser en lille smule mærk chokolade næsten hver dag, men ellers mandler.

    Når man spiser efter den fordeling generne siger, så er man mæt på en tilfreds måde, som gør at man ikke har brug for at spise uden for måltider.

    Dert siges at sukkerafhængighed tager 3 dage at komme ud af, så det er jeg forlængst.
  • Indstillinger
    Ej nu du skriver det med 3 dage, passer det faktisk.. Jeg har ikke spist noget usundt i 3 dage og fredag er min "usund dag" så det er imorgn, og jeg har ikke lyst til noget usundt selvom jeg har lovet mig selv at det bliver kun en gang om ugen... Hvad synes du jeg skal?
Log in eller Registrér for at kommentere.