Hjem Sind og psyke Angst

Solaray Perikon

Redigeret 16 november, 2016, 03:55 i Angst
Hej
Jeg har igennem noget tid taget modigen i stedet for cipralex, pga bivirkninger. Plejer at tage 2 modigen, men dem som jeg nu har købt er solaray. Begge er på 300 mg, men Solaray dosis er kun 1 dagligt. Modigen har 0,9 hypericin, men der står ikke noget om det på Solaray. Er der nogen der ved om man kan tage 2 af Solaray, når de nu begge er på 300mg?
«1

Kommentarer

  • Hej Mottec

    Hvis jeg var dig, ville jeg ikke tage et perikon-produkt, som man ikke kender styrken af. Solaray plejer ellers at være et godt mærke. Det er virkelig underligt, at de ikke har en bedre deklaration. Jeg har googlet produktet, og har set, at det indeholder 325 mg perikon, men der står ikke noget om hypericin.

    (Til orientering for andre: Det er ikke tilstrækkeligt at vide, hvor meget af planten, der er i hver kapsel, for da det er et naturprodukt, vil styrken afhænge af vejr og vind og jordbundsforhold. Derfor standardiserer firmaerne deres produkt, så man får den samme mængde virksomt stof i hver kapsel. Ellers vil det være helt umuligt at dosere. Og firmaerne bruger indholdsstoffet hypericin til at standardisere efter. Derfor er man nødt til at kende indholdet af hypericin.)

    Hvis jeg var dig, ville jeg fortsætte med Modigen, som du kender. Jeg har hørt, at apotekerne ikke længere fører det. Men det findes da stadig på markedet, gør det ikke? Ellers er der andre produkter, hvor man kan se indholdet af hypericin, f.eks. Velzina, som har samme indhold af total-hypericin som Modigen.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Den er på 0.3 mg total hypericin, har jeg fundet ud af.
  • Hej Mottec

    O.k.

    Da Modigen-kapslerne indeholder 0.9 mg totalhypericin, kan du altså regne med, at 3 kapsler af Solarays produkt svarer til 1 Modigen-kapsel. Hvis du plejer at tage 2 Modigen, skal du altså tage 6 kapsler af Solaray-kapslen.

    Men jeg synes altså, at er temmelig mange. Er du sikker på, at de skriver 0,3 mg totalhypericin?. Nogle produkter angiver mængden af totalhypericin i procent. For Modigen, der altså indeholder 0,9 mg pr. kapsel, giver det en totalhypericin-procent på 0,3.

    Jeg ønsker selvfølgelig ikke at forvirre dig. Men det er vigtigt at være sikker.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej

    Må jeg stille et hurtigt spørgsmål til Kameliadamen1, som lyder til at vide hvad hun taler om:

    Hvorfor "231-333 mg" i produktet: "Velzina Hypericum 231-333 mg", angiver det ikke at indholdet er variabelt, og dermed også det virksomme stof vi med gråt humør er interesseret i ?.
  • Redigeret 25 september, 2014, 12:24
    Hej Skalluak

    Du stiller et spørgsmål angående naturlægemidlet Velzina.

    Som jeg forstår dig, peger du på, at det virker ulogisk, at et produkt, der angives at indeholde 231-333 mg hyperikum (altså en varierende mængde af planten)), skulle give den samme mængde virksomt stof i hver enkelt kapsel.

    Nu kender jeg slet ikke Velzina af egen erfaring. I de ca. 10 år, jeg tog perikon forebyggende mod depression, brugte jeg naturlægemidlet Modigen.

    Men bortset fra det, så er forklaringen den, jeg har givet i et tidligere indlæg i denne tråd:

    Perikon er en plante, og den vil ganske naturligt variere, alt efter hvor meget regn eller sol, den har fået , og efter mængden af næringsstoffer i jorden og under hvilke forhold, den er blevet høstet og tørret.

    Producenterne standardiserer produktet, sådan at forbrugerne kan være sikre på, at der er samme mængde virksomt stof i hver kapsel. Ellers ville det blive totalt umuligt at finde den rette dosis. De standardiserer kapslerne, sådan at indholdet af ét bestemt indholdsstof altid er det samme: total-hypericin.

    I Modigen er der 0,9 mg total-hypericin i hver kapsel, og så vidt jeg ved gælder det også Velzina. Men der skal åbenbart bruges en varierende mængde af det tørrede plantemateriale for at opnå denne styrke. Det må være forklaringen på, at der er varierende mængde af planten i hver kapsel.

    Jeg håber, at mit svar er tilfredsstillende.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Tak Kameliadamen1

    Indholdet af totalhypericin i Velzina, skulle ifølge deklarationen være det samme som i Modigen:

    På med24.dk står der om Velzina kapslerne:

    "1 tablet indeholder: Ekstrakt (MZ3039) af prikbladet perikum 231-333 mg, svarende til 600 mikrogram hypericin/pseudohypericin, svarende til cirka 900 mikrogram totalhypericin."

    Ville du på baggrund af disse oplysninger, have betænkeligheder ved at bruge Velzina istedet for Modigen ?.

    PS.

    Der har sneget sig en lille fejl ind i dit indlæg. Du skriver:

    "I Modigen er der 0,9 mikrogram total-hypericin i hver kapsel", måske det skulle rettes til 900 mikrogram :-)
  • Hej igen

    Tak for oplysningen om fejlen. Nu har jeg rettet det.

    I alle de år, jeg har læst og skrevet om perikon, har jeg altid gået ud fra, at Velzina og Modigen er lige gode.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Tak for svarene Kameliadame :-)
  • Jeg tager pt 2 velzina om aftenen mod en stressudløst depression. Jeg har gjort det i 6 uger nu og synes også jeg kan mærke en virkning. Dog kan jeg stadig have perioder hvor jeg synes jeg dykker lidt i humøret og bliver trist men det vare ikke længere end et par timer så føler jeg mig ok igen. Mine dyk er som regel om morgenen. Om aftenen har jeg det fint. Alligevel spekulerer jeg på om jeg får for lidt eller måske for meget velzina .det er svært at finde ud af. Det skal lige siges at min depression var i den lette/ middelsvære grad. Jeg var trist og græd og græd men ikke på nogen måde træt af livet eller besvær med at stå ud af min seng. Jeg sov også godt om natten. I det hele taget var jeg fuldstændig mig selv om aftenen og tudeprinsesse om dagen. Så det jeg er i tvivl om er skal jeg fortsætte på 2 velzina eller prøve 3 velzina eller gå ned til en . På forhånd tak for svar. Venligst Lone
  • Hej

    Du kan tage en rosenrod om morgenen. Det er et naturligt middel som løfter humøret.

    Det bedste, reneste og kraftigste produkt som jeg selv tager er dette

    http://dk.iherb.com/Paradise-Herbs-Dual ... ode=yaw234

    Jeg tager dog rosenrod mod arbejdsrelateret stress. Jeg, en naturlig indadvendt person, sidder på et skolebibliotek med konstant larm og stress fra elever med deres ipad. Her hjælper rosenrod mig. Giver også mere energi.

    Man skal kun tage 1 kapsel dagligt om morgenen højst 5 gange om ugen og 2 dages pause. Hvis man tager dem hver dag risikerer man at det går ud over søvnen efter en uge eller 2, da energi virkningen akkumulerer.

    Hvis jeg har fået et par timers søvn for lidt så tager jeg 2stk rosenrod - så kan jeg klare mig igennem dagen.

    Her er en som beskriver sine erfaringer med rosenrod (på dansk)
    http://depnet.dk/universe5/debate/3078/default.aspx

    Man kan sagtens få rosenrod i danmark men der følger sædvanligvis en masse tilsætningstoffer og fyldstoffer med i købet.
Log in eller Registrér for at kommentere.