Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Hjælp med medicin

Redigeret 31 januar, 2014, 12:42 i Angst
Jeg lider af angst, socialfobi, OCD, deppretion, tvangstanker og personlighedsforstyrrelse (f62,0)

Er nede i et hul lige nu. Er trist hele tiden og græder meget. Har hjertebanken, svært ved at få luft og svimmel.

Mit spørgsmål er hvad medicin ville i foreslå?
«1

Kommentarer

• Der er både fordele og ulemper ved medicin, så det er bedst at tænke sig godt om, inden man påbegynder en medicinsk behandling.
    Faktisk er der meget lidt effekt af Lykkepiller, hvis nogen overhovedet, ved let eller moderat depression.
    Dertil kommer, at mange psykofarmaka er vanedannende produkter foruden andre bivirkninger.

Kan man komme igennem krisen med psykoterapi, motion, sund kost, en god skulder at græde ud ved, gode venners hjælp etc. er det måske et godt valg.
  • Hej Krillenusen

Antidepressiv medicin virker forskelligt fra person til person. Derfor er det svært at give råd, for det, der virker for mig, virker måske ikke for dig.

Jeg lægger mærke til, at du bl.a. lider af svimmelhed, hjertebanken og åndenød. For en sikkerheds skyld vil jeg gøre opmærksom på, at disse symptomer slet ikke behøver at være psykisk betingede. Af erfaring ved jeg, at læger ofte kun fokuserer på det psykiske og glemmer at undersøge for fysiske årsager.

Så derfor vil jeg spørge dig:

Er du blevet tjekket for vitamin- og mineralmangel og lavt stofskifte? Den undersøgelse foretages via blodprøver.

De nævnte symptomer (svimmelhed, hjertebanken og åndenød) er ganske almindelige symptomer på lav blodprocent, der igen kan skyldes enten jernmangel, folinsyremangel eller mangel på B12-vitamin.

Lav blodprocent kan desuden være (medvirkende) årsag til depression.

Derfor er det vigtigt, at du bliver ordentligt undersøgt.

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Skal ha tjekket blodprocenten i dag
  • Hej igen

Det lyder godt!

Jeg vil gerne spørge dig, om du ikke godt vil skrive og fortælle, hvad undersøgelsen viser.

På baggrund af egne dårlige erfaringer med sundhedsvæsenet bliver jeg ved med at skrive til folk, at de skal huske at blive tjekket for blodprocent, vitamin- og mineralmangel og lavt stofskifte.

Jeg hører sjældent noget om, hvorvidt disse råd faktisk stadig er relevante!

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Mit blodprocent og blodtryk var fint
    Men har ikk fået det andet tjekket
    Kan vitamin mangel og stofskifte gøre det
  • Hej Krillemus

Det lyder godt, at din blodprocent og dit blodtryk var fint ;o)

Blandt diverse mangeltilstande er det nok især en lav blodprocent, der kan være årsag til svimmelhed, hjertebanken, åndenød og (medvirkende) årsag til depression.

Men i forbindelse med depression er det vigtigt, at der tjekkes for andre mangler også, og desuden for lavt stofskifte, da f.eks. lav D-vitamin-status og lavt stofskifte kan være årsag til depression.

Hvis jeg var dig, ville jeg bede om at få tjekket disse ting, for en sikkerheds skyld.

Men ellers ser det jo nok ud til, at der hos dig faktisk er psykiske årsager til din tilstand.

Mange hilsner og god bedring

Kameliadamen
  • Gad bare godt man ku få noget mod det hjertebanken og svært ved at få luft
  • Hej igen

Der findes en del råd mod ubehagelige symptomer fra hjertet. Men råd, der hjælper på åndenød kender jeg ikke.

Først og fremmest siger man, at mineralet magnesium virker mod hjerteuro – selvfølgelig især hvis man i forvejen mangler det. Men det gør masser af mennesker i vores kultur, hvor mange ikke længere spiser de mest magnesiumholdige fødevarer, så som kål, frø og nødder. Magnesium hjælper både på hjertet og på nervesystemet.

Tag også gerne tilskud af fiskeolie af god kvalitet. Det hjælper ligeledes både på hjertet og på hjernen.

Tag en god vitaminpille dagligt, og tag tilskud af D-vitamin dagligt i vinterhalvåret.

Man kan også prøve at drikke urtete. Specielt siger man, at te af citronmelisse (som også kaldes hjertensfryd) virker beroligende på hjertet. Men der er også andre beroligende urter, f.eks. kamille, som jo er mere kendt end citronmelisse.

Selv bruger jeg kosttilskuddet Q10 mod hjerteproblemer, men det er ret dyrt, og hvis jeg var dig, ville jeg nok prøve de andre ting først.

Jeg er ret sikker på, at du ved hjælp af kosttilskud kan lindre nogle af dine ubehagelige symptomer. Det er også en god ide at komme udenfor og gå en tur hver dag.

Mange hilsner

Kameliadamen
  • Får mange vitaminer og omega 3
Log in eller Registrér for at kommentere.