Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Naturlægemiddel mod depression

2

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Quist

    Tak for tippet!

    Her er et link:

    http://nyhederne.tv2.dk/samfund/2014-01 ... lykkepille

    Kan Modigen igen købes? Jeg kiggede på apoteket, da du skrev, Pia Pil, at det ikke kunne fås. Og jeg så heller ikke nogen pakninger.

    Det tror da pokker, at folk har problemer i dette gråvejr. Vi har ikke set solen i mange uger!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Ikke ocd. Panikangst. Ja håber det snart er i kroppen igen. Er jo sygemeldt og på mandag 14 dage. Opfølgning på torsdag derefter samtale med sagsbehandler. De er sørmer hurtigt ude. Sikke fred de giver en.
  • Indstillinger
    Kamiliedamen- Ja Poul Videbech har udtalt sig om Perikon netop her til morgen. Men han er også en psykiater og danske psykiater er ikke så fremme i skoene som f.e ks Tyske.

    Jeg tog 3 capsler St John's Wort om dagen og måske fik jeg ikke nok? Var fornylig på psyk og de vil ikke gi mig anti-depressiv. De sagde at jeg måtte gør noget selv! Somom jeg ikke gør noget hver dag selvom jeg ingen lyst har. Sagde Nej til seroquel fordi jeg ikke ønsker at tage på i vægt. Så lukkede behandlings personalet i og overlod det fuldstændigt til migselv. De sir at jeg alligevel får det bedre til Foråret, hvilket jeg overhovedet ikke kan se- kan enddog ikke glæde mig til varmere temp og mere sol. Alt er gråt. Jeg har sorg men dette er mere end det.

    Er meget ked at psyk's manglende behandling og føler at der ingen hjælp er at få mere.
    Jeg tog perikon i 3 uger og har trappet ud nu- ved ikke om det har interageret med mit anti-psykotisk medicin? Men føler mig hudløs og alt for sårbar.

    Nå man jeg må så klare mig helt alene nu og har mistet tillid til psykiatere og behandlings systemet.

    Men er forvirret over alle disse forskellige meldinger.

    Ergo jeg har en ubehandlet depression og tænker hvor langt tid inden den tar livet af mig.

    Det er godt at Perikon har hjulpet dig og som du sir alle er forskellige og tåler forskellige ting.

    Perikon har hjulpet min veninde men 3 uger og jeg opgav uden virkning.
    xx
  • Indstillinger
    Hej Pia Pil

    Poul Videbech er en af de mest seriøse og respekterede psykiatere i Danmark. Jeg har aldrig hørt ham kritisere perikon – heller ikke i de klip, der er blevet vist i nyhedsudsendelserne i de seneste dage. Hvis du kigger på, hvad der står på tv2s hjemmeside (se linket i mit indlæg fra i går), så vil du se, at han siger, at depressive ikke burde behandle sig selv med perikon, uden at rådføre sig med en læge.

    Det er altså ikke perikon i sig selv, han kritiserer, men den omstændighed, at folk normalt står alene med ansvaret, når de bruger perikon.

    Efter at jeg med god virkning har brugt perikon forebyggende mod depression i ca. 10 år, er jeg tilbøjelig til at give ham ret. Der er alt for mange faldgruber. Og netop når man har en depression, har man brug for støtte og hjælp.

    Tidligere har Videbech som argumentation for sine synspunkter fortalt, at mange læger forsøger at behandle sig selv for depression. Selv om disse læger bruger receptpligtige antidepressiver, går det tit galt, fordi de er for syge til at vurdere deres egen situation!

    Når folk uden en lægeuddannelse og uden at kende ret meget til perikon vil behandle sig selv, så er der ikke noget at sige til, at det er farligt, mener Videbech.

    Jeg kan tilføje for egen regning, at det er et problem, hvis folk ikke går til læge, alene af den grund, at de så ikke bliver ordentligt undersøgt, herunder får taget blodprøver til konstatering af, om depressionen skyldes f.eks. jernmangel eller D-vitaminmangel eller lavt stofskifte. Det er meget vigtigt, at sådanne fysiske årsager til depression bliver behandlet.

    Da jeg i sin tid begyndte på perikon, havde jeg svær jernmangel (ved jeg nu). Jeg havde været hos den praktiserende læge, men han havde ikke tjekket mig – blot sendt mig videre til en psykiater. Jeg anede ikke dengang, at jernmangel kan være årsag til depression, og jernmangel kan have været årsag til, at min lever ikke kunne omsætte den medicin, som psykiateren gav mig.

    Det var et stort held, at perikon herefter kunne hjælpe mig. Og at jernmanglen efterfølgende blev opdaget. Men når jeg ser tilbage, ville jeg have foretrukket at blive hjulpet af sundhedsvæsenet. Det var ærgerligt, at min læge ikke dengang tjekkede mig for jernmangel. Selvfølgelig var det skønt at være depressionsfri ved hjælp af perikon, men det var da svært at være sin egen behandler.

    Du stiller spørgsmålet, Pia Pil, om 3 kapsler perikon måske ikke var nok. For at besvare spørgsmålet, er man nødt til at vide, hvor mange milligram koncentreret perikon kapslerne indeholder, og hvor stor en styrke de har. Man bruger indholdet af total-hypericin til at standardisere efter.

    Men derudover er det jo forskelligt hvor stor en dosis folk behøver. Nogle behøver mere end andre. Jeg var så heldig, at jeg ved et slumpetræf fandt den rigtige dosis i første forsøg. Og efter fire uger på denne dosis, blev jeg rask fra den ene dag til den anden!

    Men også jeg har begået fejl: Jeg begik den fejl at tro, at når jeg nu kunne blive rask af denne bestemte dosis, så kunne jeg få det endnu bedre af at tage en kapsel mere!

    Og NEJ, sådan fungerer det ikke! Jeg røg ned i et hul igen, for virkningen af en for stor dosis er desværre – depression! Men så havde jeg jo lært det. Jeg vidste, hvad problemet var, og efter et par uger var jeg rask igen.

    Så selv om jeg har haft meget glæde af perikon, så synes jeg også, at der er mange faldgruber i forbindelse med perikon.

    Jeg kan godt forstå, at du føler dig sårbar og alene, Pia Pil. I dag er der sol, her hvor jeg bor. Jeg vil skynde mig ud og mærke solen på mit ansigt. Jeg håber, at du også kan have lidt glæde af solen.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Okay Kameliadamen
    jeg vil godt gi at Poul Videbech sir at man ikke skal selv medicinere sig- men hvor finder man en god læge/psykiater der overhovedet ved noget eller er villig til at behandle en med Perikon? Jeg har indtil nu ikke mødt nogen- de klapper i som en østers og hverken sir til eller fra men overlader til enselv at 'rode' med det. Og de ved- måske lige bortset fra Videbech som jeg har indtryk af sværger til anti-depressive psykofarmaka, ved læger og psykiater så godt som ingenting om Perikon trods diverse videnskabelge rapporter og beviser for at det er et udemærket middel mod depression.
    Trods forsøg med 3 forskellige anti-depressive SSRI præparater som mislykkedes er jeg aldrig blevet anbefalet Perikon af lægerne. Hvorfor mon?

    Jeg har helt tjek på de rette mængde af indhold i de perikon capsler jeg tog- måske gav jeg det ikke en chance efter kun 3 uger-2,3 eller 4 kapsler- jeg synes ikke jeg kunne forsvare at blive ved at eksperimentere, søgte hjælp og fik ingen.
    Jeg har endda en psykiater som trods hun ikke vil gi mig en anti-depressiv overhovedet ikke støttede mig i mit forsøg med perikon. Hun klappede i og det tog jeg som stilstiende accept. Det havde dog været rart med lidt opbakning når nu jeg tilsyneladende havde fundet et rimeligt harmløst men virkningsfuldt alternativ. Hun advarede mig heller ikke mod inter-actioner med min anti-psykotika- jeg føler mig meget dårligt hjulpen af det etableret psykiatrisk system og har derfor fra sagt mig enhver indblanding fra dem fremover og vil søge en psykiater ude i byen.

    Det er fint at du er blevet hjulpet af Perikon men jeg ville passe på med at udbasunere det for meget hvis jeg var dig da andre er lette ofrer som vi har set og hørt om i disse dage og uden støtte fra en læge som du heller har fået til dit perikon indtag er mange på herrens mark og åbenbart kommer i alvorlige vanskeligheder. Du har åbenbart en stærkere psyke end flest hvad jeg også tror jeg har så jeg fortryder at jeg har skrevet så meget negativt om anti-depressive. Men du er et særtilfælde og der findes ikke mange der kan klare så meget eksperimenterende som du har gjort.

    Som du ofte har skrevet er behandlingen noget der skal tilses og følges af en læge om det er anti-depressive eller perikon. Men du har selv medicinerede dig og ærlig talt kan jeg ikke længere gør det da jeg qua min depression har et skrøbeligt sind. De fleste vil gerne støttes med deres sygdom og behandling og det er nok det eneste rigtigt.

    Helt ærligt synes jeg du skulle holde ind med din rosen af perikon og overdreven lovprisning af behandlingen af depression- lad det være op til andre at finde ud af hvad der er bedst for demselv- jeg føler at du manipulerer med folk på disse tråde og det er farligt når man som folk er her på netdoktor, svage og sårbare og meget påvirkelige.
    Bland dig lidt mindre i debatterne - for personligt synes jeg ikke du har meget at tilbyde. Vi har hørt din historie til bevidstløshed og der er ikke noget konkret i det da det er din helt egen personlig beretning som ikke kan overføres på andre.
  • Indstillinger
    Hej igen Pia Pil

    Der findes en meget god grund til, at psykiatere og andre læger ikke er villige til at rådgive om perikon:

    Perikon er slet ikke godkendt til behandling af depression i Danmark, og lægerne er selvfølgelig nødt til at rette sig efter reglerne.

    Jeg blev temmelig paf, da jeg læste din kritik af mig i indlægget ovenover. Du skriver, at du synes jeg skal holde op med at rose perikon og holde op med en overdreven lovprisning af behandlingen af depression.

    Du skriver også, at du synes, at jeg manipulerer med folk!!!

    Jeg forstår helt enkelt ikke, hvordan du kan mene det. Jeg synes, at jeg helt nøgternt har beskrevet både fordele og ulemper ved perikon. Jeg kan da ikke gøre for, at der er nogle, der kun hæfter sig ved fordelene. Hvis folk kun læser om fordelene og ikke om ulemperne, er det da ikke min skyld.

    Da du ville begynde at tage perikon, husker jeg, at jeg advarede dig, fordi du tager en anden slags medicin også.

    Hvad angår behandlingen af depression generelt, har jeg personligt været ude for så meget sjusk i sundhedssystemet, at det er helt ubeskriveligt. Hvordan kan du på den baggrund mene, at jeg lovpriser depressionsbehandling?

    Jeg kan måske godt forstå den kritik, der går på, at Netdoktorbrugerne har hørt min historie til bevidstløshed. Jeg ved jo godt, at jeg gentager mig selv. Men jeg tænker jo, at der hele tiden kommer nye brugere til, som måske for første gang skal til læge med symptomer på depression. Og så skriver jeg for 117. gang, at det er vigtigt at få taget blodprøver. Og det gør jeg jo netop, fordi jeg af egen erfaring har lært, hvor vigtigt det er.

    Disse debatter er jo beregnet på udveksling af erfaringer. Jeg synes altså, at jeg har gjort nogle erfaringer, som kan være af interesse for andre. Du ønskede ikke at gøre brug af de advarsler, jeg kom med, da du ville begynde på perikon. Det var dit eget valg. Jeg har ikke manipuleret med nogen.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadame


    Ja, du gentager dig selv -og heldigvis for det! Se bare hvor tit og ofte dit indlæg følges af svaret: "tusind tak, det anede jeg ikke" -på trods af at du har skrevet det mange gange.

    Vi er nogle få der jævnligt og for hyggens skyld følger med på indlæggene herinde. Men langt de fleste nye spørgere har ikke læst de gamle tråde igennem selvom de oftest kan finde svaret dér med en simpel Google-søgning.

    Jeg synes ikke du manipulerer nogensomhelst, du udøser af din egen erfaring med flere svære depressioner. Så må det være op til folk hvad de vil bruge det til.

    Pia Pil, der er ikke noget at sige til at du er frustreret over det forløb du har været igennem. Psykiatrien er desværre yderst udsultet. Mange gange er selv selvmordsforsøg ikke nok til en indlæggelse! Det er desværre også sådan, at personalet er meget presset. Derfor er det sådan at patienter der siger nej til en bestemt behandling meget hurtigt afsluttes hvis der ellers ikke er en svær psykose eller lignende. Af den simple grund at der altså står 10 bagved i behandlingskøen der gerne vil følge den angivne behandling. Er det værdigt at systemet er sådan? Nej, det synes ikke. Men det er resultatet af tilhøre en sygdomsgruppe der i modsætning til resten af sundhedsvæsenet ikke engang er på finansloven.

    Siden sidste år er der kommet private psykiatriske behandlingssteder frem, har dog kun hørt om dem i hovedstadsområdet. Jeg ved ikke om det er en mulighed for dig.

    En anden der tit gentager sig selv er Lotte123 -hvor jeg dog tager hatten af for hende også -alle de unge piger med nøjagtig de samme spørgsmål som bliver svaret med en engels tålmodighed. Og det på trods af at 2 sekunders søgning kunne have givet de piger alle de svar de søgte.
  • Indstillinger
    Jeg kan kun sige, at mig og min kæreste er Kameliadamen evig taknemlig, for hendes indlæg om perikon.. Og hvis det ikke var for hendes slags, hvordan skulle vi så nogensinde have ”fået øje på” perikon.. For lægerne lovpriser jo ikke naturlægemidler.. Lægerne i Danmark må jo heller ikke behandle med naturlægemidler. Så gud ske lov for disse tråde.. OG tusind tak til Kameliadamen fordi hun bruger meget af hendes tid, på og skrive i disse tråde. PS: min kæreste fik de frygteligt af nogle ”lykkepiller” som hun fik hos lægen, jeg kan desværre ikke huske hvad de lykkepiller hed.. Og nej, jeg siger ikke at lykkepiller er noget lort, for jeg kender flere som er rigtig glade for lykkepiller.. Man må jo selv ”sortere” i disse tråde, for vi er jo alle forskellige. Men det er uvurderlig og høre andre brugers erfaringer..
  • Indstillinger
    Tak for opbakning ;o)

    Man kan selvfølgelig ikke gøre alle tilpas. Sådan er det jo.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Du har også min opbakning, kameliadame, for hvad skulle jeg have gjort uden din venlighed, da jeg var syg at blodtryksmedicin og manglede nogen at tale med.
Log in eller Registrér for at kommentere.