Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Spørgsmål vedr. depression

Redigeret 16 februar, 2014, 05:27 i Åben debat om depression
Hej brugere af Netdoktor

Jeg har fået en moderat/svær depression. Er i medicinsk behandling, som jeg desværre ikke har effekt af trods flere forskellige typer.

Jeg har siden starten af depressionen, også inden jeg blev sat i medicinsk behandling, haft en underlig fornemmelse af at være i en konstant boble-agtig tilstand.
Det er svært at forklare, men det det er som om, at jeg ikke rigtigt er til stede, at være hæmmet i en eller anden forstand.

Har aldrig haft denne fornemmelse før og det er svært at fokusere på andet og det er meget belastende.

Har andre haft lignende problemer under depression??

Kan det skyldes ubalance i hjernen eller den meget overfladiske søvn??

Håber I kan hjælpe.
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    medicinsk behandling kan tage ca 6 uger før det virker
    har du en ide om årsagen til din depri s sion ----
    måske er det terapi der skal til ---

    er du undersøgt om du mangler B vitaminer --eller Jern ---D vitaminer ---
    for mangel stoffer i kroppen ---kan også være en årsag ---
  • Indstillinger
    Hej Jens Hansen

    Du beskriver en tilstand, hvor du er hæmmet og ikke rigtig til stede.

    Efter min erfaring er det ganske almindelige symptomer på depression. Masser af mennesker tror, at depression handler om at være ked af det. Og det er da også et faktum, at en del depressive har problemer med humøret.

    Men en anden stor del har hovedsagelig problemer med selve det at fungere. Man tænker langsommere end før, den kreative evne er næsten helt væk, følelserne er væk, og man er generelt klodset og mærkelig hæmmet i sine bevægelser.

    Du vil gerne vide, hvad problemet skyldes. Det eneste, jeg kan sige, er, at problemet skyldes depressionen. Og desværre kender forskerne ikke hele sammenhængen i forbindelse med depressioners opståen. De ved, at depressioner har en eller anden sammenhæng med signalstoffer i hjernen, eftersom en øget virkning af visse signalstoffer som regel kan kurere en depression. Og det er jo den virkning, som din medicin giver, som gerne skulle føre til, at du bliver helbredt.

    Jeg ved, at det normalt er de sværere depressioner, der føles, som du beskriver. Og jeg ved, at der ofte er brug for, at den antidepressive medicin ved svære depressioner øger virkningen af signalstoffet noradrenalin foruden serotonin. Er din medicin af den type, som virker på to signalstoffer?

    Jeg kan kun råde dig til at give medicinen tid og ro til at virke. Prøv at være god ved dig selv imens.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej igen

    Tak for svaret.

    I første omgang fik jeg citalopram i 5 uger uden effekt. Nu er jeg kommet på et Snri præperat, som jeg har fået i to uger. Men jeg kan ingenting mærke. Ved godt at det ikke er lang tid i det samlede billede, men når man har det så skidt, er man villig til at prøve ALT for at få det bedre. Kan man selv gøre andre ting for at hjælpe medicinen på vej, og kan man forestille sig at en svær depression kan forsvinde af sig selv på sigt også selvom medicinen ingen effekt har?

    Mine symtomer er pt.:
    Ingen søvn på egen vis, tidlig morgenvågning
    Ingen energi, lyst
    Ingen følelser
    Hæmning
    Ingen tro på bedring

    Hver dag er en kamp, som bare skal overståes.
  • Indstillinger
    Hej igen

    Du stiller flere spørgsmål, som jeg gerne vil prøve at besvare efter bedste evne.

    Jeg har selv for mange år siden prøvet tre forskellige slags SSRI-piller, uden nogen som helst positiv effekt. Jeg forstår godt din desperation, nu hvor du har måttet begynde helt forfra på en ny slags medicin.

    Du spørger, om man selv kan gøre noget, for at hjælpe medicinen til at virke.

    Ja, man kan sørge for at spise sundt og tage tilskud af kvalitets-fiskeolie. Jeg ved, at det kan være lidt svært, fordi man typisk ikke har nogen appetit. Ud over det kan man sørge for at komme så meget ud i naturligt lys som muligt. Lige nu er der jo ikke meget naturligt dagslys, men det er alligevel en god ting at komme lidt ud og gå en tur. Hvis du ikke orker det, er det dog bedre at lade være, end at skælde sig selv ud for ikke at magte det!

    I det hele taget handler det om at være god ved sig selv. Du skriver, at hver dag er en kamp. Efter min erfaring er det en dårlig ide at kæmpe. Det er bedre at slappe af, indtil medicinen har gjort arbejdet, og livskraften af sig selv begynder at vokse inden i dig, sådan at du af dig selv gør de ting, som skal gøres, og ikke som en sur pligt eller kamp.

    Ja, normalt vil en depression – også en af den svære slags – gå over af sig selv, selv hvis man ikke får behandling af nogen slags. Det tager dog ret lang tid, typisk 6-12 måneder eller endnu længere. Jeg har prøvet at stride mig gennem depressioner uden behandling. Det kan ikke anbefales! Det er en umådelig dårlig måde at bruge sit liv på.

    Lad os nu regne med, at den medicin, du får nu, er den rigtige for dig. Hvis du får den optimale dosis, skulle du i løbet af et par uger forvente en positiv effekt.

    Jeg går ud fra, at du allerede er blevet tjekket med blodprøver for eventuelle mangeltilstande. Hvis det ikke allerede er sket, er det vigtigt, at det bliver gjort.

    Du skriver ikke noget om, hvorvidt du har pårørende, der kan støtte dig. Alligevel vil jeg give et link til 14 råd for pårørende. Specielt kan jeg godt lide råd nr. 2 og råd nr. 14.

    http://www.netdoktor.dk/tema/sorg_krise ... jaelpe.htm

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen!

    Jeg har nu fået 3 slags af SSRI, som ikke virker..tager 15 mg Cipralex, og skal til samtale hos en psykiater først d.20 marts :-/ Mit spørgsmål til dig er, hvor mange antidepressiva prøvede du, inden de virkede (læste, at du engang har taget 3 slags, som ikke virkede). P.S Dette er min tredje depression, og den længeste af dem alle..har varet i næsten to år nu :/

    Mvh
  • Indstillinger
    Og til JensHansen6...jeg ved godt, hvordan du har det..min sidste depression har rimelig slem, men på den anden side, vil jeg sige,, at min erfaring er, jo sværere depression er, jo hurtigere går den over...så der er håb forude. Jeg ved godt, at det er svært at tænke positive tanker lige nu, men du skal nok få det rigtig godt igen! Mange tanker herfra!
  • Indstillinger
    Hej Narcisa

    Jeg vil meget gerne besvare dit spørgsmål, men jeg vil lige sige til andre Netdoktorbugere: De, der ”kender min historie til bevidstløshed”, som en kritiker har formuleret det, kan jo bare springe mit indlæg over ;-)

    Nu til svaret:

    Min erfaring med antidepressive midler begyndte, allerede længe før SSRI’er blev introduceret!

    Dengang brugte man det, som man nu kalder de gammeldags tricykliske antidepressiver, f.eks. Saroten. Den slags antidepressiver virker også to signalstoffer. Det var en hård kur, men den virkede effektivt. Jeg havde dengang tre depressioner med nogle års mellemrum, og hver gang hjalp medicinen udmærket.

    Så det korte svar på dit spørgsmål er, at den allerførste antidepressive medicin, som jeg fik, virkede optimalt!

    Men det er nok ikke den gamle historie, du er interesseret i.

    Efter disse tre depressioner var der en lang periode, hvor jeg afprøvede alle mulige terapiformer, men jeg var til sidst nødt til at gå tilbage til medicin. Da var SSRI’erne kommet frem, og lægerne mente, at disse midler havde færre bivirkninger end de midler, der virker på to signalstoffer.

    Først afprøvede jeg Seroxat, og det var en katastrofe! Jeg blev virkelig meget syg af det. Jeg udholdt det i 5 uger, fordi jeg ville være helt sikker på, at medicinen virkelig var blevet afprøvet. Derefter droppede jeg ud af medicinen og blev rask efter nogen tid, uden yderligere medicinering.

    Ved næste depression nogle år senere bad jeg om en henvisning til en psykiater, hvilket jeg fik. Psykiateren hørte på mine erfaringer med medicin, men fastholdt alligevel, at det var bedst at prøve med SSRI’er først. Jeg fik Cipramil i 10 uger og derefter Zoloft i 6 uger uden nogen som helst positiv virkning. Dog skal det siges, at virkningen ikke var så forfærdelig som ved Seroxat. Da psykiateren ikke var villig til at ændre på noget, droppede jeg både ham og medicinen, hvorefter jeg blev rask i løbet af en uge!

    Men i løbet af det næste halve års tid stod jeg igen med en depression. Da var det, at jeg fik det råd at begynde på naturmedicinen perikon, som hjalp mig godt efter 4 uger, og som jeg efterfølgende tog i ca. 10 år forebyggende mod depression. Jeg har helt klart den opfattelse, at perikon må virke på flere signalstoffer, men det kan jeg selvfølgelig ikke bevise. For god ordens skyld skal jeg sige, at der både er fordele og ulemper ved perikon. En af ulemperne er, at man står fuldstændig alene med at behandle sig selv, og det er ikke godt.

    På et tidspunkt var jeg dog nødt til at holde op med at tage perikon, fordi jeg ifølge lægerne var nødt til at tage et blodpropforebyggende middel, der ikke kan forenes med perikon. Jeg var meget betænkelig, men de første 9 måneder gik uden det mindste tegn på depression. Så kom den mørke årstid, og så var den gal igen. Men nu havde jeg fået en ny praktiserende læge, som hørte på mine erfaringer og helt uden vrøvl udskriv Mirtazapin, som også virker på to signalstoffer og desuden hjælper mig til at kunne falde i søvn.

    Jeg må dog sige, at Mirtazapin måske virker lige lovlig sløvende og desuden kan det være lidt svært at holde vægten. Det gør mig nu ikke så meget om vinteren, og jeg kan nok trappe meget ned, når den lyse årstid kommer.

    Jeg skylder måske også at sige, at det efterfølgende blev opdaget, at jeg må have haft voldsom jernmangel i de år, hvor jeg afprøvede disse SSRI’er. Det var selvfølgelig et problem, fordi jernmangel i sig selv kan fremkalde depression, men derudover har jeg på engelsksprogede Internetsider fundet indicier på, at leveren ikke kan omsætte medicin normalt, når man mangler jern. Jernmanglen kan have været årsagen til den katastrofalt dårlige virkning af SSRI’er hos mig, men ingen læge har dog bekræftet mig i dette. De vil helst ikke kommentere det.

    Men det er altså min klare overbevisning, at jeg behøver en forstærket virkning af signalstoffet noradrenalin for at kunne holde depressioner væk – specielt i den mørke årstid. Om sommeren vil jeg kunne klare mig med en meget lav dosis medicin.

    Desværre kan du jo nok ikke uddrage noget til brug for dit eget liv af mine erfaringer.

    Men har jeg forstået det korrekt, når du skriver, at du får noget medicin, som overhovedet ikke virker, men at du skal vente til den 20. marts, før du kan komme til psykiater igen og få ændret din medicinering?

    Det synes jeg bestemt ikke, at du skal finde dig i. Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til psykiateren i hans telefontid og få en tid så hurtigt som muligt.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen,
    Mange tak for dit hurtige og grundige svar. Det er første gang jeg skal til konsultation hos en psykiater, så nok derfor skal jeg vente så længe. Forhåbentligt finder han et medikament for mig, fordi at gå med en depression i snart 2 år er rimelig udmattende :( er begyndt at tænke, at jeg måske skal leve med det her resten af mit liv, eller i flere år :(

    Mange hilsener, Narcisa
  • Indstillinger
    Hej Narcisa29

    Selvfølgelig skal man have hjælp for psykiske lidelser, men det kan være en fordel at vide, at de fleste typer psykofarmaka er vanedannende midler, og man dermed i bedste fald skifter et problem ud med et andet og i værste tilfælde, dersom den medicinske behandling ikke hjælper, nu står med to problemer.
  • Indstillinger
    Hej Brugernavn 1,
    Tak for dit svar. Tænkte på, hvor har du den information fra? Når man læser på nettet om antidepressiva, står der ikke noget om at de er vanedannende, og det påstår ingen psykiatere hellere..
Log in eller Registrér for at kommentere.