Hjem Øre, næse og hals Åben debat om øre-, næse- og halssygdomme

ansigtssmerter, bihuleproblemer og tinnitus.

Hej alle.

Jeg skal prøve at fatte mig i korthed. Og er egentlig interesseret i at høre, om andre har prøvet noget af det samme. Jeg er nemlig endt i lidt af en blindgyde.

Jeg er en ung kvinde på 25. Velfungerende og normalt sund og rask. Men jeg har de sidste fire måneder døjet med en frygtelig hovedpine. Det gør ondt i ALT. Hele kraniet og ansigtet med. Særligt slemt omkring kindbenene. Derfor antog min læge, at jeg havde bihulebetændelse og jeg var derfor igennem to penicillinkure, uden effekt.

Min hovedpine blev værre og værre, og trækker også ned i de øverste tænder i venstre side. Derfor tager jeg også et smut forbi tandlægen for at udelukke rodbetændelse. Tandlæge tager røngtenbillede af alle mine tænder og kan udelukke at der her er problemer. MEN han kan se at hele min ene bihule er fyldt med et eller andet. Betændelse antager han, og sender mig defor straks til en øre-næse-halslæge. Her bliver jeg undersøgt med kamera i næsen. Konklusion: Jeg har IKKE bihulebetændelse. Faktisk kan han intet se derinde, og han mener min tandlæge må have taget et dårligt billede. Jeg tager til en ny, ørelæge for en sikkerheds skyld. Her får jeg samme svar: Intet galt i øre-næse eller hals.
Nå men, mig tilbage til tandlægen som tager nye billeder, som stadig viser noget i venstre bihule. Han henviser mit til tandlægerne på OUH. Her har jeg igen fået undersøgt tænderne, som endnu engang er frikendt. Her for jeg besked på at gå til ørelæge. Tandlægen på OUH mener det kan være en polyp i kæbehulen.

Og nu sidder jeg så her. Med daglige smerter i hovedet, ansigtet og tænderne. Jeg ER blevet undersøgt af ørelæger som siger jeg intet fejler. Min tandlæge frikender mine tænde. Og min egen læge mener, det hele skyldes spændinger i nakke og kæbe. Hvilket jeg også har. Bevares. Men jeg tror ikke på, at de er hele problemet. Jeg sidder jo stadig med et røngtenbillede som viser, at der sidder ET ELLER ANDET i min kæbehule!!
I øvrigt har jeg samtidig døjet med tinnitus på begge ører. Om det har en sammenhæng ved jeg ikke. Min læge mener igen det skyldes spændinger.

Jeg aner efrerhånden ikke hvor jeg skal henvende mig. Er der nogen der har nogen som helst erfaring på området? Hvad vi end skal kalde det! Polypper som ørelægen ikke kan finde ;)

Sikke en omgang rod! Håber der kan findes hoved og hale i det.

Venlige hilsner M
«1

Kommentarer

  • Sidder og søger om hjælp til mit problem her på Netdoktor og støder på dit indlæg, som næsten 100% beskriver den lidelse jeg har.

    Mit forløb ligner dit, men der er små forskelle:

    1.
    Tandsmerter. Tand fjernes, men uden bedring. Tandlæge finder kirsebærstor polyp i overkæben, som fjernes. Han kan ikke få alt ud, så 3 ugers skarp penicillinbehandling skal fjerne resten. Samtidig med polypfjernelse isætte implantat til erstatning af den udtrukne kindtand.

    2.
    Nyt tandlægebesøg. Han afviser at fjernelse af polyp og isætning af implantat har påvirket situationen.

    3.
    Har store og næsten uudholdelige smerter. Sendes til ØNH-læge, som intet kan finde. Alt ser ok ud, mener han.

    4.
    Sendes videre til ØNH-sygehusafdeling i Esbjerg, hvor man frikender bihuler m.v. Der er ingen betændelse og alt ser ok ud.

    5.
    Sendes derfra videre til Neuroafd., idet man vil undersøge om de voldsomme smerter i kæbe, hoved m.v. (hele "knolden") stammer fra "irriterede nervetråde" (trigeminusmusklen). Har foreløbig ventet i 2 mdr. og har tid om få dage. Så må vi se om de finder årsagen.

    Konklusion:
    Min rejse gennem systemet har varet siden aug. 2012 og jeg er stadig på rejse. Det er (for) lang tid, når man dagligt og permanent har store smerter, men det er åbenbart hvad man af det danske sundhedsvæsen bydes anno 2013.

    Men jeg har jo intet valg, så håber da at jeg her inden jul får endelig svar (selv om jeg tvivler). Og ja - jeg skal naturligvis sørge for at diagnosen lægges ud her på forum, når den (forhåbentlig) foreligger.

    Til dig har jeg ingen forslag, men måske min diagnosticering kan være til hjælp for os begge.

    //Ham

    PS: Skulle der sidde en person med inputs og behandlingsforslag modtages disse gerne.
  • er der ingen der har foreslået scanning af hovedet ---elleren Neorolog----til undersøgelse af Hovedet ----
    prøv at nævne det for jeres Læger
  • Scanning af hoved har fundet sted for 4 uger siden og resultatet får jeg "allerede" om 14 dage, når jeg skal møde på neuroafdelingen.
  • når du får et resultat
    hører vi så om det ---
  • ja - når man benytter et forum som dette er man i sagens natur "pligtig" til at bidrage med oplysninger og data, da erfaringerne på fora jo skal komme alle til gode. Og det gælder for den sags skyld både de gode og dårlige, så jeg vender tilbage.
  • vi må håbe a Malle 9 følger med
  • så malle09 ---også kan finde en løsning på sit problem----
  • Hej igen!!

    Og undskyld, at jeg aldrig har vendt tilbage på Jeres svar. Jeg havde egentlig lidt "glemt" tråden imellem alt det renderi til tandlæger og ørelæger.

    Tusind tak for dit svar Delfinen! Dit forløb lyder jo relativt meget som mit! Håber at du kan få nogle svar nu efter din undersøgelse. Det er da utroligt lang tid du har døjet. Selv har jeg også tænkt om det kan være nervesmerter, som du også nævner. Inden du fik fjernet den polyp hos tandlægen, kunne det så ses at du havde den? Jeg tænker på fx et røngtenbillede?

    Min situation lige nu er at jeg faktisk i flere uger har været NÆSTEN smertefri. Altså, ingen hovedpine, inden ansigtssmerter og kun lidt diffuse smerter i de øverste tænder. Priser mig lykelig so far. Men er selvfølgelig stadig urolig for hvad der sidder i min kæbehule! Nu har jeg jo med egne øjne set på røngten at der er noget derinde. Så jeg slipper jo ikke sådan tankerne blot fordi smerten er forsvundet. Nå men jeg har endelig fundet en helt super ørelæge som bare har været så grundig i sine undersøgelser. Han har flere gange undersøgt mine bihuler med kikkert uden resultat. Og derfor har han nu sendt en henvisning så jeg ENDELIG kan få scannet mine bihuler. Måske hele hovedet? Jeg ved egentlig ikke hvordan det lige foregår.

    Ørelægen nævnte også at der godt kunne sidde en polyp hvor han ikke kunne se. Han havde dog svært ved at tro, at dette skulle være problemet da det sjældent giver folk smerter. Faktisk opdages det tit af helt andre årsager. Hovedscanninger på grund af andre ting. Han nævnte også at der i nogen tilfælde kan være betændelse i det aller-aller øverste af tandrødderne som lige akkurat stikker ind i kæbehulen. Og hvis det sidder der kan det være svært for tandlægen at opdage. Det samme for ørelægen. Da det jo ligger lige på grænsen mellem tænder og kæbehule. Men håber snart at blive klogere på det hele!!

    Men status er altså, at jeg nu venter på at blive indkaldt til scanning. Og jeg vil selvfølgelig vende tilbage med svar, når jeg ved mere! Håber det bedste for dig, Delfinen. At du i det mindste finder ud af hvad der plager dig!
  • Jeg er i mellemtiden blevet scannet og man kan ikke finde noget unormalt i "knolden", så frygten for tumor var ubegrundet.

    Min polyp kunne ses på røntgen, hvilket var grunden til den blev fundet og fjernet.

    Har senest været til neurolog, som mener det er trigeminus-smerter (nerveirritation) og at jeg i 3 mdr. skal tage medicin i et forsøg på at få smerterne fjernet. Tandlægen er uenig og mener at jeg skal skæres op i kæben for at se om man kan finde noget unormalt.

    Neurologen mener derimod ikke jeg bør skæres i, da det kan medføre nye irritationer af nerverne.

    Så hvem af dem skal jeg høre på ??? P.t. er jeg i tænkeboks til efter jul og føler, at jeg er i klemme mellem 2 faggrupper/-læger, hvor jeg faktisk er den der skal træffe et valg. Men hvis jeg vælger forkert vil den "anden faglæge" kunne sige "hvad sagde jeg". Så ikke nogen rar situation.
  • se tiden lidt an ---og se hvordan det udvikler sig ---med medicinen
Log in eller Registrér for at kommentere.