Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Herpes i øjnene?

Redigeret 15 august, 2014, 02:41 i Åben debat om øjne
Hej derude .. Jeg ville høre om nogle har haft / har herpes i øjnene? Jeg har i noget tid gået med røde øjne med lette smerter (følelse af prikken i øjet og ubehag), hvor det især var slemmest om aftenen ..

Lægerne har så efter en måned, hvor de har forsøgt at finde ud af hvad det kunne være, testet mig positiv for herpes efter en podning .. Min øjenlæge sagde dog at hun var nødt til at ringe til hospitalet, hvor prøven blev taget, da de ikke havde sendt svaret på prøverne til dem, men kun min journal ..

Jeg har så fået Aciclovir 2care4 piller 400 mg derskal tages 2 gange dagligt også Zovirax til at smørre i øjnene.

Jeg er dog bare usikker på om det er den rigtige diagnose de har givet mig? Eftersom der står at herpes rammer hornhinden i øjnene og jeg burde have haft stærke smerter og efter små blæner? Hvilket jeg ikke har .. Så kan ikke lade være med at tænke om de har lavet rod i undersøgelserne, siden min øjenlæge måtte ringe til hospitalet for at få svar på prøverne?

Jeg vælger dog at tage salven og pillerne, men vil gerne høre om nogen har prøvet noget lignende?
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Det tager en del tid før at symptomerne på herpes i øjet bliver så slemme som du der beskriver. Hvis du er blevet test positiv for herpes i øjet, så er diagnosen med meget stor sandsynlighed rigtig.

    Hvis herpes i øjet får tid nok (rimelig længe), kan det blive rigtigt slemt og i sidste ende føre til blindhed.

    Hospitalerne er ikke fejlfri, en eller anden kan jo have glemt at gøre det nødvendige for at få sendt svaret til din læge.
  • Indstillinger
    Ok, ved du så hvor lang tid der går før medicinen virker? Og om jeg kan være sikker på den gør det så mit øje bliver raskt igen?
  • Indstillinger
    Medicinen er effektiv. Brug den efter lægens anvisninger. Hvis du er i tvivl om noget, så kontakt din læge eller apoteket.
  • Indstillinger
    Herpes Simplex Virus 1 (HSV1) - også kendt som forkølelsessår - er et af de herpes vira, der kan give infektion i øjet.

    Lider du selv af forkølelsessår? Dette kunne være årsagen, da virussen kan være videreført til øjet f.eks. gennem berøring. Hvis man ikke har vasket sine fingre efter kontakt med forkølelsessår og efterfølgende rørt øjet, kan der være risiko for smitte.

    Man skal derfor være opmærksom på at smitte både andre, men også sig selv, når man har et forkølelsessår.
  • Indstillinger
    M1cha3l - ok, tak


    Emilbs88 - Nej og kan heller ikke huske hvornår jeg sidst har haft et forkølelsessår, eller om jeg nogensinde har haft sådan et. Har heller ikke været syg eller haft influenza da det startede. Samtidig har jeg også læst at det primært rammer hornhinderne, hvor det sidste min øjenlæge sagde til mig var, at de var glatte og fine.

    Dog har jeg en søster som også lider af røde øjne og har gjort det i 7 måneder som jeg besøgte, hvor jeg startede med at få minimale symptomer en uge efter jeg var hos hende. Hun har dog ikke været testet positiv i hverken herpes, klamydia eller andre af de virus' man bliver tjekket for. Så vi kan ikke rigtig forstå hvorfor jeg skulle have fået det.

    Er det muligt at få udleveret prøvesvar fra det hospital som har udført dem?
  • Indstillinger
    Ja, du har adgang til din egen journal. Så du kan se dine prøvesvar.
  • Indstillinger
    Hej igen

    Nu har jeg fået Aciclovir piller og Zovirax øjengel til behandling og det har slet ikke hjulpet. Det er mine slimhinder der er inficerede og ikke hornhinderne som der ellers står de fleste steder at det rammer. Har lige været tillægen i dag hvor hun sagde at jeg skulle prøve øjendråberne Tobradex med binyrebarkhormon og antibiotika .. Og hvis det ikke virkede så måtte jeg ud på hospitalet og få taget en podning igen .. Som for mig virker somom at de er på bar bund og bare prøver at give mig noget andet ... Har læst på nettet at Tobradex ikke må bruges hvis man har virusinfektion,bl.a. med herpes.. Så forstår ikke hvorfor hun vil give mig det?? Er mega fortvivlet og har ikke lyst til at bruge det, hvis det kan gøre mine øjne værre .. Har mega angst for at miste synet på grund af alt det her .. Har fået dem på recept som jeg skulle tage sammen med Zovirax, men ved ikke om det er en god idé .. Hvad synes I?
  • Indstillinger
    Jeg havde forresten ikke mulighed for at se mine prøvesvar på sundhed.dk fordi hospitalet åbenbart kører deres eget system .. Men hvad jeg fik afvide af sekretæren er det Herpes Simplex, også er det ikke mine hornhinder men mine slimhinder der er smittet .. Mit venstre øje er mest rødt også er jeg "nubret" i øjenlågene, hvor det også bliver fyldt med tårer hvis jeg bevæger mig udendørs .. Hvad jeg kan læse mig frem til,så skulle det forsvinde efter 2 uger af sig selv, men jeg har snart haft det i 2 måner .. Er mega fortvivlet! :(
  • Indstillinger
    Får du behandling hos din læge eller en øjenlæge?
    Behandlingen af herpes i øjet sker normalt hos en øjenlæge og ikke hos egen læge. Jeg synes godt du kan insistere på at få en akut henvisning til behandling hos øjenlæge, hvis du ikke allerede har én.

    Anvendelsen af tobradex, er ikke helt fjollet. Det skyldes, at det ene af de 2 stoffer reducerer skade ved herpes. Samme stof har dog også en negativ konsekven hvorfor det normalt ikke bruges. Det er en lægelig beslutning som tobradex tages, på case to case basis, som jeg ikke har en mening om.

    Hvis du skal tage dem, så husk at der skal gå lidt tid fra du har brugt dråberne/gelen til at du bruger det næste. Check på apoteket eller med lægen hvis ikke du har fået instrukser.
  • Indstillinger
    Hej M1cha3l

    Tak for dit svar. Det er en øjenlæge jeg har gået til og også hende der sagde jeg skulle begynde på Tobradex og virkede somom vi var på bar bund .. Men ringede så til min normale læge og fortalte ham det hele og at jeg var mega fortvivlet over det jeg havde fået afvide og at man ikke må tage Tobradex hvis man har herpes i øjnene .. Han tilbød at undersøge mig med det samme, hvor han tog en ny podning af mine øjne med 2 vatpinde, en for bakterier og en for virus .. Hvor han sagde at det herpes der var i mine øjne burde være væk efter min behandling og at det kan være irritationer der er tilbage som Tobradex skulle virke mod .. Og at det ikke virker mod Herpes og det vidst bare var derfor de skrev man ikke må bruge det ... Så han anbefalede at jeg prøver de dråber over weekenden, også kommer ud til ham igen på mandag .. For man må ikke bruge dem i for lang tid, og min egen øjenlæge sagde at jeg først skulle vente i 14 dage med at komme igen imens jeg brugte dem!! .. Så hun virker lidt useriøs .. Men er lidt mere rolig nu :) .. Er spændt på hvad testen siger på mandag, for jeg har selv hele tiden været i tvivl om det overhovedet er herpes jeg har, da mine hornhinder slet ikke fejler noget .. Men mine slimhinder i øjet også at det er rødt og irriteret
Log in eller Registrér for at kommentere.