Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Dårlig behandling hos en tandlæge! hjælp!

Efter flere års overvejelser så besluttede jeg mig endelig at få rettet mine tænder da jeg altid har været meget usikker på mit smil. Jeg har få skæve tænder men mit største problem var den tand der ligger til venstre for mine fortænder. Den er nemlig ikke helt nede på samme linje med mine andre samtidig med var den skæv.
Beslutningen om at begynde at gå med bøjle havde jeg taget, jeg skulle bare blive enig med mig selv om hvilken slags bøjle jeg skulle gå med, eftersom der er efterhånden ikke kun er ”togskinner” man kan vælge som en tandreguleringsmetode.

Jeg så en reklame med ”Inman aligner” i bussen, som virkede meget lovende. Konsultationen var gratis hos klinikken x, derfor tog jeg kontakt til dem, og jeg fik så en tid hos en tandplejer. Hun kiggede på mine tænder og sagde at de godt kunne rettes med denne bøjle og at der vil går som der stod på reklamen omkring 3-4 måneder kun, eftersom bøjlen er højt udviklet og er egnet til det. Vi aftalt en pris på 16.000 kr plus 1000, da der skulle drejes lidt ekstra på en af tænderne.

Jeg startede med behandlingen i november måneden 2012, og jeg fik taget aftryk af mine tænder, og fik så min bøjle tre uger efter. Da jeg fik min bøjle, fik jeg at vide at jeg skulle få en tid en måned efter. Allerede der slår alarmerne i gang, da jeg syntes det var mærkeligt at der skulle gå så lang tid før jeg skulle blive kigget på når nu bøjlen var så ny på mig og jeg var en ny klient, men eftersom jeg ingen erfaring har og selvfølgelig har tillid til min tandplejer, eftersom det er hende der har erfaringen så tænkt jeg ikke meget over det.

Efter en måned var der sket en meget ubetydelig ændring i mine tænder. Min tandplejer indrømt at vi spildt en måned af vores tid, og lovede at kigge på oftere.

Ca. 5 måneder passerede med stadig dårlige resultater, og lange konsultationstider. Jeg gik i lange perioder med bøjlen uden at der sket noget med mine tænder. Og efter de seks måneder var jeg ikke i nærheden af det resultat jeg blev lovet. Så min tandplejer besluttede sig for at begynde på en ny behandling med en anden type bøje. "Clear aligner", og hun sagde at det var en fejlvurdering, eftersom ”Inman Aligner” ikke var det rette valg.
Jeg gik med den nye bøjle indtil i fredag d. 13.10.2013, dvs. jeg gik med den i næsten 6 måneder. Jeg fik at vide på dagen at det var min sidste konsultation hos hende hvor hun sagde at der ikke var mere hun kunne gøre. Det resultat vi har opnået var det bedste hun kan få med mine tænder, sagde hun. Hun sagde også at der er sket en stor ændring, hvilket ikke helt passer, da den ændring slet ikke stemmer overens med hverken det jeg blev lovet (vi aftalt), eller den tid jeg har brugt på at få behandlingen. Og ikke nok med det så er jeg også endt med et mellemrum mellem den skæve tand der skulle hives ned og min fortand der ligger ved siden af. Dette mellemrum skulle være lukket med det bøjlesæt jeg fik i den sidste måned i min behandling.

Konklusion af min behandling:
Min højre fortand og tanden ved siden af, og tanden ved siden af min venstre fortand. Min venstre fortand skulle være helt lige og er som den skal så vi rørte slet ikke ved den igennem min behandling. Det jeg er endt med nu er et mellemrum mellem min venstre fortand og tanden ved siden af og min højre tand og tanden ved siden er stadig skæve.

Da min tandlæge har indrømmet at behandlingen ikke er gået som den skulle og at vi er kørt forbi hinanden så har hun talt med sin chef og de har tilbudt mig disse kompensationsforslag.
1. Jeg kunne starte på en ny behandling hos hendes kollega som er tandlæge (gratis).
2. Jeg kunne få plast (gratis).
3. Jeg få 1/3 rabat på min første behandling. Altså 1/3 del af 16 tusind.
4. Og sidst så kunne jeg mødes med hendes chef og tale med hende i 15 min d. 30.10.2013.

Ingen af de tre første muligheder siger mig noget da jeg virkelig føler mig dårligt behandlet.
Jeg vil gerne ophæve mit køb da jeg mener at behandlingen er forgået på en forkert måde og af en tandplejer med dårlige kompetencer. Jeg har bare ingen ide om hvad mine rettigheder er.
Jeg ved at man kan klage igennem tandlæge.dk, men jeg er bange for at miste sagen eftersom det har noget med biologi at gøre, og jeg har ingen af deres påstande på skrift.
Nr 1. tør jeg ikke at tage i mod da jeg ikke længere stoler på deres klinik.
Nr 2. er til grin da plast ikke koster i nærheden af hvad jeg har betalt, plus har jeg set bort fra det og valgt en tandregulering da jeg ville have en permanent løsning til mine tænder.
Nr 3. er stadig til grin for så har jeg stadig betalt en masse penge for en ligegyldigt og ikke fuldendt behandling.
Jeg ved ikke hvad jeg skal sige til deres chef når jeg skal se hende om to uger for jeg tænker at de må være åbne for at finde en løsning med mig. Men vil gerne ave styr på mine rettigheder så de ikke tænker at jeg nem og naiv.

Jeg håber at I kan komme med nogle gode råd til mig, da jeg er elev og har betalt for min behandling af min SU og har slet ikke råd til at miste mine penge på en dårlig og ikke fuldendt behandling, samtidig er det jo heller ikke rart for nogen at blive behandlet på den måde jeg blev behandlet på.

Mvh Suzan
«13

Kommentarer

  • Indstillinger
    Jeg tænker du kan ringe til Forbrugerklagenævnet og tal med dem om hvorvidt du har en sag der er værd at gå videre med. De kan også hjælpe dig med hvordan du gør.
  • Indstillinger
    Jeg har prøvet at læse det her igennem nogle gange, men er altså noget forvirret.

    Du har set en reklame i bussen - og er gået i gang med en behandling. Så vidt jeg kan læse, så er du udelukkende blevet set OG behandlet af en tandplejer?

    Hvor er din egen tandlæge henne i den historie? Eller en tandlæge i det hele taget? En tandplejer er da givet dygtig, men har jo netop ikke den grundige faglige uddannelse til at kunne vurdere den korrekte behandling.

    Du har ofret et betragteligt beløb; er der overhovedet lavet en skriftlig aftale?

    Jeg er enig i, at du skal forhøre dig hos Forbrugerklagenævnet, men hvis ikke der foreligger en skriftlig aftale, så er jeg bange for, at du står lidt svagt, men det er da nok der, du vil kunne få den bedste rådgivning - eller måske hvis der findes en klageinstans/rådgivning for tandlæger i stil med den, der findes for læger - det ved jeg ikke, men det kan du givet Google dig frem til.
  • Indstillinger
    ja altså jeg så nummeret til klinikken på annoncen, og jeg ringede og bestilt en konsultation. Og det har været en tandplejer som har været med hele vejen igennem.

    Det er først nu jeg ærger mig over at jeg ikke tog behandlingen hos en tandlæge, men det kunne jeg ikke have vidst da jeg som sagt er gået ind i det her med god tro.

    Jeg har ikke en tandlæge. hende som gav mig behandlingen er tandplejer.

    jeg har ikke andet på skrift end giro kortene hvorpå der står at jeg har betalt for en inman aligner behandling.

    jeg tænker at det er svært at kræve en skriftlig aftale for man plejer normalt ikke at få sin tandlæge til at skrive noget ned eftersom man jo bare stoler på dem.

    Jeg har skrevet til en tandlæge Luca B som har givet den samme behandling til min veninde, altså inman aligner, og det er gået rigtig godt for hende. han var så flink og svarede på min mail efter han kiggede på før-efter billeder og han mener at jeg ikke har fået en ordenlig behandling, men jeg ved ikke hvor nyttig hans svar er for min sag.

    jeg er bange for at miste sagen, men vil samtidig slet ikke lade dem slippe af med det, fordi min tandplejer har tydeligvis startet på noget der ikke svarer til hendes kompetencer, eftersom det er gået så galt.
  • Indstillinger
    Sagen her er mere jura end så meget andet. Forbrugerklagenævnet kan hjælpe dig med hvor godt eller dårligt du er stillet i forhold til sagen.
  • Indstillinger
    der er også tandlæge.dk som man kan klage igennem, men igen jeg vil helst gør det der hjælper mig bedst.

    har glemt at skrive at jeg virkelig værdsætter jeres svar, og tusind tak for jeres hjælp. Det er så svært at ryge ud i sådan noget når man ikke er så gode til love osv.
  • Indstillinger
    jeg vil starte med at ringe til Forbrugerklagenævnet og hører hvad de mener om sagen. Jeg håber at jeg kan få en god vejledning igennem dem. Det skal i hver fald gøres inden jeg skal møde med klinikkens chef, som i øvrigt er en tandlæge.

    jeg har et møde med hende på 15 min på mandag d. 30.09, altså om 5 dage.
  • Indstillinger
    jeg har lige kontaktet forbrug.dk og de sagde ar de ikke tager sig af disse sager, men de henvist mig til patientombuddet. Jeg vil tager kontakt til dem i morgen, så håber jeg at de mener jeg har en god sag. krydser i hver fald finger.
  • Indstillinger
    Jeg har her fundet en patient, der har klaget over behandlingen af Inman Aligner tandbøjle og har fået ret.

    https://www.sundhed.dk/borger/patientre ... oftegaard/

    Du kunne også sende din klage til DR 1 ”Kontant” det kunne jo være at der er flere der har klaget over samme form for tandregulering, som er blevet meget oppe i tiden.

    Ingen tvivl om at det er tandlægen der har det overordnede ansvar for den dårlige behandling du har fået. En tandplejer er ikke kompetent til at udføre tandregulering, men jeg tror desværre at det er ved at være meget almindeligt og det er for tandlægen let tjente penge.
  • Indstillinger
    Jeg tilstår, at jeg finder det her yderst forvirrende. Du har gået med problemer med din tandstilling i årevis, men det er aldrig faldet dig ind at tale med en tandlæge om problemet?

    Jeg går da ud fra, at du vel har været ved tandlæge i dit liv?Det er generelt meget uklogt ikke at få sine tænder tjekket jævnligt ved en tandlæge; det kan være en meget dyr fornøjelse at spare lige netop der.

    Jeg er noget rystet over, at nogen overhovedet kan finde på at lade en ikke-uddannet tandlæge begynde at arbejde på noget så væsentligt som tandstillingen – men hvad ved jeg om det. :-)

    Selvfølgelig kan man forlange et skriftligt tilbud – en skriftlig aftale, og det ved alt, man får foretaget – både med sine tænder, men også ved alt andet her i livet.

    Man står altså meget svagt, hvis ikke man har noget skriftligt at forholde sig til. Denne tandplejer kan jo sagtens påstå, at du kun er blevet lovet et forsøg – og du har intet, du kan bruge som bevis.

    Min tandlæge giver altid – og det endda uden opfordring – et skriftligt overslag, når jeg skal have lavet noget mere end en tandrensning, så jo – det kan man sagtens.

    Jeg håber da virkelig for dig, at der kommer en god løsning på dit problem, og jeg skriver egentlig udelukkende det her, for at du da aldrig nogen sinde fremover skal smide mange tusind kroner ud UDEN at have en skriftlig aftale – om det så er til tænder, maling af dine vægge, køb af en brugt bil, eller …....

    Som min far altid sagde:
    ”En mundtlig aftale er ikke det papir værd, den er skrevet på.”


    Så – hvis ikke du får noget ud af den henvendelse i morgen, så vil jeg da foreslå, at du lader denne tandlæge overtage ”projektet” gratis, som du er blevet tilbudt – men at du altså også forlanger en skriftlig sikkerhed for behandlingen.
  • Indstillinger
    Mht til det første du skriver så forstår jeg ikke helt hvad det er der virker forvirrende? Altså jeg har nogle skæve tænder som jeg ikke har haft lyst til at gøre noget ved i flere år.


    Jeg har da været hos en tandlæge men ikke pga mine skæve tænder, det er bare det jeg ment da jeg skrev at ingen tandlæge har kigget på det.
Log in eller Registrér for at kommentere.