Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

16-årig pige kæmper med diare og mavesmerter

Jeg er en 16-årig pige, der har haft maveproblemer hele mit liv. Jeg var ikke mere end mellem 4-6 år, da jeg første gang oplevede slemme mavesmerter. Jeg kom til børnelæge, og lægen mente problemet var forstoppelse, og jeg fik movicol. Det gik mere eller mindre fint for en periode. Efterfølgende oplevede jeg perioder, hvor jeg igen havde ondt i maven, uden lægerne kunne påvise noget, og jeg måtte leve med mavesmerterne og forstoppelse, der kom og gik. Da jeg var 12, tog smerterne igen til, og jeg kom til børnelæge. Denne gang, mente han igen, at jeg havde forstoppelse, og jeg begyndte på en ny omgang movicol, men jeg havde også problemer med mavesyre, og jeg fik udskrevet nogle piller for det, som jeg tog i næsten et år. Midt inde i forløbet med movicol, oplevede jeg et par gange blodig afføring. Det var meget lidt, og da vi tog til læge, var udfaldet, at det måtte være en lille rift, der gjorde, at der var blod. Et par måneder efter, oplevede jeg det igen, denne gang i forbindelse med nogle lidt større smerter, men jeg tænkte, at der måske var kommet en rift igen. Det ville vel være meget normalt, når jeg nogle gange havde meget træ afføring. Efter noget tid, fik jeg det bedre, og jeg slap også pillerne mod mavesyre. Det gik bedre for en kort periode, men da jeg i en alder af 13 fik akne, og fik udskrevet piller mod det, begyndte jeg at opleve en del diare, hvilket jeg ikke havde været så meget vant til. Jeg havde mest kæmpet med hård mave. En af bivirkningerne for pillerne mod bumser, var diare, så jeg troede, at det var dem, der gjorde det, og jeg havde ikke synderlige store smerter. Det gjorde da ondt, men jeg kunne godt være til for det meste. Jeg stoppede på pillerne efter lidt over et årstid, men diareen fortsatte. Det var mere usædvanligt for mig at have normal afføring end det var at have diare, men da min mave altid har drillet mig, tænkte jeg ikke videre over det. Da jeg var i slutningen af 14 år til starten af 15 år, begyndte syren dog at drille mig igen, og jeg fik udskrevet endnu en omgang piller. På samme tid, havde jeg fået en depression efter mine forældres skilsmisse og et hårdt forhold til min ekskæreste, og jeg fik udskrevet piller. De første jeg fik hed Fontex, men efter at have givet dem et forsøg i et lille halvt år, gav jeg Venlafaxin et forsøg, og de hjalp mig. Jeg havde det mere eller mindre godt da jeg var 15½ år. Syren drillede mig dog mere og mere, og jeg endte med at kaste op. Det meste var ren syre, men nogle gange kom maden med. Jeg kunne overhovedet ikke kontrollere det, og jeg fik en kikkertundersøgelse, der viste at jeg havde nogle små sår i bunden af mavesækken, der højst sandsynligt var forårsaget af for meget mavesyre. Sygehuset så tit, at folk der fik Venlafaxin, fik problemer med mavesyre, så vi satte dosis ned da jeg jo faktisk havde det godt og jeg fik udskrevet nogle andre piller mod mavesår. Det var en lang kamp, men efter 4-5 måneder havde jeg det godt igen med mavesyren. Jeg fortsatte dog på pillerne. Da jeg næsten lige var fyldt 16, begyndte jeg at have blodig diareer med slim, og jeg kæmpede med store mavesmerter. Jeg kunne ikke være til, og på en dårlig dag, var jeg på toilet 15-20 gange, og en god dag 6-7 gange. Jeg havde det mildest talt af helvede til, og jeg gik igen til læge. Efter adskillige test, viste det at jeg havde tarmbetændelse, og de kom frem til, at jeg højst sandsynligt havde Colitis Ulcerosa på trods af, at blodprøver ikke kunne påvise det. Men alt andet pegede på det. Jeg måtte prøve flere midler før vi fandt noget, der hjalp, og jeg fik det bedre. Dog havde jeg det stadig skidt, og måtte kæmpe med skiftevis diare og hård mave og nogle gange stadig blod og slim i afføringen. De nye prøver viste dog ingen betændelse, og kikkertundersøgelsen, jeg fik taget, viste at jeg var hel sund og rask, men alligevel havde jeg stadig tit diare og mavesmerter. De kom frem til, at de ikke kunne vide, om jeg havde Colitis Ulcerosa, eller om det bare var et enkeltstående tilfælde af betændelse. Men de var meget sikre på, at jeg nok havde irritabel tyktarm og måske Colitis ved siden af, men de fortalte mig, at nu var vi overladt til tiden, der ville vise, hvad jeg fejler. Jeg har nu ikke fået medicin for Colitis i en måned, og det er kun blevet værre. Om det er tilfældigt, ved jeg ikke. Min mavesyre er også begyndt at drille igen, og jeg er begyndt på pillerne mod det igen. Jeg er begyndt at trappe ud af Velafaxinen mod depression. Men jeg står stadig her, og kan ikke leve et normalt liv. Jeg må gang på gang aflyse aftaler på grund af diare og voldsomme smerter, og jeg har lige afsluttet folkeskolen. Jeg skal derfor i gang med næste kapitel af mit liv. Jeg skal på handelsskole, og der kan jeg ikke have så meget fravær, som jeg havde i folkeskolen, men som min situation ser ud, virker det umuligt at kunne fuldføre forløbet. Jeg håber, at der er nogen mennesker derude, der har nogle bud på, hvad jeg kan gøre. Jeg har efterhånden prøvet meget, og lige nu giver jeg HUSK et forsøg. Det skulle hjælpe på irritabel tyktarm. Det er i hvert fald, hvad jeg har fået af vide.
Venlig hilsen en forvirret ung pige
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Louise
    Puha for en ordentlig omgang du har været igennem, det lyder slet ikke spor rart.
    Vedr: CU, jeg tror lægerne har fat i noget af det rigtige, det kan ikke bevises i blod eller afføringsprøver.
    Min mor døjede også rigtig meget i perioder (ofte indlagt) , med de mavesmerter og diarre'er du beskriver.
    Lægerne kunne heller ikke finde ud af hvad der var galt med hendes fordøjelsekanal. Hun prøvede flere forskellige præparater sammen med
    Husk med Kalk ( receptpligtig, dog ikke tilskudsberettiget, husk at søge enkelttilskud til udgiften hertil hos egen læge)Det hjalp lidt
    Derefter fik hun nogle http://min.medicin.dk/Medicin/Praeparater/1488 kapsler, De fik hende på ret køl igen.
    Under disse diarreperioder kunne hun tabe op til 15 kilo.

    Til sidst kom hun til en gammel overlæge, han foreslog at der blev taget en hel del forskellige prøver af hendes tarm, så var tvivlen der ikke længere hun havde CU
    Og derefter blev hun sat i en fast behandling af Entocort, så snart en ny periode startede, kunne en af os unger hente medicin på apoteket, og så gik der sjældent en uge før hun havde det godt igen.

    Jeg savner lidt din forældre tager ansvar og hjælper og støtter dig i dette morads af sygdom og vrangvillige læger, det er alt for meget at stå alene med.
    Jeg syntes klart at du sammen med en voksen skal slå i bordet og bede om at du får din medicin igen, så du kan få en nogenlunde tålelig tilværelse.

    Du ønskes rigtig god bedring
    Mange knus
    Rita
  • Indstillinger
    Jeg bliver så vred over at læse sådanne historier. Lægerne fokuserer i årevis på mave/tarm.
    Vi har een i familien, som døjede i 30 år på den måde. Så blev han scannet, og der var noget i vejen med nyrerne. Så nu har han det godt.
    Hvorfor sparer lægerne på de scanninger ?
  • Indstillinger
    Problemet er, at jeg aldrig blev symtomfri, heller ikke da jeg fik medicinen. Derfor er de i tvivl om Colitis er den rette diagnose. Det fjernede den betændelse jeg havde, og jeg fik det selvfølgelig en smule bedre, bare ikke til det punkt, hvor jeg kunne fungere. Prøverne har efterfølgende været fine, hvilket mine forældre og jeg ikke kan forstå, når jeg stadig døjer med store smerter og diare. Jeg har fået undersøgelser af hele min tarm, og det viser ikke andet, end den er lidt irriteret. Derfor tror de måske jeg har irritabel tyktarm, eller begge dele. Og lægerne siger, at kun tiden kan vise, hvad jeg fejler. Men jeg synes ikke, at jeg kan blive ved med at stå her, når hele mit liv nærmest er afsat til mine maveproblemer.
  • Indstillinger
    Kære unge pige,
    Jeg kan kun tilslutte mig de andre læsere og sige, det er synd, så meget, du har været igennem.
    Min aller første indskydelse er: er du blevet undersøgt for mangler?
    I sommeren 2011 begyndte jeg (efter et længere maveforløb med bl.a. også blod i afføringen) at have daglig diarré (op til 5-6 gange dagligt) med vægttab.
    Det viste sig, at jeg simpelthen "bare" manglede folinsyre!
    Folinsyren er vigtig for optagelsen af jern, så jeg havde samtidig jernmangel.
    Mangler man folinsyre, kan man ikke "holde" på føden, og ikke udnytte næringen i den.
    Jeg fik over forløb på - jeg tror det var 9 måneder - folinsyre-tilskud og jerntilskud, med regelmæssige blodprøver for at tjekke, at tallene heller ikke pludselig blev for høje.
    Måske du skulle tale med din læge om det.
    Held og lykke.
    Kh katten
  • Indstillinger
    Jeg er ikke blevet undersøgt for eventuelle manlger, men pt venter jeg på svar på om jeg skulle have allergi overfor gluten eller laktose som skulle være de mest typiske ting, når man har ondt i mave/tarm. Jeg har ikke tabt mig. Gør man nødvendigvis det, hvis man mangler noget?

    VH Louise
  • Indstillinger
    Kære Louise,

    Det lyder rigtig godt, at du også bliver undersøgt for allergi. Det kan jo være årsagen.

    Mangel på folin-syre kan ligeledes ses i en blodprøve.

    Et af de typiske symptomer er som sagt diarré.

    Vægttabet er forbundet med, at man ofte også mister appetitten. Man er sulten, men har ikke lyst til noget som helst. Og så det, at man går så meget på toilettet.

    Man kan ligeledes blive træt og meget irritabel. Især hos ældre mennesker kan manglen give en depressionslignende tilstand.

    Det er sådan lige, hvad jeg ved.

    Jeg håber, du endelig får et svar og finder en løsning på så mange års sygdom.

    Held og lykke og god bedring.

    Kh Katten
  • Indstillinger
    Jeg står desværre samme sted som jeg gjorde før. Jeg starter på uddannelse i næste uge, og er ikke kommet videre. Jeg er ikke allergisk overfor gluten og sådanset heller ikke mælk, men jeg slår lidt ud på mælk, så jeg skal begrænse mit indtag, som nu er på minimalt, uden nogen forandring. Jeg har fået lidt betændelse igen, men min læge ved ikke, hvad det er. Jeg fik af vide, at hvis jeg fik betændelse igen, var det Colitis Ulcerosa, men det ved han nu ikke alligevel. Jeg føler, at jeg skal klare det hele på egen hånd sammen med min familie som er magtesløse. Vi ved ikke, hvad vi skal stille op. Ingen vil høre på dem eller mig.
  • Indstillinger
    Kære Louise,

    Så fik du det på plads, selvom det på en måde er en skuffelse.

    Det ville have været rart at kunne sige "så er det dét".

    Mit sidste råd er, som i mit allerførste svar:

    bed din læge om at få undersøgt, om du MANGLER FOLINSYRE. Det kan ses i en BLODPRØVE.

    Søg eventuelt på nettet og læs om folinsyremangel.

    Mange af dine symptomer matcher på det: diarré, ondt i maven, depressionslignende tilstand.

    Få det undersøgt.

    Det kunne jo være, det var det, og så er BEHANDLINGEN meget nem!!!

    Prøv det, og lad mig høre nærmere.

    Held og lykke, og hav en god sommer.

    Katten
  • Indstillinger
    Tak for rådet, det vil jeg gøre :-)
  • Indstillinger
    Hej Louise
    Min søn på 17 har været gennem et lignende forløb. Han har haft smerter, diarre, er undervægtig, gennem et halvt år. Nu ser det endelig ud til at der er en diagnose morbus Crohn, men der er stadig noget som ikke passer. Han er lige begyndt på medicin, men har også forsømt rigtig meget, og nu skal han i gymnasiet. Måske er han for syg til at klare det.
    Han har ikke været rigtig rask de sidste 10 mdr.
    Det er hårdt. Håber du for vished.
    KH
Log in eller Registrér for at kommentere.