Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

Asklepios, må jeg spørge?

Redigeret 15 april, 2013, 12:06 i Vitaminer og mineraler
Jeg har i flere år fået Calcichew-D3 Forte, 500mg/5microgram.
Jeg har fået dem på recept, men nu er de udgået.
Jeg talte med min læge om det, det handler også om, at jeg er medlem af Danmark.
Lægen skrev en recept, og jeg hentede dem og betalte, hold fast, godt og vel 500,00 kr. for 100 tabl. Jeg får halvdelen refunderet, men alligevel.
Så får jeg kigget på et alm. glas vitaminpiller til 50+, og så er mit spørgsmål:
Kan jeg ikke "nøjes" med at købe alm. vitaminpiller?
Er de Calcichew-D3 Forte noget specielt siden de er på recept?
De nye til godt 500,00 kr. har 10 mikrogram D-vitamin, to vitaminpiller har 20 mcg vitamin D, så dosis bliver det samme.
Jeg har lidt svært ved, at acceptere over 500,00 kr. for kalktabletter.
Hilsen Linette
«1

Kommentarer

  • hvad med at spørge på Apoteket ---om det samme spørgsmål som du stiller her
    der må da være noget andet i de piller ---end almindelige vitapiller ---

    dem skal man jo ikke have på recept---
  • calcic hew d3 forte ----har du prøvet at slå det op på søg på Netdoktor ---

    der kan du læse om de piller ---
  • Hej Linette,

    Jo du må meget gerne spørge ;-) Bare husk, at du først og fremmest skal bruge din egen sunde fornuft -som jeg også har skrevet til Persille.



    Calcichew-D3 Forte virker som nogle MEGET dyre helt almindelige vitamin-piller. Jeg tror at den eneste grund til at du får dem på recept er, at så kan du få tilskud fra Danmark og sygesikringen. Pillerne er nemlig i håndkøb ifølge www.medicin.dk

    Calciumcarbonat er populært sagt skrivekridt. Det er ikke ret let optageligt. Jeg tager også calsium fordi jeg får binyrebarkhormon-indsprøjtninger. Men jeg tager det som calcium-citrat hvori der også er magnesium, magnesium er nemlig med til at øge optagelsen af calcium fra både tarmen og nyren (ellers bliver det bare tisset ud). D-vitamin som D3 er også nødvendigt, men har du en let mangel af D-vitamin hvad mange har bla. fordi forskerne er rygende ueninge om hvor meget D-vitamin vi egentlig har brug for.

    Jeg tager selv 50-75 µg dagligt. 50 µg er min vedligeholdelsesdosis, men lige nu befinder jeg mig i en meget stresset periode og så tager jeg 75 µg fordi kroppen så behøver mere. Jeg tror godt man kan mærke hvor meget man egentlig har brug for. Nogle tager 100 µg i årevis dagligt, jeg klarer mig med 50-75 µg og andre kan måske klare sig med endnu mindre. Det afhænger også hvor meget man er ude om sommeren (marts til oktober) mellem kl 11 og 15 i fuld sol. Ca. ½ time burde være nok hvis man ikke bruger solcreme, men om der så er lagre nok til vinteren igennem er jo individuelt.

    Hvis jeg var dig, ville jeg gå ned i en helsekost og købe et godt calciumtilskud (fx, calciumcitrat, calciumlactat eller calciumfosfat) i tilsvarende dosis inkl. magnesium og så evt. tage D-vitamin ved siden af. Det vil koste dig en brøkdel selv uden tilskud.

    Det mærke jeg selv sværger til er mærket lamberts:

    http://www.lambertshealthcare.co.uk/

    Det kan dog desværre kun købes herhjemme gennem visse naturlæger. Men heldigivis findes der en masse andre udemærkede præparater i helskostbutikker.

    Hvis du får det som forebyggelse for knogleskørhed, så er det allerbedst hvis du kombinerer det med noget vægtbærende motion, så du får styrket knoglerne mest muligt. Er din knoglemasse for lav, så skal du faktisk overveje bisfosfonat istedet, men en del får desværre en del bivirkninger af denne medicin.

    Jeg håber dette kunne give lidt inspiration -ellers skriv igen ;-)
  • Jeg kan se, at på Netdoktor står de kalkpiller som håndkøbsmedicin, men det er ikke hvad man siger på apoteket. De her skulle være på recept fordi de var registreret som lægemiddel, medens dem i håndkøb var registreret som kosttilskud.
    Jeg har egentlig ikke bekymret mig om det, da jeg har fået dem på recept indtil de udgik, og nu kun findes med de 10 microgram og en uhørt høj pris.
    Så prisen er lidt underlig. Jeg vil fremover prøve at købe som Asklepios foreslår.
    Forøvrigt synes jeg, at jeg kan mærke, at jeg får det godt, når jeg tager vitaminpiller.
    Jeg interesserer mig ikke for mad, så jeg skal være påpasselig med at få næring nok. Derudover fungerer min mave bedst på rugbrød, hvorimod varm mad får jeg mega ondt i maven af. Sådan har det altid været.
    Tak for svarene.
    Hilsen Linette.
  • Hej igen Linette ;-)


    Det er mærkeligt at de siger på apoteket at Calcichew-D3 Forte er på recept. Hvis du ser på medicin.dk.pro som er det samme som Lægemiddelkataloget over alle solgte lægemidler i det danske sundhedsvæsen:

    http://pro.medicin.dk/Medicin/Praeparater/1726


    så kan du se, at ud for alle typer af Calcichew-D3 Forte står der HA, som betyder at det fås i håndkøb.

    Men måske det lige er lavet om, der er nemlig kommet en del ændringer mht. tilskud og den slags lige her for nylig.

    Mht. mad så er det jo desværre ikke bare et spørgsmål om at få næring nok, men også om at få den rigtige slags. Nogle er temmelig følsomme for den slags, mig selv fx.

    Hvis du ikke interesserer dig så meget for mad, og derfor ikke spiser så meget, så gå efter god kvalitet og økologi. Det er lidt dyrere men du undgår sprøjtemiddel-rester og smagen er oftest bedre fordi tingene er vokset langsommere. Lidt men godt. Min erfaring er at man ikke bruger flere penge alligevel, fordi man smider mindre ud.

    Men jeg kan også godt lide at lave mad. Det kan faktisk også være et problem, for jeg er efterhånden blevet rigtig kræsen mht. kvalitet, og det er hændt flere gange at kiloene er raslet af under rejser fx hvis maden ikke har været i en kvalitet jeg ville spise.
  • Med hensyn til mad, var jeg meget forvænt. Min mand var en dygtig kok, han kunne lave mad der smagte. Han døde for 2 1/2 år siden. Komfuret har måske været i brug fem gange efter den tid, og jeg er ikke ret god til at lave mad, der smager godt. Jeg kan ikke spise mad der er "pumpet", og det er næsten alting. Han lærte mig en del inden han døde. Der er en enkelt slagter, hvis varer er af god kvalitet. Men jeg holder mig til pålægsvarerne og groft rugbrød.
    Jeg har slanket mig, 15 kg, er der blevet mindre af mig i den tid jeg har været alene. Det gør ikke noget, vil gerne tabe ca. 7-9 kg mere. Min mands sygdom, han havde kræft, gjorde at han skulle spise mad med piskefløde o.s.v. Det satte sine spor på mig.
    Jeg har det bedst på rugbrød, så sørger jeg for, at spise æg, fisk, ost og lgn. Men det bliver let ensformigt. Samtidigt er det, synes jeg, stadigvæk lidt underligt, at sidde og spise alene. Men det er en helt anden snak.
    Med hensyn til de kalkpiller sagde de på apoteket, at tilskudsregler lige var ændret, og at netop de kalkpiller jeg har fået er steget fra 85 kr. til 525 kr. Det er helt vildt. Men jeg kan da bare købe nogle andre.
    Med hensyn til vejledning på apoteket - der skal man ikke helt stole på dem.
    En af mine sønner, den yngste 39 år, fik en blodprop i benet, som gik til lungen. Det var meget alvorligt. Han fik konstateret, at det var genetisk, factor V Leiden plus noget andet. Han får blodfortyndende medicin på nuværende, og han skal passe på, han ikke kommer til skade. Det vejledte apoteket ham så om, og foreslog at han skulle købe nogle K-vitaminer, så blodet kunne størkne.
    Jeg tror ikke det er nødvendigt, at forklare dig, at det var et dårligt råd i det her tilfælde.
    Jeg får kalkpiller som forebyggende mod knogleskørhed. Jeg er en ældre dame, og jeg har en meget dårlig ryg, men ikke knogleskørhed. Det er slidgigt og spinalstenose, som jeg er blevet opereret for to gange. Jeg går til træning fire dage om ugen, to dage i varmtvandsbasin og to dage i fyssernes fitnessrum. Smerterne kan klares med panodil, træning og hvile.
    Med hensyn til de kalkpiller, får man da let det indtryk, at de må være lidt specielle, siden de er så dyre. De sagde forresten til mig, at man ikke kunne købe dem i håndkøb. Jeg vil da ikke fremover give 500 kr. for kalkpiller. Jeg troede faktisk at der kunne være forskel på kalk og også på D-vitaminet. Men det er der så ikke.
    Hilsen Linette
  • Hej Linette1.

    Asklepios har mange fine svar på vore spørgsmål, men nu er det altså dig, jeg spørger.

    Du skriver, at du går til træning 4 gange om ugen, 2 x varmtvandsbassin og 2 x hos fysserne. Må jeg spørge dig: Er dette med tilskud eller er det vederlagsfrit?

    Jeg spørger, fordi jeg nu i længere tid har forsøgt at komme ind i en kasse, hvor der enten gives tilskud eller er helt gratis.

    Jeg er også en gl. kone med lændeproblemer (en diskusprolaps, der sidder på spring og på samme sted spondylolistese (ryghvirvler, der forskydes), men jeg er ikke opereret og skal heller ikke, for jeg er hjertepatient efter en 3 propper med hjertesvigt, ICD-pacemaker og 2 gange lysken by-pass med kunstige årer både lodret og vandret, der nu har givet lymfødem i det ene ben.

    Men jeg er altså ikke syg, efter Sundhedsstyrelsens opfattelse. Den diagnoseliste man har opstillet, omfatter hverken hjertepatienter eller ikke opererede rygpatienter, og da jeg, med min ICD, ikke mere må blive MR-scannet, og jeg på grund af mit hjerte helst skal undgå narkose, ja så ser det åbenbart sort ud med en form for vedligeholdelsestræning, som hjertelægerne gerne så, da jeg har haft en kraftig vægtstigning, på grund af, at jeg har svært ved at gå mere end nogle få meter, før smerterne kommer.

    Det var en meget lang forklaring for at få svar på et kort spørgsmål, men jeg har dårligt råd til at gå mere end den ene gang om ugen i bassinet, som jeg allerede går og selv betaler, og ville gerne have et godt tip til hvordan jeg får 1 gang mere pr. uge.

    En spændt 1ekser
  • Hej Ekser.
    Varmtvandstræningen får jeg almindeligt tilskud til efter voksenundervisningens lovgivning og pensionister. Derudover kan du se om nogle tilbud er billigere end andre. Her i området kostede det det dobbelte da jeg begyndte med denne form for træning. Aftenskolen skulle betale leje af en swimmingpool i et privat hus.
    Med tiden fik svømmehallen bygget et varmtvandsbasin, og her skal aftenskolerne ikke betale leje, så derfor kan prisen holdes på det halve.
    Træning hos fysserne er med tilskud fra det offentlige. Jeg giver ca. 50 kr. pr. gang, nu hvor jeg er gået over til selvtræning. De første gange kostede det almindelig "dyr" takst, fordi fysioterapeuten var med for at instruere.
    Jeg får så yderligere tilskud fra Danmark, og så kommer prisen yderligere ned.
    Der går flere hjerte og rygpatienter til denne træning. Så jeg er uforstående overfor, hvorfor du ikke kan få samme tilbud. Prøv at få en snak med din læge om det, og sig at hjertelægerne gerne så, at du gik til træning.
    Jeg har forøvrigt også været på Montebello i Sydspanien i tre uger til genoptræning efter den sidste rygoperation. Der var flere med lidelser som dine, og som ikke var opereret. Jeg bor ikke i Københavnsområdet, så jeg skulle selv betale flybilletten, men ellers er det helt gratis. Patienter fra København skal ikke selv betale flybilletten. Det er din læge og speciallæger der kan henvise dig.

    Med hensyn til fysioterapi og træning, kan du begynde med en henvisning til fys. Vedkommende vil sikkert anbefale dig at træne. På den måde kan du komme i gang med vedligeholdelsestræning, hvor det er til at betale.
    Her i byen har alle fysserne slået sig sammen og har et fælles fitnessrum og gymnastiksal. Der er flere, som jeg selv, der har gået der i mange år.
    Hilsen Linette.
  • Hej Linette.

    Jeg takker for dit svar og har idag spurgt mig omkring. Jeg går, ved siden af den ene vandgang som jeg giver ca. 3000 for pr. år, til en pensionistsvømning, der kun koster 20 kr. pr. gang, så det fortsætter jeg også med, så jeg får de 2 gange om ugen.

    Fyssen og deres træningslokaler kan jeg simpelthen ikke bruge, da jeg kun har kræfter til få sekunders "arbejde" ad gangen på grund af mit hjertes ringe pumpekraft m.m. Der er også stor forskel på, hvad de forskellige kommuner tilbyder. Jeg har også lymfødem, og der har jeg hørt, at man i nogle kommuner har det vederlagsfrit, også for de personer, der som jeg har erhvervet det efter operation, hvor nogle lymfekar blev beskadiget. De fleste steder skal det være noget, man har haft altid.

    Jeg takker for dine oplysninger Linette og ønsker dig held og lykke med dit "kalkprojekt".

    Mange hilsner fra 1ekser
  • Der er jo ikke så meget i det med mit kalkprojekt. Jeg kan jo bare købe noget andet. Det jeg spekulerede på var om der kunne være forskel på kalk og D-vitaminer i forhold til optagelsen i kroppen. Men kalk er så kalk, og D.vitamin er D-vitamin. Det er da rart at vide.
    Jeg ønsker dig fortsat god vandtræning. Det er under alle omstændigheder en god og behagelig form for træning.
    Hilsen Linette
Log in eller Registrér for at kommentere.